Vi som beställt plaid+

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Re: Vi som beställt plaid+

Inlägg av Svenssons »

thebishop skrev:
tor skrev:
thebishop skrev:
Får väl se om Plaid+ eller Roadster 2 eller FSD eller Cybertruck eller Semi finns först i verkligheten...
(och nu blir jag väl attackerad av de som tycker att Tesla inte gör något fel)

Finns kanske ett mönster om att lova runt och hålla tunt? Måste säga att Tesla är fascinerande dåliga på att leverera det som presenteras.

:roll:

Trist, hade hoppats på en Plaid+ till nästa sommar...
Vad är det som Tesla inte levererat? Jag menar större saker som en bilmodel eller funktion? Dom har varit sena på mycket (model 3, X osv). Värsta exemplet är väl FSD som ju inte ens finns (FSD beta anser jag inte vara FSD som dom sagt att det ska bli). Men bortsett från det har dom väl bara vara sena?

Jag brukar säga att Elon alltid levererar men aldrig i tid :) osäker på FSD men roadster, semi och cybertruck känner jag mig säker på att dom kommer. Frågan är när :D
Jag tycker att när det börjar vara flera år sent, då har man inte levererat. Se ex. Roadster 2 eller Semi. FSD som du nämner är ju ett skämt.
Den AP1-bil jag köpte skulle ju åka och möta en på privat mark med Summon. Eller hur.

Missförstå mig rätt, jag gillar min bil och vill gärna köpa en ny Plaid+, men börja bli sjukt luttrad nu på att lova runt och hålla tunt som Elon och hans mannar gör. Det är bara sjukt oproffsigt och enda sättet att få Tesla att bli bättre är ju att kommunicera att det bara upplevs inkompetent och kasst av omvärlden.

Stor respekt för vad Elon åstadkommer, men det ursäktar inte sådana här grova missar och ofta direkt missvisande information.

Sen var jag ju lovad en automatiskt stängande laddlucka på min P85D när jag köpte den 2015, den är fortfarande inte levererad...
Tesla bestämmer inte över regelverket i EU. Tesla Roadster 2.0 har de väl aldrig lovat ska komma vid något specifikt datum men sagt att leverans har senarelagts pga Corona. Tesla har ett annat sätt att prata om sina nyheter än de flesta andra bilföretag. De försöker vara transparenta om kommande modeller även ifall det dröjer många år innan de kommer. De flesta andra bolag lanserar ny modell rätt snart innan leverans om det inte är ren prototyp som i princip inte kommer att komma. Anledningen till detta är troligen att Tesla inte direkt konkurrerar med sig själv när de lanserar en ny modelltyp. Övriga biltillverkare lär redan ha modelltypen och därför blir det problem med försäljning av den äldre modellen.

Själv tolkade jag Elons svar om att självstängande laddlucka skulle komma till alla bilar som något som gällde för USA och framtida bilar, inte redan tillverkade eller levererade bilar men Tesla Service Center i Sverige kan ha sagt fel saker då de inte alltid har fått särskilt bra info.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare

Inlägg av thebishop »

Svenssons skrev:
thebishop skrev:
tor skrev:
thebishop skrev:
Får väl se om Plaid+ eller Roadster 2 eller FSD eller Cybertruck eller Semi finns först i verkligheten...
(och nu blir jag väl attackerad av de som tycker att Tesla inte gör något fel)

Finns kanske ett mönster om att lova runt och hålla tunt? Måste säga att Tesla är fascinerande dåliga på att leverera det som presenteras.

:roll:

Trist, hade hoppats på en Plaid+ till nästa sommar...
Vad är det som Tesla inte levererat? Jag menar större saker som en bilmodel eller funktion? Dom har varit sena på mycket (model 3, X osv). Värsta exemplet är väl FSD som ju inte ens finns (FSD beta anser jag inte vara FSD som dom sagt att det ska bli). Men bortsett från det har dom väl bara vara sena?

Jag brukar säga att Elon alltid levererar men aldrig i tid :) osäker på FSD men roadster, semi och cybertruck känner jag mig säker på att dom kommer. Frågan är när :D
Jag tycker att när det börjar vara flera år sent, då har man inte levererat. Se ex. Roadster 2 eller Semi. FSD som du nämner är ju ett skämt.
Den AP1-bil jag köpte skulle ju åka och möta en på privat mark med Summon. Eller hur.

Missförstå mig rätt, jag gillar min bil och vill gärna köpa en ny Plaid+, men börja bli sjukt luttrad nu på att lova runt och hålla tunt som Elon och hans mannar gör. Det är bara sjukt oproffsigt och enda sättet att få Tesla att bli bättre är ju att kommunicera att det bara upplevs inkompetent och kasst av omvärlden.

Stor respekt för vad Elon åstadkommer, men det ursäktar inte sådana här grova missar och ofta direkt missvisande information.

Sen var jag ju lovad en automatiskt stängande laddlucka på min P85D när jag köpte den 2015, den är fortfarande inte levererad...
Tesla bestämmer inte över regelverket i EU. Tesla Roadster 2.0 har de väl aldrig lovat ska komma vid något specifikt datum men sagt att leverans har senarelagts pga Corona. Tesla har ett annat sätt att prata om sina nyheter än de flesta andra bilföretag. De försöker vara transparenta om kommande modeller även ifall det dröjer många år innan de kommer. De flesta andra bolag lanserar ny modell rätt snart innan leverans om det inte är ren prototyp som i princip inte kommer att komma. Anledningen till detta är troligen att Tesla inte direkt konkurrerar med sig själv när de lanserar en ny modelltyp. Övriga biltillverkare lär redan ha modelltypen och därför blir det problem med försäljning av den äldre modellen.

Själv tolkade jag Elons svar om att självstängande laddlucka skulle komma till alla bilar som något som gällde för USA och framtida bilar, inte redan tillverkade eller levererade bilar men Tesla Service Center i Sverige kan ha sagt fel saker då de inte alltid har fått särskilt bra info.
Ok, orkar inte bemöta allt i detalj eftersom det finns gott om historia på nätet om man vill se historiken. Att Tesla har ett annat sätt att prata om sina nyheter är inte problemet, problemet är att de vilseleder och direkt ljuger om saker. Ta laddluckan så stod det i klarhet på pressreleasen när D-modellerna släppte att de skulle ha det, stod inte något om vissa marknader eller annat. Jag beställde en, men fick ingen laddlucka. Det har ju senare kommit och går tydligen att eftermontera, hade Tesla då valt att göra det på bilarna som inte levererades enligt publicerad spec så hade det ju varit smakfullt.

Vad gäller Roadster 2 "When Tesla first unveiled the new Roadster in 2017, Musk said that it was coming in 2020. " - det var förra året.

Vad gäller Semi "At the unveiling of the Tesla Semi in 2017, the automaker said that the electric truck would be coming in 2019", det var två år sedan. Den kanske kommer i år, vem vet.

Vad gäller FSD "This would appear to put Musk on track to achieve the promise he made two years ago to offer “full self-driving” capabilities to Tesla owners by 2019." - den är ju inte riktigt här heller.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Tesla/Elon är optimistiska och satsar hårt. Man innoverar i en rasande takt.
Är man något sånär insatt i hur det fungerar så vet man också att det innebär att planer ändras allt eftersom.
Det är nästan aldrig så att det är raka vägen till målet.
Som tidigare skrivits så har de alltid levererat till slut, men inte alltid enligt den initiala tidsplanen.
Alla bilar har ju självstängande laddlucka sedan flera år tillbaka nu tex. Model 3 är världens mest sålda elbil. Man har snart 4 fabriker. 4860 produktion har startat. Roadster, Semi och FSD kommer nog också tids nog.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

thebishop skrev:
Problemet är att de vilseleder och direkt ljuger om saker.
Håller med till 100%. Det här snacket om att Elon alltid är optimistisk tycker jag är sjukt naivt. FSD-historien är ju rent bedrägeri från Elons och Teslas sida.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

spacecoin skrev:
thebishop skrev:
Håller med till 100%. Det här snacket om att Elon alltid är optimistisk tycker jag är sjukt naivt. FSD-historien är ju rent bedrägeri från Elons och Teslas sida.
Vad har de vilselett och ljugit om? Återigen, de kommunicerar måhända optimistiska tidsplaner, som sällan håller. Men i slutänden levererar de snabbare än alla konkurrenter, vilket är just vad målet med dessa snäva tidsplaner är.

Om man inte är tydlig med tidsmässiga mål och pressar på så får det en effekt på de anställda. Många tänker då att de har flera år på sig och pushar därmed inte sig själva att leverera i stunden.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

taliz skrev:
spacecoin skrev:
thebishop skrev:
Vad har de vilselett och ljugit om? Återigen, de kommunicerar måhända optimistiska tidsplaner, som sällan håller. Men i slutänden levererar de snabbare än alla konkurrenter, vilket är just vad målet med dessa snäva tidsplaner är.

Om man inte är tydlig med tidsmässiga mål och pressar på så får det en effekt på de anställda. Många tänker då att de har flera år på sig och pushar därmed inte sig själva att leverera i stunden.
Du har fått bevis för lögner tidigare i den här tråden.
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kent 76750

Inlägg av kenjon »

Jag ser en lögn som att det är medvetet. Det tror jag inte Tesla pysslar med.... bara felaktiga gissningar.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Vi som beställt plaid+

Inlägg av spacecoin »

kenjon skrev:
Jag ser en lögn som att det är medvetet. Det tror jag inte Tesla pysslar med.... bara felaktiga gissningar.
Så du tänker att Robotaxi 2020 inte var en lögn? Naivt tänker jag. Det mesta som sades på autonomy day var luft. Om man kommunicerar best case (1%) förhoppningar som troligt (90%) ljuger man. Som när att Elon säger att Tesla rullar ut L5 i år. 2018, 2019, 2020, 2021, 2022, 2023...
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

spacecoin skrev:
kenjon skrev:
Så du tänker att Robotaxi 2020 inte var en lögn? Naivt tänker jag. Det mesta som sades på autonomy day var luft. Om man kommunicerar best case (1%) förhoppningar som troligt (90%) ljuger man. Som när att Elon säger att Tesla rullar ut L5 i år. 2018, 2019, 2020, 2021, 2022, 2023...
Titta på allt Tesla levererat hittills. I stort sett allt har alla sagt var omöjligt, men de har ändå levererat en lösning som fungerar till slut. Man har arbetat i enorm motvind hela tiden, men man är optimistiska och envisa.
Om Elon inte var just obotlig optimist och envis så hade Tesla gått i konkurs för längesen.
Om han som ledare inte kommunicerar att det är möjligt, hur ska då de under tolka det tror du? Effekten man får då är "Nä, vår ledare säger att det inte går, så det är ingen idé att försöka".

Återigen, slutresultatet är vad som räknas, va du eller andra tycker om deras kommunikation är irrelevant. Fakta är att Tesla utvecklar och levererar mycket snabbare än konkurrenterna och nu har enorma finansiella muskler att accelerera ännu snabbare.

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Vi som beställt plaid+

Inlägg av spacecoin »

Bara för att man gör bra saker betyder det inta att man inte gör även dåliga...

Men jag inser att man inte kan omvända fundamentalister.

A: Tesla ljuger

B: Hur då? Bevis!!!111!!!

A: T ex om FSD leverans, robotaxi etc.

B: Nej! Dom har ju gjort så mkt bra. Resultatet räknas.

A: ...
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

kenjon skrev:
Jag tror att de mycket väl vet hur stora chanser de har att uppfylla sina löften. Men för att få in cash har de själva "snackat upp kursen". Och mycket riktigt plockade de in en del cash när kursen stod högt.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

taliz skrev:
spacecoin skrev:
kenjon skrev:
Titta på allt Tesla levererat hittills. I stort sett allt har alla sagt var omöjligt, men de har ändå levererat en lösning som fungerar till slut. Man har arbetat i enorm motvind hela tiden, men man är optimistiska och envisa.
Om Elon inte var just obotlig optimist och envis så hade Tesla gått i konkurs för längesen.
Om han som ledare inte kommunicerar att det är möjligt, hur ska då de under tolka det tror du? Effekten man får då är "Nä, vår ledare säger att det inte går, så det är ingen idé att försöka".

Återigen, slutresultatet är vad som räknas, va du eller andra tycker om deras kommunikation är irrelevant. Fakta är att Tesla utvecklar och levererar mycket snabbare än konkurrenterna och nu har enorma finansiella muskler att accelerera ännu snabbare.
Han behöver väl inte lova en massa offentligt för att motivera personalen? Är olika saker.

Jag vet att du kommer försvara Elon in absurdum så egentligen behöver du inte svara...
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Vad Elon tror och hoppas är inte det samma som vad Tesla lovar. Sedan har vi vad journalister skriver om vad Elon tror och hoppas till att det ska vara något som Tesla lovar. Vill man tro att Tesla ljuger så får man väl göra det, påverkar ju inte någon annan än den som misstolkar informationen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Svenssons skrev:
Vad Elon tror och hoppas är inte det samma som vad Tesla lovar. Sedan har vi vad journalister skriver om vad Elon tror och hoppas till att det ska vara något som Tesla lovar. Vill man tro att Tesla ljuger så får man väl göra det, påverkar ju inte någon annan än den som misstolkar informationen.
Du menar att Elon uttalar sig som privatperson på t ex Autonomy Day eller Axel Springer?
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

spacecoin skrev:
Svenssons skrev:
Du menar att Elon uttalar sig som privatperson på t ex Autonomy Day eller Axel Springer?
Nej men han lovar inget för Tesla och vi vet alla om att han är tidsoptimist vilket han själv nämner väldigt ofta men han kanske ljuger om att han är en tidsoptimist enligt dig?
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare

Inlägg av PhR34k »

Kommer nog behöva avbeställa min Plaid +, får inte iväg min X verkar det som.
Får man tillbaka depositionen?
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

PhR34k skrev:

Vi vet ju inte ens när Plaid+ kommer så varför försöker du sälja din X redan nu?
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare

Inlägg av thebishop »

Kommer vi se en plaid+ på svenska gator som en faktisk kund köpt och fått levererad lokalt inom tolv månader blir jag otroligt förvånad.

Men jag måste säga att jag inte förstår fundamentalismen - jag gillar teslas produkter och kommer förmodligen köpa ytterligare i framtiden. Det betyder inte att de inte kommer med vilseledande information, ljuger och inte levererat på sina löften. Det är ju rena fakta. Sen kan man motivera varför de beter sig så och tycker det är toppen, men jag hade hellre sett att de levererade bra produkter och hade någon sorts integritet istället. Det hade gjort ivf mig mycket nöjdare som kund (och då hade vi garanterat haft en till tesla i familjen redan - så visst spelar det roll - de tappar försäljning till människor som bryr sig om företagets beteende. Det kommer spela ännu större roll i framtiden).
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare

Inlägg av PhR34k »

MWall skrev:
PhR34k skrev:

Vi vet ju inte ens när Plaid+ kommer så varför försöker du sälja din X redan nu?
Rätt tidpunkt. Kommer att ha kört över 12000 mil med bilen annars. Nu har den rullat under strax 8000mil
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Svenssons skrev:
spacecoin skrev:
Svenssons skrev:
Nej men han lovar inget för Tesla och vi vet alla om att han är tidsoptimist vilket han själv nämner väldigt ofta men han kanske ljuger om att han är en tidsoptimist enligt dig?
Elon Musk är ju CEO för tesla. Klart det föreligger en risk att det uppfattas som att han representerar tesla när han uttalar sig. Om så inte är fallet borde han nog vara lite tydligare om det.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Fredrik j skrev:
Svenssons skrev:
spacecoin skrev:
Svenssons skrev:
Elon Musk är ju CEO för tesla. Klart det föreligger en risk att det uppfattas som att han representerar tesla när han uttalar sig. Om så inte är fallet borde han nog vara lite tydligare om det.
Tror inte att han kan skyllas för att att en del tolkar hans uttalande om att de förväntar sig vara klara eller kunna leverera något vid en viss tidpunkt som att Tesla lovar att deras förväntningar skall hållas och att Tesla annars ljuger. För att ta Autonomy Day som ett exempel så sades tex detta:
Further, “I think if somebody started today and they were really good, they might have something like what we have today in 3 years, but in 2 years, ours will be 3 times better. … A year from now, we’ll have over a million cars with Full Self Driving computer, hardware, everything.”

(Här sägs inte att mjukvaran är aktiverad och att det är en miljon bilar som kör med FSD, det är något annat.)
“We expect to be feature complete in self driving this year, and we expect to be confident enough from our standpoint to say that we think people do not need to touch the wheel and can look out the window sometime probably around … in the second quarter of next year. And we expect to get regulatory approval, at least in some jurisdictions, for that towards the end of next year. That’s roughly the timeline that I expect things to go on. …
(Det finns faktiskt kunder som kör runt och testar mjukvaran. Pga reglerna så är förarna fortfarande ansvariga och måste ha koll på körningen, det är dock en annan sak vad bilarna klarar av. Ordet "expect" betyder inte att de lovar detta utan att de förväntar sig det som de skriver och planerar utefter det. Uppkommer saker som gör att deras förväntningar inte uppfylls så måste de planera om. Corona under 2020 var en självklar sådan sak men fler interna saker lär ju finnas.)
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Inlägg av Tars »

Undrar om det är så att s och x kommer byggas i Berlin framöver.
Någon som tror som jag?
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Svenssons skrev:
Tror inte att han kan skyllas för att att en del tolkar hans uttalande om att de förväntar sig vara klara eller kunna leverera något vid en viss tidpunkt som att Tesla lovar att deras förväntningar skall hållas och att Tesla annars ljuger. För att ta Autonomy Day som ett exempel så sades tex detta:
Further, “I think if somebody started today and they were really good, they might have something like what we have today in 3 years, but in 2 years, ours will be 3 times better. … A year from now, we’ll have over a million cars with Full Self Driving computer, hardware, everything.”

(Här sägs inte att mjukvaran är aktiverad och att det är en miljon bilar som kör med FSD, det är något annat.)
“We expect to be feature complete in self driving this year, and we expect to be confident enough from our standpoint to say that we think people do not need to touch the wheel and can look out the window sometime probably around … in the second quarter of next year. And we expect to get regulatory approval, at least in some jurisdictions, for that towards the end of next year. That’s roughly the timeline that I expect things to go on. …
(Det finns faktiskt kunder som kör runt och testar mjukvaran. Pga reglerna så är förarna fortfarande ansvariga och måste ha koll på körningen, det är dock en annan sak vad bilarna klarar av. Ordet "expect" betyder inte att de lovar detta utan att de förväntar sig det som de skriver och planerar utefter det. Uppkommer saker som gör att deras förväntningar inte uppfylls så måste de planera om. Corona under 2020 var en självklar sådan sak men fler interna saker lär ju finnas.)
"When I say feature complete I mean that it will work in down-town San Francisco and down-town Manhattan this year", Elon Musk, 19 april 2019, Autonomy Day.

Vad betyder ordet "will" för dig, Svenssons?
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

spacecoin skrev:
"When I say feature complete I mean that it will work in down-town San Francisco and down-town Manhattan this year", Elon Musk, 19 april 2019, Autonomy Day.
Feature complete betyder inte problemfritt eller att det är levererat till alla eller ens någon. Har du koll på exakt hur Teslas interna FSD-kid funkade och att Elon och Tesla ljuger om att de förväntade sig detta 2019 så OK. Själv har jag inte en susning om hur det funkade och anser mig inte kunna påstå att han eller Tesla ljuger om vad de förväntar sig.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Tars skrev:
Undrar om det är så att s och x kommer byggas i Berlin framöver.
Någon som tror som jag?
Jag tror det är för låg volym för att motivera att ha den tillverkningen på fler ställen än Fremont.
Skriv svar