350 kkr avdrag istället för "jämförbar bil".

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Re: 350 kkr avdrag istället för "jämförbar bil".

Inlägg av martinot »

Elof skrev:
martinot skrev:
Elof skrev:
martinot skrev:

Jag tror den heta potatisen är inte skatteintaget totalt sätt, utan mer den svenska ruttna jantelagen. "Får inte JAG någon förmån X, då skall minsann inte heller någon annan djävel ha det!". Typ.
Enligt de ursprungliga olympiska reglerna erkänner den som nämner jantelagen i en politisk diskussion sig överbevisad.
Fel. Hitler.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Godwins_lag
Nu nämnde du honom också.
Förresten heter det Messerschmitt. ;)
Känns som det påbörjas en rätt orelaterad (och ointressant) metadiskussion nu som kan pågå i evigheter. :shock:

Går det att återgå till SKVs nya förslag?

Tycker det faktiskt är ett av de vettigare förslagen till reformer på länge.

Blir mer förutsägbart, rättvisare och enklare för alla parter.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare

Inlägg av Elof »

martinot skrev:
Elof skrev:
martinot skrev:
Elof skrev:
martinot skrev:

Jag tror den heta potatisen är inte skatteintaget totalt sätt, utan mer den svenska ruttna jantelagen. "Får inte JAG någon förmån X, då skall minsann inte heller någon annan djävel ha det!". Typ.
Enligt de ursprungliga olympiska reglerna erkänner den som nämner jantelagen i en politisk diskussion sig överbevisad.
Fel. Hitler.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Godwins_lag
Nu nämnde du honom också.
Förresten heter det Messerschmitt. ;)
Känns som det påbörjas en rätt orelaterad (och ointressant) metadiskussion nu som kan pågå i evigheter. :shock:

Går det att återgå till SKVs nya förslag?

Tycker det faktiskt är ett av de vettigare förslagen till reformer på länge.

Blir mer förutsägbart, rättvisare och enklare för alla parter.
Håller fullständigt med. Bra förslag! Både ditt och Skatteverkets.
Nect
elbilist

Inlägg av Nect »

SKVs förslag, innebär det bara justering av nybilspriset? Men att beräkningen som tidigare ska vara kvar?
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
iAkita
elbilist

Inlägg av iAkita »

Tomas L skrev:
iAkita skrev:
Nja, det där med arbetsgivaravgiften är väl mer ett nollsummespel. De allra flesta får väl antingen ett löneavdrag (eller lägre lön) motsvarande kostnaden för bilen? Sen appropå den skattesats på 32% du gav i ditt exempel: Går förmånsskatten direkt till staten, eller är det som med all annan inkomstskatt att den största delen går till kommunen? Ditt exempel utgår från att det är staten som drar in hela skatten, vilket jag inte visste.
Se mitt föregående svar. Om skatten går till stat eller kommun påverkar inte resonemanget.
Fast du skrev ju både ” Det mest rättvisa är att jämföra hur mycket skatteintäkter bilen ger till staten”, och att ”förmånsbilar drar in mer skatt till staten än privatbilar”. Om det inte stämmer så subventionerar staten förmånsbilen, eller går i alla fall miste om skatteintäkter. Det var väl det du opponerade mot, eller har jag missförstått?
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Inlägg av holden »

iAkita skrev:
Tomas L skrev:
iAkita skrev:
Nja, det där med arbetsgivaravgiften är väl mer ett nollsummespel. De allra flesta får väl antingen ett löneavdrag (eller lägre lön) motsvarande kostnaden för bilen? Sen appropå den skattesats på 32% du gav i ditt exempel: Går förmånsskatten direkt till staten, eller är det som med all annan inkomstskatt att den största delen går till kommunen? Ditt exempel utgår från att det är staten som drar in hela skatten, vilket jag inte visste.
Se mitt föregående svar. Om skatten går till stat eller kommun påverkar inte resonemanget.
Fast du skrev ju både ” Det mest rättvisa är att jämföra hur mycket skatteintäkter bilen ger till staten”, och att ”förmånsbilar drar in mer skatt till staten än privatbilar”. Om det inte stämmer så subventionerar staten förmånsbilen, eller går i alla fall miste om skatteintäkter. Det var väl det du opponerade mot, eller har jag missförstått?
Om all skatt som inte dras in är subventioner måste nettoinkomster betraktas som bidrag.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
iAkita
elbilist

Inlägg av iAkita »

holden skrev:
iAkita skrev:
Tomas L skrev:
iAkita skrev:
Om all skatt som inte dras in är en subvention måste det betyda att alla nettoinkomster är att betrakta som bidrag.
Kalla det vad du vill. Subvention, incitament, fördelningspolitik, det är bara semantik. Själv skulle jag nog tycka det var okej att säga att elbilar subventionerades om man till exempel momsbefriade dem.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare

Inlägg av markuswesterberg »

Asså denna diskussionen :D Kan vi inte bara enas om att ja, en privatperson utan tillgång till förmånsbil har inte tillgång till den förmån som en förmånsbil innebär. Men också förstå att en förmån är just en förmån. Men att en förmån är inte fusk. Det är inte heller ”att snuva staten på pengar”. En förmån är helt enkelt något som uppstår då en privatperson nyttjar något som ett företag äger, för privata ändamål. Att detta går att göra är positivt för hela samhället men måste såklart beskattas. Vilket det gör. Dubbelt. Av den anställde. Och av företaget. Vem som har rätt till förmånen? Den som har gjort ett aktivt val i sitt liv att arbeta med något eller för någon som kan erbjuda denna förmån. Antingen pga att yrket kräver att bilar finns tillgängliga på företaget. Eller för att företaget valt att göra det tillgängligt ändå. Det hade varit korkat i fall nummer ett att inte kunna erbjuda de anställda att nyttja bilarna även privat. Då får man kapital stående i onödan och fler bilar måste säljas i världen än nödvändigt.

Den som tycker att saker och ting är orättvisa som anställd har ett mycket enkelt val i landet Sverige. Byt jobb. Vill du inte det? Nej, då är det som sagt ett aktivt val. Kan du inte få ett jobb där det erbjuds förmånsbil? Då skulle du ha tänkt på det när du valde utbildning tidigare i ditt liv. Där gjorde du också ett aktivt val.

En förmån är precis vad det låter som, sett ur privatpersoners perspektiv.

En förmån är inte en subvention från staten.

Överens? Såklart inte. Fattar jag väl. Men gonatt.

:p
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Inlägg av holden »

“A claim for equality of material position can be met only by a government with totalitarian powers.”

― Friedrich A. von Hayek
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Om poängen är att maxa ut miljöbilar borde man rimligen kolla på ett annat system där även privatpersoner får ta del av glädjekalkylerna. Det är helt rimlig åsikt att ha och jag väljer att ha den åsikten. Vill man ha åsikten att privatpersoner inte ska ha del av glädjen så får man gärna ha den åsikten.

Det bör vara enkelt att se för alla hur denna fråga skapar en klyfta. Man kan diskutera i evigheter om alla olika klyftor i samhället, men det är omöjligt för alla med sinnenäevaro att bortse från att klyftan skapas genom ett system som känns rätt omodernt.

Jag vill understryka att jag på inget sätt vill ta bort förmånsbilen, jag vill endast kunna ha samma realkostnad privat för den typ av bil som är bäst för miljö och framtid.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Esterox

Inlägg av Esterox »

Remuz skrev:
Om poängen är att maxa ut miljöbilar borde man rimligen kolla på ett annat system där även privatpersoner får ta del av glädjekalkylerna. Det är helt rimlig åsikt att ha och jag väljer att ha den åsikten. Vill man ha åsikten att privatpersoner inte ska ha del av glädjen så får man gärna ha den åsikten.

Det bör vara enkelt att se för alla hur denna fråga skapar en klyfta. Man kan diskutera i evigheter om alla olika klyftor i samhället, men det är omöjligt för alla med sinnenäevaro att bortse från att klyftan skapas genom ett system som känns rätt omodernt.

Jag vill understryka att jag på inget sätt vill ta bort förmånsbilen, jag vill endast kunna ha samma realkostnad privat för den typ av bil som är bäst för miljö och framtid.
Men vilka glädjekalkyler pratar du om ?
Jag har min bil på företaget, enda fördelen är att jag slipper ligga ute med kontantinsatsen privat men annars är det mycket lön jag frånsäger mig för att ha den. Skattar dessutom en jäkla massa mer än jag borde just pga bilen.

Förmånsbil är inte gratis om du tror det. När jag presenterar kostnaderna för att få ha en förmånsbil för bekanta som har möjlighet att plocka via jobbet så ryggar dom tillbaka och anser att det är mycket pengar.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: 350 kkr avdrag istället för

Inlägg av LarsL »

Esterox skrev:
Remuz skrev:

Jag har min bil på företaget, enda fördelen är att jag slipper ligga ute med kontantinsatsen privat men annars är det mycket lön jag frånsäger mig för att ha den. Skattar dessutom en jäkla massa mer än jag borde just pga bilen.

Förmånsbil är inte gratis om du tror det. När jag presenterar kostnaderna för att få ha en förmånsbil för bekanta som har möjlighet att plocka via jobbet så ryggar dom tillbaka och anser att det är mycket pengar.
Räkna på skillnaden mellan en privatköp elbil och en personalbil på Teslakalkylen. När jag kollade min så hade bonusen behövt vara ca 150 000kr för att det skulle bli samma totalkostnad för inköpet.
Esterox

Inlägg av Esterox »

LarsL skrev:
Esterox skrev:
Remuz skrev:

Räkna på skillnaden mellan en privatköp elbil och en personalbil på Teslakalkylen. När jag kollade min så hade bonusen behövt vara ca 150 000kr för att det skulle bli samma totalkostnad för inköpet.
Tesla model 3 longrange.

https://www.teslakalkylen.com/compare?c ... 0009785729

Billigare vid privatköp än personalbil. Och då kan jag säga att bruttoavdraget ser felaktigt ut, kan garantera att det är högre hos det flesta.

Visst vill du ta med kontantinsatsen och slå ut det så blir det dyrare MEN det man inte får missa när det gäller företagsbilar är att vid eventuellt utköp så skall det beskattas alternativt om föraren får ta del utav vinsten på bilen om det blir någon sådan skall även detta beskattas.

Det är en jäkla myt att det är superbilligt. För en ren förmånsförare är det billigt men bilen är deras arbetsverktyg då, ska du lacka på alla som har en tjänstetelefon också som det kan byta ut varje år eller varannat år för att det är deras verktyg ?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Re: 350 kkr avdrag istället för

Inlägg av LarsL »

Esterox skrev:
Visst vill du ta med kontantinsatsen och slå ut det så blir det dyrare MEN det man inte får missa när det gäller företagsbilar är att vid eventuellt utköp så skall det beskattas alternativt om föraren får ta del utav vinsten på bilen om det blir någon sådan skall även detta beskattas.
Klart som helvete att du måste räkna med kontant insatsen, som det för övrigt är lagkrav på! Skiter du i kontanta pengar så blir alltså en Model S gratis om du lägger en dryg miljon kontant?

Skärmklippet från din sida visar att det kostar ungefär 3000kr mer i månaden med privatköp PUNKT!
7CA2F6F5-3877-48E9-AC8D-BDCD96B6EDEE.jpeg
Esterox

Inlägg av Esterox »

LarsL skrev:
Esterox skrev:
Klart som helvete att du måste räkna med kontant insatsen, som det för övrigt är lagkrav på! Skiter du i kontanta pengar så blir alltså en Model S gratis om du lägger en dryg miljon kontant?

Skärmklippet från din sida visar att det kostar ungefär 3000kr mer i månaden med privatköp PUNKT!
DÅ behöver du även räkna med pengarna som inte tillfaller tjänstebilsföraren vid försäljning m.m. Och om personalbilsföraren får ta del utav vinsten på bilen skall denna såklart skattas PLUS att den får betala alla omkostnader, detta brukar som sagt resultera att brutto går upp minst 1500 till jämfört med kalkylen.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Du behöver sätta dig och tänka ett tag. Mina pengar som jag har på bankkontot och betalar bilen med ÄR skattade och har betalats arbetsgivaravgift på.

På en personalbil står du som risktagare för kapitalet det tillfaller dig så det blir exakt samma sak. Och beräkningen är gjord utifrån samma förutsättning.

DET ÄR BILLIGARE ATT KÖPA ELBIL GENOM FÖRETAGET ÄN PRIVAT. VARFÖR SKULLE NI ANNARS GÖRA DET?
Esterox

350 kkr avdrag istället för "jämförbar bil".

Inlägg av Esterox »

LarsL skrev:
Du behöver sätta dig och tänka ett tag. Mina pengar som jag har på bankkontot och betalar bilen med ÄR skattade och har betalats arbetsgivaravgift på.

På en personalbil står du som risktagare för kapitalet det tillfaller dig så det blir exakt samma sak. Och beräkningen är gjord utifrån samma förutsättning.

DET ÄR BILLIGARE ATT KÖPA ELBIL GENOM FÖRETAGET ÄN PRIVAT. VARFÖR SKULLE NI ANNARS GÖRA DET?
Det är mer du som inte vill förstå och det är för att du inte haft möjligheten att förstå.

Jag tog ut en bil då kostnaden är densamma men jag slipper som sagt lägga ut kontantinsatsen och inget lån belastar min kreditvärdighet. Det är fördelen tycker jag. Privatleasing hade iofs blivit betydligt billigare men gillar inte konceptet.

Sluta vara bitter LarsL om du nu anser att bil på företag är så himla billigt tycker jag att du byter jobb till ett där det erbjuder bil. För det är ju en personlig vinst för dig i plånboken isåfall. Eller det kanske inte blir det ?
Tomas L

Inlägg av Tomas L »

Remuz skrev:

Jag undrar också vilka glädjekalkyler som avses? Visa gärna hur privatpersoner missgynnas. Företag och förare betalar mer för samma bil jämfört med vad en privatförare gör.
M3 LR AWD EAP 2021
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

3234kr x 36 månader ger 116424kr i skattebidrag till er som har möjlighet till personalbil. Det är ganska mycket pengar. Men jag skulle kunna vara okej med det om det inte fanns folk som satt och flinade och tyckte att det var dyrare och att de liiiider så.

Ta bort skillnaden helt mellan personalbil och privatköp och lägg de där 100 kkr som bonus istället så att det blir lika för alla.
Tomas L

Inlägg av Tomas L »

iAkita skrev:
Tomas L skrev:
iAkita skrev:
Poängen var ju hur mycket som betalas i skatt för en bil, de flesta gör då inte skillnad på stat/kommun. Ska vi göra skillnad på stat och kommun, då blir jämförelsen väldigt fördelaktig för företag då de betalar in all sin skatt direkt till staten, medan de flesta privatpersoner betalar en majoritet av sin skatt till kommunen. I så fall är det rätt uppenbart vem som finansierar subventionen.
Senast redigerad av Tomas L, redigerad totalt 1 gånger.
M3 LR AWD EAP 2021
Tomas L

Inlägg av Tomas L »

LarsL skrev:
3234kr x 36 månader ger 116424kr i skattebidrag till er som har möjlighet till personalbil. Det är ganska mycket pengar. Men jag skulle kunna vara okej med det om det inte fanns folk som satt och flinade och tyckte att det var dyrare och att de liiiider så.

Ta bort skillnaden helt mellan personalbil och privatköp och lägg de där 100 kkr som bonus istället så att det blir lika för alla.
Vad pratar du om för skattebidrag? Företag och förare betalar ju mer i skatt än privatpersoner; det finns inga skattebidrag riktade åt förmånsförare. Det är inte konstigt att det sprids myter om "subventioner" och "orimliga skattelättnader" när sådana missuppfattningar sprids på nätet. Visa hur du räknar!
M3 LR AWD EAP 2021
Esterox

Inlägg av Esterox »

Tomas L skrev:
LarsL skrev:

Vad pratar du om för skattebidrag? Företag och förare betalar ju mer i skatt än privatpersoner; det finns inga skattebidrag riktade åt förmånsförare. Det är inte konstigt att det sprids myter om "subventioner" och "orimliga skattelättnader" när sådana missuppfattningar sprids på nätet. Visa hur du räknar!
Ja LarsL gör gärna det. För när jag räknar på min lön med och utan bil så blir skatten för mig inprincip lika, skiljer några hundringar men där torskar iofs företaget på att betala lite mer skatt så det jämnar ut sig.

Jag tycker det är hemskt att jag får lägre pension också, jag anser att det borde vara lika för alla! Nej såklart jag inte tycker, för jag har gjort ett aktivt val. Precis som du gjort.
Tomas L

Inlägg av Tomas L »

Vi tar det igen:
Tomas L skrev:
LarsL skrev:
Nej, staten drar in mindre skatt. Tänk på att mina pengar som jag köper bilen för är skattade och har arbetsgivareavgift på sig också. I andra ändan får företaget dra av halva momsen vilket jag inte får.
Efter galen vecka med extremt mycket jobb, pågående renovering av huset, sålt bilen och beställt ny (Trosta Park here I come) så hade jag inte tänkt tjöta vidare om detta. Men...jag gör ett försök:

Man kan inte räkna in skatten som en privatperson betalar på lönen som en "skatteintäkt" på bilen, i så fall bör man vid en jämförelse räkna in skatter som företaget betalar på sin inkomst (försäljning), t ex moms. Det blir en helt orimlig jämförelse och företaget betalar hur som helst mer i skatt.

Det mest rättvisa är att jämföra hur mycket skatteintäkter bilen ger till staten, d v s hur mycket skatt en privatperson betalar för en viss bil jämfört med skatteintäkterna som företag och förmånsförare ger för samma bil.

Varken företag eller privatpersoner kan dra av moms för köp av bilar. Företag kan dra av halva momsen på hyra (leasing) och i normalfallet så står hyran för ca: 50% av avbetalningen för bilen (50% restvärde vid 36 månaders leasing). Om företaget sedan löser ut bilen, d v s köper bilen för restvärdet 50%, så får de inte dra av någon moms för lösensumman.

Vår nuvarande V90 CC kostade 450 tkr inkl moms på 90 tkr, varav hälften är betald som hyra och halva den delen är avdragbar, d v s 45.000/2 = 22.500 kr är avdragbar moms. Det är något som privatpersoner inte kan göra. Fördel företag? Nej, företag och förare betalar skatter som är direkt kopplade till bilen: Bilen har ett förmånsvärde på 4991 kr/månad, vilket ger en arbetsgivaravgift (31,42%) på 1568 kr. Sedan betalar förmånsbilisten skatt på förmånsvärdet, om vi antar att skattesatsen är 32%, så blir det 1597 kr till. Sammanlagt 3168 kr/månad i 36 månader vilket blir 114.048 i skatteintäkt för staten. Något som privatpersoner inte behöver betala, jämför det med momsavdraget på 22.500 kr.

Var är den den "orimligt stora skattelättnad jämfört med privatägda bilar"? Vissa påstår att förmånsbilar "subventioneras" av skattebetalarna, men förmånsbilar drar in mer skatt till staten än privatbilar. Vem subventionerar egentligen vem?
M3 LR AWD EAP 2021
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Tomas L skrev:
LarsL skrev:

Bidraget på 3234 kr/månad som den som har personalbil jämförts med privatköp får i skattelättnader på grund av nedsatt förmånsvärde.

Se denna bild från tidigare i tråden.
5ED68B01-BF09-44E4-959D-28523881A48B.jpeg
Tomas L

Inlägg av Tomas L »

LarsL skrev:
Tomas L skrev:
LarsL skrev:

Bidraget på 3234 kr/månad som den som har personalbil jämförts med privatköp får i skattelättnader på grund av nedsatt förmånsvärde.

Se denna bild från tidigare i tråden.
Det är inget "bidrag", visst förstår du det? Om en släkting köper en bil åt dig, så har du lägre kostnad än om du köpt den själv, men det innebär inte att du har fått ett bidrag av staten. Gå in på Teslakalkylen och lägg ihop alla kostnader som företag och förare har för en viss bil, gör sedan samma kalkyl som privatperson: det blir billigare för privatpersonen.
M3 LR AWD EAP 2021
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Tomas L skrev:
Det är inget "bidrag", visst förstår du det? Om en släkting köper en bil åt dig, så har du lägre kostnad än om du köpt den själv, men det innebär inte att du har fått ett bidrag av staten. Gå in på Teslakalkylen och lägg ihop alla kostnader som företag och förare har för en viss bil, gör sedan samma kalkyl som privatperson: det blir billigare för privatpersonen.
I personalbils kolumnen står brukaren för hela kostnaden. Det är den kostnaden som jag jämför med privatköpet där skillnaden alltså blir 3234kr/månad. Hur man väljer att beteckna denna skillnad är ju lite upp till var och en men oavsett om man kallar det skattelättnad, skattesubvention, bonus eller bidrag så är det samma sak i plånboken.

Ni som tycker att jag ska räkna bort kontantinsatsen kan ju svischa mig 140 000kr eftersom ni verkar tycka att de pengarna mest är ivägen på kontot.
Skriv svar