Fråga klickande ljud och stöt

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Dennis Wah

Fråga klickande ljud och stöt

Inlägg av Dennis Wah »

Hej alla Tesla-fans,

Precis nybliven model 3 ägare. Är överlag väldigt nöjd med bilen men det är några saker som jag tänkte höra om ni upplevt.

- då bilen är parkerad och inkopplad (easee box) låter ett klickande ljud med jämna mellanrum, typ en gång i minuten. Har schemalagd laddning inställd så att den laddar på natten. Men upplever klickande ljudet hela tiden och att bilen aldrig går in riktigt i sleep-mode. Har inget sentry mode aktiverat. Vet ni vad det kan bero på och om något är fel?

- ibland då jag går ur från bilen och ska stänga dörren så får man en liten stöt, inte så ofta, men ibland. Någon som varit med om liknande?
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Re: Fråga klickande ljud och stöt

Inlägg av tor-ake »

Efter jag för några år sedan gick över till att uteslutande använda Ecco skor har jag inte haft några problem med statisk elektricitet när jag kliver ur bilen.
För några år sedan använde jag alltid armbågen för att stänga bilföraren för det var minst obehagligt att få stöten där.

Re klickandet, det är alltid ett jäkla liv på bilen, klickar och klonkar och startar fläktar i tid och otid, det är bara att ignorera så länge bilen i övrigt funkar.

Om man lämnar telefonen inne i huset och inte har sladden i, då kan man ibland överraska den när den sover och är alldeles tyst.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
rolundb
Teslaägare

Inlägg av rolundb »

Dennis Wah skrev:
Hej alla Tesla-fans,

Precis nybliven model 3 ägare. Är överlag väldigt nöjd med bilen men det är några saker som jag tänkte höra om ni upplevt.

- då bilen är parkerad och inkopplad (easee box) låter ett klickande ljud med jämna mellanrum, typ en gång i minuten. Har schemalagd laddning inställd så att den laddar på natten. Men upplever klickande ljudet hela tiden och att bilen aldrig går in riktigt i sleep-mode. Har inget sentry mode aktiverat. Vet ni vad det kan bero på och om något är fel?

- ibland då jag går ur från bilen och ska stänga dörren så får man en liten stöt, inte så ofta, men ibland. Någon som varit med om liknande?
Jag har precis hämtat ut en ny Model 3 och jag upplever också att jag får en ganska rejäl stöt när jag kliver ur och tar i dörren. Inte alltid men inte så sällan heller.
M3P -21 (tidigare)
MYP -22 (nuvarande)
Användarvisningsbild
4Head
Teslaägare

Inlägg av 4Head »

Intressant att vissa får lite elkyssar av sina bilar, det ingick tydligen inte i min... :(

Blev också lite orolig när det började smälla och ha sig första gången jag kopplade in min i en supercharger. Men det är fullt normalt. Den sträcker på sig lite bara. ;)
Bild
Model 3 SR+ 2020
Dennis Wah

Inlägg av Dennis Wah »

Tack för svar, men det här att bilen inte verkar gå i sleep mode, nu har den stått i 3 h men någon form av fläkt går fortsatt, låter lite dovt om värmepumpen, och jag har av aktiverat kupeöverhettningsskydd, vet någon vad det kan bero på?
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Inlägg av pejvic »

Dennis Wah skrev:
Tack för svar, men det här att bilen inte verkar gå i sleep mode, nu har den stått i 3 h men någon form av fläkt går fortsatt, låter lite dovt om värmepumpen, och jag har av aktiverat kupeöverhettningsskydd, vet någon vad det kan bero på?
Den vill bara vara lite kompis, och känner att du är nära.
helt normalt i början.
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare

Inlägg av Dexter »

Kanske det är bara de som kör med EASEE box som får stötar av bilen. :)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Dexter skrev:
Nej, aldrig märkt något sådant på vår Tesla. Oavsett ingen laddning, eller laddning med Easee, Tesla WC (som vi också har) eller SuC.

Hade däremot det problemet i vår förra Mercedes (inte nuvarande) ICE-bil.

Tror det beror mest på skor i kombination med tygmattorna, eller byxor i kombination med säten. Dvs. statisk elektricitet som först byggs upp när man kliver ur bilen, och som sedan laddas ur när man jordar sig genom att ta i plåten på bilen (tex. dörrkarmen mot taket).
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare

Inlägg av Dexter »

martinot skrev:
Dexter skrev:
Nej, aldrig märkt något sådant på vår Tesla. Oavsett ingen laddning, eller laddning med Easee, Tesla WC (som vi också har) eller SuC.

Tror det beror mest på skor i kombination med tygmattorna, eller byxor i kombination med säten. Dvs. statisk elektricitet som först byggs upp när man kliver ur bilen, och som sedan laddas ur när man jordar sig genom att ta i plåten på bilen (tex. dörrkarmen mot taket).
Skojade lite bara.
@martinot: Du har säkert helt rätt som du säger.
De får börja lyfta på fötterna när de går istället för släpa dem i marken så minskar det den statiska elektriciteten. :)
Användarvisningsbild
rolundb
Teslaägare

Inlägg av rolundb »

martinot skrev:
Dexter skrev:

Är säkerligen detta det handlar om.
M3P -21 (tidigare)
MYP -22 (nuvarande)
Användarvisningsbild
ducce916
Teslaägare

Inlägg av ducce916 »

När jag ställt bilen i garaget och inte laddar brukar jag stänga av bilen via "knappen" Säkerhet, då blir det tyst.
Användarvisningsbild
4Head
Teslaägare

Inlägg av 4Head »

Ni som får stötar, är det när ni kliver in i bilen eller när ni stiger ur efter att ha varit ute och rejsat med Audi och BMW förare?
Bild
Model 3 SR+ 2020
Dennis Wah

Inlägg av Dennis Wah »

Det är ibland då man kliver ut ur bilen och tar i dörren
Leafhage

Inlägg av Leafhage »

Dennis Wah skrev:
Det är ibland då man kliver ut ur bilen och tar i dörren
Har absolut ingen källa på detta och kan ha blivit lurad men tyckte det lät ganska rimligt när någon berättade för mig att det är ett (oftast) är ett vårfenomen. Mycket grus och damm på vägarna och rätt luftfuktighet, dammet som smattrar mot karossen laddar plåten och när man kliver ur jordar man karossen och får stöten. Men vem vet?! :D :?
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Ett problem lika gammalt som metallkaross på bilar. En lösning kan vara denna: Antistatisk flexremsa för bilen (Amazon.se)
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Skriv svar