LarsL skrev:Nej, staten drar in mindre skatt. Tänk på att mina pengar som jag köper bilen för är skattade och har arbetsgivareavgift på sig också. I andra ändan får företaget dra av halva momsen vilket jag inte får.
Efter galen vecka med extremt mycket jobb, pågående renovering av huset, sålt bilen och beställt ny (Trosta Park here I come) så hade jag inte tänkt tjöta vidare om detta. Men...jag gör ett försök:
Man kan inte räkna in skatten som en privatperson betalar på
lönen som en "skatteintäkt" på bilen, i så fall bör man vid en jämförelse räkna in skatter som företaget betalar på sin inkomst (försäljning), t ex moms. Det blir en helt orimlig jämförelse och företaget betalar hur som helst mer i skatt.
Det mest rättvisa är att jämföra hur mycket skatteintäkter
bilen ger till staten, d v s hur mycket skatt en privatperson betalar för en viss bil jämfört med skatteintäkterna som
företag och förmånsförare ger för samma bil.
Varken företag eller privatpersoner kan dra av moms för köp av bilar. Företag kan dra av halva momsen på hyra (leasing) och i normalfallet så står hyran för ca: 50% av avbetalningen för bilen (50% restvärde vid 36 månaders leasing). Om företaget sedan löser ut bilen, d v s köper bilen för restvärdet 50%, så får de inte dra av någon moms för lösensumman.
Vår nuvarande V90 CC kostade 450 tkr inkl moms på 90 tkr, varav hälften är betald som hyra och halva den delen är avdragbar, d v s 45.000/2 =
22.500 kr är avdragbar moms. Det är något som privatpersoner inte kan göra. Fördel företag? Nej, företag och förare betalar skatter som är direkt kopplade till bilen: Bilen har ett förmånsvärde på 4991 kr/månad, vilket ger en arbetsgivaravgift (31,42%) på 1568 kr. Sedan betalar förmånsbilisten skatt på förmånsvärdet, om vi antar att skattesatsen är 32%, så blir det 1597 kr till. Sammanlagt 3168 kr/månad i 36 månader vilket blir
114.048 i skatteintäkt för staten. Något som privatpersoner inte behöver betala,
jämför det med momsavdraget på 22.500 kr.
Var är den den "orimligt stora skattelättnad jämfört med privatägda bilar"? Vissa påstår att förmånsbilar "subventioneras" av skattebetalarna, men förmånsbilar drar in mer skatt till staten än privatbilar. Vem subventionerar egentligen vem?