Höjden av nonchalans hos bilhandlare
Moderator: Redaktion
Höjden av nonchalans hos bilhandlare
Mitt dotter fyller snart 15 och vi har funderat på moped till henne, det måste vara eldrivet så klart. Ett alternativ var då Renault Twizy 45 som ju går att köra från 15 år med AM kort. Men den är ju rätt speciell så vi ville provköra först, helst när det är lite lagom kallt och jobbigt som nu.
Vi går in på Renaults webbsida och bokar en provkörningstid för Twizy hos den lokala återförsäljaren som Renault rekommenderar. Jag får svar snabbt och trevligt via ett Mail med titeln TWIZY där försäljaren säger javisst vilken dag passar bäst. Jag svarar nästa lördag om det är okej. Jag påpekar att vi är intresserade av Twizy 45 men att vi naturligtvis kan prova en 80 istället lika gärna då det ändå är jag som ska köra och inte min dotter. Bra, ni är välkomna, får vi som svar.
Så kommer då lördagen vi ger oss iväg till handlaren en så där 30 minuters körning. När vi kommer fram parkerar utanför ingången med Teslab och stövlar in i hallen. Detta är en Volvohandlare och jag ser bara Volvobilar i hela hallen, hmm är jag rätt? Får tag i en säljare eller han får tag i mig kanske.
-”Hej, vi skulle provköra Twizy idag”, säger jag Han stirrar tomt på mig och svarar,
-”Vi har ingen Twizy här”
-”Men jag har bokat en tid för provkörning. Har jag kommit rätt, är ni Renault återförsäljare”
-”Jo, vi säljer Renault, men vi har ingen Twizy”.
-”Men titta här”, jag tar upp telefonen med mailet, ”jag har ju fått svar att jag ska komma in idag och kunna provköra en Twizy”
Säljaren tittar dumt på mailet och går till sin dator.
-”Är ni inte intresserade av Zoe istället? Det har vi inne”.
-”Nej, det är till min dotter, hon vill ha en moped inte en bil”.
-”Min kollega trodde att ni skulle provköra en Zoe”
-”Men det står ju tydligt att Twizy i rubriken”, säger jag och pekar på skärmen.
-”Du vet att Twizy är rätt dyr eller hur?”, svarar säljaren. Jag håller på att ramla baklänges. Vad har det med saken att göra? Det är ju så klart en av orsakerna till att vi vill provköra först men sedan är den ju inte heller särskilt mycket dyrare än andra elmopedbilar, faktiskt.
-”Okej, jag får kolla oss någon annan återförsäljare”, säger jag och går ut till Teslan som jag hoppas att han ser att vi åker i, med tanke på pris och betalningsförmåga.
Funderat lite efter denna upplevelse, jag har ju inte varit hos bilhandlare på många år då jag bara beställt över nätet med Tesla. Säljaren ser alltså Twizy och tänker en sån där j@#la elbil, jo en sån kan väl miljötalibanen få provköra och bokar in en Zoe. Är de så här nonchalanta? Hur lyckas de sälja bilar? Säljer de bara till företag där kunden inte har något val utan bara måste hämta ut sin nya Volvo?
Vi går in på Renaults webbsida och bokar en provkörningstid för Twizy hos den lokala återförsäljaren som Renault rekommenderar. Jag får svar snabbt och trevligt via ett Mail med titeln TWIZY där försäljaren säger javisst vilken dag passar bäst. Jag svarar nästa lördag om det är okej. Jag påpekar att vi är intresserade av Twizy 45 men att vi naturligtvis kan prova en 80 istället lika gärna då det ändå är jag som ska köra och inte min dotter. Bra, ni är välkomna, får vi som svar.
Så kommer då lördagen vi ger oss iväg till handlaren en så där 30 minuters körning. När vi kommer fram parkerar utanför ingången med Teslab och stövlar in i hallen. Detta är en Volvohandlare och jag ser bara Volvobilar i hela hallen, hmm är jag rätt? Får tag i en säljare eller han får tag i mig kanske.
-”Hej, vi skulle provköra Twizy idag”, säger jag Han stirrar tomt på mig och svarar,
-”Vi har ingen Twizy här”
-”Men jag har bokat en tid för provkörning. Har jag kommit rätt, är ni Renault återförsäljare”
-”Jo, vi säljer Renault, men vi har ingen Twizy”.
-”Men titta här”, jag tar upp telefonen med mailet, ”jag har ju fått svar att jag ska komma in idag och kunna provköra en Twizy”
Säljaren tittar dumt på mailet och går till sin dator.
-”Är ni inte intresserade av Zoe istället? Det har vi inne”.
-”Nej, det är till min dotter, hon vill ha en moped inte en bil”.
-”Min kollega trodde att ni skulle provköra en Zoe”
-”Men det står ju tydligt att Twizy i rubriken”, säger jag och pekar på skärmen.
-”Du vet att Twizy är rätt dyr eller hur?”, svarar säljaren. Jag håller på att ramla baklänges. Vad har det med saken att göra? Det är ju så klart en av orsakerna till att vi vill provköra först men sedan är den ju inte heller särskilt mycket dyrare än andra elmopedbilar, faktiskt.
-”Okej, jag får kolla oss någon annan återförsäljare”, säger jag och går ut till Teslan som jag hoppas att han ser att vi åker i, med tanke på pris och betalningsförmåga.
Funderat lite efter denna upplevelse, jag har ju inte varit hos bilhandlare på många år då jag bara beställt över nätet med Tesla. Säljaren ser alltså Twizy och tänker en sån där j@#la elbil, jo en sån kan väl miljötalibanen få provköra och bokar in en Zoe. Är de så här nonchalanta? Hur lyckas de sälja bilar? Säljer de bara till företag där kunden inte har något val utan bara måste hämta ut sin nya Volvo?
Re: Höjden av nonchalans hos bilhandlare
Jag kontaktade den lokala Fordhandlaren för att provköra nya elektriska Mustang mach-e. Samma trevliga mail i förbindelse med bokning av provkörning på nätet. När dagen närmade sig tänkte jag att det var lika bra att ringa innan för att bekräfta. Hmm, fick jag till svar, den bilen vi hade är inte här längre. Ok, sa jag, men hade någon tänkt ringa mig och informera om att det inte blir nåt? Ja, det borde vi ju ha gjort. Trött på hela grejen, så frågar jag när de faktiskt får in en bil. Jo, det blir nästa vecka. Det var den veckan vi åkte skidor, så jag sa att det funkar inte, men bad att han skulle ringa mig veckan efter (han kunde ju inte boka in en provkörning så långt in i framtiden där och då
) nu har vi varit hemma i över en vecka från fjällen, men ingen som har ringt. Katastrof asså!

Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Höjden av nonchalans hos bilhandlare
Volvohandlarna har ju trots allt sålt ett försvarligt antal elbilar så nån intresserad säljare borde det ju finnas. Min Volvohandlare har eldrivna renaulter direkt innanför dörren och jag faktiskt inte dom kommer gömma undan xc40 heller.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19937
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Höjden av nonchalans hos bilhandlare
Tragiskt när dom bara antar att dom har sitt på det torra och har råd att nonchalera kunder fullständigt...LarsL skrev:Mitt dotter fyller snart 15 och vi har funderat på moped till henne, det måste vara eldrivet så klart. Ett alternativ var då Renault Twizy 45 som ju går att köra från 15 år med AM kort. Men den är ju rätt speciell så vi ville provköra först, helst när det är lite lagom kallt och jobbigt som nu.
Vi går in på Renaults webbsida och bokar en provkörningstid för Twizy hos den lokala återförsäljaren som Renault rekommenderar. Jag får svar snabbt och trevligt via ett Mail med titeln TWIZY där försäljaren säger javisst vilken dag passar bäst. Jag svarar nästa lördag om det är okej. Jag påpekar att vi är intresserade av Twizy 45 men att vi naturligtvis kan prova en 80 istället lika gärna då det ändå är jag som ska köra och inte min dotter. Bra, ni är välkomna, får vi som svar.
Så kommer då lördagen vi ger oss iväg till handlaren en så där 30 minuters körning. När vi kommer fram parkerar utanför ingången med Teslab och stövlar in i hallen. Detta är en Volvohandlare och jag ser bara Volvobilar i hela hallen, hmm är jag rätt? Får tag i en säljare eller han får tag i mig kanske.
-”Hej, vi skulle provköra Twizy idag”, säger jag Han stirrar tomt på mig och svarar,
-”Vi har ingen Twizy här”
-”Men jag har bokat en tid för provkörning. Har jag kommit rätt, är ni Renault återförsäljare”
-”Jo, vi säljer Renault, men vi har ingen Twizy”.
-”Men titta här”, jag tar upp telefonen med mailet, ”jag har ju fått svar att jag ska komma in idag och kunna provköra en Twizy”
Säljaren tittar dumt på mailet och går till sin dator.
-”Är ni inte intresserade av Zoe istället? Det har vi inne”.
-”Nej, det är till min dotter, hon vill ha en moped inte en bil”.
-”Min kollega trodde att ni skulle provköra en Zoe”
-”Men det står ju tydligt att Twizy i rubriken”, säger jag och pekar på skärmen.
-”Du vet att Twizy är rätt dyr eller hur?”, svarar säljaren. Jag håller på att ramla baklänges. Vad har det med saken att göra? Det är ju så klart en av orsakerna till att vi vill provköra först men sedan är den ju inte heller särskilt mycket dyrare än andra elmopedbilar, faktiskt.
-”Okej, jag får kolla oss någon annan återförsäljare”, säger jag och går ut till Teslan som jag hoppas att han ser att vi åker i, med tanke på pris och betalningsförmåga.
Funderat lite efter denna upplevelse, jag har ju inte varit hos bilhandlare på många år då jag bara beställt över nätet med Tesla. Säljaren ser alltså Twizy och tänker en sån där j@#la elbil, jo en sån kan väl miljötalibanen få provköra och bokar in en Zoe. Är de så här nonchalanta? Hur lyckas de sälja bilar? Säljer de bara till företag där kunden inte har något val utan bara måste hämta ut sin nya Volvo?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Höjden av nonchalans hos bilhandlare
Vi hade en liknande upplevelse när vi skulle provköra Twizy 45 i Linköping för något år sedan. Värsta upplevelsen hos en bilhandlare någonsin.
Vi fick dock till slut provköra i alla fall.
Men aldrig att jag köper något från en Volvohandlare framöver.
Vi fick dock till slut provköra i alla fall.
Men aldrig att jag köper något från en Volvohandlare framöver.
Re: Höjden av nonchalans hos bilhandlare
Det här är ju ingen unik upplevelse. Att branschen överlever är för mig ett mysterium.
I valet mellan Enyaq och Model 3 föll utslaget för mig till stor del på att jag inte skulle behöva handskas med en bilsäljare hos Tesla.
I valet mellan Enyaq och Model 3 föll utslaget för mig till stor del på att jag inte skulle behöva handskas med en bilsäljare hos Tesla.
Re: Höjden av nonchalans hos bilhandlare
Det här med "jag blev dåligt behandlad hos bilhandlaren" har varit på tal i decennier. Men jag vet inte. De lever på att sälja och en erfaren bilhandlare vet nog direkt vem som är seriös och kommer köpa och vem som bara är ute och tittar lite.
Jag besöker ytterst sällan bilhandlare själv men de ggr jag visat konkret intresse har jag blivit bra bemött.
Jag besöker ytterst sällan bilhandlare själv men de ggr jag visat konkret intresse har jag blivit bra bemött.
Re: Höjden av nonchalans hos bilhandlare
Kvalificerat nonsens.MWall skrev:Det här med "jag blev dåligt behandlad hos bilhandlaren" har varit på tal i decennier. Men jag vet inte. De lever på att sälja och en erfaren bilhandlare vet nog direkt vem som är seriös och kommer köpa och vem som bara är ute och tittar lite.
Jag besöker ytterst sällan bilhandlare själv men de ggr jag visat konkret intresse har jag blivit bra bemött.
Väntar du på "köpsignaler" hos presumtiva kunder så är du inte säljare, du är kontraktskrivare.
Re: Höjden av nonchalans hos bilhandlare
Jag föredrar bilhandlare som inte är för "på" utan håller sig på sitt kontor tills jag känner att jag vill prata.
Har upplevt både dåliga och bra bilhandlare. Dom dåliga är dock få men känslan sitter i länge. Förmodligen längre än säljaren jobbar kvar eller även efter ägarbyte.
Porschehandlaren i borås har ett lite speciellt arbetssätt med skrivbordet ute i hallen framme vid fönstret med utsikt över besöksparkeringen.
Finns även en Opelhandlare i Göteborg som har skrivborden direkt innan för dörren för att inte missa en kund. Man måste så att säga gå förbi dom för att komma till bilhallen.
Just den handlaren lyckades sådär bra sist jag skulle byta bil och han inte kunde hitta nycklarna till demo-bilen som stod utanför.
Har upplevt både dåliga och bra bilhandlare. Dom dåliga är dock få men känslan sitter i länge. Förmodligen längre än säljaren jobbar kvar eller även efter ägarbyte.
Porschehandlaren i borås har ett lite speciellt arbetssätt med skrivbordet ute i hallen framme vid fönstret med utsikt över besöksparkeringen.
Finns även en Opelhandlare i Göteborg som har skrivborden direkt innan för dörren för att inte missa en kund. Man måste så att säga gå förbi dom för att komma till bilhallen.
Just den handlaren lyckades sådär bra sist jag skulle byta bil och han inte kunde hitta nycklarna till demo-bilen som stod utanför.
Re: Höjden av nonchalans hos bilhandlare
Njae. Pratade med Stefan på Shiftgear om detta. Han visste direkt vilka som var intresserade på riktigt. Jag tror honom. Han kanske missar nån procent på det viset men sparar å andra sidan enormt mycket arbete.McFace skrev:Kvalificerat nonsens.MWall skrev:Det här med "jag blev dåligt behandlad hos bilhandlaren" har varit på tal i decennier. Men jag vet inte. De lever på att sälja och en erfaren bilhandlare vet nog direkt vem som är seriös och kommer köpa och vem som bara är ute och tittar lite.
Jag besöker ytterst sällan bilhandlare själv men de ggr jag visat konkret intresse har jag blivit bra bemött.
Väntar du på "köpsignaler" hos presumtiva kunder så är du inte säljare, du är kontraktskrivare.
Jag tycker inte bilsäljare ska övertala kunder att köpa alls. Möjligen är kontraktsskrivare en bättre titel. Skulle bilsäljare vara som de som ringer om mitt mobilabonnemang skulle jag aldrig gå till en bilhandlare.

Re: Höjden av nonchalans hos bilhandlare
Alla är ju olika såklart. Hinner jag gå en hel vända i bilhallen utan att en enda säljare ens säger hej är det ca noll chans att sälja till mig.Fredrik j skrev:Jag föredrar bilhandlare som inte är för "på" utan håller sig på sitt kontor tills jag känner att jag vill prata.
Har upplevt både dåliga och bra bilhandlare. Dom dåliga är dock få men känslan sitter i länge. Förmodligen längre än säljaren jobbar kvar eller även efter ägarbyte.
Porschehandlaren i borås har ett lite speciellt arbetssätt med skrivbordet ute i hallen framme vid fönstret med utsikt över besöksparkeringen.
Finns även en Opelhandlare i Göteborg som har skrivborden direkt innan för dörren för att inte missa en kund. Man måste så att säga gå förbi dom för att komma till bilhallen.
Just den handlaren lyckades sådär bra sist jag skulle byta bil och han inte kunde hitta nycklarna till demo-bilen som stod utanför.
Den säljare som inte fattar att varje person som självmant tar steget att uppsöka butiken är en presumtiv kund bör omedelbart byta yrke.
Re: Höjden av nonchalans hos bilhandlare
Det är inte min erfarenhet. Jag har varit hos bilhandlare som mer eller mindre rakt ut sagt till mig att de inte vill sälja en bil till mig. Trots att jag inte bara var där för att titta. Riktigt så tydligt har det bara hänt en gång, men det räckte. Fast egentligen är det bra. Man behöver ju inte slösa tid i onödan. Raka rör, klart slut. Man kan gå till nån annan då.MWall skrev:Det här med "jag blev dåligt behandlad hos bilhandlaren" har varit på tal i decennier. Men jag vet inte. De lever på att sälja och en erfaren bilhandlare vet nog direkt vem som är seriös och kommer köpa och vem som bara är ute och tittar lite.
Jag besöker ytterst sällan bilhandlare själv men de ggr jag visat konkret intresse har jag blivit bra bemött.
Andra har inte riktigt varit så tydliga i sin verbala kommunikation, men deras sätt att agera var ändå tydligt. Det kan yttra sig på olika sätt, genom att inte återkomma, genom att lämna skambud, genom att försöka sälja en helt annan bil osv.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Höjden av nonchalans hos bilhandlare
Så din referens till den världsbilden är en liten firma som profilerar sig på låga volymer av relativt dyra bilar. Ok.MWall skrev:Njae. Pratade med Stefan på Shiftgear om detta. Han visste direkt vilka som var intresserade på riktigt. Jag tror honom. Han kanske missar nån procent på det viset men sparar å andra sidan enormt mycket arbete.McFace skrev:Kvalificerat nonsens.MWall skrev:Det här med "jag blev dåligt behandlad hos bilhandlaren" har varit på tal i decennier. Men jag vet inte. De lever på att sälja och en erfaren bilhandlare vet nog direkt vem som är seriös och kommer köpa och vem som bara är ute och tittar lite.
Jag besöker ytterst sällan bilhandlare själv men de ggr jag visat konkret intresse har jag blivit bra bemött.
Väntar du på "köpsignaler" hos presumtiva kunder så är du inte säljare, du är kontraktskrivare.
Jag tycker inte bilsäljare ska övertala kunder att köpa alls. Möjligen är kontraktsskrivare en bättre titel. Skulle bilsäljare vara som de som ringer om mitt mobilabonnemang skulle jag aldrig gå till en bilhandlare.
Re: Höjden av nonchalans hos bilhandlare
Hur ska du ha det? Du skriver att du inte vill handskas med en säljare och samtidigt vill du att en säljare söker upp dig så fort du kliver in i butiken.McFace skrev:Alla är ju olika såklart. Hinner jag gå en hel vända i bilhallen utan att en enda säljare ens säger hej är det ca noll chans att sälja till mig.Fredrik j skrev:Jag föredrar bilhandlare som inte är för "på" utan håller sig på sitt kontor tills jag känner att jag vill prata.
Har upplevt både dåliga och bra bilhandlare. Dom dåliga är dock få men känslan sitter i länge. Förmodligen längre än säljaren jobbar kvar eller även efter ägarbyte.
Porschehandlaren i borås har ett lite speciellt arbetssätt med skrivbordet ute i hallen framme vid fönstret med utsikt över besöksparkeringen.
Finns även en Opelhandlare i Göteborg som har skrivborden direkt innan för dörren för att inte missa en kund. Man måste så att säga gå förbi dom för att komma till bilhallen.
Just den handlaren lyckades sådär bra sist jag skulle byta bil och han inte kunde hitta nycklarna till demo-bilen som stod utanför.
Den säljare som inte fattar att varje person som självmant tar steget att uppsöka butiken är en presumtiv kund bör omedelbart byta yrke.
Jag tror att framtiden innehåller fler valmöjligheter från alla tillverkare. Vill man beställa på nätet och hämta bilen helt utan mänsklig kontakt så kommer det att ordna. Vill man beställa sin bil tillsammans med en säljare kommer det alternativet också att finnas. Den tillverkare som tänker enkelspårigt kommer få problem.
Jag tror det är ett ickeproblem. Alla bilhandlare har ju "byggbil" på nätet. Om du bygger en bil, trycker på "offert"-knappen och berättar att du inte önskar någon som helst kontakt som inte handlar om deras sista offert, betalning eller leverans så tror jag dom flesta ordnar det.
Re: Höjden av nonchalans hos bilhandlare
Jag vill att det ska vara kul att handla. En del av det är att bli "såld". Anledningen till att jag inte orkar handskas med bilsäljare är för att det nästan alltid är tråkiga upplevelser av dåliga säljare, inte för att jag ogillar sälj.Fredrik j skrev:Hur ska du ha det? Du skriver att du inte vill handskas med en säljare och samtidigt vill du att en säljare söker upp dig så fort du kliver in i butiken.
Jag tror att framtiden innehåller fler valmöjligheter från alla tillverkare. Vill man beställa på nätet och hämta bilen helt utan mänsklig kontakt så kommer det att ordna. Vill man beställa sin bil tillsammans med en säljare kommer det alternativet också att finnas. Den tillverkare som tänker enkelspårigt kommer få problem.
Jag tror det är ett ickeproblem. Alla bilhandlare har ju "byggbil" på nätet. Om du bygger en bil, trycker på "offert"-knappen och berättar att du inte önskar någon som helst kontakt som inte handlar om deras sista offert, betalning eller leverans så tror jag dom flesta ordnar det.
Re: Höjden av nonchalans hos bilhandlare
Jag har få dåliga erfarenheter. Dom flesta av dom ligger långt bak i tiden. Kanske är det en generationsfråga? Dom senaste bilarna har jag köpt av säljare som varit i min egen ålder.McFace skrev:Jag vill att det ska vara kul att handla. En del av det är att bli "såld". Anledningen till att jag inte orkar handskas med bilsäljare är för att det nästan alltid är tråkiga upplevelser av dåliga säljare, inte för att jag ogillar sälj.Fredrik j skrev:Hur ska du ha det? Du skriver att du inte vill handskas med en säljare och samtidigt vill du att en säljare söker upp dig så fort du kliver in i butiken.
Jag tror att framtiden innehåller fler valmöjligheter från alla tillverkare. Vill man beställa på nätet och hämta bilen helt utan mänsklig kontakt så kommer det att ordna. Vill man beställa sin bil tillsammans med en säljare kommer det alternativet också att finnas. Den tillverkare som tänker enkelspårigt kommer få problem.
Jag tror det är ett ickeproblem. Alla bilhandlare har ju "byggbil" på nätet. Om du bygger en bil, trycker på "offert"-knappen och berättar att du inte önskar någon som helst kontakt som inte handlar om deras sista offert, betalning eller leverans så tror jag dom flesta ordnar det.
Kanske är jag relativt rak när det är dags för att prata affär? Jag vet oftast vad jag vill ha när jag kliver in. Oftast besöker jag bara handlaren för att få provköra samt fråga efter vad det egentligen kostar.
Re: Höjden av nonchalans hos bilhandlare
Nej verkligen inte. Jag har ägt ett 20-tal bilar och är över 40 år. "Känner" ett flertal BMW-säljare runt om i landet. Västerås, Norrköping, Uppsala... Alla är kanonbra och jag får grym service. Tyvärr har dock inte BMW nån bil som intresserar mig för tillfället. Hoppas i4 blir bra.McFace skrev:Så din referens till den världsbilden är en liten firma som profilerar sig på låga volymer av relativt dyra bilar. Ok.MWall skrev:Njae. Pratade med Stefan på Shiftgear om detta. Han visste direkt vilka som var intresserade på riktigt. Jag tror honom. Han kanske missar nån procent på det viset men sparar å andra sidan enormt mycket arbete.McFace skrev:Kvalificerat nonsens.MWall skrev:Det här med "jag blev dåligt behandlad hos bilhandlaren" har varit på tal i decennier. Men jag vet inte. De lever på att sälja och en erfaren bilhandlare vet nog direkt vem som är seriös och kommer köpa och vem som bara är ute och tittar lite.
Jag besöker ytterst sällan bilhandlare själv men de ggr jag visat konkret intresse har jag blivit bra bemött.
Väntar du på "köpsignaler" hos presumtiva kunder så är du inte säljare, du är kontraktskrivare.
Jag tycker inte bilsäljare ska övertala kunder att köpa alls. Möjligen är kontraktsskrivare en bättre titel. Skulle bilsäljare vara som de som ringer om mitt mobilabonnemang skulle jag aldrig gå till en bilhandlare.
Re: Höjden av nonchalans hos bilhandlare
Jag hatar sälj. Jag vill vara på samma sida som säljaren. Han ska hjälpa mig med det praktiska och ge mig ett så bra pris som möjligt. Vilken bil och utrustning jag vill ha vet jag redan.McFace skrev:Jag vill att det ska vara kul att handla. En del av det är att bli "såld". Anledningen till att jag inte orkar handskas med bilsäljare är för att det nästan alltid är tråkiga upplevelser av dåliga säljare, inte för att jag ogillar sälj.Fredrik j skrev:Hur ska du ha det? Du skriver att du inte vill handskas med en säljare och samtidigt vill du att en säljare söker upp dig så fort du kliver in i butiken.
Jag tror att framtiden innehåller fler valmöjligheter från alla tillverkare. Vill man beställa på nätet och hämta bilen helt utan mänsklig kontakt så kommer det att ordna. Vill man beställa sin bil tillsammans med en säljare kommer det alternativet också att finnas. Den tillverkare som tänker enkelspårigt kommer få problem.
Jag tror det är ett ickeproblem. Alla bilhandlare har ju "byggbil" på nätet. Om du bygger en bil, trycker på "offert"-knappen och berättar att du inte önskar någon som helst kontakt som inte handlar om deras sista offert, betalning eller leverans så tror jag dom flesta ordnar det.
Re: Höjden av nonchalans hos bilhandlare
McFace skrev:Alla är ju olika såklart. Hinner jag gå en hel vända i bilhallen utan att en enda säljare ens säger hej är det ca noll chans att sälja till mig.Fredrik j skrev:Jag föredrar bilhandlare som inte är för "på" utan håller sig på sitt kontor tills jag känner att jag vill prata.
Har upplevt både dåliga och bra bilhandlare. Dom dåliga är dock få men känslan sitter i länge. Förmodligen längre än säljaren jobbar kvar eller även efter ägarbyte.
Porschehandlaren i borås har ett lite speciellt arbetssätt med skrivbordet ute i hallen framme vid fönstret med utsikt över besöksparkeringen.
Finns även en Opelhandlare i Göteborg som har skrivborden direkt innan för dörren för att inte missa en kund. Man måste så att säga gå förbi dom för att komma till bilhallen.
Just den handlaren lyckades sådär bra sist jag skulle byta bil och han inte kunde hitta nycklarna till demo-bilen som stod utanför.
Den säljare som inte fattar att varje person som självmant tar steget att uppsöka butiken är en presumtiv kund bör omedelbart byta yrke.
Jaha, så du är en sån. Vet du inte vad du vill ha? Eller är du bara ute efter en egoboost?
Re: Höjden av nonchalans hos bilhandlare
Instämmer. Gillar inte heller säljare. Vill bara ha någon att ställa frågor till. Man kan kalla det kontraktsskrivare om man vill.MWall skrev:Jag hatar sälj. Jag vill vara på samma sida som säljaren. Han ska hjälpa mig med det praktiska och ge mig ett så bra pris som möjligt. Vilken bil och utrustning jag vill ha vet jag redan.McFace skrev:Jag vill att det ska vara kul att handla. En del av det är att bli "såld". Anledningen till att jag inte orkar handskas med bilsäljare är för att det nästan alltid är tråkiga upplevelser av dåliga säljare, inte för att jag ogillar sälj.Fredrik j skrev:Hur ska du ha det? Du skriver att du inte vill handskas med en säljare och samtidigt vill du att en säljare söker upp dig så fort du kliver in i butiken.
Jag tror att framtiden innehåller fler valmöjligheter från alla tillverkare. Vill man beställa på nätet och hämta bilen helt utan mänsklig kontakt så kommer det att ordna. Vill man beställa sin bil tillsammans med en säljare kommer det alternativet också att finnas. Den tillverkare som tänker enkelspårigt kommer få problem.
Jag tror det är ett ickeproblem. Alla bilhandlare har ju "byggbil" på nätet. Om du bygger en bil, trycker på "offert"-knappen och berättar att du inte önskar någon som helst kontakt som inte handlar om deras sista offert, betalning eller leverans så tror jag dom flesta ordnar det.
Re: Höjden av nonchalans hos bilhandlare
Extremt nonchalant och oengagerat bemötande! Att de inte ens ids be om ursäkt (kostar ju inget) för missen är ju höjden av ovilja att bemöta en dåligt behandlad kund. En sådan ÅF, som tom. innan försäljningen, inte vill ta något som helst ansvar för sina egna fel vill man ju inte tänka på hur man kommer att riskera bli bemött efter att köpet är klart.LarsL skrev:Mitt dotter fyller snart 15 och vi har funderat på moped till henne, det måste vara eldrivet så klart. Ett alternativ var då Renault Twizy 45 som ju går att köra från 15 år med AM kort. Men den är ju rätt speciell så vi ville provköra först, helst när det är lite lagom kallt och jobbigt som nu.
Vi går in på Renaults webbsida och bokar en provkörningstid för Twizy hos den lokala återförsäljaren som Renault rekommenderar. Jag får svar snabbt och trevligt via ett Mail med titeln TWIZY där försäljaren säger javisst vilken dag passar bäst. Jag svarar nästa lördag om det är okej. Jag påpekar att vi är intresserade av Twizy 45 men att vi naturligtvis kan prova en 80 istället lika gärna då det ändå är jag som ska köra och inte min dotter. Bra, ni är välkomna, får vi som svar.
Så kommer då lördagen vi ger oss iväg till handlaren en så där 30 minuters körning. När vi kommer fram parkerar utanför ingången med Teslab och stövlar in i hallen. Detta är en Volvohandlare och jag ser bara Volvobilar i hela hallen, hmm är jag rätt? Får tag i en säljare eller han får tag i mig kanske.
-”Hej, vi skulle provköra Twizy idag”, säger jag Han stirrar tomt på mig och svarar,
-”Vi har ingen Twizy här”
-”Men jag har bokat en tid för provkörning. Har jag kommit rätt, är ni Renault återförsäljare”
-”Jo, vi säljer Renault, men vi har ingen Twizy”.
-”Men titta här”, jag tar upp telefonen med mailet, ”jag har ju fått svar att jag ska komma in idag och kunna provköra en Twizy”
Säljaren tittar dumt på mailet och går till sin dator.
-”Är ni inte intresserade av Zoe istället? Det har vi inne”.
-”Nej, det är till min dotter, hon vill ha en moped inte en bil”.
-”Min kollega trodde att ni skulle provköra en Zoe”
-”Men det står ju tydligt att Twizy i rubriken”, säger jag och pekar på skärmen.
-”Du vet att Twizy är rätt dyr eller hur?”, svarar säljaren. Jag håller på att ramla baklänges. Vad har det med saken att göra? Det är ju så klart en av orsakerna till att vi vill provköra först men sedan är den ju inte heller särskilt mycket dyrare än andra elmopedbilar, faktiskt.
-”Okej, jag får kolla oss någon annan återförsäljare”, säger jag och går ut till Teslan som jag hoppas att han ser att vi åker i, med tanke på pris och betalningsförmåga.
Funderat lite efter denna upplevelse, jag har ju inte varit hos bilhandlare på många år då jag bara beställt över nätet med Tesla. Säljaren ser alltså Twizy och tänker en sån där j@#la elbil, jo en sån kan väl miljötalibanen få provköra och bokar in en Zoe. Är de så här nonchalanta? Hur lyckas de sälja bilar? Säljer de bara till företag där kunden inte har något val utan bara måste hämta ut sin nya Volvo?
Var detta Bilia, eller var det någon av de andra ÅF-kedjorna för Volvo/Renault?

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Höjden av nonchalans hos bilhandlare
Intressant med företag och säljare som är så totalt oengagerade i kunder och i att sälja.HelectriC skrev:Jag kontaktade den lokala Fordhandlaren för att provköra nya elektriska Mustang mach-e. Samma trevliga mail i förbindelse med bokning av provkörning på nätet. När dagen närmade sig tänkte jag att det var lika bra att ringa innan för att bekräfta. Hmm, fick jag till svar, den bilen vi hade är inte här längre. Ok, sa jag, men hade någon tänkt ringa mig och informera om att det inte blir nåt? Ja, det borde vi ju ha gjort. Trött på hela grejen, så frågar jag när de faktiskt får in en bil. Jo, det blir nästa vecka. Det var den veckan vi åkte skidor, så jag sa att det funkar inte, men bad att han skulle ringa mig veckan efter (han kunde ju inte boka in en provkörning så långt in i framtiden där och då) nu har vi varit hemma i över en vecka från fjällen, men ingen som har ringt. Katastrof asså!
Man förstår verkligen varför Volvo köper upp och tar över och kör ÅF i helt egen regi (precis som Tesla och Polestar). Känns som Ford borde fundera på samma modell att sälja sina bilar direkt.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Höjden av nonchalans hos bilhandlare
Med så dåligt kundbemötande i fysiska butiker, så är samtidigt handlarna förvånade till att köparna föredrar att handla på nätet. Ser ju klart att köpa bil genom att behöva åka runt till bilhandlare, och dåliga säljare, är något som många bilköpare (inte minst med exempel här i tråden) har dålig erfarenhet av.mati skrev:Det är inte min erfarenhet. Jag har varit hos bilhandlare som mer eller mindre rakt ut sagt till mig att de inte vill sälja en bil till mig. Trots att jag inte bara var där för att titta. Riktigt så tydligt har det bara hänt en gång, men det räckte. Fast egentligen är det bra. Man behöver ju inte slösa tid i onödan. Raka rör, klart slut. Man kan gå till nån annan då.MWall skrev:Det här med "jag blev dåligt behandlad hos bilhandlaren" har varit på tal i decennier. Men jag vet inte. De lever på att sälja och en erfaren bilhandlare vet nog direkt vem som är seriös och kommer köpa och vem som bara är ute och tittar lite.
Jag besöker ytterst sällan bilhandlare själv men de ggr jag visat konkret intresse har jag blivit bra bemött.
Andra har inte riktigt varit så tydliga i sin verbala kommunikation, men deras sätt att agera var ändå tydligt. Det kan yttra sig på olika sätt, genom att inte återkomma, genom att lämna skambud, genom att försöka sälja en helt annan bil osv.
Framtiden kommer ju helt klart bli att allt större del av sälj/köp-processen digitaliseras och flyttar allt mer in via nätet. Inget snack om att även bilmarknaden kommer gå åt det hållet med tiden.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
- Trevlig
- Teslaägare
- Inlägg: 856
- Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
- Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Re: Höjden av nonchalans hos bilhandlare
Skulle köpa en helt ny Mazda 6 för några år sedan i Örebro. När jag tyckte att start och stopp inte fungerade ordentligt sa dom att det var skit bakom ratten. Orrbybil AB
Köpte en Seat istället. Fick extremt bra bemötande av en kille där.
Känner att säljarna dömer en efter utseende...
Köpte en Seat istället. Fick extremt bra bemötande av en kille där.
Känner att säljarna dömer en efter utseende...
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh
Sålda: Opel Corsa E 2021, MG ZS EV 2021, Tesla M3 LR 2021
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh
Sålda: Opel Corsa E 2021, MG ZS EV 2021, Tesla M3 LR 2021
Re: Höjden av nonchalans hos bilhandlare
Man får ändå inte dra alla över en kam. Det finns riktigt bra bilsäljare också. Och jag har nog träffat fler bra än dåliga sådana. Tyvärr är det främst de dåliga man minns. Jag köper fortfarande hellre en bil i en fysisk butik än på nätet. Gillar det personliga samtalet.martinot skrev:Framtiden kommer ju helt klart bli att allt större del av sälj/köp-processen digitaliseras och flyttar allt mer in via nätet. Inget snack om att även bilmarknaden kommer gå åt det hållet med tiden.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14