Väldigt enkelt, Tesla börjar varje kvartal med att producera bilar för Europa i USA för att sen senaste under kvartalet fokusera på den amerikanska marknaden. Detta gör att en stor majoritet av bilarna levereras i slutet av kvartalet och när ett kvartal är slut så finns det väldigt få bilar som väntar på leverans. Så låt oss vänta tills vi har siffror för mars innan vi drar några slutsatser om Teslas leveranser.
Precis! Första jag tänkte när jag läste artikeln att det var dålig research bakom artikeln.
Tesla är väldigt fokuserad på leveranser i slutet av varje kvartal (speciellt i Europa pga tillverkning i USA i början av kvartalet sedan skeppas och levereras det mesta till sista månaden av kvartalet) så statistiken för leveranser i mars (för hela Q1) är det som är intressant.
Alltså nej, Tesla har inte kört in i väggen i Europa!
Finns det några rapporter hur försäljningen gått i USA för Tesla hittills under Q1?
Väldigt enkelt, Tesla börjar varje kvartal med att producera bilar för Europa i USA för att sen senaste under kvartalet fokusera på den amerikanska marknaden. Detta gör att en stor majoritet av bilarna levereras i slutet av kvartalet och när ett kvartal är slut så finns det väldigt få bilar som väntar på leverans. Så låt oss vänta tills vi har siffror för mars innan vi drar några slutsatser om Teslas leveranser.
Precis! Första jag tänkte när jag läste artikeln att det var dålig research bakom artikeln.
Tesla är väldigt fokuserad på leveranser i slutet av varje kvartal (speciellt i Europa pga tillverkning i USA i början av kvartalet sedan skeppas och levereras det mesta till sista månaden av kvartalet) så statistiken för leveranser i mars (för hela Q1) är det som är intressant.
Alltså nej, Tesla har inte kört in i väggen i Europa!
Finns det några rapporter hur försäljningen gått i USA för Tesla hittills under Q1?
Vad tror "marknaden"?
Tesla väntar med att producera bilar till USA tills slutet av kvartalet för att sen leverera kort efter det är klara. Så även i USA så är det ett klart övertag av leveranser i slutet av varje kvartal. Så ja, låt oss vänta tills vi har siffror för mars innan vi drar några slutsatser.
Här är leveranser av eldrivna bilar för hela världen i Januari, så Tesla ser ut att ha ca 10% av totala leveranser i världen.
Och även om Tesla kommer leverera mer i senare månader av kvartalet så gissar jag att även VW och de andra kommer leverera mer då, så 10-15% av elbilsmarknaden kanske är rimligt?
Lite OT så ska det bli kul att se hur försäljningen av Xpeng P7(plats 13 idag) kommer att gå framöver, det är en bil som är ganska intressant då jag tycker att den är snygg och även att teslabjörn verkade gilla den.
Här är leveranser av eldrivna bilar för hela världen i Januari, så Tesla ser ut att ha ca 10% av totala leveranser i världen.
Och även om Tesla kommer leverera mer i senare månader av kvartalet så gissar jag att även VW och de andra kommer leverera mer då, så 10-15% av elbilsmarknaden kanske är rimligt?
Lite OT så ska det bli kul att se hur försäljningen av Xpeng P7(plats 13 idag) kommer att gå framöver, det är en bil som är ganska intressant då jag tycker att den är snygg och även att teslabjörn verkade gilla den.
Här är leveranser av eldrivna bilar för hela världen i Januari, så Tesla ser ut att ha ca 10% av totala leveranser i världen.
Och även om Tesla kommer leverera mer i senare månader av kvartalet så gissar jag att även VW och de andra kommer leverera mer då, så 10-15% av elbilsmarknaden kanske är rimligt?
Lite OT så ska det bli kul att se hur försäljningen av Xpeng P7(plats 13 idag) kommer att gå framöver, det är en bil som är ganska intressant då jag tycker att den är snygg och även att teslabjörn verkade gilla den.
Verkar konstigt att utesluta billiga och motorsvaga bilar? Känslan är att många var emot vinklade budskap tidigare i tråden men här ska det tydligen vinklas då det kanske var ofördelaktigt för Tesla?
Röda markeringar avser januari-månader. Nu är det här ju bara Sverige men visar lite ändå fokuset på kvartalets sista månad. Försäljning i början av ett kvartal är för Tesla typiskt sådant som skulle ha levererats i slutet av förra. När det gäller årsskiften är man extra mån om att ha så små lager som möjligt så man går verkligen in för att leverera så få bilar som möjligt just i januari i Sverige och troligen då även andra marknader som kräver långa transporter.
Intressant är att Tesla själva säger att MY kan tillverkas billigare än M3.
Skulle Tesla sänka priset på MY till 400.000kr, vilket de kan om de vill, så skulle många konkurrenter svettas.
Intressant är också hur Teslas konkurrenter ser på Tesla, hur långt de ligger före.
kia.jpg
Finns ju dom som spekulerar om rejält billigare Tesla MY.
Tesla Daily tror att Tesla kan lansera en MY 2wd för under 40.000 dollar.
Om ett år skulle de kunna sänka priset till 35.000 dollar om de vill.
Verkar konstigt att utesluta billiga och motorsvaga bilar? Känslan är att många var emot vinklade budskap tidigare i tråden men här ska det tydligen vinklas då det kanske var ofördelaktigt för Tesla?
Var går gränsen för att det ska räknas som en bil? I den sitter det en motor på 17 hp. Skulle den räknas som bil om det sitter en motor på 10 hp? 5hp? Det finns för tusan åkgräsklippare med fler hästkrafter än Wuling Hongguang Mini EV.
Det intressanta är att kolla på Teslas marknadsandel av BEV. Laddhybrider och mopedbilar är inte särskilt intressant att ta in i beräkningen för antalet bilar.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Röda markeringar avser januari-månader. Nu är det här ju bara Sverige men visar lite ändå fokuset på kvartalets sista månad. Försäljning i början av ett kvartal är för Tesla typiskt sådant som skulle ha levererats i slutet av förra. När det gäller årsskiften är man extra mån om att ha så små lager som möjligt så man går verkligen in för att leverera så få bilar som möjligt just i januari i Sverige och troligen då även andra marknader som kräver långa transporter.
Ser ut som de håller ungefär samma nivå sen Model 3 kom ut. Trenden kanske till och med är lite vikande.
Model S och X säljer klart sämre nu än för några år sen.
Möjligt att det beror på att man betalar mer på andra marknader. Som t ex Tyskland. Hmmm. Men vänta lite. Är inte priserna lägre i Tyskland?
Röda markeringar avser januari-månader. Nu är det här ju bara Sverige men visar lite ändå fokuset på kvartalets sista månad. Försäljning i början av ett kvartal är för Tesla typiskt sådant som skulle ha levererats i slutet av förra. När det gäller årsskiften är man extra mån om att ha så små lager som möjligt så man går verkligen in för att leverera så få bilar som möjligt just i januari i Sverige och troligen då även andra marknader som kräver långa transporter.
Ser ut som de håller ungefär samma nivå sen Model 3 kom ut. Trenden kanske till och med är lite vikande.
Model S och X säljer klart sämre nu än för några år sen.
Möjligt att det beror på att man betalar mer på andra marknader. Som t ex Tyskland. Hmmm. Men vänta lite. Är inte priserna lägre i Tyskland?
Man måste se till hela kostnaden för Tesla att sälja bilar. Det är ofta billigare att expandera i tätbefolkade regioner där fler enkelt kan dela på ett SC och en leveransplats. Sverige är glesbefolkat och därför dyrt att expandera i. Tyskland med sina många storstadsregioner är billigare att expandera i.
Varför skulle Tesla sälja bilarna billigare när de säljer hela sin produktionskapacitet till nuvarande priser. Med fler fabriker, lägre produktionskostnader och större utbud är det väl möjligt att priserna sänks.
Röda markeringar avser januari-månader. Nu är det här ju bara Sverige men visar lite ändå fokuset på kvartalets sista månad. Försäljning i början av ett kvartal är för Tesla typiskt sådant som skulle ha levererats i slutet av förra. När det gäller årsskiften är man extra mån om att ha så små lager som möjligt så man går verkligen in för att leverera så få bilar som möjligt just i januari i Sverige och troligen då även andra marknader som kräver långa transporter.
Ser ut som de håller ungefär samma nivå sen Model 3 kom ut. Trenden kanske till och med är lite vikande.
Model S och X säljer klart sämre nu än för några år sen.
Möjligt att det beror på att man betalar mer på andra marknader. Som t ex Tyskland. Hmmm. Men vänta lite. Är inte priserna lägre i Tyskland?
Man måste se till hela kostnaden för Tesla att sälja bilar. Det är ofta billigare att expandera i tätbefolkade regioner där fler enkelt kan dela på ett SC och en leveransplats. Sverige är glesbefolkat och därför dyrt att expandera i. Tyskland med sina många storstadsregioner är billigare att expandera i.
Röda markeringar avser januari-månader. Nu är det här ju bara Sverige men visar lite ändå fokuset på kvartalets sista månad. Försäljning i början av ett kvartal är för Tesla typiskt sådant som skulle ha levererats i slutet av förra. När det gäller årsskiften är man extra mån om att ha så små lager som möjligt så man går verkligen in för att leverera så få bilar som möjligt just i januari i Sverige och troligen då även andra marknader som kräver långa transporter.
Ser ut som de håller ungefär samma nivå sen Model 3 kom ut. Trenden kanske till och med är lite vikande.
Model S och X säljer klart sämre nu än för några år sen.
Möjligt att det beror på att man betalar mer på andra marknader. Som t ex Tyskland. Hmmm. Men vänta lite. Är inte priserna lägre i Tyskland?
Man måste se till hela kostnaden för Tesla att sälja bilar. Det är ofta billigare att expandera i tätbefolkade regioner där fler enkelt kan dela på ett SC och en leveransplats. Sverige är glesbefolkat och därför dyrt att expandera i. Tyskland med sina många storstadsregioner är billigare att expandera i.
? Trevligt att man kan vara rolig, även när man inte försöker
Röda markeringar avser januari-månader. Nu är det här ju bara Sverige men visar lite ändå fokuset på kvartalets sista månad. Försäljning i början av ett kvartal är för Tesla typiskt sådant som skulle ha levererats i slutet av förra. När det gäller årsskiften är man extra mån om att ha så små lager som möjligt så man går verkligen in för att leverera så få bilar som möjligt just i januari i Sverige och troligen då även andra marknader som kräver långa transporter.
Ser ut som de håller ungefär samma nivå sen Model 3 kom ut. Trenden kanske till och med är lite vikande.
Model S och X säljer klart sämre nu än för några år sen.
Möjligt att det beror på att man betalar mer på andra marknader. Som t ex Tyskland. Hmmm. Men vänta lite. Är inte priserna lägre i Tyskland?
Man måste se till hela kostnaden för Tesla att sälja bilar. Det är ofta billigare att expandera i tätbefolkade regioner där fler enkelt kan dela på ett SC och en leveransplats. Sverige är glesbefolkat och därför dyrt att expandera i. Tyskland med sina många storstadsregioner är billigare att expandera i.
? Trevligt att man kan vara rolig, även när man inte försöker
Krystad? Det är ett faktum att det krävs volym om man inte har extrema marginaler. Sverige är en pyttemarknad rent volymmässigt och geografiskt extremt utspritt. Transport, lokal och personalomkostnader är inte direkt låga. Dvs det är dyrt för dem att vara här. Vi skall nog vara glada att Tesla överhuvudtaget gör sig besväret att sälja bilar här i nuläget, det finns många marknader som de valt att inte etablera sig i pga detta.
Förhoppningsvis kommer volymerna att gå upp rejält iom Model Y, som troligen passar detta kombi och SUV-älskande landet bättre.
Verkar konstigt att utesluta billiga och motorsvaga bilar? Känslan är att många var emot vinklade budskap tidigare i tråden men här ska det tydligen vinklas då det kanske var ofördelaktigt för Tesla?
Var går gränsen för att det ska räknas som en bil? I den sitter det en motor på 17 hp. Skulle den räknas som bil om det sitter en motor på 10 hp? 5hp? Det finns för tusan åkgräsklippare med fler hästkrafter än Wuling Hongguang Mini EV.
Det intressanta är att kolla på Teslas marknadsandel av BEV. Laddhybrider och mopedbilar är inte särskilt intressant att ta in i beräkningen för antalet bilar.
Undrar eller inte hur dessa bilar lyckas i krocktester, vissa av dem har inte ens en förar airbag.
Det stora flertalet bilköpare är inte där ännu, inte jag heller uppenbarligen. FSD i Sverige eller Europa för den delen tror jag är långt borta. Vi har lagstiftningen som kommer vara en tung koloss att få ordning på och inte minst har vi ett icke kaliforniskt väder.
Som det är nu har Tesla inte ens lyckats ordna en fungerande regnsensor, det må låta gnälligt att slå ner på en sån skitsak men i praktiken är det bedrövligt dåligt.
Håller med om dålig regnsensor (då blir ju en manuell spak ännu viktigare). Är rätt störigt dålig faktisk.
Men gällande FSD så ser jag inget problem; är ju bara att skippa att köpa det (så gjorde jag).
Visst funkar regnsensorn dåligt ibland (har blivit sämre sista halvåret tycker jag), men det är inget stort problem, bara att dutta på toppen av blinkersspaken. Jag behöver ingen extra spak för det.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Krystad? Det är ett faktum att det krävs volym om man inte har extrema marginaler. Sverige är en pyttemarknad rent volymmässigt och geografiskt extremt utspritt. Transport, lokal och personalomkostnader är inte direkt låga. Dvs det är dyrt för dem att vara här. Vi skall nog vara glada att Tesla överhuvudtaget gör sig besväret att sälja bilar här i nuläget, det finns många marknader som de valt att inte etablera sig i pga detta.
Förhoppningsvis kommer volymerna att gå upp rejält iom Model Y, som troligen passar detta kombi och SUV-älskande landet bättre.
Detta stämmer ju inte alls.
Sverige är en pyttemarknad totalt sett, men gällande elbilar så är vi topp 10 i världen i absoluta tal. Det är såklart självklart för Tesla att ha närvaro här. Tesla har ju närvaro på mängder av avsevärt mindre elbils-marknader.
Krystad? Det är ett faktum att det krävs volym om man inte har extrema marginaler. Sverige är en pyttemarknad rent volymmässigt och geografiskt extremt utspritt. Transport, lokal och personalomkostnader är inte direkt låga. Dvs det är dyrt för dem att vara här. Vi skall nog vara glada att Tesla överhuvudtaget gör sig besväret att sälja bilar här i nuläget, det finns många marknader som de valt att inte etablera sig i pga detta.
Förhoppningsvis kommer volymerna att gå upp rejält iom Model Y, som troligen passar detta kombi och SUV-älskande landet bättre.
Detta stämmer ju inte alls.
Sverige är en pyttemarknad totalt sett, men gällande elbilar så är vi topp 10 i världen i absoluta tal. Det är såklart självklart för Tesla att ha närvaro här. Tesla har ju närvaro på mängder av avsevärt mindre elbils-marknader.
Du råkar inte inkludera plugin-hybrider nu?
Visst har dom etablerat sig på mindre marknader, men det är inte sällan sådana där just avstånden är kortare, lokal och personalomkostnader är lägre, etc.
Men många av dem lönar sig nog knappast i nuläget, de etablerar sig för de har förhoppningar om att växa såklart.
Krystad? Det är ett faktum att det krävs volym om man inte har extrema marginaler. Sverige är en pyttemarknad rent volymmässigt och geografiskt extremt utspritt. Transport, lokal och personalomkostnader är inte direkt låga. Dvs det är dyrt för dem att vara här. Vi skall nog vara glada att Tesla överhuvudtaget gör sig besväret att sälja bilar här i nuläget, det finns många marknader som de valt att inte etablera sig i pga detta.
Förhoppningsvis kommer volymerna att gå upp rejält iom Model Y, som troligen passar detta kombi och SUV-älskande landet bättre.
Detta stämmer ju inte alls.
Sverige är en pyttemarknad totalt sett, men gällande elbilar så är vi topp 10 i världen i absoluta tal. Det är såklart självklart för Tesla att ha närvaro här. Tesla har ju närvaro på mängder av avsevärt mindre elbils-marknader.
Du råkar inte inkludera plugin-hybrider nu?
Visst har dom etablerat sig på mindre marknader, men det är inte sällan sådana där just avstånden är kortare, lokal och personalomkostnader är lägre, etc.
Men många av dem lönar sig nog knappast i nuläget, de etablerar sig för de har förhoppningar om att växa såklart.
Krystad? Det är ett faktum att det krävs volym om man inte har extrema marginaler. Sverige är en pyttemarknad rent volymmässigt och geografiskt extremt utspritt. Transport, lokal och personalomkostnader är inte direkt låga. Dvs det är dyrt för dem att vara här. Vi skall nog vara glada att Tesla överhuvudtaget gör sig besväret att sälja bilar här i nuläget, det finns många marknader som de valt att inte etablera sig i pga detta.
Förhoppningsvis kommer volymerna att gå upp rejält iom Model Y, som troligen passar detta kombi och SUV-älskande landet bättre.
Detta stämmer ju inte alls.
Sverige är en pyttemarknad totalt sett, men gällande elbilar så är vi topp 10 i världen i absoluta tal. Det är såklart självklart för Tesla att ha närvaro här. Tesla har ju närvaro på mängder av avsevärt mindre elbils-marknader.
Du råkar inte inkludera plugin-hybrider nu?
Visst har dom etablerat sig på mindre marknader, men det är inte sällan sådana där just avstånden är kortare, lokal och personalomkostnader är lägre, etc.
Men många av dem lönar sig nog knappast i nuläget, de etablerar sig för de har förhoppningar om att växa såklart.
Typ som Norge?
Va? I Norge säljer man ju knappt avgasbilar alls längre. Majoriteten är rena BEV.
En XC60 med trött dieselstånka på 190hk kostar 100k mer än en Model 3 Performance. Inte konstigt att folk väljer el då.
Krystad? Det är ett faktum att det krävs volym om man inte har extrema marginaler. Sverige är en pyttemarknad rent volymmässigt och geografiskt extremt utspritt. Transport, lokal och personalomkostnader är inte direkt låga. Dvs det är dyrt för dem att vara här. Vi skall nog vara glada att Tesla överhuvudtaget gör sig besväret att sälja bilar här i nuläget, det finns många marknader som de valt att inte etablera sig i pga detta.
Förhoppningsvis kommer volymerna att gå upp rejält iom Model Y, som troligen passar detta kombi och SUV-älskande landet bättre.
Detta stämmer ju inte alls.
Sverige är en pyttemarknad totalt sett, men gällande elbilar så är vi topp 10 i världen i absoluta tal. Det är såklart självklart för Tesla att ha närvaro här. Tesla har ju närvaro på mängder av avsevärt mindre elbils-marknader.
Du råkar inte inkludera plugin-hybrider nu?
Visst har dom etablerat sig på mindre marknader, men det är inte sällan sådana där just avstånden är kortare, lokal och personalomkostnader är lägre, etc.
Men många av dem lönar sig nog knappast i nuläget, de etablerar sig för de har förhoppningar om att växa såklart.
Typ som Norge?
Va? I Norge säljer man ju knappt avgasbilar alls längre. Majoriteten är rena BEV.
En XC60 med trött dieselstånka på 190hk kostar 100k mer än en Model 3 Performance. Inte konstigt att folk väljer el då.
54,3% BEV. Så visst köper norrmännen en och annan trött dieselstånka. Trots kostnaderna.
Intressant är att Tesla själva säger att MY kan tillverkas billigare än M3.
Skulle Tesla sänka priset på MY till 400.000kr, vilket de kan om de vill, så skulle många konkurrenter svettas.
Intressant är också hur Teslas konkurrenter ser på Tesla, hur långt de ligger före.
kia.jpg
Visa gärna källa på att dom kan sänka MY till 400 000 kr(och fortfarande göra vinster), inte ett youtubeklipp med någon fanboy utan officiella uppgifter från Tesla.
Känns som att vinsterna borde se helt annorlunda ut än vad dom gör om det stämmer som du säger att dom ligger på dessa vinstmarginaler.
Sådan källa finns väl inte? Tesla går knappast ut med det. Men med tanke på de extrema investeringar man gör måste ju marginalerna på bilarna vara väldigt stora.
Det är för mycket ingetjörer här på forumet som har svårt att skilja utgifter från kostnader. Deg till utgifterna får väl Tesla främst från att ge ut aktier.