350 kkr avdrag istället för "jämförbar bil".
Moderator: Redaktion
Re: 350 kkr avdrag istället för "jämförbar bil".
Det låter på en del som om det inte säljs några bilar alls till privatpersoner, när realiteten är att privatpersoner står för 40-60% av nybilsförsäljningen av de flesta märken. Jag är övertygad om att en del av de som nu kör förmånsbilar skulle köpa eller leasa nytt, även om de var tvugna att göra det privat. Iallafall om man är intresserad av elbil, eftersom utvecklingen gått så snabbt de senaste åren.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Värt att notera är att en typisk "privatköpt bil" oftast är en annan slags bil än en typisk "tjänstebil".
Där tjänstebilen ofta är en klart dyrare/större familjebil och den man köpt/privatleasat ofta är en mindre 2:a-bil =en typisk små/mellanbil.
Där tjänstebilen ofta är en klart dyrare/större familjebil och den man köpt/privatleasat ofta är en mindre 2:a-bil =en typisk små/mellanbil.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Utan möjlighet till förmånsbil hade vi inte haft två elbilar. Möjligen en, men förmodligen ingen alls. Jag hade troligen väntat på en elbil som jag verkligen har råd med och under tiden hade jag fortsatt köra en lagom prissatt relativt ny dieselbil.iAkita skrev:Det låter på en del som om det inte säljs några bilar alls till privatpersoner, när realiteten är att privatpersoner står för 40-60% av nybilsförsäljningen av de flesta märken. Jag är övertygad om att en del av de som nu kör förmånsbilar skulle köpa eller leasa nytt, även om de var tvugna att göra det privat. Iallafall om man är intresserad av elbil, eftersom utvecklingen gått så snabbt de senaste åren.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
iAkita skrev:Det låter på en del som om det inte säljs några bilar alls till privatpersoner, när realiteten är att privatpersoner står för 40-60% av nybilsförsäljningen av de flesta märken. Jag är övertygad om att en del av de som nu kör förmånsbilar skulle köpa eller leasa nytt, även om de var tvugna att göra det privat. Iallafall om man är intresserad av elbil, eftersom utvecklingen gått så snabbt de senaste åren.
Kolla vilka märken som säljer nytt till privatpersoner. Dacia, Kia, Hyundai... Vem ska köpa bilar jag vill ha som begagnade som nya? Jag själv lär inte göra det.
Marginalskatterna är för höga och inträder vid så låga nivåer att det driver folk med hyfsade löner att bli egenföretagare för att få behålla en anständig del av inkomsterna, det i sin tur driver elbilsmarknaden. Jag skulle tro att en hög andel av er som hänger på detta forum, liksom undertecknad, faller inom den kategorin. Åsbrink var väl ute och gafflade indignerat om att småföretagare är det nya skattefrälset, när hans eget partis konfiskatoriska inkomstskattepolitik drivit fram just denna utveckling.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
Jag har kollat, och det är långt fler än de du räknar upp. Det finns en tabell i länken nedan. Sen förstår jag inte din poäng. Du kommer alltså inte köpa en begagnad bil eftersom du tror de kommer vara av fel märken, men inte heller en ny?MWall skrev:iAkita skrev:Det låter på en del som om det inte säljs några bilar alls till privatpersoner, när realiteten är att privatpersoner står för 40-60% av nybilsförsäljningen av de flesta märken. Jag är övertygad om att en del av de som nu kör förmånsbilar skulle köpa eller leasa nytt, även om de var tvugna att göra det privat. Iallafall om man är intresserad av elbil, eftersom utvecklingen gått så snabbt de senaste åren.
Kolla vilka märken som säljer nytt till privatpersoner. Dacia, Kia, Hyundai... Vem ska köpa bilar jag vill ha som begagnade som nya? Jag själv lär inte göra det.
https://www.vibilagare.se/nyheter/priva ... att-i-topp
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Jag kan tänka mig att vi får importera dyrare bilar från andra länder.iAkita skrev:Jag har kollat, och det är långt fler än de du räknar upp. Det finns en tabell i länken nedan. Sen förstår jag inte din poäng. Du kommer alltså inte köpa en begagnad bil eftersom du tror de kommer vara av fel märken, men inte heller en ny?MWall skrev:iAkita skrev:Det låter på en del som om det inte säljs några bilar alls till privatpersoner, när realiteten är att privatpersoner står för 40-60% av nybilsförsäljningen av de flesta märken. Jag är övertygad om att en del av de som nu kör förmånsbilar skulle köpa eller leasa nytt, även om de var tvugna att göra det privat. Iallafall om man är intresserad av elbil, eftersom utvecklingen gått så snabbt de senaste åren.
- OfarligTesla
- Teslaägare
Ja det är ju självklart så, men måste man dessutom kunna ta ut en bil till lägre skatt än lön bara för att man driver eget? Det lär ju räcka med de andra skattefördelarna för att de som är intresserade skall driva eget.holden skrev:Marginalskatterna är för höga och inträder vid så låga nivåer att det driver folk med hyfsade löner att bli egenföretagare för att få behålla en anständig del av inkomsterna, det i sin tur driver elbilsmarknaden. Jag skulle tro att en hög andel av er som hänger på detta forum, liksom undertecknad, faller inom den kategorin. Åsbrink var väl ute och gafflade indignerat om att småföretagare är det nya skattefrälset, när hans eget partis konfiskatoriska inkomstskattepolitik drivit fram just denna utveckling.
Nej det måste man inte kunna, men när möjligheten finns är det klart att den används. Man får ju också tänka på att företagande är en personlig risk, ingen skulle driva eget om inte risken motsvarades av någon chans till uppsida. Det paradoxala är att i Sverige är uppsidan möjligheten att betala mindre skatt. All den energi som läggs på att sätta sig in i komplicerade bokföringsregler och förmånsvärden etc skulle vara bäst använd i att driva företagets verksamhet, situationen är absurd och det är skattesystemet som är orsaken.OfarligTesla skrev:Ja det är ju självklart så, men måste man dessutom kunna ta ut en bil till lägre skatt än lön bara för att man driver eget? Det lär ju räcka med de andra skattefördelarna för att de som är intresserade skall driva eget.holden skrev:Marginalskatterna är för höga och inträder vid så låga nivåer att det driver folk med hyfsade löner att bli egenföretagare för att få behålla en anständig del av inkomsterna, det i sin tur driver elbilsmarknaden. Jag skulle tro att en hög andel av er som hänger på detta forum, liksom undertecknad, faller inom den kategorin. Åsbrink var väl ute och gafflade indignerat om att småföretagare är det nya skattefrälset, när hans eget partis konfiskatoriska inkomstskattepolitik drivit fram just denna utveckling.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
- OfarligTesla
- Teslaägare
Självklart skall den användas när den finns, men diskussionen just nu handlar ju snarare om huruvida det skall finnas en sådan möjlighet eller ej. Jag ser egentligen inte varför man skall kunna köpa en bil på bolaget till lägre skatt än om man plockade ut pengarna själv. Man har ju dock redan en riktigt stor uppsida i att man kan plocka ut lönen billigare samt att i fallet konsult kan man ta bättre betalt eftersom uppdragsgivaren inte sitter med något personalansvar.holden skrev:
Nej det måste man inte kunna, men när möjligheten finns är det klart att den används. Man får ju också tänka på att företagande är en personlig risk, ingen skulle driva eget om inte risken motsvarades av någon chans till uppsida. Det paradoxala är att i Sverige är uppsidan möjligheten att betala mindre skatt. All den energi som läggs på att sätta sig in i komplicerade bokföringsregler och förmånsvärden etc skulle vara bäst använd i att driva företagets verksamhet, situationen är absurd och det är skattesystemet som är orsaken.
Tycker också det bör förenklas men det innebär ju som sagt inte att det förenklade systemet innebär lägre skatter. Idag har vi ju en ganska ojämn viktning mot skatt på inkomst av tjänst som slår hårdast mot anställda, tycker vi över tid bör skifta över till att sänka skatterna på inkomst av tjänst och höja dem på inkomst av kapital. Det är galet hur lite skatt man betalar på bostadsvinster, investeringar, utdelning osv jämfört med inkomst av tjänst.
- markuswesterberg
- Teslaägare
Jag är inte riktigt nöjd med detta svaret, någon som kan utveckla? Exempelvis så har vi en M3 från 2019. Förmånsvärdet för den låg tills fram till årsskiftet 2020/2021 på 4879 kr/månad brutto. Efter årsskiftet justerades det till 4828. Bara som exempel. vad berodde den justeringen på exakt?MWall skrev:markuswesterberg skrev:Är det verkligen så att en bil köpt ett visst år kommer ha ett visst förmånsvärde varje år efter det, adderat på typen av kalkyl som gällde året den ställdes på? Eller är det inte så att kalkylen uppdateras varje år? Så säg att man köpte en M3P 2021 och fick ett visst förmånsvärde men att den här regeln sen börjar gälla från 2022. Bör inte även bilar från 2021 få liknande förmånsvärde 2022 som bilar som plockas ut under 2022? Någon som har bra koll på detta?
Det görs små justeringar år från år. Men inga större förändringar i förmånsvärdet.
Och, beror det på exakt vilken månad och vilka regler som alltså gällde just du, vilket förmånsvärde bilen får nu och även framöver? Hur kommer exempelvis förmånsvärdet på just vår bil från 2019 att påverkas om Sketteverkets nuvarande förslag går igenom helt och hållet som det är? Påverkas vår bil inte alls av dess nya förslag utan det justerade förmånsvärdet som vi får vid årsskiftet 2021/2022 beror på helt andra typer av faktorer?
Tycker detta är extremt rörigt för man kan dels inte veta vilket förmånsvärde bilen får om ett år, dels inte veta vad den får om man köper en ny nu, eller om ett par månader. Systemet är ju helkonstigt... Eller kanske är jag som är rörig?
Alla elbilar och plugin hade en rabatt på 10000kr per år för förmånsvärdet som försvann vid nyår. Därför ändrades skatten vid nyår.markuswesterberg skrev:Jag är inte riktigt nöjd med detta svaret, någon som kan utveckla? Exempelvis så har vi en M3 från 2019. Förmånsvärdet för den låg tills fram till årsskiftet 2020/2021 på 4879 kr/månad brutto. Efter årsskiftet justerades det till 4828. Bara som exempel. vad berodde den justeringen på exakt?MWall skrev:markuswesterberg skrev:Är det verkligen så att en bil köpt ett visst år kommer ha ett visst förmånsvärde varje år efter det, adderat på typen av kalkyl som gällde året den ställdes på? Eller är det inte så att kalkylen uppdateras varje år? Så säg att man köpte en M3P 2021 och fick ett visst förmånsvärde men att den här regeln sen börjar gälla från 2022. Bör inte även bilar från 2021 få liknande förmånsvärde 2022 som bilar som plockas ut under 2022? Någon som har bra koll på detta?
Det görs små justeringar år från år. Men inga större förändringar i förmånsvärdet.
Och, beror det på exakt vilken månad och vilka regler som alltså gällde just du, vilket förmånsvärde bilen får nu och även framöver? Hur kommer exempelvis förmånsvärdet på just vår bil från 2019 att påverkas om Sketteverkets nuvarande förslag går igenom helt och hållet som det är? Påverkas vår bil inte alls av dess nya förslag utan det justerade förmånsvärdet som vi får vid årsskiftet 2021/2022 beror på helt andra typer av faktorer?
Tycker detta är extremt rörigt för man kan dels inte veta vilket förmånsvärde bilen får om ett år, dels inte veta vad den får om man köper en ny nu, eller om ett par månader. Systemet är ju helkonstigt... Eller kanske är jag som är rörig?
Enklast när det gäller bilar vore väl ett rakt bidrag/bonus som både gäller privatköp och företagsköp. Säg 150000kr (ren gissning vet inte vad detta motsvarar) eller max 50% av bilens värde. Finansieringen skulle komma rakt av från försäljning av fossilbilar, så länge den fortsätter, alltså bonus malus. Det skulle fortfarande vara lite förmånligare med förmånsbil men subventionerna skulle inte bli missriktade.
Om vi ska ha kvar systemet med nedsättning av förmånsvärdet så är ju detta förslag bättre än det tidigare som byggde på rena gissningar från Skatteverket.
Om vi ska ha kvar systemet med nedsättning av förmånsvärdet så är ju detta förslag bättre än det tidigare som byggde på rena gissningar från Skatteverket.
markuswesterberg skrev:Är det verkligen så att en bil köpt ett visst år kommer ha ett visst förmånsvärde varje år efter det, adderat på typen av kalkyl som gällde året den ställdes på? Eller är det inte så att kalkylen uppdateras varje år? Så säg att man köpte en M3P 2021 och fick ett visst förmånsvärde men att den här regeln sen börjar gälla från 2022. Bör inte även bilar från 2021 få liknande förmånsvärde 2022 som bilar som plockas ut under 2022? Någon som har bra koll på detta?
Tror du kan utgå från detaljerade beräkningen i skatteverkets snurra:
Prisbasbeloppsdel = 29 procent av ett prisbasbelopp *
Räntedel = Förmånsgrundande pris x 75 procent av statslåneräntan **
Prisdel 1 = 9 procent av förmånsgrundande pris upp till 7,5 prisbasbelopp *
Prisdel 2 = 20 procent av förmånsgrundande pris över 7,5 prisbasbelopp *
Fordonsskatt = Bilens fordonsskatt enligt vägtrafikskattelagen
Förmånsgrundade priset är det som baseras på jämförbar bil med justering och extrautrustning.
sidan: https://www.skatteverket.se/privat/skat ... 9539d.html
Finns ju inte en chans att din Model 3 fick sänkt förmånsvärde från 1 januari.markuswesterberg skrev:Jag är inte riktigt nöjd med detta svaret, någon som kan utveckla? Exempelvis så har vi en M3 från 2019. Förmånsvärdet för den låg tills fram till årsskiftet 2020/2021 på 4879 kr/månad brutto. Efter årsskiftet justerades det till 4828. Bara som exempel. vad berodde den justeringen på exakt?MWall skrev:markuswesterberg skrev:Är det verkligen så att en bil köpt ett visst år kommer ha ett visst förmånsvärde varje år efter det, adderat på typen av kalkyl som gällde året den ställdes på? Eller är det inte så att kalkylen uppdateras varje år? Så säg att man köpte en M3P 2021 och fick ett visst förmånsvärde men att den här regeln sen börjar gälla från 2022. Bör inte även bilar från 2021 få liknande förmånsvärde 2022 som bilar som plockas ut under 2022? Någon som har bra koll på detta?
En naken Model 3 LR byggd 2019 har 4 573 kr/månad för inkomstår 2021. För 2020 hade den 3 753 kr/månad och för 2019 hade den 3 791 kr/månad.
Som du ser var skillnaden mellan inkomstår 2019 och 2020 väldigt liten. Tror det baseras på nån ränta och prisbasbelopp. Finns säkert en formel nånstans. Det blir alltså små justeringar men inga större ändringar.
Däremot nu vid årsskiftet ökades förmånsvärdet ganska kraftigt eftersom de tog bort rabatten på 10 000/år. Den ändringen slog även för äldre bilar av nån anledning. Nu finns det dock ingen rabatt kvar att ta bort så skaffar du en ny bil nu så får den ett förmånsvärde som antagligen blir ganska statiskt. Ändringar i hur förmånsvärdet beräknas slår nämligen inte på gamla bilar. (Även om man inte vet helt säkert med den här regeringen...)
Tror det baseras på de som måste ha en bil för sitt arbetes skull. Så det finns två huvudgrupper här. Tex. min fru som måste ha en tjänstebil för främst arbetets skull. Sedan har jag själv skaffat tjänstebil på min firma först när jag behövde det för ett uppdrag som krävde pendling under 2019, men för mig så har den använts mest privat sedan Covid-19 slog till. Körde den så lite i tjänsten under 2020 att jag nästan tvingades ta en tur mellan våra största städer i slutet på förra året för att få ihop 100 mil i tjänsten.OfarligTesla skrev:Självklart skall den användas när den finns, men diskussionen just nu handlar ju snarare om huruvida det skall finnas en sådan möjlighet eller ej. Jag ser egentligen inte varför man skall kunna köpa en bil på bolaget till lägre skatt än om man plockade ut pengarna själv. Man har ju dock redan en riktigt stor uppsida i att man kan plocka ut lönen billigare samt att i fallet konsult kan man ta bättre betalt eftersom uppdragsgivaren inte sitter med något personalansvar.holden skrev:
Nej det måste man inte kunna, men när möjligheten finns är det klart att den används. Man får ju också tänka på att företagande är en personlig risk, ingen skulle driva eget om inte risken motsvarades av någon chans till uppsida. Det paradoxala är att i Sverige är uppsidan möjligheten att betala mindre skatt. All den energi som läggs på att sätta sig in i komplicerade bokföringsregler och förmånsvärden etc skulle vara bäst använd i att driva företagets verksamhet, situationen är absurd och det är skattesystemet som är orsaken.
Tycker också det bör förenklas men det innebär ju som sagt inte att det förenklade systemet innebär lägre skatter. Idag har vi ju en ganska ojämn viktning mot skatt på inkomst av tjänst som slår hårdast mot anställda, tycker vi över tid bör skifta över till att sänka skatterna på inkomst av tjänst och höja dem på inkomst av kapital. Det är galet hur lite skatt man betalar på bostadsvinster, investeringar, utdelning osv jämfört med inkomst av tjänst.
Men trots det så har det för mig varit fördelaktigare att köpa bil på firmaleasing, än om jag skaffat bil privat. Så även om jag inte skulle behöva bil (vi får se vad som händer post-vaccinering, med hemmakontor, kanske består) så kommer jag nog att nog att fortsätta med ny firmaleasing om nuvarande regler består. Men däremot så är det inte givet att jag hade köpt elbil om jag hade varit anställd, och inte haft möjligt att att ha en leasingbil på egen firma. Troligen så hade jag idag haft en ICE utan dessa förmånsregler om jag köpt bil privat (då jag och min fru bor på landet så är det praktiskt med minst varsin bil).
Så för mig så var orsaken till att jag upptäckte och skaffade min första elbil helt klar en konsekvens av de nuvarande mer förmånliga reglerna, för mig som har startat eget företag. Vilket jag är mycket glad och tacksam för idag då jag inte lika tidigt upptäckt fördelarna med elbil (både ur praktisk synvinkel, och miljösynvinkel), och bytt till det nu vid denna tidpunkten annars.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Visst, när jag startade mitt första bolag var bolagsskatten 28%, nu är den 20% så det är en tydlig lättnad som gjorts utan motsvarighet för anställda. Jag har ingen silver bullet för hur det borde vara men att det är allvarligt tokigt kan vi nog enas om.OfarligTesla skrev:Självklart skall den användas när den finns, men diskussionen just nu handlar ju snarare om huruvida det skall finnas en sådan möjlighet eller ej. Jag ser egentligen inte varför man skall kunna köpa en bil på bolaget till lägre skatt än om man plockade ut pengarna själv. Man har ju dock redan en riktigt stor uppsida i att man kan plocka ut lönen billigare samt att i fallet konsult kan man ta bättre betalt eftersom uppdragsgivaren inte sitter med något personalansvar.holden skrev:
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
En kul detalj där, av dom 2 Smart som såldes så stod privatköpare för 29% av dessaiAkita skrev:Jag har kollat, och det är långt fler än de du räknar upp. Det finns en tabell i länken nedan. Sen förstår jag inte din poäng. Du kommer alltså inte köpa en begagnad bil eftersom du tror de kommer vara av fel märken, men inte heller en ny?MWall skrev:iAkita skrev:Det låter på en del som om det inte säljs några bilar alls till privatpersoner, när realiteten är att privatpersoner står för 40-60% av nybilsförsäljningen av de flesta märken. Jag är övertygad om att en del av de som nu kör förmånsbilar skulle köpa eller leasa nytt, även om de var tvugna att göra det privat. Iallafall om man är intresserad av elbil, eftersom utvecklingen gått så snabbt de senaste åren.

Annars är det iaf trevligt med lite fakta

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Det är väll antalet privatköpta bilar och % utav totala försäljningen ?Bjelke skrev:En kul detalj där, av dom 2 Smart som såldes så stod privatköpare för 29% av dessaiAkita skrev:Jag har kollat, och det är långt fler än de du räknar upp. Det finns en tabell i länken nedan. Sen förstår jag inte din poäng. Du kommer alltså inte köpa en begagnad bil eftersom du tror de kommer vara av fel märken, men inte heller en ny?MWall skrev:iAkita skrev:Det låter på en del som om det inte säljs några bilar alls till privatpersoner, när realiteten är att privatpersoner står för 40-60% av nybilsförsäljningen av de flesta märken. Jag är övertygad om att en del av de som nu kör förmånsbilar skulle köpa eller leasa nytt, även om de var tvugna att göra det privat. Iallafall om man är intresserad av elbil, eftersom utvecklingen gått så snabbt de senaste åren.
https://www.vibilagare.se/nyheter/priva ... att-i-topp![]()
Eller förstod jag dig fel.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: 350 kkr avdrag istället för
AhaaaEsterox skrev:Det är väll antalet privatköpta bilar och % utav totala försäljningen ?Bjelke skrev:En kul detalj där, av dom 2 Smart som såldes så stod privatköpare för 29% av dessaiAkita skrev:Jag har kollat, och det är långt fler än de du räknar upp. Det finns en tabell i länken nedan. Sen förstår jag inte din poäng. Du kommer alltså inte köpa en begagnad bil eftersom du tror de kommer vara av fel märken, men inte heller en ny?MWall skrev:iAkita skrev:Det låter på en del som om det inte säljs några bilar alls till privatpersoner, när realiteten är att privatpersoner står för 40-60% av nybilsförsäljningen av de flesta märken. Jag är övertygad om att en del av de som nu kör förmånsbilar skulle köpa eller leasa nytt, även om de var tvugna att göra det privat. Iallafall om man är intresserad av elbil, eftersom utvecklingen gått så snabbt de senaste åren.
https://www.vibilagare.se/nyheter/priva ... att-i-topp![]()
Eller förstod jag dig fel.

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Efter galen vecka med extremt mycket jobb, pågående renovering av huset, sålt bilen och beställt ny (Trosta Park here I come) så hade jag inte tänkt tjöta vidare om detta. Men...jag gör ett försök:LarsL skrev:Nej, staten drar in mindre skatt. Tänk på att mina pengar som jag köper bilen för är skattade och har arbetsgivareavgift på sig också. I andra ändan får företaget dra av halva momsen vilket jag inte får.
Man kan inte räkna in skatten som en privatperson betalar på lönen som en "skatteintäkt" på bilen, i så fall bör man vid en jämförelse räkna in skatter som företaget betalar på sin inkomst (försäljning), t ex moms. Det blir en helt orimlig jämförelse och företaget betalar hur som helst mer i skatt.
Det mest rättvisa är att jämföra hur mycket skatteintäkter bilen ger till staten, d v s hur mycket skatt en privatperson betalar för en viss bil jämfört med skatteintäkterna som företag och förmånsförare ger för samma bil.
Varken företag eller privatpersoner kan dra av moms för köp av bilar. Företag kan dra av halva momsen på hyra (leasing) och i normalfallet så står hyran för ca: 50% av avbetalningen för bilen (50% restvärde vid 36 månaders leasing). Om företaget sedan löser ut bilen, d v s köper bilen för restvärdet 50%, så får de inte dra av någon moms för lösensumman.
Vår nuvarande V90 CC kostade 450 tkr inkl moms på 90 tkr, varav hälften är betald som hyra och halva den delen är avdragbar, d v s 45.000/2 = 22.500 kr är avdragbar moms. Det är något som privatpersoner inte kan göra. Fördel företag? Nej, företag och förare betalar skatter som är direkt kopplade till bilen: Bilen har ett förmånsvärde på 4991 kr/månad, vilket ger en arbetsgivaravgift (31,42%) på 1568 kr. Sedan betalar förmånsbilisten skatt på förmånsvärdet, om vi antar att skattesatsen är 32%, så blir det 1597 kr till. Sammanlagt 3168 kr/månad i 36 månader vilket blir 114.048 i skatteintäkt för staten. Något som privatpersoner inte behöver betala, jämför det med momsavdraget på 22.500 kr.
Var är den den "orimligt stora skattelättnad jämfört med privatägda bilar"? Vissa påstår att förmånsbilar "subventioneras" av skattebetalarna, men förmånsbilar drar in mer skatt till staten än privatbilar. Vem subventionerar egentligen vem?
M3 LR AWD EAP 2021
- OfarligTesla
- Teslaägare
Det beror på vilken fråga man försöker svara på. Pengarna som man köper bilen för privat måste komma från någonstans och då är det rimligt att anta att personen spenderar pengar från sin inkomst.Tomas L skrev:
Man kan inte räkna in skatten som en privatperson betalar på lönen som en "skatteintäkt" på bilen, i så fall bör man vid en jämförelse räkna in skatter som företaget betalar på sin inkomst (försäljning), t ex moms. Det blir en helt orimlig jämförelse och företaget betalar hur som helst mer i skatt.
Så skall man jämföra hur förmånsbilarnas vara eller icke vara påverkar skatteintäkterna och vilket system som inbringar mer pengar till staten är det rätt sätt att gör det på. Annars kommer ens modell beskriva verkligheten dåligt och prediktionerna blir väldigt felaktiga.
OfarligTesla skrev:Det beror på vilken fråga man försöker svara på. Pengarna som man köper bilen för privat måste komma från någonstans och då är det rimligt att anta att personen spenderar pengar från sin inkomst.Tomas L skrev:
Så skall man jämföra hur förmånsbilarnas vara eller icke vara påverkar skatteintäkterna och vilket system som inbringar mer pengar till staten är det rätt sätt att gör det på. Annars kommer ens modell beskriva verkligheten dåligt och prediktionerna blir väldigt felaktiga.
Men då måste även företagens skatter räknas in. Pengarna som företaget köper bilen för måste också komma från någonstans, eller hur? Det blir en väldigt komplicerad jämförelse, något för nationalekonomer att grubbla över. Men företaget kommer att fortsätta sälja varor oavsett om det köper/leasar en bil, liksom att privatpersonen betalar inkomstskatt oavsett om hen har bil eller ej. Så det rimliga är att jämföra de direkta skattekostnader som en viss bil orsaker olika ägare.
F ö så betalar företag skatt på allt de säljer, men de får inte dra av moms på inköp av bilar.
M3 LR AWD EAP 2021
Filosofiskt kan man även nämna att oavsett om privatpersonen köpt bil eller inte så hade denne betalat exakt lika mycket i skatt. Bilköpet påverkar därmed inte skatten för privatpersonen.Tomas L skrev:OfarligTesla skrev:Det beror på vilken fråga man försöker svara på. Pengarna som man köper bilen för privat måste komma från någonstans och då är det rimligt att anta att personen spenderar pengar från sin inkomst.Tomas L skrev:
Men då måste även företagens skatter räknas in. Pengarna som företaget köper bilen för måste också komma från någonstans, eller hur? Det blir en väldigt komplicerad jämförelse, något för nationalekonomer att grubbla över. Men företaget kommer att fortsätta sälja varor oavsett om det köper/leasar en bil, liksom att privatpersonen betalar inkomstskatt oavsett om hen har bil eller ej. Så det rimliga är att jämföra de direkta skattekostnader som en viss bil orsaker olika ägare.
F ö så betalar företag skatt på allt de säljer, men de får inte dra av moms på inköp av bilar.
Diskussionen brukar oftast handla om att det är dyrare att köpa med skattande pengar än utan, vilket är helt rätt. Men det är inte samma sak som vem som betalar mest skatt för en viss vara.
Vi får införa samma lön till alla, och att det finns två bilar att välja på, en röd och en blå. Då blir det rättvisa... eller vänta?

Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
- OfarligTesla
- Teslaägare
Ja och skatterna innan bilen är desamma oavsett om man tar ut pengarna som lön eller som en bil. Så skillnaden hamnar bara på hur uttaget beskattas vid olika former av ersättning.Tomas L skrev:
Så vi kommer åter till vilken fråga som skall besvaras. Det du propagerar för är inte rätt analys för den frågan som tråden diskuterar.