Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Re: Audi e-tron

Inlägg av MWall »

Legato skrev:
100k är kostnaden för företaget totalt över 2 år.

Motsvarar för mig grovt räknat 2500:- per månad privat. Förmånsvärde = 7000:-, grovt räknat 3000:- per månad privat.

Totalt ca 5500:- per månad. Har inte sett någon privatleasing som varit så bra inräknat service och försäkring.

Omkostnaderna är ganska små i övrigt, men man kan ju tex dra parkeringsavgifterna just nu på bolaget också. Inte insignifikant i Stockholms innerstad :D

Parkering är väl tyvärr förmånspliktigt?

Sant. Bästa privatleasingarna är borttagna från Blocket numera. Tror de låg på 5800:-/mån men då kanske inte försäkring ingick.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

MWall skrev:
Legato skrev:
100k är kostnaden för företaget totalt över 2 år.

Motsvarar för mig grovt räknat 2500:- per månad privat. Förmånsvärde = 7000:-, grovt räknat 3000:- per månad privat.

Totalt ca 5500:- per månad. Har inte sett någon privatleasing som varit så bra inräknat service och försäkring.

Omkostnaderna är ganska små i övrigt, men man kan ju tex dra parkeringsavgifterna just nu på bolaget också. Inte insignifikant i Stockholms innerstad :D

Sant. Bästa privatleasingarna är borttagna från Blocket numera. Tror de låg på 5800:-/mån men då kanske inte försäkring ingick.
Det är undantag under Corona som ser ut att förlängas gällande parkering. Lärde mig det faktiskt idag när Easypark sålde in företagslösning :D
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

TobbeTesla skrev:
MWall skrev:
TobbeTesla skrev:
MWall skrev:
TobbeTesla skrev:
Totalkostnad på 4873kr/mån i 24 mån inkl kostnad för förmånsvärde och försäkring i 24 mån = 116.952kr för att vara exakt.
Jag uppfattade 4873:- som leasingkostnaden. Om man kör nettolöneavdrag så får man en negativ skatteeffekt om förmånsvärdet är högre än leasingavgiften. Vi får avvakta "facit" som kommer när Legato svarar. :)
Aha det där har jag inte koll på. Hur funkar den negativa skatteeffekten?
Om exempelvis förmånsvärdet är 7000:-/mån så får företaget betala skatt och sociala avgifter för 7000:- om man ska kunna göra nettolöneavdrag. Om leasingavgiften då är t ex 5000:-/mån så gör företaget en "vinst" från dig som privatperson på 2000:-/mån. Antar att man då betalar mer skatt än om man haft den på privatleasing.

Fast det finns kanske andra sätt att lägga upp det på så att det inte blir så.
Okej. Men om man betalar in förmånsvärdet privat till företaget så bör man iaf slippa sociala avgifterna och bara straffas med bolagsskatten på runt 20% av den överskjutande summan över leasingavgiften.

Edit: vid nettolöneavdrag slipper man väl också de sociala avgifterna? Eller minns jag fel?

Och kan man inte täcka detta överskott med att ta bilens övriga kostnader på företaget så som försäkring, skatt, reservdelar/däck osv?

Kanske har glidit ifrån trådens ämne lite men ändå relevant tycker jag då E-Tron oftast har lägre företagsleasingavgift än förmånsvärde. Och totalkostnaden än intressant att se.
Man får ju indirekt betala skatt och sociala på förmånsvärdessumman om man gör nettolöneavdrag också. Är bara en bokföringsgrej för att inte förlora utdelningsutrymme och pension. Blir lika mycket som ska till Skatteverket och till löntagaren som om man gör bruttolöneavdrag.
Nilp
elbilist

Inlägg av Nilp »

Är det bara jag som tänker att 1000 mil per år är väldigt lite? Billigt?

Det är en hel del pengar för att ha 2,9 ton monument parkerad på uppfarten/gatan. För att det ska bli lätt att räkna, 1 mil tar 10 min att köra det ger 10000 min körning eller 167h eller knappt 7 dagar. Den kommer vara parkerad väldigt mycket...
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Nilp skrev:

Det är en hel del pengar för att ha 2,9 ton monument parkerad på uppfarten/gatan. För att det ska bli lätt att räkna, 1 mil tar 10 min att köra det ger 10000 min körning eller 167h eller knappt 7 dagar. Den kommer vara parkerad väldigt mycket...
Jo, fast om behovet inte är större så räcker det ju. Vår andrabil rullar ca 1200 mil per år. Frun tar den till jobbet 17 km bort och så går den små korta turer ibland på kvällar och helger. Typ till affären ett par km bort osv... Blir inte så många mil men det är många körningar som är lika viktiga som om de varit dubbelt så långa.

Skillnad med familjebilen/förstabilen. Den vill man ju kunna bruka utan att tänka så mycket på hur många mil det blir.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

https://www.motor1.com/news/491291/audi ... hotos/amp/

Där är nog efterföljaren till dagens etron.
Q4 kommer ju bygga på MEB-plattan likt ID4, Enyaq mfl. Q5 kommer bygga på nya PPE-plattan likt Macan.
Bör bli en betydligt bättre bil, äntligen byggd som elbil från grunden.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Nilp skrev:

1000 mil är ingen fast gräns. Den kommer nog rulla 1100-1200 mil per år. Blir billigare än att ha 1500 mils-avtal.

Allt är relativt, men givetvis är erbjudandet extremt subventionerat. Det är inte precis så att den kommer vara värd 800.000:- till 850.000:- om två år...

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Känns som taktiken hos VAG när de har överskott på bilar i förhållande till sina säljmål, är att de hellre rabatterar leasingen än att sänka försäljningspriset.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Kadde

Inlägg av Kadde »

Legato skrev:
dd88 skrev:
Legato skrev:
Nu var den beställd!

Tack alla för bra input och extra tack till Kadde, utan dig hade det inte blivit affär.
Grattis!

Vad blev det för deal?
Tack!

Operationell leasing, 24 månader, 1000 mil per år.

Drygt 3800:- ex moms (efter bonus) utan insats och inklusive service.

Ganska galet tycker jag att man för ca 100.000:- i totalkostnad (inkl försäkring, men exkl el) får bruka en bil med listpris på nästan 1 miljon under två år.
Härligt! Grattis :D Vad blev det för spec till slut? Fick du också prel. leveranstid mitten på augusti?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Kadde skrev:
Legato skrev:
dd88 skrev:
Legato skrev:
Nu var den beställd!

Tack alla för bra input och extra tack till Kadde, utan dig hade det inte blivit affär.
Grattis!

Vad blev det för deal?
Tack!

Operationell leasing, 24 månader, 1000 mil per år.

Drygt 3800:- ex moms (efter bonus) utan insats och inklusive service.

Ganska galet tycker jag att man för ca 100.000:- i totalkostnad (inkl försäkring, men exkl el) får bruka en bil med listpris på nästan 1 miljon under två år.
Härligt! Grattis :D Vad blev det för spec till slut? Fick du också prel. leveranstid mitten på augusti?
Tack!

Exakt samma som din fast kände mig tvungen att lägga till backkamera (mycket parkering i Sthlms innerstad för vår del).

Oklart med leverans. Som jag fattade det så fick de igenom min bil under kampanjen för att det var en avbokning som skulle produceras vecka 20 preliminärt. Men när jag frågade om det ändrades pga att jag tog bort dragkroken så skulle han återkomma.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
terway
elbilist

Inlägg av terway »

MWall skrev:
Legato skrev:

Ja precis. Vet att man i februari kunde privatleasa en 55:a med Proline Advanced i 24mån för 5600kr/mån men det var exkl försäkring.
Användarvisningsbild
TobbeTesla
Teslaägare

Inlägg av TobbeTesla »

martinot skrev:
Känns som taktiken hos VAG när de har överskott på bilar i förhållande till sina säljmål, är att de hellre rabatterar leasingen än att sänka försäljningspriset.
Så är det nog absolut baserat på vad man sett. Även om det alltid går att pruta på listpriserna vid försäljning också.
Henriksson
elbilist

Inlägg av Henriksson »

Hej, är ny på forumet.
Jag bestämde mig för att skaffa en elbil i slutet av förra året och fick en kanon deal hos Lecab på en fullutrustad E-tron 55 för 6.700 kr/mån med privatleasing.
Den hade gått 1.500 mil och var ute för 930.000kr, 9975 kr/mån plus en kontantinsats på 185.000 kr, nypriset var 1.200.000kr.
Månadskostnaden hade i runda slängar alltså blivit närmare tre gånger högre vid köp om kontantinsatsen slås ut som en månadskostnad.
För min del är privatleasing överlägset businesslease då jag helt slipper förmånsvärdet och har en bra milersättning som finansierar bilen till 100%.
Man kan köra den en bit under WLTP men då får man se till att knappt nudda gasen och hålla hastigheten.
Vi bor Norr om Stockholm i Roslagen och har precis gjort vår första fjälltur, 620km upp till Funäsdalen.
En laddning hos Ionity Hudiksvall på 30min samtidigt som vi åt i 50min, sedan stannade vi på ICA i Sveg för att handla frukost och då laddade vi lika länge som vi handlade, ungefär 20min. Alltså exakt samma stopp och tider som vi gjort under alla år med de fossilbilar vi haft, grymt bra.
Mellan Uppsala och Hudik höll jag dock bara 100km/h då vi gjorde två avstickare i Uppsala som drog mer än tänkt.
Hade vi kört utan stopp till Hudik kunde vi ha hållit gällande hastighet eller mer.
Vi hade bara 10km räckvidd kvar när vi nådde Hudik, E-tronen har en väldigt exakt räckviddsangivelse så jag kände mig trygg att passera Gävle.
Förbrukningen under resan, Roslagen-Uppsala 23.3, Uppsala-Hudik 25.1, Hudik-Sveg 27.7, Sveg-Funäsdalen 29.6.
Dels vart det 10 grader kallare under resan och från Hudik börjar det gå uppför, sedan blåste det faktiskt storm i motvind från Sveg, vi höll 100km/h utanför samhällena.
Användarvisningsbild
TobbeTesla
Teslaägare

Inlägg av TobbeTesla »

Henriksson skrev:
Hej, är ny på forumet.
Jag bestämde mig för att skaffa en elbil i slutet av förra året och fick en kanon deal hos Lecab på en fullutrustad E-tron 55 för 6.700 kr/mån med privatleasing.
Den hade gått 1.500 mil och var ute för 930.000kr, 9975 kr/mån plus en kontantinsats på 185.000 kr, nypriset var 1.200.000kr.
Månadskostnaden hade i runda slängar alltså blivit närmare tre gånger högre vid köp om kontantinsatsen slås ut som en månadskostnad.
För min del är privatleasing överlägset businesslease då jag helt slipper förmånsvärdet och har en bra milersättning som finansierar bilen till 100%.
Man kan köra den en bit under WLTP men då får man se till att knappt nudda gasen och hålla hastigheten.
Vi bor Norr om Stockholm i Roslagen och har precis gjort vår första fjälltur, 620km upp till Funäsdalen.
En laddning hos Ionity Hudiksvall på 30min samtidigt som vi åt i 50min, sedan stannade vi på ICA i Sveg för att handla frukost och då laddade vi lika länge som vi handlade, ungefär 20min. Alltså exakt samma stopp och tider som vi gjort under alla år med de fossilbilar vi haft, grymt bra.
Mellan Uppsala och Hudik höll jag dock bara 100km/h då vi gjorde två avstickare i Uppsala som drog mer än tänkt.
Hade vi kört utan stopp till Hudik kunde vi ha hållit gällande hastighet eller mer.
Vi hade bara 10km räckvidd kvar när vi nådde Hudik, E-tronen har en väldigt exakt räckviddsangivelse så jag kände mig trygg att passera Gävle.
Förbrukningen under resan, Roslagen-Uppsala 23.3, Uppsala-Hudik 25.1, Hudik-Sveg 27.7, Sveg-Funäsdalen 29.6.
Dels vart det 10 grader kallare under resan och från Hudik börjar det gå uppför, sedan blåste det faktiskt storm i motvind från Sveg, vi höll 100km/h utanför samhällena.
Kul att läsa om dina intryck! Bild Bild
Skulle jag springa på en bra deal på en E-Tron skulle jag absolut kunna tänka mig att byta från vår Model S. Kul att prova något nytt/något annat. Kan tänka mig att man inte får lika mycket kommentarer om E-Tron som en Tesla också?
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Henriksson skrev:
En bit under vet jag inte, det kanske går med nyare bilar. Jag har lyckats köra 39,5 mil på en laddning en gång. Man kan väl säga att det motsvarar WLTP-räckvidden som är 41 mil för min bil. Det var från Sveg till Kristinehamn, alltså en ganska kraftig höjdskillnad till bilens fördel. Det var sommar och jag körde väääääldigt försiktigt, snålkörde efter konstens alla regler. Tveksamt om jag hade kunnat kräma ur ännu mer räckvidd. Men min bil är iofs en tidig 2019, det har ju hänt en del sedan dess.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

TobbeTesla skrev:
Kan tänka mig att man inte får lika mycket kommentarer om E-Tron som en Tesla också?
Inga alls, vilket är faktiskt väldigt skönt. Från att ha varit en skyltdocka som alla stirrade på har man med e-tron blivit en helt vanlig och anonym människa igen. Det är ju bara insatta som ens vet att det är en elbil. Och vem är intresserad av en snubbe i en Q5 liksom?
Användarvisningsbild
TobbeTesla
Teslaägare

Inlägg av TobbeTesla »

mati skrev:
TobbeTesla skrev:
Kan tänka mig att man inte får lika mycket kommentarer om E-Tron som en Tesla också?
Inga alls, vilket är faktiskt väldigt skönt. Från att ha varit en skyltdocka som alla stirrade på har man med e-tron blivit en helt vanlig och anonym människa igen. Det är ju bara insatta som ens vet att det är en elbil. Och vem är intresserad av en snubbe i en Q5 liksom?
Håller med Bild
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

TobbeTesla skrev:
Skulle jag springa på en bra deal på en E-Tron skulle jag absolut kunna tänka mig att byta från vår Model S. Kul att prova något nytt/något annat. Kan tänka mig att man inte får lika mycket kommentarer om E-Tron som en Tesla också?
Nyfiken; var är det för kommentarer du får om Tesla? Negativa, Positiva? Var får du de?
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
TobbeTesla
Teslaägare

Inlägg av TobbeTesla »

martinot skrev:
TobbeTesla skrev:
Nyfiken; var är det för kommentarer du får om Tesla? Negativa, Positiva? Var får du de?
Lite överallt, "oj kör du en Tesla" mest. Mest nyfikenhet, inga negativa kommentarer direkt, men kan ändå vara lite tjatigt.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

martinot skrev:
TobbeTesla skrev:
Jag kan svara för mig då. Framförallt i början, dvs 2016 i mitt fall, fick jag hela tiden kommentarer. Allt från nyfikna som bara ville titta ("hur långt kommer man?") till rabiata idioter som beskyllde mig för det ena och det andra ("skattefuskare", "vätgas är framtiden", "du har för mycket pengar", osv).
Vid den tiden var det ju ganska ovanligt med Teslor. I Tyskland blev jag till och med stoppad av polisen, mitt i stan, med blåljus och siren. Rutinkontroll sa de. Naturligtvis såklart. Denna kontrollen tog ovanligt lång tid och inleddes med erkännandet att de aldrig hade sett en Tesla i verkligheten.
Här på vischan började folk kalla mig för "Teslan", istället för "tysken" som jag hette innan. Och man har nog gjort sig skyldig till den ena eller andra nackspärren hos lokalbefolkningen. Detta var faktiskt ganska obehagligt och en av de stora nackdelarna med bilen.
dfa

Inlägg av dfa »

TobbeTesla skrev:
mati skrev:
TobbeTesla skrev:
Håller med Bild

Exakt så är det. Någon har frågat "Går den på el också eller?" och blivit uppriktigt förvånad när jag svarat att den bara går på el och inte har en fossilmotor.
Folk förväntar sig och tror att en bil som ser ut som e-tron har en fossilmotor.
Helt OK för min del att inte sticka ut så mycket.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

dfa skrev:
TobbeTesla skrev:
mati skrev:
TobbeTesla skrev:
Håller med Bild

Exakt så är det. Någon har frågat "Går den på el också eller?" och blivit uppriktigt förvånad när jag svarat att den bara går på el och inte har en fossilmotor.
Folk förväntar sig och tror att en bil som ser ut som e-tron har en fossilmotor.
Nog tveksamt om det är så mycket "bättre" att folk tror man kör en stor SUV som spyr ut massa avgaser...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

taliz skrev:
dfa skrev:
TobbeTesla skrev:
mati skrev:
TobbeTesla skrev:
Håller med Bild

Nog tveksamt om det är så mycket "bättre" att folk tror man kör en stor SUV som spyr ut massa avgaser...
Vad spelar det för roll nu då?
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

taliz skrev:
Det är tyvärr fortfarande mycket mer accepterat i samhället än att köra en stor elbil som kostar över en miljon. SUV:ar och gigantiska pick-up:ar finns det gott om häromkring. Det är inget som sticker ut. Och det är ingen som bryr sig när man kör den typen av bil. Men det beror såklart på var man bor.
Soyakorv
Referralkod: ts.la/urban417448

Inlägg av Soyakorv »

TobbeTesla skrev:
martinot skrev:
TobbeTesla skrev:
Lite överallt, "oj kör du en Tesla" mest. Mest nyfikenhet, inga negativa kommentarer direkt, men kan ändå vara lite tjatigt.
Är det verkligen så fortfarande? Tesla är ju så vanligt nu, borde inte väcka någon större uppmärksamhet.
På min gata finns det i alla fall 3 e-tron, 2 Tesla och en Polestar :) Men det är klart, det beror kanske på vart man bor.
Skriv svar