
Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19938
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2459
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Ionitys laddnätverk
Det funkade bra med appen idag, var nog bra att reda ut hur man ska göra.
Laddaren startade väldigt snabbt med appen, cirka 30 sekunder så var allt igång.
Ionity matar på bra:
Laddaren startade väldigt snabbt med appen, cirka 30 sekunder så var allt igång.
Ionity matar på bra:
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Re: Ionitys laddnätverk
Snyggt! Saknar det lite, rätt kul att ladda e-tron vid sådan laddare. Har inte varit nödvändigt på länge bara.Off Grid Byggaren skrev:Det funkade bra med appen idag, var nog bra att reda ut hur man ska göra.
Laddaren startade väldigt snabbt med appen, cirka 30 sekunder så var allt igång.
Ionity matar på bra:
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2459
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Ionitys laddnätverk
Ja det blev min allra första resa med HPC-laddning hela sträckan Stockholm - Ångermanland.
Testade även de nya E.on laddarna i Tönnebro, funkade också bra, men lite dyrare med 5,25 sek.
När jag körde år 2019 fanns bara sega BEE laddare som gav runt 45 kW effekt på denna sträckan.
Och med e-trons törst efter energi tog det sin tid.
Testade även de nya E.on laddarna i Tönnebro, funkade också bra, men lite dyrare med 5,25 sek.
När jag körde år 2019 fanns bara sega BEE laddare som gav runt 45 kW effekt på denna sträckan.
Och med e-trons törst efter energi tog det sin tid.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Re: Ionitys laddnätverk
Kul. Det är så man vill att det ska se ut. Det finns hopp, med andra ord.Off Grid Byggaren skrev:Ja det blev min allra första resa med HPC-laddning hela sträckan Stockholm - Ångermanland.
Testade även de nya E.on laddarna i Tönnebro, funkade också bra, men lite dyrare med 5,25 sek.
När jag körde år 2019 fanns bara sega BEE laddare som gav runt 45 kW effekt på denna sträckan.
Och med e-trons törst efter energi tog det sin tid.

e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19938
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ionitys laddnätverk
Jag får en känsla av att Etron i princip alltid kommer upp i typ 150kW om laddaren kan leverera
det på långfärder, och det nästan omedelbart också
stämmer det?
(Till skillnad från en Tesla som inte alltid kommer upp i Max effekt även på långresor)
det på långfärder, och det nästan omedelbart också

(Till skillnad från en Tesla som inte alltid kommer upp i Max effekt även på långresor)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Ionitys laddnätverk
Vi har väl tidigare konstaterat att det är en av anledningarna till att den slukar så mkt el. Den spenderar en massa el på att alltid hålla batteriet på optimal temperatur för snabbladdning.Bjelke skrev:Jag får en känsla av att Etron i princip alltid kommer upp i typ 150kW om laddaren kan leverera
det på långfärder, och det nästan omedelbart ocksåstämmer det?
(Till skillnad från en Tesla som inte alltid kommer upp i Max effekt även på långresor)
Om det är bättre eller sämre kan väl diskuteras.
Med etron får man ju hög förbrukning även i vardagskörning, vilket ju är en klar nackdel.
Andra bilar som inte spenderar el på att konstant optimera batteriet brukar ju ändå klara snabbladdning på långresa då batteriet ändå värms upp, och Tesla har ju en funktion som gör det "on demand".
En fördel med etron är väl om man inte kan ladda hemma, men har nära till en snabbladdare.
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Ionitys laddnätverk
I Falkenberg kan man alltid uppnå Max effekt...Bjelke skrev:Jag får en känsla av att Etron i princip alltid kommer upp i typ 150kW om laddaren kan leverera
det på långfärder, och det nästan omedelbart ocksåstämmer det?
(Till skillnad från en Tesla som inte alltid kommer upp i Max effekt även på långresor)

They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Ionitys laddnätverk
Inte riktigt tror jag. Jag har gått med i en E-Tron grupp på Facebook och när det varit vinter och kallt har de inte fått mer än 70-80 kW ibland. Eller också har Ionity problem med laddarna...Bjelke skrev:Jag får en känsla av att Etron i princip alltid kommer upp i typ 150kW om laddaren kan leverera
det på långfärder, och det nästan omedelbart ocksåstämmer det?
(Till skillnad från en Tesla som inte alltid kommer upp i Max effekt även på långresor)
Men på det stora hela verkar E-Tron suga åt sig elektronerna på ett imponerande sätt.
Sägs att nya E-Tron går snålare än de första som kom. Kanske har de ändrat lite på hur den värmer batteriet?
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19938
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ionitys laddnätverk
Ja just fan, det har jag helt glömttaliz skrev:Vi har väl tidigare konstaterat att det är en av anledningarna till att den slukar så mkt el. Den spenderar en massa el på att alltid hålla batteriet på optimal temperatur för snabbladdning.Bjelke skrev:Jag får en känsla av att Etron i princip alltid kommer upp i typ 150kW om laddaren kan leverera
det på långfärder, och det nästan omedelbart ocksåstämmer det?
(Till skillnad från en Tesla som inte alltid kommer upp i Max effekt även på långresor)

En mix av dom två vore bra

frågat om här tex (när man ska till en icke-SuC tex), och i Etron skulle man också vilja stänga av funktionen
manuellt

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Ionitys laddnätverk
Ja det stämmer. Den börjar på lite drygt 140kW och sen tuggar den upp sig mot 155kW vid 80%. Jag har aldrig sett nåt annat, förutsatt att laddaren kan leverera effekten.Bjelke skrev:Jag får en känsla av att Etron i princip alltid kommer upp i typ 150kW om laddaren kan leverera
det på långfärder, och det nästan omedelbart ocksåstämmer det?
(Till skillnad från en Tesla som inte alltid kommer upp i Max effekt även på långresor)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19938
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ionitys laddnätverk
Svenssons skrev:I Falkenberg kan man alltid uppnå Max effekt...Bjelke skrev:Jag får en känsla av att Etron i princip alltid kommer upp i typ 150kW om laddaren kan leverera
det på långfärder, och det nästan omedelbart ocksåstämmer det?
(Till skillnad från en Tesla som inte alltid kommer upp i Max effekt även på långresor)

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Ionitys laddnätverk
Ja, det är nog Ionity som strular. Jag har också varit med om att den inte kom över 60-70kW hos Ionity. Sen tog jag en annan laddare och då var det full fart igen.MWall skrev:Inte riktigt tror jag. Jag har gått med i en E-Tron grupp på Facebook och när det varit vinter och kallt har de inte fått mer än 70-80 kW ibland. Eller också har Ionity problem med laddarna...Bjelke skrev:Jag får en känsla av att Etron i princip alltid kommer upp i typ 150kW om laddaren kan leverera
det på långfärder, och det nästan omedelbart ocksåstämmer det?
(Till skillnad från en Tesla som inte alltid kommer upp i Max effekt även på långresor)
Men på det stora hela verkar E-Tron suga åt sig elektronerna på ett imponerande sätt.
Sägs att nya E-Tron går snålare än de första som kom. Kanske har de ändrat lite på hur den värmer batteriet?
Min e-tron från 2019 har denna vintern knäckt alla rekord när det gäller förbrukningen. På ett negativt sätt alltså. Förra vintern var ju inte så kall, det märktes inte lika tydligt då. Men i år, men lägre temperaturer och i kombination med att jag inte kört så långa sträckor (bara upp till 9 mil någon gång), har förbrukningen hamnat på nivåer som jag aldrig har trott att det skulle vara möjligt. Jag är nu glad när jag ligger under 30kWh/100km. Och då ligger min snitthastighet alltid under 60km/h. Åker jag bara in till byn (2 mil t o r) kan förbrukningen hamna över 40kWh/100km. Den gör allt för att få upp värmen i batteriet. Vilket slöseri alltså. E-tron är sannerligen ingen bil för korta sträckor. Framförallt inte på vintern.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
På vintern om jag kör mest korta sträckor får jag ut kanske 40% av typical-siffran med min Model S. Det är alltså runt 40kWh/100 km.mati skrev:Ja, det är nog Ionity som strular. Jag har också varit med om att den inte kom över 60-70kW hos Ionity. Sen tog jag en annan laddare och då var det full fart igen.MWall skrev:Inte riktigt tror jag. Jag har gått med i en E-Tron grupp på Facebook och när det varit vinter och kallt har de inte fått mer än 70-80 kW ibland. Eller också har Ionity problem med laddarna...Bjelke skrev:Jag får en känsla av att Etron i princip alltid kommer upp i typ 150kW om laddaren kan leverera
det på långfärder, och det nästan omedelbart ocksåstämmer det?
(Till skillnad från en Tesla som inte alltid kommer upp i Max effekt även på långresor)
Men på det stora hela verkar E-Tron suga åt sig elektronerna på ett imponerande sätt.
Sägs att nya E-Tron går snålare än de första som kom. Kanske har de ändrat lite på hur den värmer batteriet?
Min e-tron från 2019 har denna vintern knäckt alla rekord när det gäller förbrukningen. På ett negativt sätt alltså. Förra vintern var ju inte så kall, det märktes inte lika tydligt då. Men i år, men lägre temperaturer och i kombination med att jag inte kört så långa sträckor (bara upp till 9 mil någon gång), har förbrukningen hamnat på nivåer som jag aldrig har trott att det skulle vara möjligt. Jag är nu glad när jag ligger under 30kWh/100km. Och då ligger min snitthastighet alltid under 60km/h. Åker jag bara in till byn (2 mil t o r) kan förbrukningen hamna över 40kWh/100km. Den gör allt för att få upp värmen i batteriet. Vilket slöseri alltså. E-tron är sannerligen ingen bil för korta sträckor. Framförallt inte på vintern.
På långkörning så är det dock inte lika märkbart tapp. Problemet med den här vintern var dels att den var kall och dels att det var pandemi så jag körde bara korta sträckor.
Re: Ionitys laddnätverk
Jag får en känsla av att förbrukningen sticker iväg extra mycket när bilen har stått oanvänd länge så som det är nu i mitt fall. Det finns ju inte en endaste gnutta värme kvar i batteriet, i motsats till när man kör dagligen.MWall skrev:På vintern om jag kör mest korta sträckor får jag ut kanske 40% av typical-siffran med min Model S. Det är alltså runt 40kWh/100 km.
På långkörning så är det dock inte lika märkbart tapp. Problemet med den här vintern var dels att den var kall och dels att det var pandemi så jag körde bara korta sträckor.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Väldigt konstigt att inte alla elbilar har en enkel fråga när man knappar in ett laddstopp, "vill du förtemperera batteriet?" Om inte så struntar helt enkelt bilen i det. Vad är problemet med det? Kan ju inte vara tekniskt svårt? Polestar har motsatt etron svårt att få upp temp, medan etron värmer i onödan 90% av tiden. Konstiga grejer! Jag har skrivit till Polestar flera gånger och sagt att detta är ju den absolut enklaste funktionen för att få nöjda kunder map förbrukning/laddning utan att ändra på massa andra grejer. De säger att de jobbar på saken. 

Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Ionitys laddnätverk
I praktiken kräver det ju att de involverade komponenterna dels kan göra det rent mekaniskt, dels att de kan kommunicera med varandra och sist men inte minst att mjukvaran som styr dem också kan uppdateras.HelectriC skrev:Väldigt konstigt att inte alla elbilar har en enkel fråga när man knappar in ett laddstopp, "vill du förtemperera batteriet?" Om inte så struntar helt enkelt bilen i det. Vad är problemet med det? Kan ju inte vara tekniskt svårt? Polestar har motsatt etron svårt att få upp temp, medan etron värmer i onödan 90% av tiden. Konstiga grejer! Jag har skrivit till Polestar flera gånger och sagt att detta är ju den absolut enklaste funktionen för att få nöjda kunder map förbrukning/laddning utan att ändra på massa andra grejer. De säger att de jobbar på saken.
Det är nog långt ifrån alltid fallet... snarare är det nog ofta ett hopkok av olika hårdvaruleverantörer med diverse olika kretsar och egen embedded kod i en lång kedja.
Därför det är så mkt elektronikproblem i nya bilar, alldeles för många olika underleverantörer och inget riktigt helhetstänk.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Ionitys laddnätverk
På norska forum har jag läst att de hittat inställning för att förvärma men det är då via OBD. Det verkar faktiskt vara så att e-tron trots alla rykten inte gör det som default. Folk som har kommit in till laddaren med minusgrader i batteriet vid avläsning och ej heller sett att ngn uppvärmning skett innan. Det som verkar vara hemligheten är istället sättet kylsystemet kan använda laddeffekt till att värma upp batteriet för att sedan öka laddhastigheten. Så vinterkallt batteri ger lägre initial hastighet men efter ca 8-10 min så är du uppe på 150 kW iaf då energi från laddaren använts till att värma upp batteriet. Samma linje är Kris Rifa inne på i sina videos. Du tappar dryga 5 min laddtid jmf på sommaren men det är allt. Själv har jag faktiskt inte märkt ngn skillnad på vintern men då har jag också kört 2.5 timmar innan ankomst.Bjelke skrev:Ja just fan, det har jag helt glömttaliz skrev:Vi har väl tidigare konstaterat att det är en av anledningarna till att den slukar så mkt el. Den spenderar en massa el på att alltid hålla batteriet på optimal temperatur för snabbladdning.Bjelke skrev:Jag får en känsla av att Etron i princip alltid kommer upp i typ 150kW om laddaren kan leverera
det på långfärder, och det nästan omedelbart ocksåstämmer det?
(Till skillnad från en Tesla som inte alltid kommer upp i Max effekt även på långresor)![]()
En mix av dom två vore braatt kunna slå på värmaren själv manuellt vore najs, det har ju fler Tesla-ägare
frågat om här tex (när man ska till en icke-SuC tex), och i Etron skulle man också vilja stänga av funktionen
manuellt
Re: Ionitys laddnätverk
Just vardagskörning (om man inte laddar dagligen) så är en fördel till e-tron att den har mer eller mindre noll vampire drain. Den kan stå en vecka utan att tappa någon räckvidd. Drar den sen lite extra vid vardagskörning så blir det kanske ett nollsummespel tillsist. Ökad förbrukning, men eftersom bilen inte tappat räckvidd från dag till dag så gör det kanske inte så mycket!taliz skrev:Vi har väl tidigare konstaterat att det är en av anledningarna till att den slukar så mkt el. Den spenderar en massa el på att alltid hålla batteriet på optimal temperatur för snabbladdning.Bjelke skrev:Jag får en känsla av att Etron i princip alltid kommer upp i typ 150kW om laddaren kan leverera
det på långfärder, och det nästan omedelbart ocksåstämmer det?
(Till skillnad från en Tesla som inte alltid kommer upp i Max effekt även på långresor)
Om det är bättre eller sämre kan väl diskuteras.
Med etron får man ju hög förbrukning även i vardagskörning, vilket ju är en klar nackdel.
Andra bilar som inte spenderar el på att konstant optimera batteriet brukar ju ändå klara snabbladdning på långresa då batteriet ändå värms upp, och Tesla har ju en funktion som gör det "on demand".
En fördel med etron är väl om man inte kan ladda hemma, men har nära till en snabbladdare.
Något jag skulle vilja ha oavsett bil är att ha en funktion/knapp där jag själv kan välja att starta batterivärmaren. Då värmer den aldrig batteriet i onödan då jag själv vet hur jag kommer köra.

Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2459
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Ionitys laddnätverk
Det var 7 plusgrader när jag kom fram till Ionity efter några timmars motorvägskörning. Efter några minuter var det bra laddeffekt.
Efter cirka 10-15 minuter började batterikylningen dra igång.
Sommartid brukar e-tron börja kyla tidigare.
Tror att kylningen är viktigare, hög temperatur har ju alltid varit batteriers fiende nummer ett.
Efter cirka 10-15 minuter började batterikylningen dra igång.
Sommartid brukar e-tron börja kyla tidigare.
Tror att kylningen är viktigare, hög temperatur har ju alltid varit batteriers fiende nummer ett.
Senast redigerad av Off Grid Byggaren, redigerad totalt 2 gång.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Re: Ionitys laddnätverk
Främst E-tron 50 som har haft det problemet. Verkar som 50 och 55 inte har samma reglering av batteriet? De 55:or som haft problemet så har felet mig veterligen varit hos ionity, där det har räckt med att byta laddare?MWall skrev:Inte riktigt tror jag. Jag har gått med i en E-Tron grupp på Facebook och när det varit vinter och kallt har de inte fått mer än 70-80 kW ibland. Eller också har Ionity problem med laddarna...Bjelke skrev:Jag får en känsla av att Etron i princip alltid kommer upp i typ 150kW om laddaren kan leverera
det på långfärder, och det nästan omedelbart ocksåstämmer det?
(Till skillnad från en Tesla som inte alltid kommer upp i Max effekt även på långresor)
Men på det stora hela verkar E-Tron suga åt sig elektronerna på ett imponerande sätt.
Sägs att nya E-Tron går snålare än de första som kom. Kanske har de ändrat lite på hur den värmer batteriet?
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19938
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ionitys laddnätverk
Ja en helt manuell funktion vore najs, sedan kan det ju vara automatiskt som standard såklart, men möjlighetenNect skrev:Just vardagskörning (om man inte laddar dagligen) så är en fördel till e-tron att den har mer eller mindre noll vampire drain. Den kan stå en vecka utan att tappa någon räckvidd. Drar den sen lite extra vid vardagskörning så blir det kanske ett nollsummespel tillsist. Ökad förbrukning, men eftersom bilen inte tappat räckvidd från dag till dag så gör det kanske inte så mycket!taliz skrev:Vi har väl tidigare konstaterat att det är en av anledningarna till att den slukar så mkt el. Den spenderar en massa el på att alltid hålla batteriet på optimal temperatur för snabbladdning.Bjelke skrev:Jag får en känsla av att Etron i princip alltid kommer upp i typ 150kW om laddaren kan leverera
det på långfärder, och det nästan omedelbart ocksåstämmer det?
(Till skillnad från en Tesla som inte alltid kommer upp i Max effekt även på långresor)
Om det är bättre eller sämre kan väl diskuteras.
Med etron får man ju hög förbrukning även i vardagskörning, vilket ju är en klar nackdel.
Andra bilar som inte spenderar el på att konstant optimera batteriet brukar ju ändå klara snabbladdning på långresa då batteriet ändå värms upp, och Tesla har ju en funktion som gör det "on demand".
En fördel med etron är väl om man inte kan ladda hemma, men har nära till en snabbladdare.
Något jag skulle vilja ha oavsett bil är att ha en funktion/knapp där jag själv kan välja att starta batterivärmaren. Då värmer den aldrig batteriet i onödan då jag själv vet hur jag kommer köra.
att styra manuellt vore sjukt bra

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Ionitys laddnätverk
Jag hade gillat om man kunde ställt in i bilen, och själv välja om det skall fungera som i Tesla (spara på energi, förutom förvärmning precis innan SuC), eller som i e-tron (alltid lägga energi på att hålla värme i batteribanken redo för maximal snabbladdning).taliz skrev:Vi har väl tidigare konstaterat att det är en av anledningarna till att den slukar så mkt el. Den spenderar en massa el på att alltid hålla batteriet på optimal temperatur för snabbladdning.Bjelke skrev:Jag får en känsla av att Etron i princip alltid kommer upp i typ 150kW om laddaren kan leverera
det på långfärder, och det nästan omedelbart ocksåstämmer det?
(Till skillnad från en Tesla som inte alltid kommer upp i Max effekt även på långresor)
Om det är bättre eller sämre kan väl diskuteras.
Med etron får man ju hög förbrukning även i vardagskörning, vilket ju är en klar nackdel.
Andra bilar som inte spenderar el på att konstant optimera batteriet brukar ju ändå klara snabbladdning på långresa då batteriet ändå värms upp, och Tesla har ju en funktion som gör det "on demand".
En fördel med etron är väl om man inte kan ladda hemma, men har nära till en snabbladdare.
Skulle gilla om man även manuellt kunde slå på förvärmningen, tex. om man i en Tesla skall snabbladda på andra ställen än SuC.
Men även att helt kunna stänga av all värmning av batterierna (nu på vintern förvärms ju batteribanken så fort man förvärmer kupen, och går inte att stänga av dumt nog).
Så här ha Tesla, Audi, mflr, mycket som kan förbättras, och gärna ge lite mer kontroll åt oss vana användare som vill styra lite mer själva.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
-
- elbilist
- Inlägg: 61
- Blev medlem: 03 mar 2021 13:09
Re: Ionitys laddnätverk
E-tron laddar väldigt fort och man når full hastighet efter bara några minuter men visst vid kortare resor under 5km kan man uppnå över 3.0kWh/milen i förbrukning om man inte förvärmer. Men under alla mina resor till och från arbete så är det alltid under 3.0kWh/mil även vid -22 C utan förvärmning. Tror jag slagit nytt rekord från arbetet, sträckan är 30km och med en förbrukning på 17,3 kWh/mil efter förvärmning vid 10 C och skulle teoretiskt alltså klara 50 mil. Under sportlovet åkte jag från Bruksvallarna till Tönnebro utan stopp. E-tronen är mycket snål men så fort du gör ett endaste stopp sabbar du räckvidden, då drar den väldigt mycket mer. Sen har man full effekt hela vägen förutom de sista 15km då stryper den allt.
Re: Ionitys laddnätverk
"E-tronen är mycket snål"Henriksson skrev:E-tron laddar väldigt fort och man når full hastighet efter bara några minuter men visst vid kortare resor under 5km kan man uppnå över 3.0kWh/milen i förbrukning om man inte förvärmer. Men under alla mina resor till och från arbete så är det alltid under 3.0kWh/mil även vid -22 C utan förvärmning. Tror jag slagit nytt rekord från arbetet, sträckan är 30km och med en förbrukning på 17,3 kWh/mil efter förvärmning vid 10 C och skulle teoretiskt alltså klara 50 mil. Under sportlovet åkte jag från Bruksvallarna till Tönnebro utan stopp. E-tronen är mycket snål men så fort du gör ett endaste stopp sabbar du räckvidden, då drar den väldigt mycket mer. Sen har man full effekt hela vägen förutom de sista 15km då stryper den allt.
Det var roligt skrivet
