Eftermontera dragkrok på Performance

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8129
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Eftermontera dragkrok på Performance

Inlägg av fth »

taliz skrev:
Däremot kan man inte aktivera trailermode, eftersom det är mjukvarustyrt och Tesla lär knappast aktivera det i efterhand. Men det är ju inget mer avancerat än att det deaktiverar p-sensorerna(går att mutea) samt tweakar antisladd etc.
Det kanske funkar annorlunda på Model 3, men på X så fungerar iaf inte bromsljus etc på släpet om man inte aktiverar i mjukvara.

Utan ytterligare åtgärder är "fuskmonterad" dragkrok alltså oanvändbar, iaf för att dra släpvagn, för cykelhållare etc funkar det ju förstås.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
smashinlovely
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 07 mar 2021 08:26

Re: Eftermontera dragkrok på Performance

Inlägg av smashinlovely »

fth skrev:
taliz skrev:
Däremot kan man inte aktivera trailermode, eftersom det är mjukvarustyrt och Tesla lär knappast aktivera det i efterhand. Men det är ju inget mer avancerat än att det deaktiverar p-sensorerna(går att mutea) samt tweakar antisladd etc.
Det kanske funkar annorlunda på Model 3, men på X så fungerar iaf inte bromsljus etc på släpet om man inte aktiverar i mjukvara.

Utan ytterligare åtgärder är "fuskmonterad" dragkrok alltså oanvändbar, iaf för att dra släpvagn, för cykelhållare etc funkar det ju förstås.

/fth
peza skrev:
Hej alla glada.

Har en 2019 LF med eftermonterad dragkrok (ecohitch) sedan över ett åt tillbaka, Inte får jag några problem med garantier. Hur jag använder draget, som cykel hållare, eller drar min lätta EU vagn, det har väl inte Tesla eller nån annan en aning om.
Sen om det blir spännande om jag krockar, det tar jag då. Inte orsakat någon olycka på de senaste 30 åren, så låg % att det skall ske de få gångerna jag använder kroken tar jag så gärna för bekvämligheten.

/Peter
Hur löste du det elektroniska vid din montering? Strul med sensorer bara eller även problem likt model X?
Skulle man besluta sig för att köra en rövare och montera drag sen köra halvlagligt så kan det ju vara bra att veta de tekniska utmaningarna.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Eftermontera dragkrok på Performance

Inlägg av taliz »

smashinlovely skrev:
taliz skrev:
P och LR är ju båda förberedda för drag, mekaniskt och elektriskt.
Dvs rent praktiskt kan man montera exakt samma (original) utrustning på en P som en LR.
Däremot kan man inte aktivera trailermode, eftersom det är mjukvarustyrt och Tesla lär knappast aktivera det i efterhand. Men det är ju inget mer avancerat än att det deaktiverar p-sensorerna(går att mutea) samt tweakar antisladd etc.

Att P inte levereras med drag har med 20" hjulen att göra. Därför det gick att få drag på P som såldes med 18" och 19" och mindre bromsar.
Dvs vill du ha en P med drag så kan du eftermontera och byta till 18"(original passar inte pga större bromsar) eller 19" hjul och på så vis "bygga din egen" stealth P.
Säljer du original 20" och köper billiga 18" har du dessutom sparat in en stor del av mellanskillnaden mot LR...

Enda anledningen att köpa LR IMO är om man kör extremt långt/mkt med släp(men då kanske inte elbil är rätt till att börja med...) och är väldigt orolig för ev. problem vid krock.
Men ska man bara nyjtta det som de flesta, dvs hämta grejer på byggmarknaden, åka till soptippen osv så ser jag inga som helst problem med att eftermontera drag på en P. Det hade jag själv gjort om jag haft behov av drag.
Förutom den där lilla detaljen med att det inte är lagligt och försäkringar som kan bråka så håller jag med dig.
Mitt användande av släp är precis det du beskriver, men en resa till bygghandeln för mig är en resa på 4 mil ca.
Det är inga problem för mig egentligen, vi har två bilar i hushållet och det går alltid att låna bil med dragkrok om det skulle krisa, men sist jag hade bil utan dragkrok minns jag alltid hur frustrerande det var att hamna i behovsställning på det sättet. Dessutom tror jag att dragkroken påverkar andrahandsvärdet rejält. Speciellt med tanke på att flera konkurrerande bilmärken har varit bristfälliga på dragkrokspunkten så har det känts som lite av usp för model 3. Men det är kanske påväg att ändra sig nu när polestar och Ford har dragkrok, även skoda enyaq hade bra drag.

Men förmodligen blir det en LR,
Då får jag dragkrok samt en högre komfort än performance.
Det jag förlorar är en prestanda som trots allt finns så det räcker även i LR.
Det där med att det "inte är lagligt och försäkringar som kan bråka" var det jag syftade på med "om man är orolig för ev. problem vid krock".
De flesta gör ju som du tänker, dvs väljer LR för att det är "safe".
Dvs det kommer finnas ett enormt utbud av beggade LR med krok, vilket pressar ner andrahandsvärdet.
Sen finns det sånna som jag, som inte bryr sig om att allt skall vara "safe", utan vågar ta en del risker. Nu har inte just jag behov av dragkrok i nuläget, men det finns många andra med samma riskbenägenhet som skulle föredra en P med eftermonterad dragkrok vs en LR. Och eftersom utbudet av dom är betydligt färre.... you get the picture.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Anonymous FTW
Inlägg: 402
Blev medlem: 12 apr 2020 16:52

Re: Eftermontera dragkrok på Performance

Inlägg av Anonymous FTW »

smashinlovely skrev:
NiklasTesla skrev:
Hej Kristofer skulle gå på en Model 3 LR och betalat extra för drag (då du tappar garanti om du eftermonterar drag på en Model 3 Performance).

Kör bilen ett tag och känner du att du vill ha mer prestanda så kan du i efterhand köpa till acceleration boost via ditt Tesla-konto.

En fördel med Model 3 LR istället för Performance är att du får längre räckvidd och bekvämare körning med 18" däcken.

Supernöjd med vår LR Model 3 efter +8000 mil.

MVH
Ja, jag ser också alla dina argument som det vettiga och logiska, men hade man kunnat välja både och hade det varit den ultimata setupen. I mina ögon hade det genererat mest bang for the buck och varit gynnsamt ut ett andrahandsvärdesperspektiv också.
Är övertygad om att båda bilarna har kraft så det räcker och blir över för mig, men känns nästan dumt att inte ta det bästa när skillnaden är så liten.

Vad innebär acceleration boost?
Och vad skiljer egentligen mellan LR och performance, är det samma motorer men med annan mjukvara? Bortsett från bromsar, spoiler, dämpning och fjädrar är det kanske rentav samma bil?

En LR med dragkrok och 19" fälgar blir ju samma slutsumma och det känns helgalet enligt mig. Nu är det så att jag sitter här och önskar att performance låg 100k högre i pris (givetvis ännu hellre att LR låg 100k under :))

Blir osammanhängande skrivet nu känner jag. Hoppas det går att tyda ändå.
Jag hade nog tagit en Performance om det skiljer så lite. Opraktiskt utan dragkrok men man får väl låna eller hyra bil de gångerna då.

Performance lär hålla andrahandsvärdet bättre också, de är betydligt ovanligare som begagnade.
Användarvisningsbild
smashinlovely
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 07 mar 2021 08:26

Re: Eftermontera dragkrok på Performance

Inlägg av smashinlovely »

Anonymous FTW skrev:
smashinlovely skrev:
NiklasTesla skrev:
Hej Kristofer skulle gå på en Model 3 LR och betalat extra för drag (då du tappar garanti om du eftermonterar drag på en Model 3 Performance).

Kör bilen ett tag och känner du att du vill ha mer prestanda så kan du i efterhand köpa till acceleration boost via ditt Tesla-konto.

En fördel med Model 3 LR istället för Performance är att du får längre räckvidd och bekvämare körning med 18" däcken.

Supernöjd med vår LR Model 3 efter +8000 mil.

MVH
Ja, jag ser också alla dina argument som det vettiga och logiska, men hade man kunnat välja både och hade det varit den ultimata setupen. I mina ögon hade det genererat mest bang for the buck och varit gynnsamt ut ett andrahandsvärdesperspektiv också.
Är övertygad om att båda bilarna har kraft så det räcker och blir över för mig, men känns nästan dumt att inte ta det bästa när skillnaden är så liten.

Vad innebär acceleration boost?
Och vad skiljer egentligen mellan LR och performance, är det samma motorer men med annan mjukvara? Bortsett från bromsar, spoiler, dämpning och fjädrar är det kanske rentav samma bil?

En LR med dragkrok och 19" fälgar blir ju samma slutsumma och det känns helgalet enligt mig. Nu är det så att jag sitter här och önskar att performance låg 100k högre i pris (givetvis ännu hellre att LR låg 100k under :))

Blir osammanhängande skrivet nu känner jag. Hoppas det går att tyda ändå.
Jag hade nog tagit en Performance om det skiljer så lite. Opraktiskt utan dragkrok men man får väl låna eller hyra bil de gångerna då.

Performance lär hålla andrahandsvärdet bättre också, de är betydligt ovanligare som begagnade.
Ja, herregud vad jag velar fram o tillbaka på detta.
I slutändan är man ju inget annat än en förvuxen småpojk och vill såklart ha det snabbaste o bästa, och det väger tungt.

Det förståndiga vore såklart att leasa en KIA för 0 och inget, men man har ju även 40års kris att bejaka :D
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 988
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Eftermontera dragkrok på Performance

Inlägg av LasseTM »

AAKEE skrev:
taliz skrev:
Att P inte levereras med drag har med 20" hjulen att göra. Därför det gick att få drag på P som såldes med 18" och 19" och mindre bromsar.
Dvs vill du ha en P med drag så kan du eftermontera och byta till 18"(original passar inte pga större bromsar) eller 19" hjul och på så vis "bygga din egen" stealth P.
Det fetade stämmer inte med Teslas certifiering( godkända varianter och versioner”). Det kan dock ha stämt när det gäller vilka konfigurationer som defakto kunde köpas.

Tittar du i tabellen på i mitt tidigare inlägg ser du att det är bromsarna som gör skillnad mellan 1000kg och 500kg, och att en ”äkta” P får godkännas för drag enligt Tesla.
”Sleeper P borde kunnat få 1000kg dragkapacitet(även om det blev 500 av någon anledning) och P skulle kunna godkännas med drag oavsett hjulstorlek men dock max med 500kg dragkapacitet.
Det finns sleeper P som är reggade med 910kg dragvikt.
Jag var själv spekulant på en sådan för 6-7månader sedan.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5832
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Eftermontera dragkrok på Performance

Inlägg av AAKEE »

LasseTM skrev:
Det finns sleeper P som är reggade med 910kg dragvikt.
Jag var själv spekulant på en sådan för 6-7månader sedan.
Det är inte vad du får dra på ett B-kort du tänker på ? Låter som en väldigt udda vikt om det vore bilens tillåtna dragvikt.
Har du ett exempel på ett regnummer så kan jag kika( mess går bra om du inte vill lägga ut det här).
Sleeper P ska enligt Teslas dokument kunna reggas med antingen inget drag eller med 1000kg dragvikt så 910kg är absolut möjligt.
Ser bara inte varifrån en udda siffra kommer ifrån.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
wilfried
Teslaägare
Inlägg: 122
Blev medlem: 23 jan 2017 14:47

Re: Eftermontera dragkrok på Performance

Inlägg av wilfried »

910 kg är avrundat från 2000 lbs
2021/03- Model 3 P AWD, Röd flerlagersfärg, S/V interiör

2019/03-2021/02 Model 3 LR AWD+, Svart, S/V interiör
2017/03-2019/03 Nissan Leaf Tekna 30kWh
Användarvisningsbild
ICEGrinder
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 23 okt 2016 19:16

Re: Eftermontera dragkrok på Performance

Inlägg av ICEGrinder »

Om man skulle eftermontera Teslas originalkrok på en P, finns det något (utöver krokens konstruktion) som begränsar hur mycket man får belasta den? Alltså om man tex vill sätta dit en förvaringsbox eller cykelhållare modell större, är det då "lagligt" ? Att man inte får dra släp med den öht känns klarlagt.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8129
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Eftermontera dragkrok på Performance

Inlägg av fth »

ICEGrinder skrev:
Om man skulle eftermontera Teslas originalkrok på en P, finns det något (utöver krokens konstruktion) som begränsar hur mycket man får belasta den? Alltså om man tex vill sätta dit en förvaringsbox eller cykelhållare modell större, är det då "lagligt" ? Att man inte får dra släp med den öht känns klarlagt.
Max 55kg ”tounge weight” tror jag det är som gäller för Model 3.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
peza
Teslaägare
Inlägg: 67
Blev medlem: 18 aug 2018 18:27
Ort: Sundsvall

Re: Eftermontera dragkrok på Performance

Inlägg av peza »

Angående sensorer, har ingen knapp för drag i menyerna. Men det går bra ändå. Cykelställ eller liten släpvagn gör inte att det piper och varnar för mig. Det enda jag ser är ett sträck på bilden bakom bilen på skärmen. Var orolig i början, men helt i onödan för mig. Funkade helt perfekt.

/Peter
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8129
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Eftermontera dragkrok på Performance

Inlägg av fth »

peza skrev:
Angående sensorer, har ingen knapp för drag i menyerna. Men det går bra ändå. Cykelställ eller liten släpvagn gör inte att det piper och varnar för mig. Det enda jag ser är ett sträck på bilden bakom bilen på skärmen. Var orolig i början, men helt i onödan för mig. Funkade helt perfekt.

/Peter
Men funkar lyset på släpvagnen? Det gjorde det inte för mig när jag monterade tredjepartskrok på min X, det krävde en flagga i mjukvara som Tesla vägrade ändra åt mig.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
peza
Teslaägare
Inlägg: 67
Blev medlem: 18 aug 2018 18:27
Ort: Sundsvall

Re: Eftermontera dragkrok på Performance

Inlägg av peza »

Lamporna löste jag med en https://www.edwards-trailers.co.uk/trai ... er-lights/
Skarvade in på kablarna på bakljuset, inge bekymmer med canbus eller felmeddelande, Inte lika smidigt som vanlig koppling, men funkar.
för att få ljus på vanliga lamporna på släpvagnen så tog jag ett batteri från pojkens radiostyrda bil (12v) och kopplade med 7 polig hona till släpvagns kopplingen. Lite bökigt, men så sällan jag behöver släpvagn, kör mest cykelställ.

/Peter
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Eftermontera dragkrok på Performance

Inlägg av mikebike »

peza skrev:
Lamporna löste jag med en https://www.edwards-trailers.co.uk/trai ... er-lights/
Skarvade in på kablarna på bakljuset, inge bekymmer med canbus eller felmeddelande, Inte lika smidigt som vanlig koppling, men funkar.
för att få ljus på vanliga lamporna på släpvagnen så tog jag ett batteri från pojkens radiostyrda bil (12v) och kopplade med 7 polig hona till släpvagns kopplingen. Lite bökigt, men så sällan jag behöver släpvagn, kör mest cykelställ.

/Peter
Cykelstället skall väl också ha lysen?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
peza
Teslaägare
Inlägg: 67
Blev medlem: 18 aug 2018 18:27
Ort: Sundsvall

Re: Eftermontera dragkrok på Performance

Inlägg av peza »

Bara om dom hindrar baklysena, kortare sträckor använder jag även mitt cykelställ som skidställ, funkar kanon. Har även en segway som jag oxå kan koppla på draget vid förflyttning. Täcker inte heller lyset, men dock nummer skylten, så den är det bra att ha en kopia på.

Vart all denna special för att jag fick en tidig modell 3. Dom inte klara för krok. Så vid byte till modell Y eller liknande så blir allt som vanligt igen.

/Peter
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Eftermontera dragkrok på Performance

Inlägg av taliz »

peza skrev:
Lamporna löste jag med en https://www.edwards-trailers.co.uk/trai ... er-lights/
Skarvade in på kablarna på bakljuset, inge bekymmer med canbus eller felmeddelande, Inte lika smidigt som vanlig koppling, men funkar.
för att få ljus på vanliga lamporna på släpvagnen så tog jag ett batteri från pojkens radiostyrda bil (12v) och kopplade med 7 polig hona till släpvagns kopplingen. Lite bökigt, men så sällan jag behöver släpvagn, kör mest cykelställ.

/Peter
Då har du en tidig Model 3, right?
Alla som byggts efter 201905 skall ha fördraget kablage, även de som inte säljs med drag.
Min M3P från just 201905 hade det.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8129
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Eftermontera dragkrok på Performance

Inlägg av fth »

taliz skrev:
Då har du en tidig Model 3, right?
Alla som byggts efter 201905 skall ha fördraget kablage, även de som inte säljs med drag.
Min M3P från just 201905 hade det.
Även (alla?) Model X utan drag hade fördraget kablage, men det spelade ingen roll eftersom flaggan i mjukvara måste sättas för att kablaget skulle "aktiveras".

Jag vet inte om det är samma för Model 3, det är möjligt att lysen funkar utan ändring i mjukvara, men jag betvivlar det.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2499
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Eftermontera dragkrok på Performance

Inlägg av NiklasTesla »

smashinlovely skrev:
NiklasTesla skrev:
Hej Kristofer skulle gå på en Model 3 LR och betalat extra för drag (då du tappar garanti om du eftermonterar drag på en Model 3 Performance).

Kör bilen ett tag och känner du att du vill ha mer prestanda så kan du i efterhand köpa till acceleration boost via ditt Tesla-konto.

En fördel med Model 3 LR istället för Performance är att du får längre räckvidd och bekvämare körning med 18" däcken.

Supernöjd med vår LR Model 3 efter +8000 mil.

MVH
Ja, jag ser också alla dina argument som det vettiga och logiska, men hade man kunnat välja både och hade det varit den ultimata setupen. I mina ögon hade det genererat mest bang for the buck och varit gynnsamt ut ett andrahandsvärdesperspektiv också.
Är övertygad om att båda bilarna har kraft så det räcker och blir över för mig, men känns nästan dumt att inte ta det bästa när skillnaden är så liten.

Vad innebär acceleration boost?
Och vad skiljer egentligen mellan LR och performance, är det samma motorer men med annan mjukvara? Bortsett från bromsar, spoiler, dämpning och fjädrar är det kanske rentav samma bil?

En LR med dragkrok och 19" fälgar blir ju samma slutsumma och det känns helgalet enligt mig. Nu är det så att jag sitter här och önskar att performance låg 100k högre i pris (givetvis ännu hellre att LR låg 100k under :))

Blir osammanhängande skrivet nu känner jag. Hoppas det går att tyda ändå.
Hej igen Kristofer såhär står det på mitt Tesla-konto för min LR AWD:

Accelerations-boost
Förbättra accelerationen 0–100 km/h från 4,4 sekunder till 3,9 sekunder. 19 200 kr

Om det är så liten skillnad mellan P och LR AWD med drag och Accelerations-boost så fundera på om du kanske inte klara dig utan drag?

Du kanske har någon släkting/vän som du kan låna (bytlåna mot en Tesla kan säkert vara populärt) dragbil av dom gångerna det behövs. Ett annat alternativ är att plocka upp en skåpbil via närmsta hyrbilsfirma när det väl behövs.

Vi har hus och har ändå klarat oss bra utan drag nu i två år (tänker om du verkligen vill ha P).

MVH
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Eftermontera dragkrok på Performance

Inlägg av taliz »

fth skrev:
taliz skrev:
Då har du en tidig Model 3, right?
Alla som byggts efter 201905 skall ha fördraget kablage, även de som inte säljs med drag.
Min M3P från just 201905 hade det.
Även (alla?) Model X utan drag hade fördraget kablage, men det spelade ingen roll eftersom flaggan i mjukvara måste sättas för att kablaget skulle "aktiveras".

Jag vet inte om det är samma för Model 3, det är möjligt att lysen funkar utan ändring i mjukvara, men jag betvivlar det.

/fth
Finns ju folk på svenska Model 3 gruppen på FB som eftermonterat med originaldelar, och fotodokumenterat med instruktioner.
Nu var det längesen jag läste det, men minns inget om att lysena inte skulle funka. Kan ju alltid leta upp dem och fråga om man vill vara säker.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
bmw328coupe
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 19 okt 2018 21:24
Ort: Umeå

Re: Eftermontera dragkrok på Performance

Inlägg av bmw328coupe »

Det är inga problem att montera teslas egna eller t ex Brinks krok för "cykelställ" inkl elsats på en tidig m3p (eller m3 lr). Varken svårare eller lättare än på andra bilar jag (kontorsråtta) monterat krok på. Ingenting behöver aktiveras i mjukvaran.
20200605_141302.jpg
Svart/svart Model S LR 2023 med 21"
Användarvisningsbild
DanielR82
Inlägg: 55
Blev medlem: 09 apr 2021 08:44

Re: Eftermontera dragkrok på Performance

Inlägg av DanielR82 »

bmw328coupe skrev:
Det är inga problem att montera teslas egna eller t ex Brinks krok för "cykelställ" inkl elsats på en tidig m3p (eller m3 lr). Varken svårare eller lättare än på andra bilar jag (kontorsråtta) monterat krok på. Ingenting behöver aktiveras i mjukvaran.
Jag har original luckan (för dragkrok) som sitter fast med två plastskruv på min bakspoiler, går det att gömma dragkopplingen bakom denna lucka eller sticker fästet på BRINK balken ut en bit undertill så det inte går? Kopplade du in backljus samt dimljus eller nöjde du dig med att koppla ihop plug'n'play kontakterna vid bakljusen?
Skriv svar