Det är bakdäcken som är slicks och jag som kör i Chill och i ständig low.
Moderator: Redaktion
Aldrig very low? Mina första sommardäck slet jag ut på mindre än en säsong. Bytte till andra däck i mars 2018 och dessa har hållt och klarar sig nog hela 2020 också. Snedslitningen fick jag när jag körde i Very low.Grammi skrev:Mina har rullat strax under 2000 och se bilden
Endast någon enstaka gång när man förevisar den.Svenssons skrev:Aldrig very low? Mina första sommardäck slet jag ut på mindre än en säsong. Bytte till andra däck i mars 2018 och dessa har hållt och klarar sig nog hela 2020 också. Snedslitningen fick jag när jag körde i Very low.Grammi skrev:Mina har rullat strax under 2000 och se bilden
Ser ju inte direkt snedslitet ut? Kanske lite lite men de där hade varit slut oavsett.Grammi skrev:Mina har rullat strax under 2000 och se bilden
Nja, det har varit upp förut och det kan visst bli sådär av extremt mycket toe-ut.taliz skrev:Ser ju inte direkt snedslitet ut? Kanske lite lite men de där hade varit slut oavsett.Grammi skrev:Mina har rullat strax under 2000 och se bilden
Om du tycker de borde hålla längre skaffa mindre sportiga däck eller gasa mindre.
Risken med det är att bilen kommer ihåg var du ändrat luftfjädringen och sedan gör det automatiskt varje gång du kommer nära den platsen.Grammi skrev:Endast någon enstaka gång när man förevisar den.Svenssons skrev:Aldrig very low? Mina första sommardäck slet jag ut på mindre än en säsong. Bytte till andra däck i mars 2018 och dessa har hållt och klarar sig nog hela 2020 också. Snedslitningen fick jag när jag körde i Very low.Grammi skrev:Mina har rullat strax under 2000 och se bilden
Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
På dom där fyra däcken ser ju två av dem blankslitna ut, inte så att ena sidan på dom har massa mönster kvar.lator skrev:Nja, det har varit upp förut och det kan visst bli sådär av extremt mycket toe-ut.taliz skrev:Ser ju inte direkt snedslitet ut? Kanske lite lite men de där hade varit slut oavsett.Grammi skrev:Mina har rullat strax under 2000 och se bilden
Om du tycker de borde hålla längre skaffa mindre sportiga däck eller gasa mindre.
nja, vill nog inte säga att det kommer att ske. Låter som det gäller alla. Jag körde båda mina Model S i always low och fick aldrig problem med snedslitning, så det beror på bil och vilka hjulinställningar man har.NEO skrev:Std Tesla, både S och X, körs bilen i low eller very low på X kommer detta att ske även om hjulinställning är gjord och inom referensvärden. Tesla själva står inte för nya däck och de rekommenderar att man kör i std.
Kör kallt/parkerat med 3,1 på alla fyra hjulen, som sedan blir 3,2-3,3 vid körning/varmt (M3 AWD).NinjaNiklas skrev:Vad kör alla med för lufttryck?
Mina är slitna också och jag kör kallt på 2.9bar. Blir typ 3.1 varmt på motorväg enligt bilen, främst bak.
Original har ju bara toe in justerbar.Ozto skrev:Är det någon här som har bytt till justerbara toe/camber armar bak för att kunna justera hjulvinklar även i låg eller mycket låg på luftfjädringen?
Tänker på det här eller liknande kit.
https://n2itive.me/
Hur nära en bra inställning kommer man med original?
Jag vet en X-ägare som har monterat dessa men har inte hört vad hans däck-konto har blivit efter detta. Jag har dock svårt att tro att man sparar in de $850 +frakt och tull som ett par camberarmar kostar. Dessutom hävdar firman att de är tillverkade av både 4140 cromoly stål och "automotive aluminium" vilket ju antagligen kommer att resultera i helt orörliga justerskruvar och senare troligen haverier...Ozto skrev:Är det någon här som har bytt till justerbara toe/camber armar bak för att kunna justera hjulvinklar även i låg eller mycket låg på luftfjädringen?
Tänker på det här eller liknande kit.
https://n2itive.me/
Hur nära en bra inställning kommer man med original?
Ja då tycker jag att du ska högre, jag har haft 3,1 på min 20, vinterdäck men finns en tendens till mindre mönster till yttre sidorna, har nu 3,2 på mina sommardäck kalla för att se hur det blir. 2,9 tror jag är för lågt.alma83 skrev:Väcker en tråd här. Ser att frågan om däcktryck är lite oklar. Ger ett högre däcktryck mindre slitage?
Har 20” och 2,9 bar. Gå högre?
10 graders tempskillnad gör runt 0.1 bar.alma83 skrev:Nu har jag 3,1![]()
Antar att teslans mätare inte är helt korrekt då den pendlar mellan 3,0-3,1 (kallt)...
Egentligen menar man vilken temperatur som helst, är det 10 grader ute så ska trycket vara 2,9 ochalma83 skrev:Vad anses vara kallt? När Tesla skriver 2,9 bar, menar de 30 grader i Kalifornien?
Ja, trycket anpassas till aktuell utetemperatur.Bjelke skrev:Så en angiven rekommendation är alltså oberoende av temperatur (egentligen).