Speccade upp en på hemsidan, var sparsam och försökte egentligen bara matcha det som nya S erbjuder och inget extra, utgick till och med från en Quattro även om RS krävs för prestandamatchning. Hamnade på 1.44 mille så 400k mer än S. Det blev lite väl dyrt tyvärr.
Jo fast då får du en massa på Audin som Teslan inte kan matcha istället.
Bland annat en premium bil (förlåt, kunna inte hålla mig)
Jo fast då får du en massa på Audin som Teslan inte kan matcha istället.
Självklart, men även massa på Teslan som Audin inte kan matcha. Kontentan blir helt enkelt att när de är så lika som det går (bortsett från prestandan) så kostar Audin 400k mer, det är på tok för mycket för mig
Assistanspaket plus, vanliga dynamikpaketet, Matrix led, svart optikpaket, sportstolar Pro (ventilation), innertak i Dinamica, ljudsystem. Det där landar ju på över 200k i extraurustning, sen var det massa småpaket som miljöbelysning, värmesäten, minnespaket, något dekorlistpaket osv.
Veta? Var det inte tillräckligt tydligt när jag skrev tror? Handen på hjärtat nu, vad tycker du själv? Gillar du den gråa grillen? De grå standardfälgarna?
Ja, jag jämför inte med bilvärldens högsta marginaler (Porsche), givetvis är allt välutrustat jämfört med det.
Ok, du tror det. Personligen kommer jag inte bedöma det förrän jag sett IRL. Kan säkert funka mot vissa ljusare färger. Men som sagt får man fronten i bilens färg för 4000 vilket är en försumbar kostnad. Vill man ha helsvart front plus annat blir det dyrare. Har sett billigare optikpaket på audi men som helhet vidhåller jag att den har en hel del utrustning från början som jag plockat på min nuvarande e-tron. 100 k extra är lite på en så dyr audi och jag jämför då primärt mot andra audis eller tyska konkurrenter med liknande tillvalsmodeller.
Du jämför alltså inte audi som har runt de näst högsta marginalerna mot porsche men gärna mot marknadens billigaste elbilar. Trots att det rör sig om systerbilar dessutom.
Vi får se på andrahandsmarknaden sen vem som hade rätt. Jag tror det kommer vara extremt få bilar med grå front och/eller gråa fälgar trots merkostnaden för att ändra.
Bra med 4k alternativet, det hade jag missat och det löser "problemet"! Dock tycker jag som sagt fortfarande det är fånigt med extrakostnad för något "alla" kommer vilja ha och som inte kostar mer att tillverka. Hade känt samma sak om originallacken var rosa..
Det är trevligt att tex panoramatak ingår. Det tycker jag dock hade varit mycket rimligare att ta betalt för än att ta betalt för adaptiv farthållare. Sånt som är standard på 400k bilar borde vara standard på en tre gånger så dyr bil... Däremot tycker jag det är helt fine att ta betalt för USPar. Audi har många sådana. Dynamikpaketet och dess komponenter. Innovativa material i interiör eller lacker med extra djup osv. För Tesla är den största USPen (utöver SUC) EAP/FSD och det tar man ordentligt betalt för. På elbilsmarknaden är inte "tyskarna" referensen, här är Tesla referensen.
Senast redigerad av Legato, redigerad totalt 1 gånger.
Undrar fortfarande om det enda man får extra för nästan 40.000:- i "Dynamikpaket +" vs "Dynamikpaket" är:
"Det futuristiska, digitala sportljudet hos e-tron förstärker bilens känsla och sportiga egenskaper"
Volframkarbidbromsar kommer då även med. Det låter dyrt håller jag med om. För att slippa bromsdamm på en elbil där problemet är rätt begränsat. Men de kanske är avsevärt bättre även bromsmässigt.
Korrekt så var det! Men detta är imo typexempel på den dåliga konfiguratorn. Inte ens när man klickar upp en helsida med detaljerad info så står det något om bromsarna. Däremot dök de mycket riktigt upp när man aktiverade tillvalet.
För mig "rasade" dessutom konfigen två gånger. I sista steget så återställdes bilen till vit och utan utrustning. Har dock bara testat i mobilen, kanske funkar den bättre från dator.
Assistanspaket plus, vanliga dynamikpaketet, Matrix led, svart optikpaket, sportstolar Pro (ventilation), innertak i Dinamica, ljudsystem. Det där landar ju på över 200k i extraurustning, sen var det massa småpaket som miljöbelysning, värmesäten, minnespaket, något dekorlistpaket osv.
Tesla har väl inte matrix eller dynamikpaket av nåt slag? Ventilation i stolarna är väl borta också? Eller kommer det igen nu med refreshen?
Det där med innertak tycker jag man kan skippa också om man absolut inte vill ha det. Ljudsystemet i min S är inget märkvärdigt så det är också tveksamt om det där behövs för att matcha S.
Assistanspaket plus, vanliga dynamikpaketet, Matrix led, svart optikpaket, sportstolar Pro (ventilation), innertak i Dinamica, ljudsystem. Det där landar ju på över 200k i extraurustning, sen var det massa småpaket som miljöbelysning, värmesäten, minnespaket, något dekorlistpaket osv.
Tesla har väl inte matrix eller dynamikpaket av nåt slag? Ventilation i stolarna är väl borta också? Eller kommer det igen nu med refreshen?
Det där med innertak tycker jag man kan skippa också om man absolut inte vill ha det. Ljudsystemet i min S är inget märkvärdigt så det är också tveksamt om det där behövs för att matcha S.
Tesla S Plaid har ventilation i framstolarna.
Premium 22-speaker audio with active noise cancelling.
Blir den tystare än Taycan och Audi e-tron GT?
Range and Performance:
New Dual and Tri Motor powertrain options with permanent magnet motors
New battery architecture with improved thermal performance
Ability to perform consistent, back-to-back quarter mile runs
Heat pump
Audio and Media
Premium 22-speaker audio with active noise cancelling
17” centre display,
12.3” driver’s display, and 8” second row display
Gaming computer with 10 teraflops of processing power
Comfort
Heated seats for every passenger, heated steering and heated windshield
Ventilated front seating
Tri-zone Airwave cabin conditioning
HEPA filtration
Convenience
Second row stowable centre armrest with integrated storage and wireless charging
Wireless and USB-C fast charging for every passenger
Phone Key
Stalkless steering column with yoke
Door pockets and coat hooks
Exterior:
New wheels + tyres for improved performance, handling, efficiency and comfort
Wider Model S body and chassis for even better handling
Undrar fortfarande om det enda man får extra för nästan 40.000:- i "Dynamikpaket +" vs "Dynamikpaket" är:
"Det futuristiska, digitala sportljudet hos e-tron förstärker bilens känsla och sportiga egenskaper"
Volframkarbidbromsar kommer då även med. Det låter dyrt håller jag med om. För att slippa bromsdamm på en elbil där problemet är rätt begränsat. Men de kanske är avsevärt bättre även bromsmässigt.
Korrekt så var det! Men detta är imo typexempel på den dåliga konfiguratorn. Inte ens när man klickar upp en helsida med detaljerad info så står det något om bromsarna. Däremot dök de mycket riktigt upp när man aktiverade tillvalet.
För mig "rasade" dessutom konfigen två gånger. I sista steget så återställdes bilen till vit och utan utrustning. Har dock bara testat i mobilen, kanske funkar den bättre från dator.
Precis detta som gör att jag hatar processen att beställa tyska premium-bilar. Online-upplevelsen är alltid allt annat än "premium".
Tesla har väl inte matrix eller dynamikpaket av nåt slag? Ventilation i stolarna är väl borta också? Eller kommer det igen nu med refreshen?
Det där med innertak tycker jag man kan skippa också om man absolut inte vill ha det. Ljudsystemet i min S är inget märkvärdigt så det är också tveksamt om det där behövs för att matcha S.
De bilder som tagits av nya S verkar ha Matrix-framljus, 3an har ju det nu också men inget som aktiverats i mjukvara ännu. De lär ju inte slänga in hårdvaran utan att aktivera den hur länge som helst, sen kan det ju fungera sådär såklart. Dynamikpaketet var mest för att adaptiv luftfjädring kostar typ hälften av paketet som tillval så det är logiskt att ta paketet men visst kan man spara 25k där. Ventilerade stolar kommer tillbaka nu också för S, sen kan ju alla tycka till om hur nödvändigt det är.
De B&O system jag haft och hört i Audi är sämre än det som finns i 3an och på typ samma nivå som gamla S hade. Gissar på att de lärt sig från 3an och gjort det bättre i S med, men det handlar ju bara om typ 15k i Audin.
Visst kan man skippa innertaket, men då tappar man stor del av premiumkänslan också. Alcantara och liknande gör stor skillnad mot tygtak för det.
Men även om vi tar bort vad du anmärkte på här så är Audin fortfarande ca 300k dyrare och är ju då sämre utrustad.
De B&O system jag haft och hört i Audi är sämre än det som finns i 3an och på typ samma nivå som gamla S hade. Gissar på att de lärt sig från 3an och gjort det bättre i S med, men det handlar ju bara om typ 15k i Audin.
Hoppas att ljudet är bättre i e-tron GT, men antar att de kör samma som i Taycan?
Annars så tycker jag Audi och gammel-märken satsar för mycket pengar på att köpa klistermärken från "B&O", "B&W", "Dynaudio", "Klipsch", "Harman Kardon", etc.
Tesla väljer IMO att prioritera helt rätt genom att lägga pengarna på själva högtalarelementen istället för på dyra klisterlappar (som inte förbättrar ljudet, men som kanske lurar okunniga kunder).
Tesla har väl inte matrix eller dynamikpaket av nåt slag? Ventilation i stolarna är väl borta också? Eller kommer det igen nu med refreshen?
Det där med innertak tycker jag man kan skippa också om man absolut inte vill ha det. Ljudsystemet i min S är inget märkvärdigt så det är också tveksamt om det där behövs för att matcha S.
De bilder som tagits av nya S verkar ha Matrix-framljus, 3an har ju det nu också men inget som aktiverats i mjukvara ännu. De lär ju inte slänga in hårdvaran utan att aktivera den hur länge som helst, sen kan det ju fungera sådär såklart. Dynamikpaketet var mest för att adaptiv luftfjädring kostar typ hälften av paketet som tillval så det är logiskt att ta paketet men visst kan man spara 25k där. Ventilerade stolar kommer tillbaka nu också för S, sen kan ju alla tycka till om hur nödvändigt det är.
De B&O system jag haft och hört i Audi är sämre än det som finns i 3an och på typ samma nivå som gamla S hade. Gissar på att de lärt sig från 3an och gjort det bättre i S med, men det handlar ju bara om typ 15k i Audin.
Visst kan man skippa innertaket, men då tappar man stor del av premiumkänslan också. Alcantara och liknande gör stor skillnad mot tygtak för det.
Men även om vi tar bort vad du anmärkte på här så är Audin fortfarande ca 300k dyrare och är ju då sämre utrustad.
Man skulle ju kunna tänka sig att Tesla planerar att ta betalt för att ge dig mjukvaran för dynamiska ljus. Strålkastarna fungerar ju utan och man kanske t.o.m. kommer kunna abonnera på funktionen och Tesla tjäna pengar även på begagnatkunder till viss del.
Man skulle ju kunna tänka sig att Tesla planerar att ta betalt för att ge dig mjukvaran för dynamiska ljus. Strålkastarna fungerar ju utan och man kanske t.o.m. kommer kunna abonnera på funktionen och Tesla tjäna pengar även på begagnatkunder till viss del.
Har inte Audi just detta upplägget (har jag för mig jag läst här på forumet)?
Man skulle ju kunna tänka sig att Tesla planerar att ta betalt för att ge dig mjukvaran för dynamiska ljus. Strålkastarna fungerar ju utan och man kanske t.o.m. kommer kunna abonnera på funktionen och Tesla tjäna pengar även på begagnatkunder till viss del.
Har inte Audi just detta upplägget (har jag för mig jag läst här på forumet)?
Jo jag tror det. Därav kan man ju misstänka att även Tesla kommer lägga upp det på liknande sätt.
Man skulle ju kunna tänka sig att Tesla planerar att ta betalt för att ge dig mjukvaran för dynamiska ljus. Strålkastarna fungerar ju utan och man kanske t.o.m. kommer kunna abonnera på funktionen och Tesla tjäna pengar även på begagnatkunder till viss del.
Ja kanske, man vet ju aldrig. Tesla verkar ju dock inte satsat så mycket på liknande hittills utan har ju kört på att sakta förbättra modellernas grundutrustning istället. Det skulle väl vara ifall det blir ett sätt för dem att skilja på de billigare och dyrare modellerna som med värmesäten där bak, då kanske det bara ingår i de dyrare.
De B&O system jag haft och hört i Audi är sämre än det som finns i 3an och på typ samma nivå som gamla S hade. Gissar på att de lärt sig från 3an och gjort det bättre i S med, men det handlar ju bara om typ 15k i Audin.
Hoppas att ljudet är bättre i e-tron GT, men antar att de kör samma som i Taycan?
Annars så tycker jag Audi och gammel-märken satsar för mycket pengar på att köpa klistermärken från "B&O", "B&W", "Dynaudio", "Klipsch", "Harman Kardon", etc.
Tesla väljer IMO att prioritera helt rätt genom att lägga pengarna på själva högtalarelementen istället för på dyra klisterlappar (som inte förbättrar ljudet, men som kanske lurar okunniga kunder).
Jag tycker Harman Kardon i BMW är mycket bättre än ultra hifi i min S -18. Framförallt är det basen i Teslan som känns lite sladdrig. Den spelar inte alls lika distinkt som den borde. Tycker jag. Men jag kan väldigt lite om ljudkvalitet och bryr mig heller inte jättemycket. Lyssnar mest på podcast ändå.
Man skulle ju kunna tänka sig att Tesla planerar att ta betalt för att ge dig mjukvaran för dynamiska ljus. Strålkastarna fungerar ju utan och man kanske t.o.m. kommer kunna abonnera på funktionen och Tesla tjäna pengar även på begagnatkunder till viss del.
Har inte Audi just detta upplägget (har jag för mig jag läst här på forumet)?
Jo jag tror det. Därav kan man ju misstänka att även Tesla kommer lägga upp det på liknande sätt.
Är ju inte omöjligt att det kommer som ett alternativ, men inte säkert heller. Hur framgångsrikt och omtyckt har detta varit hos Audi?
Elon har iaf. talat om att de ser på möjligheten att hyra FSD som en tjänst.
De B&O system jag haft och hört i Audi är sämre än det som finns i 3an och på typ samma nivå som gamla S hade. Gissar på att de lärt sig från 3an och gjort det bättre i S med, men det handlar ju bara om typ 15k i Audin.
Hoppas att ljudet är bättre i e-tron GT, men antar att de kör samma som i Taycan?
Annars så tycker jag Audi och gammel-märken satsar för mycket pengar på att köpa klistermärken från "B&O", "B&W", "Dynaudio", "Klipsch", "Harman Kardon", etc.
Tesla väljer IMO att prioritera helt rätt genom att lägga pengarna på själva högtalarelementen istället för på dyra klisterlappar (som inte förbättrar ljudet, men som kanske lurar okunniga kunder).
Jag tycker Harman Kardon i BMW är mycket bättre än ultra hifi i min S -18. Framförallt är det basen i Teslan som känns lite sladdrig. Den spelar inte alls lika distinkt som den borde. Tycker jag. Men jag kan väldigt lite om ljudkvalitet och bryr mig heller inte jättemycket. Lyssnar mest på podcast ändå.
Ingen expert på ljudet i MS eller BMW (och vilken BMW, med vilket paket??), även om jag haft ett par olika MS som lånebil, och hyrt ett antal BMW på semester, men min poäng att är att lappen "Harman Kardon" i sig inte gör ljudet bättre.
Man skulle ju kunna tänka sig att Tesla planerar att ta betalt för att ge dig mjukvaran för dynamiska ljus. Strålkastarna fungerar ju utan och man kanske t.o.m. kommer kunna abonnera på funktionen och Tesla tjäna pengar även på begagnatkunder till viss del.
Har inte Audi just detta upplägget (har jag för mig jag läst här på forumet)?
Jo jag tror det. Därav kan man ju misstänka att även Tesla kommer lägga upp det på liknande sätt.
Är ju inte omöjligt att det kommer som ett alternativ, men inte säkert heller. Hur framgångsrikt och omtyckt har detta varit hos Audi?
Elon har iaf. talat om att de ser på möjligheten att hyra FSD som en tjänst.
Jag gillar skarpt att jag kunde aktivera mina matrix på min e-tron, dessutom på bruttolön. Så en nöjd kund har de iaf. Trist att det tog ett år efter köp innan de fick igång det hela bara. Men för GT ska det ju vara grönt att aktivera när man vill. Köpa bara på vintern tex. Vill man ha laserljus så får man punga ut från början dock. Annan hårdvara.
De B&O system jag haft och hört i Audi är sämre än det som finns i 3an och på typ samma nivå som gamla S hade. Gissar på att de lärt sig från 3an och gjort det bättre i S med, men det handlar ju bara om typ 15k i Audin.
Hoppas att ljudet är bättre i e-tron GT, men antar att de kör samma som i Taycan?
Annars så tycker jag Audi och gammel-märken satsar för mycket pengar på att köpa klistermärken från "B&O", "B&W", "Dynaudio", "Klipsch", "Harman Kardon", etc.
Tesla väljer IMO att prioritera helt rätt genom att lägga pengarna på själva högtalarelementen istället för på dyra klisterlappar (som inte förbättrar ljudet, men som kanske lurar okunniga kunder).
Jag tycker Harman Kardon i BMW är mycket bättre än ultra hifi i min S -18. Framförallt är det basen i Teslan som känns lite sladdrig. Den spelar inte alls lika distinkt som den borde. Tycker jag. Men jag kan väldigt lite om ljudkvalitet och bryr mig heller inte jättemycket. Lyssnar mest på podcast ändå.
Ingen expert på ljudet i MS eller BMW (och vilken BMW, med vilket paket??), även om jag haft ett par olika MS som lånebil, och hyrt ett antal BMW på semester, men min poäng att är att lappen "Harman Kardon" i sig inte gör ljudet bättre.
Jag har haft Harman Kardon i 335d Touring, 435d Gran Coupé och i i3:an. i3:an saknar dock basen helt så den är inte lika bra. Men klart och bra ljud för radio/podcast. Vilket det även är i Model S. I de andra kände man basen mer distinkt än i Teslan.
Vad lappen gör och inte gör bryr jag mig inte om. Är som sagt inte ljudintresserad. Lyssnar väldigt lite på musik på det hela taget. Men till och med jag hör att basen i Model S är lite sladdrig.
De B&O system jag haft och hört i Audi är sämre än det som finns i 3an och på typ samma nivå som gamla S hade. Gissar på att de lärt sig från 3an och gjort det bättre i S med, men det handlar ju bara om typ 15k i Audin.
Hoppas att ljudet är bättre i e-tron GT, men antar att de kör samma som i Taycan?
Annars så tycker jag Audi och gammel-märken satsar för mycket pengar på att köpa klistermärken från "B&O", "B&W", "Dynaudio", "Klipsch", "Harman Kardon", etc.
Tesla väljer IMO att prioritera helt rätt genom att lägga pengarna på själva högtalarelementen istället för på dyra klisterlappar (som inte förbättrar ljudet, men som kanske lurar okunniga kunder).
Jag tycker Harman Kardon i BMW är mycket bättre än ultra hifi i min S -18. Framförallt är det basen i Teslan som känns lite sladdrig. Den spelar inte alls lika distinkt som den borde. Tycker jag. Men jag kan väldigt lite om ljudkvalitet och bryr mig heller inte jättemycket. Lyssnar mest på podcast ändå.
Ingen expert på ljudet i MS eller BMW (och vilken BMW, med vilket paket??), även om jag haft ett par olika MS som lånebil, och hyrt ett antal BMW på semester, men min poäng att är att lappen "Harman Kardon" i sig inte gör ljudet bättre.
Jag har haft Harman Kardon i 335d Touring, 435d Gran Coupé och i i3:an. i3:an saknar dock basen helt så den är inte lika bra. Men klart och bra ljud för radio/podcast. Vilket det även är i Model S. I de andra kände man basen mer distinkt än i Teslan.
Vad lappen gör och inte gör bryr jag mig inte om. Är som sagt inte ljudintresserad. Lyssnar väldigt lite på musik på det hela taget. Men till och med jag hör att basen i Model S är lite sladdrig.
Lappen gör noll och inget; förutom att kosta pengar för dig.