Taxi Stockholm - Superchargers

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

vigge50

Re: Taxi Stockholm - Superchargers

Inlägg av vigge50 »

provoman skrev:
en bit Off topic?
Vi är uppe i ungefär 100 inlägg, självklart så kommer vi komma helt off topic, det är ju standard på detta forumet
Användarvisningsbild
Zoidberg
Teslaägare

Inlägg av Zoidberg »

För att gå On topic...
Har inte privatpersoner som allt för ofta superladdar sin bil fått en tillsägelse från Tesla? kanske bara något jag bara hört ryktesvägen.. Då borde ju Taxi Stockholm också fått höra att det inte är OK att super-ladda varje dag?
Och vad händer om man inte följer en sådan tillsägelse?? Kan Tesla motors blockera en bil från nätverket?

Många frågor, men så är det när man är vanlig dödlig.. ;)
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Det finns inget Taxi Stockholm som motpart, utan ett antal olika Taxiförare som är anslutna till föreningen Taxi Stockholm.

Det är inte Taxi Stockholm som köper in bilarna och ordnar med laddplats för dem, utan enskilda åkare som köper sina egna bilar och fixar egna laddlösningar. Iaf idag.

En möjlig utveckling är just att Taxi Stockholm ändå centralt skulle kunna fixa laddlösning eller gå ut med laddföreskrifter.

Enligt vad jag har hört från Tesla har de dock gått ut med tydlig info till förarna att Superchargers är till för långresor. De övervakar också utvecklingen noga. Min egen tolkning, så som jag uppfattar det jag hört, är att de kan tolerera en och annan laddning på Superchargern per dag men inte att använda dem som nån slags taxistolpe där bilarna alltid står och småladdar.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Det intressanta för oss användare blir beteendet vid köbildning. Om de flyttar på sig när de inte behöver ladda så drabbar det oss inte så hårt, fast man kan ju bli "tvångsparad" med en aktivt laddande om t ex bara 3A är ledig, 3B nyss kopplade in, och 1A-2B är upptagna av taxi som inte laddar, eller laddar långsamt mot 100 %.

Jag har inte ett jätteproblem med att någon läser tidningen i väntan på en körning vid en supercharger, sålänge man är beredd att ge plats om man inte behöver den.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

bylund skrev:
Det intressanta för oss användare blir beteendet vid köbildning. Om de flyttar på sig när de inte behöver ladda så drabbar det oss inte så hårt, fast man kan ju bli "tvångsparad" med en aktivt laddande om t ex bara 3A är ledig, 3B nyss kopplade in, och 1A-2B är upptagna av taxi som inte laddar, eller laddar långsamt mot 100 %.

Jag har inte ett jätteproblem med att någon läser tidningen i väntan på en körning vid en supercharger, sålänge man är beredd att ge plats om man inte behöver den.
±1
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

apkungen skrev:

±1
Oklart om du håller med eller tycker tvärtom?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

apkungen skrev:
bylund skrev:

±1
diplomatiskt!
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

+1 skulle det så klart stå. Däremot var ±1 lite roligare. Nej men håller med dig helt. Alltid träffsäkra reflektioner från dig bylund!
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Tror inte alla taxi siktar på att ladda fullt hemma över natten. Nu för 3 minuter sedan så stod 3 taxibilar där och eftersom det är enskilda åkare så tror jag att en del snålladdar så ofta dom kan. Bara en gissning men det kan ju röra sig om typ 1000-2000 kr per månad som dom kan spara.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare

Inlägg av Kilowatt »

Reflekterade över denna tråd när jag parkerade i garaget på Mall of Scandinavia idag som givetvis var helt knökfullt. Naturligtvis tas laddplatserna upp av bilar som inte laddar... Inklusive denna Taxi Stockholm-bil.

Bild
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Det sägs att det inte går att ladda än. Så man kanske ska vänta lite med att döma.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Det är i alla fall elbilar som står där även om de inte är inkopplade. Är det typ-2 uttag 32A som sitter där?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare

Inlägg av Kilowatt »

Ja det tror jag det var. Vattenfalls laddkort.
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

IMAG3320.jpg
Dagens skörd vid SC Undra city.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Nu 25 minuter senare står alla kvar. Hur ska det gå med 5 gånger fler taxibilar? Ingen flyttade på sig när det kom andra bilar heller, tror alla var försjunkna i sin telefoner.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Nu 50 minuter efter att jag först såg taxibilarna så åkte den första där ifrån... officiell taxistolpe?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
kontakten2

Inlägg av kontakten2 »

har ni mailat tesla o klagat?
alt ringer ni o bestæller en kørning hundra meter dærifrån och... :roll: :D
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Pontus skrev:
Nu 50 minuter efter att jag först såg taxibilarna så åkte den första där ifrån... officiell taxistolpe?
Var alla taxibilar och ingen ville flytta sig även om du vill ladda? :shock:
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

det där är alldeles för dåligt! så kan det ju fasen inte få fortsätta. dom ska veta hyfs, som det brukar heta :geek:
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

vigge50 skrev:
Pontus skrev:
Var alla taxibilar och ingen ville flytta sig även om du vill ladda? :shock:
4 st taxibilar och 2 andra. Det stod en annan Tesla parkerad bredvid sladdarna också när jag kom. Jag fick ladda när en av de vanliga bilarna var klar efter 20 minuter. 3 av taxibilarna vart "färdigladdade" inom 3 minuter efter varandra.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Mer laddgnäll, lika bra ta allt på en gång, nu kom herr Taxi jag ska parkera snett över de vanliga laddplatserna också. Jag står på en annan parkering nu men inom synhåll, har bra lust att åka dit och parkera in honom. Ska jag göra det?
Ska nämnas att idag är det inte bara taxi beter sig, en av de privata bilarna står kvar nu fortfarande efter 1 timme och 27 minuter, jag har reg.numret... :evil:
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
kontakten2

Inlägg av kontakten2 »

detta måste vara knutet till riktnumret? har inte sett dessa tendenser hær ;)
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

kontakten2 skrev:
detta måste vara knutet till riktnumret? har inte sett dessa tendenser hær ;)
Ja, jävla 070-or och 020-or antar jag du menar då? :D
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Om de är försjunkna i tidningar/telefoner kanske ett vänligt dubbeltut väcker dem? Om inte så är det nog dags att maila Tesla och Taxi Stockholm. Även om det bara är en ekonomisk förening kan de nog gå ut med en intern bullentin. De har ju ett gemensamt varumärke.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

bylund skrev:
Om de är försjunkna i tidningar/telefoner kanske ett vänligt dubbeltut väcker dem? Om inte så är det nog dags att maila Tesla och Taxi Stockholm. Även om det bara är en ekonomisk förening kan de nog gå ut med en intern bullentin. De har ju ett gemensamt varumärke.
Taxi Stockholm lyckas så bra i deras arbete att jag vore förvånade om de inte gör något bra med detta om det påpekas.

Jag använder dem ganska ofta till Arlanda och de är alltid korrekta, på tid och kör bra.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Skriv svar