VW I.D

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

iAkita
elbilist

Re: VW I.D

Inlägg av iAkita »

taliz skrev:
iAkita skrev:
martinot skrev:
iAkita skrev:
Revoltra skrev:
96 kW i snitt mellan 5-80% känns riktigt bra.
Riktigt uselt! :(
Tja, om det är riktigt uselt eller inte beror såklart vad man tycker är bra. Den tog emot 62 kWh på 38 minuter, vilket väl får anses vara ett normallångt lunchstopp. Model 3 tar emot 66 kWh på samma tid på Ionity, mindre än så på SuC v3.

Det räcker med att ladda ca 15 minuter på SUC V3 för att få samma räckvidd med en Model 3 LR som en ID4 får på 38 minuter.
Dvs nästan 3ggr snabbare laddning i praktiken.
Hur har du räknat då?
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

iAkita skrev:
taliz skrev:
iAkita skrev:
Tja, om det är riktigt uselt eller inte beror såklart vad man tycker är bra. Den tog emot 62 kWh på 38 minuter, vilket väl får anses vara ett normallångt lunchstopp. Model 3 tar emot 66 kWh på samma tid på Ionity, mindre än så på SuC v3.

Det räcker med att ladda ca 15 minuter på SUC V3 för att få samma räckvidd med en Model 3 LR som en ID4 får på 38 minuter.
Hur har du räknat då?
ID4 har ca 30% högre referensförbrukning(212 vs 165, från ABRP) än M3LR.
Dvs det räcker att ladda M3LR till ca 60% för att få samma räckvidd som ID4 vid 80%.
Att ladda till 60% tar ca 15 minuter på SUC V3.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
wheels

Inlägg av wheels »

taliz skrev:
iAkita skrev:
taliz skrev:
iAkita skrev:

Hur har du räknat då?
Dvs det räcker att ladda M3LR till ca 60% för att få samma räckvidd som ID4 vid 80%.
Referensförbrukningen på min Kona är 281 på ABRP. Tror du på det också?
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare

Inlägg av MarkusL »

wheels skrev:
taliz skrev:
iAkita skrev:
taliz skrev:
iAkita skrev:

Hur har du räknat då?
Referensförbrukningen på min Kona är 281 på ABRP. Tror du på det också?
Nej, Referensförbrukning på abpr är inte samma sak som beräknad förbrukning i ett viss scenario. 193 har Kona.
iAkita
elbilist

Inlägg av iAkita »

MarkusL skrev:
Nej, Referensförbrukning på abpr är inte samma sak som beräknad förbrukning i ett viss scenario. 193 har Kona.
Och ändå kommer Komma ungefär lika långt på en laddning som Modell 3 LR, trots betydligt mindre batteri. Iallafall vintertid. Kia e-Niro har en referensförbrukning på 179 som jämförelse. Ändå underskattar ABRP räckvidden kraftigt, och Kona kommer längre än e-Niro trots en referensförbrukning på 193. Jag tror helt enkelt att det framförallt är Teslor det finns tillräcklig data för för att ge korrekta prediktioner i ABRP. ID4 finns det väl inga data alls för än så länge?
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Bjelke skrev:
Martin måste ju befästa en av sina mest grundläggande åsikter på forumet oavsett vart det sker liksom, inget konstigt
med det antar jag... allt sämre än en normal tankning på en fossilare är icke godkänt helt enkelt, och dit har vi såklart
väldigt långt kvar innan vi nått målet (vilket vi antagligen gör till slut).
Inte alls. Håller på kika på en lämplig elbil för min pappa, och han vill inte lägga så mycket pengar på en elbil som M3. Annars så hade det nog varit ett bra val. Har därför varit inne på ID3/ID4 åt honom, men detta var en genuin besvikelse med den låga laddeffekten.

Har alltid gillat VAG och VW-bilar (tex. Golf), men tror jag lutar åt att göra som Zalmans rekommendation och kika på vad Hyundai och Kia kommer med. Kommer de med bilar i motsvarande prisklass som ID3 och ID4 så skall jag nog försöka få pappa att testa de.

De verkar ha fått till ett mycket modernare elektriskt paket hos koreanerna än vad ID lyckats med. Är förvånad då VAG lyckats mycket bättre med andra elbilar som tex. Taycan. Även jämfört med de mycket äldre e-tron så verkar de nya ID-bilarna lagga. e-tron har visserligen inte högre maxeffekt, men för att kompensera den lägre maxeffekten (jämfört med tex. M3 och Taycan) så kan de hålla nära runt 140kW från 0% till 75%, vilket tyvärr ID-bilarna är mycket sämre på.

ID ser ut att ha den sämsta kombon mellan M3/Taycan och e-tron; lika låg maxeffekten som e-tron, men lika dalande laddkurva som M3/Taycan.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

taliz skrev:
iAkita skrev:
taliz skrev:
iAkita skrev:

Hur har du räknat då?
Ja, det är klar skillnad iaf. Märkligt att en ny elbilsplattform som ID har, presterar sämre än de numera ett antal år gamla M3 och e-tron.

Här är för övrigt en jämförelse som körs på Ionity (långt innan ID fanns tyvärr), och till nackdel för Tesla som laddar högre på 400V-laddare med högre effekt som SuC V3, men ändå intressant att se hur många mil man faktiskt får hos både M3 och e-tron per laddtid.

https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... yladdarna/

Bild

Bild
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Förklaringen heter nog pris och taktik, en billigare bil ”måste” ju vara sämre liksom...
Plus att det i det kan ligga ett uns av sanning också eftersom det kan vara lite enklare teknik
med sämre prestanda. Det kan vara likvärdiga batterier men enklare kylning tex, eller andra liknande
förklaringar (som tex mindre utrymme allt klämts in i, förhållandevis).
.....
Eller så har dom bara misslyckats lite helt enkelt :lol:
Å andra sidan så håller jag med lite med dom som här sagt att det var ganska bra laddning faktiskt...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Bjelke skrev:
Förklaringen heter nog pris och taktik, en billigare bil ”måste” ju vara sämre liksom...
Plus att det i det kan ligga ett uns av sanning också eftersom det kan vara lite enklare teknik
med sämre prestanda. Det kan vara likvärdiga batterier men enklare kylning tex, eller andra liknande
förklaringar (som tex mindre utrymme allt klämts in i, förhållandevis).
.....
Eller så har dom bara misslyckats lite helt enkelt :lol:
Å andra sidan så håller jag med lite med dom som här sagt att det var ganska bra laddning faktiskt...
Det är väl upp till var och en att själva köpa den (el)bil som de tycker är tillräckligt modern och effektiv? Tycker inte att det är svårare eller konstigare än så.

Är andra nöjda med att köpa något som jag personligen tycker är gammal och dålig teknisk prestanda, så inget mig emot. Jag är inte här för att övertyga andra gällande vad de skall köpa, utan för att finna ut vad som passar det jag letar efter och är ute efter (i detta fallet för min pappas räkning). Men det var en besvikelse för mig att de inte kommit längre med ID-bilarna rent tekniskt.

VAG och VW är stort märke som tidigt och kraftfullt satsat på elektrifieringen, och kanske därför jag blir extra besviken när man ser så dåliga siffror. Förhoppningsvis kan de som Tesla åtgärda detta med OTA-uppdateringar när de fått mer information om laddeffekten, men osäkerheten om VAG jobbar så gör att jag aktivt (för min pappas räkning) börjar kika på alternativ till ID3/ID4.

Visst är det en fråga om pris, men jag tycker inte basfunktioner som räckvidd, laddhastighet och energieffektivitet är "lyx", utan grundläggande funktioner. Speciellt hos en elbil.

Även om man kan ursäkta ID att ha dålig prestanda på vissa basfunktioner med att de är så himla lågpris kan jag köpa till en viss del som du är inne på, men om det visar sig att konkurrenter för samma pris (som tex. Hyundai och Kia), kommer med modernare basprestanda till samma kostnad så håller inte det argumentet med flera år gammal prestanda på nya bilar längre. Då för ju VAG/VW verkligen göra om ID-bilarna till riktiga lågprisbilar (vilket jag inte tycker de är idag).

Nu kanske jag har smittats av Zalman, Helectric, matis och andras positivism om Hyundai/Kia med deras Ioniq 5, och de kanske inte lever upp till "hypen" när de väl kommer ut på marknaden (siffror är ju bara på "pappret" än så länge"), och är ju fortfarande en stor osäkerhet om priser på den svenska marknaden för Ioniq och de andra modellerna. Men jag kommer definitivt att se var de hamnar, och blir de vettiga så kommer jag definitivt be pappa att kika på och provköra de som alternativ till ID-bilarna.
Bild
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Spottade en gul ID4 i Lomma idag. Leasad av Veidekke, påställd 4/3.
Måste vara en av de första kundbilarna. Kul att de kommer igång med leveranser!

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Dodde

Inlägg av Dodde »

taliz skrev:
Spottade en gul ID4 i Lomma idag. Leasad av Veidekke, påställd 4/3.
Måste vara en av de första kundbilarna. Kul att de kommer igång med leveranser!
Härligt! Trodde det skulle dröja lite till men väldigt roligt, nu händer det.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

Engineering Explained testar ID.4

3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

martinot skrev:
Inte alls. Håller på kika på en lämplig elbil för min pappa, och han vill inte lägga så mycket pengar på en elbil som M3. Annars så hade det nog varit ett bra val. Har därför varit inne på ID3/ID4 åt honom, men detta var en genuin besvikelse med den låga laddeffekten.
Jag håller med fullständigt här. När vi beställde e-Golfen för 3,5 år sedan, var planen att efter 3 års leasing ersätta den med en ID3 (den hette inte ID3 då) som skulle bli bättre på allt och dessutom billigare än e-Golfen. Det blev en rejäl besvikelse och vi kommer behålla den tekniskt föråldrade e-Golfen ett tag till. Det finns inga alternativ som är så mycket bättre att det skulle rättfärdiga ett byte. Nu spelar laddhastigheten ingen större roll för oss, och det är ID3 faktiskt trots allt bättre på än e-Golfen. Men det räcker inte. Det är ju ingen långfärdsbil ändå. Det är andra saker den fallerar på. Jag befarar att man har kompromissat på för många punkter med ID-bilarna. Ändå så är de allt annat än billiga. Åtminstone i Sverige. På andra marknader verkar de vara mer prisvärda.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
krille

Inlägg av krille »

martinot skrev:
Av nyfikenhet, vad hade du förväntat dig för laddeffekt?

Jag har laddat min ID3 Pro från 1-80% med ett snitt på 72 kW några gånger, vilket jag kan tycka är ok och i linje med vad de lovat. Självklart vill man alltid ha snabbare och bättre, men det jag upplever är att det finns väldigt få snabbladdare över 50 kW där jag kör, så laddhastigheten begränsas i praktiken av laddarbrist istället.
Sedan hjälper det ju inte att Ionity är svindyrt även med VW-rabatt, om man inte kör så pass mycket att abonnemanget för 100+ kr/mån lönar sig... då börjar vi prata vettigare priser per kWh.
VW Id.3 Pro Performance Family MY21
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Passade idag på att klämma och känna på en ID4. Den känns klart bättre än ID3:an. Inte alls samma plastiga finish. Jag gillade dörrhandtagen som inte är några riktiga handtag egentligen. Det är en rejäl bil. Lite tveksamt dock om båda mina hundar skulle få plats i den. Bakrutan sluttar lite för mycket. Det skulle krävas skohorn, eller så får en av dem sitta i baksätet. Men jag gillade den faktiskt. En fin bil.
Den bilen jag tittade på var en ganska basic modell som kostade "bara" 512-tusen. Dessutom har de uppenbarligen fortfarande inte fått ordning på mjukvaran. Det var inte tillåtet att köra bilen förrän mjukvaran har uppdaterats. Jag fick inte låna nyckeln heller för att testa infotainmentsystemet. Det är tydligen alldeles för pinsamt att visa det i nuvarande skick.
Om en månad ska Q4 e-tron visas upp och enligt säljaren ska priserna för den börja runt 550-tusen. Inte så farligt mycket mer än ID4. Frågan är vad man får för det priset.
Passade också på att klämma mig in i en e-tron GT. Men eftersom den inte kan fås med dragkrok sågade jag den jäms med fotknölarna. Då slapp man alla jobbiga diskussioner. :lol:
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Passade idag på att klämma och känna på en ID4. Den känns klart bättre än ID3:an. Inte alls samma plastiga finish. Jag gillade dörrhandtagen som inte är några riktiga handtag egentligen. Det är en rejäl bil. Lite tveksamt dock om båda mina hundar skulle få plats i den. Bakrutan sluttar lite för mycket. Det skulle krävas skohorn, eller så får en av dem sitta i baksätet. Men jag gillade den faktiskt. En fin bil.
Den bilen jag tittade på var en ganska basic modell som kostade "bara" 512-tusen. Dessutom har de uppenbarligen fortfarande inte fått ordning på mjukvaran. Det var inte tillåtet att köra bilen förrän mjukvaran har uppdaterats. Jag fick inte låna nyckeln heller för att testa infotainmentsystemet. Det är tydligen alldeles för pinsamt att visa det i nuvarande skick.
Om en månad ska Q4 e-tron visas upp och enligt säljaren ska priserna för den börja runt 550-tusen. Inte så farligt mycket mer än ID4. Frågan är vad man får för det priset.
Passade också på att klämma mig in i en e-tron GT. Men eftersom den inte kan fås med dragkrok sågade jag den jäms med fotknölarna. Då slapp man alla jobbiga diskussioner. :lol:
Fubbigt att du hann föra att känna på en GT ju ;p
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
Det var ren slump. Egentligen skulle jag bara boka tid för service. Då blev jag liksom tvingad att titta på GT:n som de hade precis kört in i hallen.
Jag var förvånad över den relativt stora frunken. Det var lite oväntat. Annars var interiören ganska Audi-standard. Gillade massagstolarna. :)
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Tycker det inger lite hopp. Mjukvaruproblem kan ju rimligen inte pågå för alltid. Gillar också vad jag sett av ID4. Tror den kommer bli en seriös utmanare till Model Y.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Bjelke skrev:
Det var ren slump. Egentligen skulle jag bara boka tid för service. Då blev jag liksom tvingad att titta på GT:n som de hade precis kört in i hallen.
Jag var förvånad över den relativt stora frunken. Det var lite oväntat. Annars var interiören ganska Audi-standard. Gillade massagstolarna. :)
Hur läcker var den på en skala från 8-10? :lol: :mrgreen:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
mati skrev:
Bjelke skrev:
Hur läcker var den på en skala från 8-10? :lol: :mrgreen:
Läcker och läcker, det kanske låter konstigt men jag bryr mig egentligen inte. Låt mig säga såhär, jag fick precis NOLL ha-begär. Nu har jag sett den och that's it. Den väckte inga känslor hos mig alls, så som en Model S gör eller så. Säljaren visade den för mig, och jag provsatt och tryckte på alla knappar (infotainmentsystemet är f ö exakt samma som i min bil) men det var ingen wow-faktor. Den bilen jag egentligen var mest intresserad av att titta på var ID4. Det var därför jag skrev inlägget i den här tråden och inte i GT-tråden.
Anonymous FTW

Inlägg av Anonymous FTW »

mati skrev:
Bjelke skrev:
Om du har bokat service på din E-Tron så bör de väl uppdatera infotainmentsystemet, ja egentligen hela bilens mjukvara? Har för mig att du hade rätt gammal sådan. Liten rapport på eventuella förbättringar, tarvas i E-trontråden tycker jag.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Anonymous FTW skrev:
Om du har bokat service på din E-Tron så bör de väl uppdatera infotainmentsystemet, ja egentligen hela bilens mjukvara? Har för mig att du hade rätt gammal sådan. Liten rapport på eventuella förbättringar, tarvas i E-trontråden tycker jag.
Min mjukvara har uppdaterats i februari 2020. Jag vet att andra har fått ny mjukvara, med funktioner som jag inte har, efter detta datum. Men Audi har kanske slutat med att uppdatera gamla bilar. Jag frågade två gånger och han tittade två gånger. Det fanns ingen uppdatering till min bil. Jag tycker att det låter konstigt, men jag kan inte bevisa motsatsen. "Audi behandlar er kunder, som har köpt en tidig e-tron, riktigt illa", sa de till mig. Jag kan inget annat än att hålla med.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

mati skrev:
Anonymous FTW skrev:
Min mjukvara har uppdaterats i februari 2020. Jag vet att andra har fått ny mjukvara, med funktioner som jag inte har, efter detta datum. Men Audi har kanske slutat med att uppdatera gamla bilar. Jag frågade två gånger och han tittade två gånger. Det fanns ingen uppdatering till min bil. Jag tycker att det låter konstigt, men jag kan inte bevisa motsatsen. "Audi behandlar er kunder, som har köpt en tidig e-tron, riktigt illa", sa de till mig. Jag kan inget annat än att hålla med.
Fascinerande hur du kan tycka det är så positivt att köpa av en lokal återförsäljare som bara verka skylla alla problem på Audi.
Dom måste ha riktigt gott kaffe? :lol:

Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

taliz skrev:
Fascinerande hur du kan tycka det är så positivt att köpa av en lokal återförsäljare som bara verka skylla alla problem på Audi.
Fascinerande att du tror att jag tycker att det är positivt. Det finns väl egentligen inget positivt med ett bilinnehav, men det finns olika dåliga alternativ. Vad är det bättre alternativet menar du? Att köpa en bil på nätet, helt utan återförsäljare, där tillverkaren inte vill ha med kunden att göra och skyller alla problem ifrån sig?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Yeahman82 skrev:
martinot skrev:
iAkita skrev:
Revoltra skrev:
96 kW i snitt mellan 5-80% känns riktigt bra.
Riktigt uselt! :(
Vad du förväntar dig av ny bil är ju förstås upp till dig. Men VW har ju inte lovat snabbare än detta så att bli missnöjd trots att VW håller exakt vad de själva lovar känns lite underligt. För mig duger detta alldeles utmärkt.
Mitt fel att jag missat att VW haft så usla siffror, även officiellt, från början. Hade tänk att den gamla tekniken som sitter i e-tron 50/55 skulle gå framåt i utveckligen.

Även om jag borde kollat upp detta (nu skall det sägas att det är främst min pappas uppgift, då det är han som skall ha bilen, men han är ny på detta med elbilar) så kan jag till mitt försvar nämna att hade jag aldrig i min vildaste fantasi tänkt mig att VAG skulle gå bakåt i utvecklingen. :(

Är ju dock jättefint att du är supernöjd med detta (har inget emot det).
Bild
Skriv svar