Checklista 2021 Model 3 delivery

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
cederstock
Teslaägare

Checklista 2021 Model 3 delivery

Inlägg av cederstock »

Har någon vetskap om en bra checklista inför uthämtning av en 2021 år modell av 3:a? T.ex. vilka kända brister man bör vara vaksam på och kontrollera? Vissa saker är säkert svårt att reklamera i efterhand, de vill jag ha koll på innan jag godkänner bilen. Länka gärna om ni vet att det finns någon lista någonstans som är relevant
Jonte73

Re: Checklista 2021 Model 3 delivery

Inlägg av Jonte73 »

Såg att någon körde med denna i gruppen.

https://www.notion.so/Model-3-checklist ... 75ae2f7f20
b0urne

Inlägg av b0urne »

Jonte73 skrev:

Tack för den!
Var ingen dålig lista, ska inte ens behövas på en sådan dyr bil eller någon för den delen.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

b0urne skrev:
Jonte73 skrev:

Tack för den!
Var ingen dålig lista, ska inte ens behövas på en sådan dyr bil eller någon för den delen.
Det gör det inte heller.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
b0urne

Inlägg av b0urne »

taliz skrev:
b0urne skrev:
Jonte73 skrev:

Tack för den!
Det gör det inte heller.
Skönt att veta.
Kanske använder några av punkterna för att stämma av.
Det man upptäcker längs vägen får man väl ta med SC.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

taliz skrev:
b0urne skrev:
Jonte73 skrev:

Tack för den!
Det gör det inte heller.
Säger vem ? Behöver jag dra alla skit som var på min bil vid leverans, varav jag antagligen hade missat hälften om jag inte hade haft en checklista?

@cederstock: Gå inte på iden att man inte behöver en checklista! Om bilen skulle vara felfri gör det inget att ha att med och följt en checklista men tvärtom kan innebära problem. Tex mitt smutsigas innertak med fingeravtryck(handavtryck) på flera ställen, eller de sönderkörda tröskellådorna.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
b0urne

Inlägg av b0urne »

AAKEE skrev:
taliz skrev:
b0urne skrev:
Jonte73 skrev:

Tack för den!
Det gör det inte heller.
Säger vem ? Behöver jag dra alla skit som var på min bil vid leverans, varav jag antagligen hade missat hälften om jag inte hade haft en checklista?

@cederstock: Gå inte på iden att man inte behöver en checklista! Om bilen skulle vara felfri gör det inget att ha att med och följt en checklista men tvärtom kan innebära problem. Tex mitt smutsigas innertak med fingeravtryck(handavtryck) på flera ställen, eller de sönderkörda tröskellådorna.
Trist, verkar verkligen vara lite singlar slant och få en som är skött vs någon som din.
När fick du ut din?
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

b0urne skrev:
Trist, verkar verkligen vara lite singlar slant och få en som är skött vs någon som din.
När fick du ut din?
30/12.

Bilen var på inget sätt leveransservad. Skitig både ute och inne, ratten står rejält snett när man kör rakt fram, vibrationer från original sommardäck. Bilen skadad under osv.

Teslapersonalen på plats imponerade inte riktigt heller.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
b0urne

Inlägg av b0urne »

AAKEE skrev:
b0urne skrev:
När fick du ut din?
30/12.

Bilen var på inget sätt leveransservad. Skitig både ute och inne, ratten står rejält snett när man kör rakt fram, vibrationer från original sommardäck. Bilen skadad under osv.

Teslapersonalen på plats imponerade inte riktigt heller.
Ahh fyfan vad sämst. Någon som inte var sugen att jobba klämmdagar låter det som.
Hoppas att det är mer ordning nu
pjore

Inlägg av pjore »

Letar man fel så hittar man dem. På gott och ont.

Det var jag som la ut den där checklistan. För egen del är det skönt att ha något att utgå ifrån, oavsett om det är Tesla eller annat märke.

Det var trots allt endast ett par punkter som inte fick en check när jag hämtade min i tisdags.

Däremot tar det så klart udden av upplevelsen och i fallet Tesla har jag ännu inte varit med om att de har trilskas om man rapporterar något problem i efterhand. Så man kan gott njuta av att hämta bilen utan att syna den sönder och samman.
Senast redigerad av pjore, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
cederstock
Teslaägare

Inlägg av cederstock »

taliz skrev:
b0urne skrev:
Jonte73 skrev:

Tack för den!
Det gör det inte heller.
Vilket märkligt svar. Men du jobbar kanske på Tesla?... :roll:
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

cederstock skrev:
taliz skrev:
b0urne skrev:
Jonte73 skrev:

Tack för den!
Det gör det inte heller.
Vilket märkligt svar. Men du jobbar kanske på Tesla?... :roll:
Om man upptäcker något så fixar dom det i efterhand.
Det enda jag kollade var lacken, men det hade inte behövts.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

taliz skrev:
Att du inte hade fel eller skador innebär inte med automatik att alla andra bilar är i samma skick.

Vissa saker, tex skador av olika slag, är nog betydligt bättre att påvisa direkt så inte diskussionen om vad som uppkommit före eller efter leverans riskerar att uppkomma.

Jag hade det som såg ut som oljiga handavtryck på flera ställen i taket, varvid vi upptäckte tre på plats. Taket är inte helt rent i min bil på andra ställen vilket inte gick se en regnig decemberdag. Återstår att se om de tar på sig de andra fläckarna också.

I min värld ter det sig solklart att man måste besikta en Tesla på ett helt annat sätt än tex en Audi. De Audi jag har köpt har vart leveransservade dvs kontrollerade enligt en lista samt tvättade, städade och upputsade.

Min M3P uthämtad 30/12 2020 hade följande issues:
- Skador på trösklarna i plasten under. Långa repor+ täcklock bortköra och plasten deformerad så att plasten inte passar mot bilens tröskel i metall. Man kan kika in mellan och se clips som inte sitter fast.
-Stora handavtryck på B-stolpe och tak från någon med ordentligt smutsiga händer.
-Laddluckan gick/går inte öppna utifrån( felvarning fanns redan när jag låste upp bilen första gången.
-Någon plastderalj kring framrutan sitter inte fast som den ska, clips trasigt.
- Rejäl obalans i däcken( orig sommardäck)
-Ratten står ganska snett när man kör rakt fram.

-Utöver ovanstående var bilens inredning inte speciellt ren. Framrutan hade märken från montering(sugproppar) och mht vinter och fuktig luft blev rutan svår att se igenom när jag började köra. Det var rent till nivån säkerhetsrisk.
Det fanns ingen spolarvätska. Jag trodde spolfunktionen var trasig men så fort jag fyllde spolarvätska fungerade det.
-Det finns en skada i inredningen som doldes av förarstolen som jag upptäckte först efter en vecka då den inte syntes bakom stolen, har inte anmält den då jag tänker att jag kan leva med det.

Vissa saker jag tar upp kanske kan upplevas som småsaker men oavsett är det ett sånt som en bil inte ska levereras med. Jag tänker att det troligen inte är så att jag har haft orimligt stor otur och drabbats av samtliga fel 2020 och att alla andra Teslor vart felfria.

Nej, en bra checklista och en grundlig kontroll är det enda rätta.

Tesla Sverige behöver [censur] (<- kraftig svordom) skärpa till sig och börja leverera bilarna i minst normalt skick för en ny personbil, och helst i ett skick som speglar priset.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
pawweshark
Teslaägare

Inlägg av pawweshark »

taliz skrev:
cederstock skrev:
taliz skrev:
b0urne skrev:
Jonte73 skrev:

Kanske det. Men inte så kul att boka tid hos lackerare och tesla service så fort man hämtat ut bilen.
Man har ju liksom andra förväntningar på sin bil.
Dessutom behöva strida för att få rätt i sak gör ju inte saken bättre. Helst vill väl Tesla sälja i befintligt skick och runt hörnet garanti...
Tesla Model 3 LR 2020
Tesla Model Y LR 2022
Användarvisningsbild
amolin
Teslaägare

Inlägg av amolin »

Skulle väl också säga att det är extra viktigt om du leasar. Då du annars kommer behöva betala eventuella skador själv annars.
Om man nu går genom checklistan och ser något så behöver du inte heller acceptera leveransen och leasingföretaget ordnar problemen innan dom levererar till dig igen.
Mini Cooper Austin -76 -> BMW 320 -03 -> Volkswagen Golf GTI -10 -> Mercedes CLA AMG -18 -> Audi A5 Coupe -20 - > Slutet på ICE & övergång till
Model 3 -21
.
Användarvisningsbild
ducce916m
Teslaägare

Inlägg av ducce916m »

Hämtade ut min nya MIC SR+ i juni, kollade inuti och utanpå ungefär som jag brukat göra vid andra bilköp. Hittade inget att anmärka på och har ännu, efter 800 mil, inte hittat något att anmärka på trots att jag nog kan kalla mig pedant.
Mickep

Inlägg av Mickep »

Oavsett så är det upp till varje konsument att kontrollera vad den mottagit. För att förhindra tjafs (och undvika upptäcka saker i efterhand och då fara flera mil ta ledigt från jobb/få extrakostnader) är det bra om man har en lista med saker att gå igenom. Det spar tid både för dig och personalen. Framför allt är det en trygghet.
Eftersom de flesta är superexelterade att få en ny bil och inte tänker på saker så är det bra med en nedskriven lista att gå igenom.
om något skulle uppstå finns det givetvis garanti.
Det är inget kritik eller negativt utan saker kan uppstå ibland.
Användarvisningsbild
Bira
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kristian389856

Inlägg av Bira »

Alla gör på sitt sätt, förstår inte varför man ifrågasätter hur andra gör.
Jag personligen kommer kolla allt som blir svårt att bevisa för mig i efterhand att det fanns där vid leverans. Det vill säga skador på interiör och exteriör. Alla andra brister täcks ju av garantin.
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare

Inlägg av pefreli »

Bira skrev:
Alla gör på sitt sätt, förstår inte varför man ifrågasätter hur andra gör.
Jag personligen kommer kolla allt som blir svårt att bevisa för mig i efterhand att det fanns där vid leverans. Det vill säga skador på interiör och exteriör. Alla andra brister täcks ju av garantin.
Låter balanserat.

Har hämtat ut två 3:or och en Y.

Första 3:an var jag nitisk (2019) eftersom man hört en del skräckhistorier på t.ex. detta forum... Hittade dock inget att klaga på.

Efter 2 års ägande utan gnäll från Tesla vid uppkomna garantifrågor så har jag lugnat mig lite. Jag är ganska petig med detaljerna så därför granskar jag bilen ändå noggrant men lägger störst fokus på ytskikt som lack och inredning, av den anledning du tar upp.
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp
Skriv svar