3:e bil. Det hörs på namnet.hybris skrev:Ja en model 3 blir en bra andrabil
Model 3
Moderator: Redaktion
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Model E
Hoppas du menar "andrabil efter Model S" eller så.hybris skrev:Ja en model 3 blir en bra andrabil
För andrabil i mer vanliga betydelsen "duger inte riktigt som enda bil i ett hushåll" är det inte. Model 3 blir en fullvärdig riktig bil som alla Tesla Motors bilar.
Tibor, bra artikel i ämnet idag. Men rätta gärna mercedes E-klass till C-klass. E är den stora som Model S konkurerar med i mitt tycke (S-klass-standard har MS långt till).
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
- TiborBlomhall
Självklart som andrabil med model S som första bil... 
Trist med påhittade Photoshopbilder på model 3. kanske bra att förtydliga att Tesla inte visat det minsta lilla kring model 3 ännu... Allt är ju rykten just nu. ja den kommer troligen baseras på en mindre plattform med mindre och effektivare batteripack. ja den kommer troligen ligger runt 30-35 mils räckvidd. 20% mindre i storlek vs model S säger Elon. men man skall nog tänka på att model S är större än BMW X5.
model S:
längd 4970
Bredd 1964 (utan backspeglar)
BMW 3-serie:
Längd 4624
Bredd 1811 (utan backspeglar)
så jag tror inte på några 20% mindre i storlek... Räckvidd ja men i övrigt kanske 10% mindre i storlek? skulle inte förvåna mig om de kör samma storlek på bottenplattan, mindre batteripack, mindre aluminium och givetvis en design som gör att den ser mindre ut. ja och kapar ett par cm på alla leder men fortfarande samma bottenplatta/storlek på batteripack i mått...

Trist med påhittade Photoshopbilder på model 3. kanske bra att förtydliga att Tesla inte visat det minsta lilla kring model 3 ännu... Allt är ju rykten just nu. ja den kommer troligen baseras på en mindre plattform med mindre och effektivare batteripack. ja den kommer troligen ligger runt 30-35 mils räckvidd. 20% mindre i storlek vs model S säger Elon. men man skall nog tänka på att model S är större än BMW X5.
model S:
längd 4970
Bredd 1964 (utan backspeglar)
BMW 3-serie:
Längd 4624
Bredd 1811 (utan backspeglar)
så jag tror inte på några 20% mindre i storlek... Räckvidd ja men i övrigt kanske 10% mindre i storlek? skulle inte förvåna mig om de kör samma storlek på bottenplattan, mindre batteripack, mindre aluminium och givetvis en design som gör att den ser mindre ut. ja och kapar ett par cm på alla leder men fortfarande samma bottenplatta/storlek på batteripack i mått...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Förtydligande med mindre batteripack menade jag mindre kapacitet och inte storleken.., rent logiskt borde de behålla mått på packen för optimerad produktion, service och framtida byten...
- TiborBlomhall
Fast angående bottenplatta och batteripack så har TM ju uttryckligen sagt att det blir en helt ny bottenplatta, inte bara en modifierad Model S/X bottenplatta. Det är just ny bottenplatta som "Gen III" står för.
De behöver inte bry sig om kompabilitet - på ett år kommer de tillverka fler Model 3 än alla årskullar Model S tillsammans. Lågt pris är viktigast.
De behöver inte bry sig om kompabilitet - på ett år kommer de tillverka fler Model 3 än alla årskullar Model S tillsammans. Lågt pris är viktigast.
Vi får väl se... Jag tror de behåller batteripacken men billigare batterier och mindre kapacitet vs model S. vart har du sett referens till att Tesla sagt att de skall bygga ett mindre batteripack? Bilen går nog att få ned lite i mått med nuvarande storlek på packet. skall bli intressant att se. Mest läst spekulationer från andra och få referenser till vad Tesla verkligen sagt. elon brukar läcka funderingar som inte alltid är förankrade. Framtiden får visa vad det vart.
En fundering. är inte Tesla enormt känsliga för jordbävningar? De har endast en produktionsort och det är i ett område där man räknar med en stor jordbävning för eller senare? Eller hur ligger Freemont till?
Model 3 uppskattat pris ca 350.000kr
Räckvidd ca 300km
Garanti, 8år
Model S P85 begagnad när Model 3 släpps, ca 350.000kr?
Räckvidd ca 400km?
Garanti kvar 5 år
Dessa är ungefärliga uppgifter, men om det stämmer hyfsat så tycker jag att
en begagnad Model S P85 låter mer lockande för ungefär samma pris som en ny Model 3.
Några funderingar kring detta?
Räckvidd ca 300km
Garanti, 8år
Model S P85 begagnad när Model 3 släpps, ca 350.000kr?
Räckvidd ca 400km?
Garanti kvar 5 år
Dessa är ungefärliga uppgifter, men om det stämmer hyfsat så tycker jag att
en begagnad Model S P85 låter mer lockande för ungefär samma pris som en ny Model 3.
Några funderingar kring detta?
Från Tesla Motors hemsida om Model S garantier:
En begagnad större bil vs en mindre ny bil, samma gamla fråga. Beror väl på vad man prioriterar.
För mig är det enkelt. Model S är egentligen lite för stor för mina behov och en ny bil är ändå en ny bil.
Jag tvivlar på att du får en begagnad P85 för 350.000kr om 3 år, om det inte är en extrem långmilare. Däremot kan jag tänka mig att begvärdet på en 60 kan ha landat i den regionen. Fast, det är bara spekulation än så länge så det återstår att se.Nybilsgaranti på 4 år eller 80 000 km, beroende på vad som sker först
60 kWh batteriet har 8 års garanti eller 200 000 km beroende på vad som kommer först
85 kWh-batteriet har 8 års garanti med obegränsat antal kilometer
Båda batterigarantier täcker skador från felaktig laddning och batteribrand, även om branden beror på förarfel
En begagnad större bil vs en mindre ny bil, samma gamla fråga. Beror väl på vad man prioriterar.
För mig är det enkelt. Model S är egentligen lite för stor för mina behov och en ny bil är ändå en ny bil.
Jag räknar med en model 3 till frugan och att jag behåller min S. Då kan vi definitivt klippa Statoilkorten. 

Såg denna på nätet. Först tänkte jag att den visade en gammal version a Model S instrumentbrädea. Tycker dock att den för liten. Stämmer heller inte in på vad man sett från Modell X.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
- TiborBlomhall
Jo, det är en gammal version av Model S instrumentbräda. I första konceptbilen från 2010 såg den ut så här.
Tur att de har förbättrat den till produktionsbilarna!
http://www.teslamotorsclub.com/showthre ... ifferences
Tur att de har förbättrat den till produktionsbilarna!
http://www.teslamotorsclub.com/showthre ... ifferences
Elon hadde en AME på reddit igår, då sa han de här om model 3:
[–]StapleGun
Hi Elon, I'm already saving up for my Model 3. Can you share anything about the Model 3 that we don't already know?
permalink
[–]ElonMuskOfficial
It won't look like other cars
[–]StapleGun
Hi Elon, I'm already saving up for my Model 3. Can you share anything about the Model 3 that we don't already know?
permalink
[–]ElonMuskOfficial
It won't look like other cars
- lator
- Teslaägare
Kan man tolka det som att Model 3 kommer att bli en vacker bil? De flesta skapelser som kommer ut på marknaden nuförtiden tycker jag nämligen ser smått bedrövliga ut. Visst, det finns undantag. Mercedes A-klasse tycker jag är lyckad men tittar man på bilar från Asien blir man mest illamående.Kalle skrev:[–]ElonMuskOfficialIt won't look like other cars
Sen kan man ju undra om han menar att den inte kommer att likna Model S. Denna är ju nämligen en av de vackrare bilarna på marknaden nu enligt mig. Fast efter den ännu opresenterade slutliga versionen av Model X så vill de väl göra något som sticker ut ännu mera... Kanske något som det här:
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Coolt! Men ja tror den skulle tävla om plats med batteripacket på en tesla.
Första tanken jag fick när han sa så va bilen från minority report, den me stora jul fram.
Första tanken jag fick när han sa så va bilen från minority report, den me stora jul fram.
Det var riktigt kolt. Ingen dum idé faktisk måste jag säga.
Jag som är lång (och lite på den kraftigare sidan) har oftast svårt att ta mig in och ut i bilarna få sätet måste vara långt bak och B-stolpen ofta är längre fram än stolen. Har det problemet med min BMW idag och har det tyvärr också med Teslan när den kommer. Ända bilen jag inte har det problemet med är vår Mitsubitshi Outlander PHEV, men den är ju en SUV också.
Men det är nog rätt det du skriver om att troligen kommer batteriet i vägen för en sådan lösning från Tesla eller så blir golvet för högt.
Jag som är lång (och lite på den kraftigare sidan) har oftast svårt att ta mig in och ut i bilarna få sätet måste vara långt bak och B-stolpen ofta är längre fram än stolen. Har det problemet med min BMW idag och har det tyvärr också med Teslan när den kommer. Ända bilen jag inte har det problemet med är vår Mitsubitshi Outlander PHEV, men den är ju en SUV också.
Men det är nog rätt det du skriver om att troligen kommer batteriet i vägen för en sådan lösning från Tesla eller så blir golvet för högt.
Stolt ägare av en Model S Multicoat White från 2020.
Har själva SUV Range Rover samt en liten Tiguan och är också lång och som du nämner är Tesla lite mindre, och har ännu bara kört ca 200 mil men lovar att man kan trycka in sig för när man väl är där finns framtiden i händernadrzaphod skrev:Det var riktigt kolt. Ingen dum idé faktisk måste jag säga.

- lator
- Teslaägare
Det var bara ett exempel på hur det kan gå när man låter konstruktörer hänge sig åt sina lustar...
Elon och hans konstruktörer har ju utmaningen att komma med något helt nytt, något som vi inte ens har drömt om. Bilen som grundkonstruktion har ju inte ändrats speciellt mycket på 100 år eller så. Fyra hjul, en ratt, nån slags motor och en kaross, oftast med dörrar upphängda i gångjärn. Samtidigt så jobbar man ju emot strömmen. Minns hur det gick när SAAB försökte introducera styrspaken. Blev ju värre protester än vi upplever nu när vi försöker att återinföra elmotorn på lite bredare front.
Jag ser verkligen fram emot den dag då Model 3 presenteras. Hoppas att vi tappar hakorna till våningen under den dagen!

Elon och hans konstruktörer har ju utmaningen att komma med något helt nytt, något som vi inte ens har drömt om. Bilen som grundkonstruktion har ju inte ändrats speciellt mycket på 100 år eller så. Fyra hjul, en ratt, nån slags motor och en kaross, oftast med dörrar upphängda i gångjärn. Samtidigt så jobbar man ju emot strömmen. Minns hur det gick när SAAB försökte introducera styrspaken. Blev ju värre protester än vi upplever nu när vi försöker att återinföra elmotorn på lite bredare front.
Jag ser verkligen fram emot den dag då Model 3 presenteras. Hoppas att vi tappar hakorna till våningen under den dagen!
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Jag har en fråga till dig, eftersom du är som jag. Något som har bekymrat mig väldigt mycket jag bävade inför min order är sätena. När jag provkör den så går nackstödet in mellan skulderbladen vilket känns lite obehagligt, är det något du lider av?leiflodde skrev:Har själva SUV Range Rover samt en liten Tiguan och är också lång och som du nämner är Tesla lite mindre, och har ännu bara kört ca 200 mil men lovar att man kan trycka in sig för när man väl är där finns framtiden i händerna
Jag hade ju hoppas att de nya standardsätena skulle vara bättre, men jag tycket inte de var så mycket bättre när jag provade ut i Täby. Men det ser ut som om de bättre sätena till P85D har en mjukare övergång till nackstöden och man då inte känner av dem lika mycket. Kan tycka det är mycket synd att man inte kan beställa dem även om man enbart beställt en S85D, som jag har gjort.
Stolt ägare av en Model S Multicoat White från 2020.
Jo känner av "lilla" bulan från nackstödet som trycker i nacken/skulderbladen men oftast lutar jag mig inte tillbaks så det är inget stort problem men märkbart.drzaphod skrev:Jag har en fråga till dig, eftersom du är som jag. Något som har bekymrat mig väldigt mycket jag bävade inför min order är sätena. När jag provkör den så går nackstödet in mellan skulderbladen vilket känns lite obehagligt, är det något du lider av?leiflodde skrev:Har själva SUV Range Rover samt en liten Tiguan och är också lång och som du nämner är Tesla lite mindre, och har ännu bara kört ca 200 mil men lovar att man kan trycka in sig för när man väl är där finns framtiden i händerna
Jag hade ju hoppas att de nya standardsätena skulle vara bättre, men jag tycket inte de var så mycket bättre när jag provade ut i Täby. Men det ser ut som om de bättre sätena till P85D har en mjukare övergång till nackstöden och man då inte känner av dem lika mycket. Kan tycka det är mycket synd att man inte kan beställa dem även om man enbart beställt en S85D, som jag har gjort.
Nu är jag egentligen ingen sportbilsfantast men på en sådan bil som Tesla kanske säten skulle var lite mer skålade för att sitta mer ombonat men eftersom jag senast kommer från SUV-världen är man inte van vid dessa skålade säte.
Har kvar en gammal tjänstebil SAAB 2006 som barnen lagt beslag på och de säten är skålade så jag vet hur det är att sitta ombonat och visst man vänjer sig..
.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.