Nu stiger alla classic performance i värde

Moderator: Redaktion
Och nyköpen dalar (inkl. vårt)Tellus skrev:Då stämde min teori
Nu stiger alla classic performance i värde
Kom kommer garanterat med en uppdatering speciellt om bjørns video blir viralAgathorn skrev:Och nyköpen dalar (inkl. vårt)Tellus skrev:Då stämde min teori
Nu stiger alla classic performance i värde
Varför är det så stor temperatur skillnad på batteriet vid lägre SOC? Det är jag lite nyfiken på.Agathorn skrev:Ny film om problemet från teslabjörn. Skrämmande. Han kunde åter igen inte hålla 90 km/h vid runt 10% kvar på batteriet. 15 sekunder 0-100 medan long range gör det på 5,6.
Nya Model 3 har en värmepump och en sinnrik växelväljare som kallas octovalve. Värmepumpen kan tex ta värmelöverskott från batteriet och värma kupen. Som det verkar tar man nog så mycket värme från batteriet. Låg laddningsnivå i batteriet och kyla gör att tesla begränsar batteriets strömleverans för att skydda batteriet.Credde skrev:Varför...
Tack, men det är ju redan mellan 80%-70%, att man börjar se stor skillnad i temperatur. Hoppas för dom som har nya modellen, att Tesla löser det med en software uppdatering.AAKEE skrev:Nya Model 3 har en värmepump och en sinnrik växelväljare som kallas octovalve. Värmepumpen kan tex ta värmelöverskott från batteriet och värma kupen. Som det verkar tar man nog så mycket värme från batteriet. Låg laddningsnivå i batteriet och kyla gör att tesla begränsar batteriets strömleverans för att skydda batteriet.Credde skrev:Varför...
Vid 20% så slutar bilen att värma batteriet vad jag har för mig.Credde skrev:Varför är det så stor temperatur skillnad på batteriet vid lägre SOC? Det är jag lite nyfiken på.Agathorn skrev:Ny film om problemet från teslabjörn. Skrämmande. Han kunde åter igen inte hålla 90 km/h vid runt 10% kvar på batteriet. 15 sekunder 0-100 medan long range gör det på 5,6.
Ja, självklart. Det går inte utvinna värme ur batteriet utan att temperaturen sjunker( om man inte kör hårt och får tillräckligt med heat loss i batteriet.Credde skrev:Tack, men det är ju redan mellan 80%-70%, att man börjar se stor skillnad i temperatur. Hoppas för dom som har nya modellen, att Tesla löser det med en software uppdatering.
Nej. Har du mindre än 20% förvärms inte bilen om den är parkerad(tror jag det var).Svenssons skrev:Vid 20% så slutar bilen att värma batteriet vad jag har för mig.
Läste häromdagen på Teslamotorsclub.com om att 2021.4.11 har förbättrat eller löst problemet.KatarinaTH skrev:Hej!
Flyttar upp denna trådenNu har ju många hunnit få sina nya M3P och det har även kommit en ny uppdatering som ska ha förbättrat effekten på batteriet.
Någon som har uppdaterat och märken någon skillnad? Kliar i fingrarna efter att köpa en bil nu
Skönt att höra! Tack för sammanställningAAKEE skrev:Läste häromdagen på Teslamotorsclub.com om att 2021.4.11 har förbättrat eller löst problemet.KatarinaTH skrev:Hej!
Flyttar upp denna trådenNu har ju många hunnit få sina nya M3P och det har även kommit en ny uppdatering som ska ha förbättrat effekten på batteriet.
Någon som har uppdaterat och märken någon skillnad? Kliar i fingrarna efter att köpa en bil nu
Antagligen har Tesla nu den data de behöver och har därmed släppt på effekten.
”eivissa” är tysk om jag inte missminner mig och har gjort många vettiga inlägg, han verkar klart pålitlig, 0-100 på 4s med 20% SOC och svagt uppför. Batteriet verkar hyfsat varmt dock:
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... st-5377720
”Problemet” eller snarare begränsningen låg i att programvaran inte tillät batterispänningen att sjunka under 295V under acceleration, vilket begränsar effektuttaget. Med 2021.4.11 låter den spänningen sjunka till 270V, vilket är ungefär som de äldre M3P.
Vi kan nog räkna med att den går ungefär som en äldre P nu.
Oklart.Tellus skrev:Men har dom åtgärdat så inte octovalve suger ur för mycket värme ur batteriet? Var det inte det som var ägget?
Jag kan testa lite försiktigt.Agathorn skrev:AAKEE: Har du möjlighet att testa hur accelerationen är i intervallet 80-120 km/h på din M3P -21:a? Kanske runt 20 % SOC och då ej när man precis laddat så att batteriet är varmt. Eller vid 30-40 % SoC är såklart också av intresse. 0-100 intresserar mig inte lika mycket utan det är vardagskörningen med rejält bra acceleration vid omkörningar som ligger mig varmt om hjärtat.
Jag och frun är sugna på köp nu efter att Tesla verkar, i alla fall delvis, ha åtgärdat problemet men det vore bra med lite mer "bevis" på att effekten är ok nu.
Han som testade i Tyskland verkade ju ha rätt varmt batteri som det skrevs om, så det känns inte som att jag vågar lita på det riktigt.
Om det blir köp sedan kan man ju alltid använda din referral kod
Japp, jag gör det jag tycker är okey. Någon kort burst vid 20% är ok, dock har jag bestämt mig för att vara snäll mot batteriet under 20%.Agathorn skrev:okej jag förstår. Om du istället vill testa lite vid 25% eller 30% soc så mottages det tacksamt också! .11-versionen bör ju också ha höjt effektsiffrorna en del sedan tidigare mätningar
Ja jag såg det inlägget och kikade på graferna. Får väl dock säga att jag inte tycker att det är jättelovande när 100-120 km/h tar 5 sekunder. Såg film på en ID3:a med bara 5 mil range kvar som gjorde samma acceleration på 2 sekunder. Visst det är snabbare än tidigare i alla fall men fortfarande rejält slött.AAKEE skrev:Japp, jag gör det jag tycker är okey. Någon kort burst vid 20% är ok, dock har jag bestämt mig för att vara snäll mot batteriet under 20%.Agathorn skrev:okej jag förstår. Om du istället vill testa lite vid 25% eller 30% soc så mottages det tacksamt också! .11-versionen bör ju också ha höjt effektsiffrorna en del sedan tidigare mätningar
Läs detta inlägg på TMC, eivissa har loggat både tidigare mjukvara och 2021.4.11. Rätt stor skillnad:
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... st-5383028
Man får kanske ta något av värdena för ID3 med en nypa salt? Jag har grejat mycket med trimning, effektmätningar och accelerationstester. Har lite utrustning för det också.Agathorn skrev:[
Ja jag såg det inlägget och kikade på graferna. Får väl dock säga att jag inte tycker att det är jättelovande när 100-120 km/h tar 5 sekunder. Såg film på en ID3:a med bara 5 mil range kvar som gjorde samma acceleration på 2 sekunder. Visst det är snabbare än tidigare i alla fall men fortfarande rejält slött.
Men om det är så att 100-120 vid 20% SoC t.ex. tar 1-2 sekunder så är jag nöjd! Sedan är det ju många variabler involverade såklart, inte minst temperatur.
Hinner inte kolla nu, middagsdags. Kollar senare.Agathorn skrev:
Jag räknade inte exakt men kanske runt 2 sekunder? I alls fall rejält snabbare än 5.
Slutet av videon.
[Edit]Lånade frugans telefon och handklockade 100-120, ganska primitivt men tiden verkar ligga på 1.5-1.6sAAKEE skrev:Hinner inte kolla nu, middagsdags. Kollar senare.Agathorn skrev:
Jag räknade inte exakt men kanske runt 2 sekunder? I alls fall rejält snabbare än 5.
Slutet av videon.
Tog en sväng när jag ändå skulle iväg.
DET ÄR -5 ute, bilen hade stått två timmar i garage sen jag kom från jobbet, började med batteritemp 10 grader.
Det snöar och är i grunden lite isbelagd väg. Fick leta för att hitta någorlunda fäste, är dock inte säker på att effekten inte drogs ned pga hjulspinn. Man hörde att hjulen slirade vid alla repor, och vid några fick jag aningen bättre fäste.
Har även filmat accelerationer, men de får komma senare.
Här 21% SOC Jag tror inte det är något problem att klara 100-120 under två s, butt-dynon gissar på mellan 1.5 och 2, antagligen strax under 2s.
Notera att batteritempen är 18 grader. Började med 10C och den steg mot klassiska 12 grader, som brukade vara konstant. När SOC gick ned ökar batteritempen vilket den inte gjorde innan. Antagligen en av anledningarna att de kan släppa på mer effekt nu.
Bilen går rätt bra ned till 21% SOC nu, jag anar att det hade blivit mer klipp om jag fått fäste. Känslan vid 120 km/h är att det är lite mer, kanske 10-15%, än min (sålda) Audi biturbo med cirka 320hk.