Audi e-tron
Moderator: Redaktion
Re: Audi e-tron
Den dagen bilen kan ratta sig själv på L5 behöver kanske inte batteriet vara så stort heller eftersom man kan göra nåt annat medan bilen kör. Jobba till exempel. Problemet med långa och många laddpauser är ju oftast att det är så tidskrävande att resa. Man sitter och kör hela dagen, då vill man inte slösa bort ännu mer tid med en massa laddpauser. En L5 bil kan ju vara utformad mer som en liten buss, med en sittgrupp och bord istället för fyra framåtriktade stolar och en ratt framför knäna. Det blir mer effektivt än idag att vara på resande fot, trots att själva resan kanske tar längre tid.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Jobba under laddpauserna kan du ju göra redan idag.mati skrev:Den dagen bilen kan ratta sig själv på L5 behöver kanske inte batteriet vara så stort heller eftersom man kan göra nåt annat medan bilen kör. Jobba till exempel. Problemet med långa och många laddpauser är ju oftast att det är så tidskrävande att resa. Man sitter och kör hela dagen, då vill man inte slösa bort ännu mer tid med en massa laddpauser. En L5 bil kan ju vara utformad mer som en liten buss, med en sittgrupp och bord istället för fyra framåtriktade stolar och en ratt framför knäna. Det blir mer effektivt än idag att vara på resande fot, trots att själva resan kanske tar längre tid.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2459
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi e-tron
Varför ska det alltid vara sån show när DN testar elbilar?
De har e-tron chargin service aktiverad, åker förbi Ionity i Uppsala och laddar på en seg BEE-laddare i Gävle som inte brukar ge mer än 45 kW.
Sedan har de svårt att ställa bilen så att laddkabeln når fram.
De har e-tron chargin service aktiverad, åker förbi Ionity i Uppsala och laddar på en seg BEE-laddare i Gävle som inte brukar ge mer än 45 kW.
Sedan har de svårt att ställa bilen så att laddkabeln når fram.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Re: Audi e-tron
Exakt. Kommer att förändra mycket av hur vi reser och transporterar oss!mati skrev:Den dagen bilen kan ratta sig själv på L5 behöver kanske inte batteriet vara så stort heller eftersom man kan göra nåt annat medan bilen kör. Jobba till exempel. Problemet med långa och många laddpauser är ju oftast att det är så tidskrävande att resa. Man sitter och kör hela dagen, då vill man inte slösa bort ännu mer tid med en massa laddpauser. En L5 bil kan ju vara utformad mer som en liten buss, med en sittgrupp och bord istället för fyra framåtriktade stolar och en ratt framför knäna. Det blir mer effektivt än idag att vara på resande fot, trots att själva resan kanske tar längre tid.


NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Audi e-tron
Fördelen med L5/FSD är att man inte måste synka tiden för jobb/möten med tidpunkten för när man behöver ladda. Man kan sova medans man laddar, och jobba medans man körs runt (såvida man inte blir åksjuk). Mer flexibelt!MWall skrev:Jobba under laddpauserna kan du ju göra redan idag.mati skrev:Den dagen bilen kan ratta sig själv på L5 behöver kanske inte batteriet vara så stort heller eftersom man kan göra nåt annat medan bilen kör. Jobba till exempel. Problemet med långa och många laddpauser är ju oftast att det är så tidskrävande att resa. Man sitter och kör hela dagen, då vill man inte slösa bort ännu mer tid med en massa laddpauser. En L5 bil kan ju vara utformad mer som en liten buss, med en sittgrupp och bord istället för fyra framåtriktade stolar och en ratt framför knäna. Det blir mer effektivt än idag att vara på resande fot, trots att själva resan kanske tar längre tid.

Nu behöver jag inte pendla eller köra något i jobbet i Cv-19-tider, men fram tills dess att vi har L5/FSD så kan jag rekommendera en sådan praktisk sak för att kunna jobba medans man är parkerad (eller laddar): https://www.amazon.se/gp/product/B08S6VRDK8/
Produktbilden hos Amazon är från en M3, men fungerar troligen lika fint i en e-tron och andra bilar.


NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Audi e-tron
Varför skulle resan ta längre tid bara för att bilen är Level5?martinot skrev:Exakt. Kommer att förändra mycket av hur vi reser och transporterar oss!mati skrev:Den dagen bilen kan ratta sig själv på L5 behöver kanske inte batteriet vara så stort heller eftersom man kan göra nåt annat medan bilen kör. Jobba till exempel. Problemet med långa och många laddpauser är ju oftast att det är så tidskrävande att resa. Man sitter och kör hela dagen, då vill man inte slösa bort ännu mer tid med en massa laddpauser. En L5 bil kan ju vara utformad mer som en liten buss, med en sittgrupp och bord istället för fyra framåtriktade stolar och en ratt framför knäna. Det blir mer effektivt än idag att vara på resande fot, trots att själva resan kanske tar längre tid.
Möjligheten till att resa som du beskriver finns ju redan idag. Både VW och MB har ju lyxigare minibussar där passagerarna kan sitta lägereld och jobba. Skillnaden är ju att man idag måste turas om att köra själva bilen. Man kanske kan se det som en paus och avkoppling från arbetet. Särskilt om man har anlag för åksjuka.
Märkligt att vi brukar hamna i situationen att alla vill köra och ingen vill vara passagerare hela resan.
Re: Audi e-tron
Märkligt!Off Grid Byggaren skrev:Varför ska det alltid vara sån show när DN testar elbilar?
De har e-tron chargin service aktiverad, åker förbi Ionity i Uppsala och laddar på en seg BEE-laddare i Gävle som inte brukar ge mer än 45 kW.
Sedan har de svårt att ställa bilen så att laddkabeln når fram.

Hur lyckas svensk media alltid göra bort sig när de skall testa elbilar? Man blir nästan förundrad av hur det går till!

Även om jag är den första att skriva under på att man måste planera och kompromissa mer med en elbil på resa (idag) jämfört med en ICE (idag), så är ju sådant här lite väl märkligt.
Är inte dessutom parkeringsplatserna hos Ionity optimerade för att ladda VAG-bilarna enkelt? De har ju planerat var laddportarna sitter på deras egna bilar. Förstår inte hur detta kan bli problem för testarna på tidningarna?

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Audi e-tron
När jag jobbade i Norge, och pendlade dit, så följde ibland fruga/barn med när vi skulle passa på att semestra i Norge. Ibland kunde jag även samåka med någon. Så ibland kan det råka stämma och fungera.Fredrik j skrev:Möjligheten till att resa som du beskriver finns ju redan idag. Både VW och MB har ju lyxigare minibussar där passagerarna kan sitta lägereld och jobba. Skillnaden är ju att man idag måste turas om att köra själva bilen. Man kanske kan se det som en paus och avkoppling från arbetet. Särskilt om man har anlag för åksjuka.
Märkligt att vi brukar hamna i situationen att alla vill köra och ingen vill vara passagerare hela resan.
Men dessvärre kunde jag normalt inte anlita frugan som chaufför när jag jobbpendlade, då hon aldrig varit hemmafru (har alltid haft sitt eget chefsjobb och karriär att sköta).

Hade varit grymt med L5/FSD i sådana lägen!


NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Audi e-tron
Men om du bara åker själv behöver du ju ingen liten buss.martinot skrev:När jag jobbade i Norge, och pendlade dit, så följde ibland fruga/barn med när vi skulle passa på att semestra i Norge. Ibland kunde jag även samåka med någon. Så ibland kan det råka stämma och fungera.Fredrik j skrev:Möjligheten till att resa som du beskriver finns ju redan idag. Både VW och MB har ju lyxigare minibussar där passagerarna kan sitta lägereld och jobba. Skillnaden är ju att man idag måste turas om att köra själva bilen. Man kanske kan se det som en paus och avkoppling från arbetet. Särskilt om man har anlag för åksjuka.
Märkligt att vi brukar hamna i situationen att alla vill köra och ingen vill vara passagerare hela resan.
Men dessvärre kunde jag normalt inte anlita frugan som chaufför när jag jobbpendlade, då hon aldrig varit hemmafru (har alltid haft sitt eget chefsjobb och karriär att sköta).![]()
Hade varit grymt med L5/FSD i sådana lägen!
Re: Audi e-tron
Buss?Fredrik j skrev:Men om du bara åker själv behöver du ju ingen liten buss.martinot skrev:När jag jobbade i Norge, och pendlade dit, så följde ibland fruga/barn med när vi skulle passa på att semestra i Norge. Ibland kunde jag även samåka med någon. Så ibland kan det råka stämma och fungera.Fredrik j skrev:Möjligheten till att resa som du beskriver finns ju redan idag. Både VW och MB har ju lyxigare minibussar där passagerarna kan sitta lägereld och jobba. Skillnaden är ju att man idag måste turas om att köra själva bilen. Man kanske kan se det som en paus och avkoppling från arbetet. Särskilt om man har anlag för åksjuka.
Märkligt att vi brukar hamna i situationen att alla vill köra och ingen vill vara passagerare hela resan.
Men dessvärre kunde jag normalt inte anlita frugan som chaufför när jag jobbpendlade, då hon aldrig varit hemmafru (har alltid haft sitt eget chefsjobb och karriär att sköta).![]()
Hade varit grymt med L5/FSD i sådana lägen!
Kan ju vara en lite bil, "podd", eller vilket annat fordon som helst som kan utrustas med L5/FSD. Typ som en M3 eller (för att knyta lite ann till tråden) en Audi e-tron.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Audi e-tron
Inte för att vara kinkig, men lite svårt att läsa i så lågupplöst scanning. Går det möjligen att få i något lite högre upplösning/förstoring?Off Grid Byggaren skrev:Varför ska det alltid vara sån show när DN testar elbilar?

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Audi e-tron
Jag kommenterade Matis inlägg där han tänkte sig en liten buss med sittgrupp. Det var det inlägget jag svarade på och trodde du fortsatte kommentera.martinot skrev:Buss?Fredrik j skrev:Men om du bara åker själv behöver du ju ingen liten buss.martinot skrev:När jag jobbade i Norge, och pendlade dit, så följde ibland fruga/barn med när vi skulle passa på att semestra i Norge. Ibland kunde jag även samåka med någon. Så ibland kan det råka stämma och fungera.Fredrik j skrev:Möjligheten till att resa som du beskriver finns ju redan idag. Både VW och MB har ju lyxigare minibussar där passagerarna kan sitta lägereld och jobba. Skillnaden är ju att man idag måste turas om att köra själva bilen. Man kanske kan se det som en paus och avkoppling från arbetet. Särskilt om man har anlag för åksjuka.
Märkligt att vi brukar hamna i situationen att alla vill köra och ingen vill vara passagerare hela resan.
Men dessvärre kunde jag normalt inte anlita frugan som chaufför när jag jobbpendlade, då hon aldrig varit hemmafru (har alltid haft sitt eget chefsjobb och karriär att sköta).![]()
Hade varit grymt med L5/FSD i sådana lägen!
Kan ju vara en lite bil, "podd", eller vilket annat fordon som helst som kan utrustas med L5/FSD. Typ som en M3 eller (för att knyta lite ann till tråden) en Audi e-tron.
Re: Audi e-tron
Ja, men inte under färd. Och det är ju det som tar tid.MWall skrev:Jobba under laddpauserna kan du ju göra redan idag.mati skrev:Den dagen bilen kan ratta sig själv på L5 behöver kanske inte batteriet vara så stort heller eftersom man kan göra nåt annat medan bilen kör. Jobba till exempel. Problemet med långa och många laddpauser är ju oftast att det är så tidskrävande att resa. Man sitter och kör hela dagen, då vill man inte slösa bort ännu mer tid med en massa laddpauser. En L5 bil kan ju vara utformad mer som en liten buss, med en sittgrupp och bord istället för fyra framåtriktade stolar och en ratt framför knäna. Det blir mer effektivt än idag att vara på resande fot, trots att själva resan kanske tar längre tid.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
För mig låter det som ett straff alternativt tortyr att sträckköra 9timmar utan minsta stopp. Usch! Det är inget jag skulle komma på att göra ens om jag fick pengar för det. Den lilla ”lyxen” att stanna med jämna mellanrum unnar jag mig gärna!
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Audi e-tron
Ibland har man inte lika mycket alternativ. Jag jobbade mycket hemifrån hemmet i Sverige (50-70%), men ibland så krävde jobbet att jag var på plats i Norge (där jag hade min anställning och uppdrag).HelectriC skrev:För mig låter det som ett straff alternativt tortyr att sträckköra 9timmar utan minsta stopp. Usch! Det är inget jag skulle komma på att göra ens om jag fick pengar för det. Den lilla ”lyxen” att stanna med jämna mellanrum unnar jag mig gärna!
Men man vänjer sig efter ett tag när man kört samma sträcka flera gånger. Laddar upp med lite bra poddar att lyssna på, tar med thermos med varm dryck (thé i mitt fall), en flaska vatten, och några mackor med en frukt/godis, och så glider man iväg.


NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Audi e-tron
Och så använder du en tomflaska som toalett?martinot skrev:Ibland har man inte lika mycket alternativ. Jag jobbade mycket hemifrån hemmet i Sverige (50-70%), men ibland så krävde jobbet att jag var på plats i Norge (där jag hade min anställning och uppdrag).HelectriC skrev:För mig låter det som ett straff alternativt tortyr att sträckköra 9timmar utan minsta stopp. Usch! Det är inget jag skulle komma på att göra ens om jag fick pengar för det. Den lilla ”lyxen” att stanna med jämna mellanrum unnar jag mig gärna!
Men man vänjer sig efter ett tag när man kört samma sträcka flera gånger. Laddar upp med lite bra poddar att lyssna på, tar med thermos med varm dryck (thé i mitt fall), en flaska vatten, och några mackor med en frukt/godis, och så glider man iväg.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Audi e-tron
Nej, det har jag faktiskt aldrig testat någonsin i hela mitt liv. Är lite mer konservativ av mig med sådant till skillnad från andra (kanske inklusive dig).HelectriC skrev:Och så använder du en tomflaska som toalett?

Men blir ändå lite nyfiken skall jag erkänna; är det något du själv använt (eller är det bara en myt som det snackas om)?

Har jag behov så stannar jag vid en toalett i 99% av fallen (eller snabbt vid vägen om det inte finns, men är extremt ovanligt då jag inte gillar det heller).

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Audi e-tron
Nej, jag stannar och går på toa, men jag försökte förstå hur det går till när man inte stannar på 9timmar. Att sitta och hålla sig så länge känns inte reellt, så då måste det ju ut på ett eller annat sätt i bilen och jag tänkte att en flaska är väl kanske lättast?martinot skrev:Nej, det har jag faktiskt aldrig testat någonsin i hela mitt liv. Är lite mer konservativ av mig med sådant till skillnad från andra (kanske inklusive dig).HelectriC skrev:Och så använder du en tomflaska som toalett?
Men blir ändå lite nyfiken skall jag erkänna; är det något du själv använt (eller är det bara en myt som det snackas om)?
Har jag behov så stannar jag vid en toalett i 99% av fallen (eller snabbt vid vägen om det inte finns, men är extremt ovanligt då jag inte gillar det heller).
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Audi e-tron
Ha, ha, nu vet jag inte om det är ett försök till "mobbning", eller bara ett otroligt fokus på mig som person och mitt privatliv, men det är OK oavsett. 
Nej, jag har aldrig haft en pytteliten blåsa som gör att jag måste gå titt och tätt. Även normala vardagar hemma så går jag inte på toaletten oftare än 7-8 timmars mellanrum, och inga större problem att låta det gå 9-10 timmar (tex. på resa). Så ofta går det utmärkt. Men jag "kämpar" normalt aldrig heller för att hålla mig (bara störig känsla som jag inte orkar med), utan behöver jag gå så gör jag det enkelt och smidigt när det behovet uppstår. Då tar jag ett 5-min stopp vid närmsta mack längs vägen.
Man behöver inte göra saker svårare eller konstigare i livet än så.

Nej, jag har aldrig haft en pytteliten blåsa som gör att jag måste gå titt och tätt. Även normala vardagar hemma så går jag inte på toaletten oftare än 7-8 timmars mellanrum, och inga större problem att låta det gå 9-10 timmar (tex. på resa). Så ofta går det utmärkt. Men jag "kämpar" normalt aldrig heller för att hålla mig (bara störig känsla som jag inte orkar med), utan behöver jag gå så gör jag det enkelt och smidigt när det behovet uppstår. Då tar jag ett 5-min stopp vid närmsta mack längs vägen.
Man behöver inte göra saker svårare eller konstigare i livet än så.


NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Audi e-tron
Ät minimalt med salt och kolhydrater dagarna före resan. Ät mycket kolhydrater och salt kvällen före resan samt till frukosten före resan. Det borde fungera.HelectriC skrev:Nej, jag stannar och går på toa, men jag försökte förstå hur det går till när man inte stannar på 9timmar. Att sitta och hålla sig så länge känns inte reellt, så då måste det ju ut på ett eller annat sätt i bilen och jag tänkte att en flaska är väl kanske lättast?
Re: Audi e-tron
*LOL* Jag nöjer mig med att gå på toaletten innan jag sätter mig i bilen. Kanske "för enkelt" för er, men fungerar utmärkt. 


NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Audi e-tron
Jag är nöjd om jag klarar 3 timmar utan att gå på muggen. Pissar för övrigt hellre i naturen än på nån sunkig vägtoalett om det är möjligt. Vilket det oftast är i Sverige. Nere i Europa är det lite värre.
Re: Audi e-tron
Hoppsan! Olika storlekar (på blåsorna iaf.)!MWall skrev:Jag är nöjd om jag klarar 3 timmar utan att gå på muggen. Pissar för övrigt hellre i naturen än på nån sunkig vägtoalett om det är möjligt. Vilket det oftast är i Sverige. Nere i Europa är det lite värre.

Men väldigt vad långt vi kommit från "e-tron" nu...

Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Audi e-tron
Oavsett var, hur och när man reser är det ju önskvärt att kunna stanna och rasta där man vill och inte där man måste.
- TobbeTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 410
- Blev medlem: 01 feb 2020 22:16
Re: Audi e-tron
Det kanske förklarar varför du kör så galet fortmartinot skrev:Hoppsan! Olika storlekar (på blåsorna iaf.)!MWall skrev:Jag är nöjd om jag klarar 3 timmar utan att gå på muggen. Pissar för övrigt hellre i naturen än på nån sunkig vägtoalett om det är möjligt. Vilket det oftast är i Sverige. Nere i Europa är det lite värre.Jag är väl lite för "pryd" och lite för "konservativ" för att urinera i naturen/längs vägen (om det finns alternativ).
Men väldigt vad långt vi kommit från "e-tron" nu...

"måste... hinna... fram..."
