Nybörjarfrågor

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Sopgubben

Nybörjarfrågor

Inlägg av Sopgubben »

Hej,

Är ny här på forumet, och även ny på det här med elbilar. Har beställt en ny Model S som beräknas komma under hösten, vilket var lite längre bort än jag hade tänkt. Men då får man roa sig med att fixa det som behöver fixas runt omkring så länge..

Till min fråga:
Jag har tänkt att installera laddbox hemma. Har under hösten fått nytt elskåp installerat och valde då att sätta det i anslutning till där jag parkerar bilen eftersom jag tänkte att det borde bli smidigt med framtida laddboxinstallation. Frågan är, går det att koppla laddboxen direkt på elskåpet? Det är som sagt ett elskåp av nyare modell med handske för 3-fas direkt på skåpet. Inser också att jag förmodligen behöver säkra upp från mina 20A som jag har idag, klarar man sig på 25A? Eller hur har ni andra det?

I övrigt känns laddboxdjungeln lite överväldigande just nu, men det kanske klarnar när man får lite mer tid att läsa in sig. Får för mig att Tibbers lösning verkar smidig?

// Sopgubben
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Re: Nybörjarfrågor

Inlägg av Remuz »

20A är inga problem alls. Oftast kommer du kunna ladda med 6A. Koppla en WC till trefasuttaget så är det klart i princip. Vill du ha jordfelsbrytare typ B så välj en laddbox med det eller sätt en I centralen
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

16A kör jag på och brukar ladda bilen med 11A, men det beror ju väldigt mycket på hur förbrukningen
i huset ser ut och vilken nivå just du vill lägga laddningen på, det brukar för dom allra flesta räcka med
väldigt låg ström eftersom man kan ladda under ganska många timmar (oftast på natten) och bara behöver
ladda upp så mycket som man kör per dag :) men kör man väldigt långt varje dag och bara kan ladda hemma
så kan det bli tight ibland med lägsta nivån på ström (typ 5A) men även det borde funka :)
Laddboxar är lite djungel men det mesta funkar, iaf om man låter en elektriker installera...
Jag kör med en box ansluten till ett ”rött 3-fas-uttag” och det funkar perfekt tex :) Det mest korrekta är dock
oftast en riktigt fast ansluten box (tex om man vill ha bidrag osv)...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Sopgubben

Inlägg av Sopgubben »

Tack för snabba svar! Min egentliga farhåga vad gäller säkringarna är vintertid då huset värms med bergvärmepump. Har även en del elkrävande fritidssysslor som belastar, dock inte nattetid. Ska ta hjälp av en god vän med elkunnande och mäta belastningen i nuläget. Men man ska räkna med att avvara 6-8A till laddning tolkar jag det som?

Vad gäller laddbox lutar jag nog åt fast installation och kollar i nuläget primärt på Easee och sammankoppling med Tibber.

//Sopgubben
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Jag har också bergvärme men då med lastvakt så den anpassar sig :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Två elbilar (2x 8 mil/dag) plus bergvärme och har 20A i huvudsäkring. Jag har idag inte någon lastbalansering men funderar på det. Fördelen med lastbalansering är att man slipper tänka utan bara kan plugga in bilen. Har idag Easee och Tibber så kommer välja Watty om inte Vattenfall byter elmätare så att jag kan använda Pluse. Nu begränsar jag istället strömmen manuellt och det funkar det med. 10A 230V funkar bra för att ladda en bil som kör 8 mil/dag. Men det kan vara bra att ha 16A 3- fas om man får ändrade planer och behöver ladda lite snabbare. Easee går att styra via appen så att strömmen kan ökas eller minskas. Den har inbyggt likströmsskydd vilket är ett plus. Negativt är att man måste köpa sladden löst.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare

Inlägg av [JM] »

Hur mkt kör du i snitt per dag?
En model S med 100kWh batteri drar på vintern mindre än 3kWh/mil.
Dvs under riktigt kalla perioder kan du räkna med att få ut minst 30mil från bilen från ett fullt batteri.
Nu räknar jag jäkligt konservativt.

Låt oss säga att du kör 10mil per dag och att bilen står parkerad 8 timmar på natten.
10 mil * 3kWh/mil = 30kWh som skall laddas på 8h.
Du behöver alltdå ladda med en effekt på:
30kWh/8h=3,75kW.

Laddar du med 6A , 3 faser så blir det:
6*3*230=4,14kW

Det räcker alltså med 6A under 8h på natten för att ersätta de 10mil du kört bort på dagen.

Sen om du kör lite mer en dag i veckan så laddar du bara igen lite mer nästa natt.
Sopgubben

Inlägg av Sopgubben »

Tack för alla svar. Är inte speciellt elkunnig så ni får ha överseende med att det kan komma korkade frågor.

Lite svårt att säga hur mycket jag kör i snitt per dag. Har ett jobb som innebär ganska långa sträckor, dock inte varje dag. Jag ligger på runt 5 000 mil per år, där 98% är under arbetsveckan. Jag räknar med att jag kommer att behöva ladda en del under färd i och med att det blir långa sträckor (Norrköping -> Malmö som längst tror jag). Men det låter som sagt som att man bör klara sig med 20A säkring och lastbalansering.

//Sopgubben
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Sopgubben skrev:
Hej,

Är ny här på forumet, och även ny på det här med elbilar. Har beställt en ny Model S som beräknas komma under hösten, vilket var lite längre bort än jag hade tänkt. Men då får man roa sig med att fixa det som behöver fixas runt omkring så länge..

Till min fråga:
Jag har tänkt att installera laddbox hemma. Har under hösten fått nytt elskåp installerat och valde då att sätta det i anslutning till där jag parkerar bilen eftersom jag tänkte att det borde bli smidigt med framtida laddboxinstallation. Frågan är, går det att koppla laddboxen direkt på elskåpet? Det är som sagt ett elskåp av nyare modell med handske för 3-fas direkt på skåpet. Inser också att jag förmodligen behöver säkra upp från mina 20A som jag har idag, klarar man sig på 25A? Eller hur har ni andra det?

I övrigt känns laddboxdjungeln lite överväldigande just nu, men det kanske klarnar när man får lite mer tid att läsa in sig. Får för mig att Tibbers lösning verkar smidig?

// Sopgubben
Grattis till kommande elbilen! :D

Snacka med en elektriker. Är ingen själv, men misstänker att de behöver en liten undercentral till det stora elskåpet med inkommande tre faser och tre huvudsäkringar (men det är en extremt liten kostnad med en liten undercentral i sammanhanget). Vill du inte säkra upp onödigt högt (kostar mer i nätavgift), och inte heller behöva strypa laddhastigheten (oftast går det bra på lägre, men kan vara smart att ladda de timmar som är billigast med el på natten) så skaffa en lastbalansering till laddboxen så behöver du inte oroa dig (allt sköts mer eller mindre automatiskt åt dig).

Jag hade först Teslas egna WC, men bytte i höstas till laddbox från Easee som jag köpte från mitt elbolag Tibber. Till den har jag även en lastbalanseringsbox som sitter i huvudcentralen (tyvärr så är den endast synkad när Internet är uppe, och kan inte prata direkt med laddboxen, men annars smidig lösning att slippa tänka på laddhastigheten).
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Skriv svar