Ja den fungerar utmärkt. Använder den 90% av tiden jag kör, utan problem.Xeik skrev:Du verkar ju helt klart ha något annat problem. Fungerar vanliga AP som den ska?Gr1pen skrev:Fungerar inte öht på min bil.
Navigate on Autopilot:
95 % av gångerna så får jag upp "Navigate on Autopilot ej tillgänglig just nu. Funktioner kan återställas vid nästa körning".
Utan att röra något så kan den hoppa igång ändå efter 5 minuter, för att sedan slå av igen efter max 30 sek.
Auto filbyte har inte funkar en enda gång:
"Automatiskt filbyte otillgängligt. Ultraljudsensorer kommunicerar ej."
Verkar fungera bättre för er andra, vet inte om det är något som är fel hos mej, men detta är inte värt en krona extra.
Provperiod EAP
Moderator: Redaktion
Re: Provperiod EAP
- OfarligTesla
- Teslaägare
Låter som du bör kontakta service när du får felmeddelandet att ultraljudssensorn inte kommunicerar.Gr1pen skrev:
Ja den fungerar utmärkt. Använder den 90% av tiden jag kör, utan problem.
Ringde supporten nu som tipsade om en hard reset, och sen skulle han återkomma när han kollat upp felmeddelandet internt.OfarligTesla skrev:Låter som du bör kontakta service när du får felmeddelandet att ultraljudssensorn inte kommunicerar.Gr1pen skrev:
Ja den fungerar utmärkt. Använder den 90% av tiden jag kör, utan problem.
Jag har FSD som demo i tre månader, till sista mars(ingick i köpet). Har även fått erbjudandet med EAP men FSD torde överrida det. Jag har inte kunnat använda ett jota av FSD p.ga snöbelagd väg etc. Jag har försökt, men det har inte gått. Det har inte ens gått att använda lane assist, till 99% eftersom den tappar kontrollen äver vad som är filen och kopplar ut(eller försöker köra in i mitträcket. Efter den sa frugan att jag skulle sluta greja, annars skulle inte hon åka med någe merbjornnilsson skrev:Jag har själv haft svårt att förstå den massiva kritiken mot FSD. Nu handlade ju denna tråd om EAP.. men.. kanske att mina reflektioner är relevanta ändå.
För mig som åker långa sträckor ofta så är FSD en enorm avlastning. Men när jag läser här så förstår jag att det kanske har att göra med hur man själv anpassar sin körning.
Min mentala upplevelse av FSD är att det inte är bilen som kör och det är inte heller jag själv som kör - det är istället en kombination. Jag blir den mjuka faktorn (då bilen är lite mer kantig i sina beslut, vilket beror på uppdateringen för tillfället) och med lätt motstyrning (vilket behövs med tanke på reglerna att inte släppa självkörande bilar fria..) och genom att ge bilen direktiv med blinkers så upplever i alla fall jag att kombinationen FSD + mina egna beslut som bilförare resulterar i riktigt behaglig bilkörning där det går att hitta ett flöde i bilkörningen som INTE innebär att man (om man är som jag är normalt) behöver stoppa plattan i mattan för att få timmarna att gå. Istället blir det lite som att vara ute på en segeltur.

Nu är äntligen vägarna nästan snöfria så jag försökte på väg till jobbet igår. Navigate on Autopilot misslyckades med två av tre svänga av från riksväg eller europaväg. Den försökte inte svänga alls, så jag fick koppla ur och vålda in bilen på rätt avtagsväg, efter att ha väntat för att se om den skulle försöka svänga.
Vid ett av försöken klarade den att ta avtagsvägen, men den gjorde det sent och abrupt, och körde aningen fort på avtagsvägen som var till del isbelagd. Dessutom beslöt den att hålla sig väldigt nära vänster sida på avtagsvägen som svängde 180 grader höger. Inte en helt safe känsla och eftersom den var otroligt ryckig med ratten skulle jag säga att det var snudd på farligt. En stund senare, på en mindre väg där det är 70 men lämpligt att köra 60km/h körde bilen 70km/h och väldigt ryckigt med ratten, vilket inte heller kändes safe.
Förutom att FSD/EAP-funktionerna verkar ha 0,0% användbarhet på vinterväglag så tänker jag mig att kostnaden för något som fungerar såpass dåligt rimmar mycket illa.
Jag skulle gärna ha FSD, men i dagens värld med hur pass rangligt det verkar så skulle jag inte ge många kronor.
Summonfunktionerna som att köra in i garaget är ju inget man kan lita på, det verkar fungera cirka 30% av gångerna. För det mesta kör den en liten bit och parkerar. Har provat att be bilen komma till mig på parkering, det är ju en tjäck grej egentligen men eftersom man måste gå och i princip hålla mobilen mot bilens ruta är det ju i praktiken inte speciellt användbart. Parkeringsfunktionerna har inte fungerat överhuvudtaget med snö på backen och tyvärr hinner jag inte testa det innan demotiden rinner ut(pga snö kvar).
Jag har aldrig haft någon större längtan att flytta till något jättevarmt land vid pension men nu har jag i vart fall kommit på varför man skulle göra det: För att kunna nyttja FSD året om

MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Är inte heller imponerad av EAP som jag testat, eller det som jag sätt av FSD, men gällande iaf. Summon så skall man vara medveten om att detta är krav från EU som till stor del gimpar funktionen. Nu är det säkert mest gimmick i stort, men verkar fungera mycket bättre i alla länder utanför EU. Där måste man inte (som i EU) gå precis bredvid bilen med mobilen.AAKEE skrev:Summonfunktionerna som att köra in i garaget är ju inget man kan lita på, det verkar fungera cirka 30% av gångerna. För det mesta kör den en liten bit och parkerar. Har provat att be bilen komma till mig på parkering, det är ju en tjäck grej egentligen men eftersom man måste gå och i princip hålla mobilen mot bilens ruta är det ju i praktiken inte speciellt användbart.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Nu blir det ju inte mycket åkande för mig i dessa tider. Men jag har ändå gjort några resor med EAP och har fått en någorlunda känsla för den.
Jag tycker EAP funkar hyfsat bra och jag är ganska säker på att den skulle klara sig själv om inte reglerna var i vägen. Dessa regler som inte bara gör att man måste bekräfta med blinkers-dutt utan också tyngd på ratten. Av någon anledning så har den svårt att känna av min ”vila handen i kl5” vid just filbytet. Jag ställde ner den från Mad Max till medel då jag tyckte att den bytte lite för ofta annars.
Automatparkeringen suger som på alla andra bilar jag prövat (inte många). Den har svårt att hitta platser, kanske beror det på att jag inte förstått vad som triggar den. Att den sen är rätt långsam gör det ju inte bättre men på något sätt ett mindre bekymmer ändå.
Summon överraskar lite genom att faktiskt gå att använda. Två gånger har jag fått ut bilen från en parkeringsplats som blivit lite för trång. Första gången gjorde jag det lite på skoj nästan men det bara funka. Sedan har vi kört några gånger på gården också men det är ju mest som en stor radiostyrd bil som bara kan köra 12 m.
Hur som helst är det inte värt några 70kkr.
Jag tycker EAP funkar hyfsat bra och jag är ganska säker på att den skulle klara sig själv om inte reglerna var i vägen. Dessa regler som inte bara gör att man måste bekräfta med blinkers-dutt utan också tyngd på ratten. Av någon anledning så har den svårt att känna av min ”vila handen i kl5” vid just filbytet. Jag ställde ner den från Mad Max till medel då jag tyckte att den bytte lite för ofta annars.
Automatparkeringen suger som på alla andra bilar jag prövat (inte många). Den har svårt att hitta platser, kanske beror det på att jag inte förstått vad som triggar den. Att den sen är rätt långsam gör det ju inte bättre men på något sätt ett mindre bekymmer ändå.
Summon överraskar lite genom att faktiskt gå att använda. Två gånger har jag fått ut bilen från en parkeringsplats som blivit lite för trång. Första gången gjorde jag det lite på skoj nästan men det bara funka. Sedan har vi kört några gånger på gården också men det är ju mest som en stor radiostyrd bil som bara kan köra 12 m.
Hur som helst är det inte värt några 70kkr.
Idag poppade testperioden upp i min bil. Mars 2020 SR+
M3P grå 2022 - såld
M3 SR+ vit 2020 - såld
M3 SR+ vit 2020 - såld
Nu har äntligen det mesta av snön på vägar släppt så jag har några dagar kvar tills min FSD-Demo upphör.
Jag har börjat försöka använda systemet så mycket det går, men på mina fem lil till jobbet är det några enstaka kilometer åt gången som längst det fungerar, och totalt högst fem kilometer.
Navigate on autopilot; ja den klarar att hålla filen, ibland...Men det är ju ingen skillnad på det och vanlig AP.
Snön är borta men det är lite damm på vägen och mittlinjen är ibland ibte jätteskarp. Vid ett tillfälle på väg hem från jobbet idag försökte den köra över i mötande fil. Inte bra, liksom.
När jag kom in från 70 till 50 i min hemstad är det ett övergångsställe ungefär där, och bilen tappade konceptet helt och försökte köra mot trottoarkanten, jag var tvungen att overrida och styra ganska kraftigt för att inte köra sönder hjulen på höger sida. Det var rent lite obehagligt att den velade så kraftigt och dessutom styrde tvärt höger.
Det är bara konstatera att det inte alls fungerar här uppe under vintertid och inte heller när snön försvinner. Lite osäker om det bara är smutsen på vägen eller om det ör avsaknaden av nymålade mitt- och sidolinjer som dessutom är lite blekta som är problemet.
De korta stunder som bilen klarar att följa en fil är begränsade och det sker så vingligt ibland att jag bara väntar på att någon ringer polisen för att de tror att jag är fett på lyset
Navigate on autopilot är mer eller mindre aldrig möjligt att välja, och när det blir möjligt klsrar den inte att svänga av enligt sin egen färdplanering.
Det är synd, tycker ioffsg att 77K för full FSD är för dyrt och samma med EAP, men jag har laddat sen jag hämtade ut bilen för att testa det nu i slutet på mars innan provperioden går ut. Hade stora förhoppningar om att det skulle fungera så bra att jag skulle bli tvungen att köpa det mot min vilja (
) men som det (inte) fungerar nu så är det tyvärr en stor besvikelse.
Jag har nog hoppats för mycket och jag gissar att det skulle fungera bättre längre söderut där vägarna kanske är mer underhållna med vägmålning som sitter kvar och mer motorväg.
Nä, bara hoppas att prenumerationslösningen blir så att det är rimligt att testa mitt i sommaren när man är längre söderöver.
Jag har börjat försöka använda systemet så mycket det går, men på mina fem lil till jobbet är det några enstaka kilometer åt gången som längst det fungerar, och totalt högst fem kilometer.
Navigate on autopilot; ja den klarar att hålla filen, ibland...Men det är ju ingen skillnad på det och vanlig AP.
Snön är borta men det är lite damm på vägen och mittlinjen är ibland ibte jätteskarp. Vid ett tillfälle på väg hem från jobbet idag försökte den köra över i mötande fil. Inte bra, liksom.
När jag kom in från 70 till 50 i min hemstad är det ett övergångsställe ungefär där, och bilen tappade konceptet helt och försökte köra mot trottoarkanten, jag var tvungen att overrida och styra ganska kraftigt för att inte köra sönder hjulen på höger sida. Det var rent lite obehagligt att den velade så kraftigt och dessutom styrde tvärt höger.
Det är bara konstatera att det inte alls fungerar här uppe under vintertid och inte heller när snön försvinner. Lite osäker om det bara är smutsen på vägen eller om det ör avsaknaden av nymålade mitt- och sidolinjer som dessutom är lite blekta som är problemet.
De korta stunder som bilen klarar att följa en fil är begränsade och det sker så vingligt ibland att jag bara väntar på att någon ringer polisen för att de tror att jag är fett på lyset

Navigate on autopilot är mer eller mindre aldrig möjligt att välja, och när det blir möjligt klsrar den inte att svänga av enligt sin egen färdplanering.
Det är synd, tycker ioffsg att 77K för full FSD är för dyrt och samma med EAP, men jag har laddat sen jag hämtade ut bilen för att testa det nu i slutet på mars innan provperioden går ut. Hade stora förhoppningar om att det skulle fungera så bra att jag skulle bli tvungen att köpa det mot min vilja (

Jag har nog hoppats för mycket och jag gissar att det skulle fungera bättre längre söderut där vägarna kanske är mer underhållna med vägmålning som sitter kvar och mer motorväg.
Nä, bara hoppas att prenumerationslösningen blir så att det är rimligt att testa mitt i sommaren när man är längre söderöver.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Första lilla testet.......
Blev en lång extra runda hem då EAP inte svängde av vid avfarten. Vet inte ens om funktionen var aktiv......
Byta fil - antingen tar jag i för mycket och stänger av eller så händer det inget....
Körde igenom 3 våningsplan i ett P-hus för att försöka få den till att vilja parkera. Till sist så kom "P:et" fram och då ville den back ned i hisschaktet. Bilen avbröt en 1cm.
Summon - Barnen tyckte dock det var kul. Fick dock inte det att fungera med min fob.
Ovan kan mycket väl vara skit bakom spakarna pga min okunskap då jag inte haft de finesserna tidigare.
Jag får träna mer så får vi se vad jag tycker längre fram....
Blev en lång extra runda hem då EAP inte svängde av vid avfarten. Vet inte ens om funktionen var aktiv......
Byta fil - antingen tar jag i för mycket och stänger av eller så händer det inget....
Körde igenom 3 våningsplan i ett P-hus för att försöka få den till att vilja parkera. Till sist så kom "P:et" fram och då ville den back ned i hisschaktet. Bilen avbröt en 1cm.
Summon - Barnen tyckte dock det var kul. Fick dock inte det att fungera med min fob.
Ovan kan mycket väl vara skit bakom spakarna pga min okunskap då jag inte haft de finesserna tidigare.
M3P grå 2022 - såld
M3 SR+ vit 2020 - såld
M3 SR+ vit 2020 - såld
Är du helt säker på att du aktiverat NoA? Man ska trycka på knappen så att den blir blå.JOhlsson skrev:Första lilla testet.......
Ser det ut såhär som på bilden när du slår på blinkers?
NoA fungerar bara på motorväg/motortrafikled, vad jag vet iallafall. Så den går ju bara att aktivera då.AAKEE skrev:Nu har äntligen det mesta av snön på vägar släppt så jag har några dagar kvar tills min FSD-Demo upphör.
De korta stunder som bilen klarar att följa en fil är begränsade och det sker så vingligt ibland att jag bara väntar på att någon ringer polisen för att de tror att jag är fett på lyset![]()
Det är synd, tycker ioffsg att 77K för full FSD är för dyrt och samma med EAP, men jag har laddat sen jag hämtade ut bilen för att testa det nu i slutet på mars innan provperioden går ut. Hade stora förhoppningar om att det skulle fungera så bra att jag skulle bli tvungen att köpa det mot min vilja () men som det (inte) fungerar nu så är det tyvärr en stor besvikelse.
Konstigt att det kan vara så olika. Jag tycker AP är riktigt bra på att följa fil. Det behövs inga särskilt bra linjer för att det ska fungera. Teslan är lätt mycket bättre på det än de andra jag provat.
Eller så är det sådan skillnad på vägarna norr/söder...
Såhär såg vägen ut senaste skidresan. AP fixade det över förväntan. Visst den vinglade något ibland och var lite osäker, men jag begär inte att den ens ska klara dessa förhållanden i nuvarande form.
Du vet att FSD är precis samma som standard AP på allt utom motorvägar? Den är inte bättre på att hantera övergångsställen tex. Det vi ser från USA är ju en Beta version som bara släpps till ett begränsat antal personer.AAKEE skrev:Nu har äntligen det mesta av snön på vägar släppt så jag har några dagar kvar tills min FSD-Demo upphör.
...
Ja, jag försökte få till det i eftermiddags på samma moptortrafikled som jag använt det innan(några dagar sen), men valet kom inte upp hur än jag försökte.Xeik skrev:NoA fungerar bara på motorväg/motortrafikled, vad jag vet iallafall. Så den går ju bara att aktivera då.
När det gäller filhållningen försökte den ju köra in i trottoaren när jag varv på väg hem från jobbet. Gjorde en utflykt på eftermiddagen och tänkte testa samma sak igen på samma ställe. Denna gången var det inte fara och färde med högerhjulen utan nu försökte den köra på mittrefugen. Hade absolut blivit slut fälgar och däck om jag inte styrt undan med kraft. Denna gången kom jag ihåg att spara videon, det borde inte vara några problem att se att det höll på gå galet.
Den gjorde ett nytt försök att köra över i mötande fil denna gång också, även det borde finnas sparat.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Japp så ser det ut vid försök med filbyte.Xeik skrev:Är du helt säker på att du aktiverat NoA? Man ska trycka på knappen så att den blir blå.JOhlsson skrev:Första lilla testet.......
Ser det ut såhär som på bilden när du slår på blinkers?
M3P grå 2022 - såld
M3 SR+ vit 2020 - såld
M3 SR+ vit 2020 - såld
- Frippanecci
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/http://---">http://---
Känns som att Teslas kampanj kommer att få marginell genomslagskraft - är det 1 av 10 som förlänger EAP efter 31/3?
Jag har gjort två filbyten, ett försök till Summon - inte värt 50kr ens.
Porsche Panamera Turbo
Bmw i4 m50 LCI
MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
MX Performance (Raven) - såld
MS Performance (Raven) - såld
Beställd:
CyberTruck
Bmw i4 m50 LCI
MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
MX Performance (Raven) - såld
MS Performance (Raven) - såld
Beställd:
CyberTruck
Har nu gjort en 2 timmars resa på e6:an.
Och nu när man vant sig vid hur eap fungerar, så är det faktiskt rätt skönt att använda.
Och nu när man vant sig vid hur eap fungerar, så är det faktiskt rätt skönt att använda.
Dock är det lite obekvämt långt till E6, för mig i vart fallXeik skrev:Har nu gjort en 2 timmars resa på e6:an.

Fick igång navigate on AP på motortrafikleden idag. Vilket innebar att jag fick igång den efter 35km körning och efter ytterligare 3km skulle vi svänga höger av motortrafikleden. Det blev ingen sväng, precis som sist och även nästa avfart tog den inte så jag handvred oss in på den avfarten. Den klarade att ta av från motorvägen som kom strax efter. 1 av tre alltså. Precis som förra gången.
På hemvägen vägrade den återigen att aktivera navigate on AP trots att jag åkte på motortrafikled osv, exakt som igår.
Den har vinglat precis lika mycket idag, frun var med och sa att jag skulle sluta innan någon ringer polisen.
Tog en liten annan väg, en smal krokig landsväg en del av vägen hem, dår klarade den faktiskt att köra ganska snyggt.
Har sparat lite av de kaotiska autopilotäventyren på stickan, så har jag tid ska jag göra en video på:t.
För mig verkar det vara så att om jag väljer en väg som ger exakt rätt förutsättningar så kan autosteer fungera hyfsat. Problemet är bara att då kommer jag mest sannolikt inte dit jag vill utan till en annan ort. Det blir ju också lite fel liksom

En sidonote: ibland ändrar den farten själv efter skyltarna, ibland inte. Jag har dålig koll på vad som styr just det.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Nu är detta 100% ren gissning och personlig spekulation (har inga siffror och statistik), men tror Tesla skall vara glada om det är 1/1000 som skaffar EAP efter demot.Frippanecci skrev:Känns som att Teslas kampanj kommer att få marginell genomslagskraft - är det 1 av 10 som förlänger EAP efter 31/3?

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
- FinaFisken
- Teslaägare
Ska eventuellt köra en lääängre tur till påsk men är än så länge inte imponerad.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Fick tydligen min idag. Kul, att äntligen få testa Summon! Tänkte jag.. men det tyckte inte bilen som mest rörde på ratten! 

- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Rocko skrev:Ingen aning NÄR jag fick provperiod.
Fick inget mejl eller info om det heller.
Märkte att jag hade bl.a. ”fjärrparkering” idag i appen och började fippla med det. Aktiverade i bilen och sen testa.
Tänkte,-”Har jag missat denna funktionen. Den ska väl inte ingå som standar.

den utan fsd så har jag bara vanliga autopiloten liksom och funderar inte så mycket mer på den...
Men nu har den fjärrparkering så alltså provperiod på den också tydligen, osmart av Tesla att inte ens
uppmärksamma ägaren på det, inte stor poäng med prov då liksom...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Check eran mailbox. Jag och många andra har fått mail och information om detta.
Kanske den hamnat i skräpkorgen, eller ni råkat missa mailet?
Sök på rubriken "14 dagars provperiod med Uppgraderad Autopilot" och se om ni hittar något.
Sök på rubriken "14 dagars provperiod med Uppgraderad Autopilot" och se om ni hittar något.

Fick det också igår lördag 27/3. Upptäckte det när jag var på landet, på en grusväg, och skulle parkera vid vägkanten och körde först förbi och backade sedan upp mot en bil som redan stod där. Då föreslog den att den skulle ta över och parkera ner bilen 90 grader mot körbanan och rakt ned i en ravin!
Har inte fått nåt mail om nån provperiod, så jag utgår ifrån att de har skänkt mig denna funktion permanent!
Har sedan dess åkt en del motorväg och testat NoA med varierande resultat. Inget jag skulle betala för. Lagstiftningen måste ge bilen en chans att utnyttja mer av vad den egentligen kan om jag nån gång skulle betala för mer avancerad självkörning.

Har inte fått nåt mail om nån provperiod, så jag utgår ifrån att de har skänkt mig denna funktion permanent!

Har sedan dess åkt en del motorväg och testat NoA med varierande resultat. Inget jag skulle betala för. Lagstiftningen måste ge bilen en chans att utnyttja mer av vad den egentligen kan om jag nån gång skulle betala för mer avancerad självkörning.
Näru Martin, så dålig koll på min mail har jag inte.martinot skrev:Check eran mailbox. Jag och många andra har fått mail och information om detta.

Men, får ni andra Summon att fungera? Min bil bara står där, trots att inga hinder finns i närheten.
Läser det här ofta och finner det intressant. Är det verkligen lagstiftningen som det är fel på? Varför skulle den begränsa vad bilen får samla in för information? Den begränsar väl bara vad bilen får göra?Jerker skrev:Har sedan dess åkt en del motorväg och testat NoA med varierande resultat. Inget jag skulle betala för. Lagstiftningen måste ge bilen en chans att utnyttja mer av vad den egentligen kan om jag nån gång skulle betala för mer avancerad självkörning.