Turkar alltså?mati skrev:Med lite tur blir Model Y det du efterfrågar. Det blir ju en "tysk" bil. Den byggs i en helt ny fabrik. Och den sätts ihop av människor som växte upp i ett land där spaltmått är viktigare än allt annat.martinot skrev:Helst skulle man ju vilja ha en Teslabilarnas effektivitet, deras laddnät kombinerat med bygg- och ljudkvaliteten hos tyskarna (Audi/Mercedes/BMW).
Kanske svårt att få till helt i verkligheten (med tanke på vikt, etc.), men hade ju varit trevligt om det gick att kombinera!
Audi e-tron
Moderator: Redaktion
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9388
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Audi e-tron
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Audi e-tron
Haha. Men nu när du säger det... Grunheide är ju nära Berlin, och det brukar sägas att Berlin är Turkiets näst största stad. Så sett helt rätt uppfattat.mikebike skrev:Turkar alltså?mati skrev:Med lite tur blir Model Y det du efterfrågar. Det blir ju en "tysk" bil. Den byggs i en helt ny fabrik. Och den sätts ihop av människor som växte upp i ett land där spaltmått är viktigare än allt annat.martinot skrev:Helst skulle man ju vilja ha en Teslabilarnas effektivitet, deras laddnät kombinerat med bygg- och ljudkvaliteten hos tyskarna (Audi/Mercedes/BMW).
Kanske svårt att få till helt i verkligheten (med tanke på vikt, etc.), men hade ju varit trevligt om det gick att kombinera!
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Inköpspriset är inga som helst problem, och absolut inte i mitt fall. Tycker det är elbilarnas minsta problem, då de är såpass billiga i både service och låga milkostnader. Högre CAPEX, men tycker det till en stor del tas igen av lägre OPEX.Niklas Z skrev:Ja, det är få. Men av det följer inte med nödvändighet att man är entusiast, eller att man behöver vara det med nuvarande elbilar. Fast jag tror hjälper till att vara entusiast om man ska övervinna det höga inköpspriset (vilket de flesta lägger stor vikt vid).martinot skrev:
Allt beror på hur man definierar "entusiast".
Idag är vi elbilister några få ynka % av den svenska befolkningen. Oavsett hur man vänder och vrider på det.
Sedan så är det lite olyckligt att Miljöpartiet drivit igenom att fördyra för rena elbilar som förmånsbilar, men jag talar om hur det varit fram tills nu med tidigare förhållanden (skaffade elbil 2019, och då var det mycket gynsammare att välja supermiljöbil än vad det är idag).
Som pendlarbil är det inte heller det minsta problem med elbil. Snarare tvärt om; fungerar mycket smidigare än ICE-bilar om man har möjlighet att ladda enkelt hemma på natten.
Det är vid resors om det kräver både mer tid, mer planering, och kan ge upphov till en del begränsningar. Där tycker jag att än idag så är det mer bekymmersfritt och smidigare att ta långresor med en ICE-bil, och det tror jag inte att man behöver bli kallad för att vara "extremist" för att komma fram till den slutsatsen.
Säger inte heller att det absolut inte går att resa med en elbil. Säger bara att det ibland på längre resor med elbil idag kan kräva mer planerande, längre total restid, fler (icke önskade) stopp på vägen, och andra oönskade obekvämligheter/begränsnigar (speciellt nu på vinterhalvåret).
Sedan får var och en välja själva hur de vill göra. Har inget problem att andra väljer annorlunda än oss, det är helt fint och OK (och kommer inte heller kalla någon med annan åsikt, eller som gör andra val än oss, för att vara "extremist").
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3665
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Audi e-tron
För min egen del är inte inköpspriset ett hinder, men för en stor del av befolkningen är det en helt avgörande faktor. Att de på sikt kan tjäna in det genom lägre milkostnader hjälper inte för många människor om de inte klarar av den tröskel som inköpspriset innebär.martinot skrev:Inköpspriset är inga som helst problem, och absolut inte i mitt fall. Tycker det är elbilarnas minsta problem, då de är såpass billiga i både service och låga milkostnader. Högre CAPEX, men tycker det till en stor del tas igen av lägre OPEX.Niklas Z skrev:Ja, det är få. Men av det följer inte med nödvändighet att man är entusiast, eller att man behöver vara det med nuvarande elbilar. Fast jag tror hjälper till att vara entusiast om man ska övervinna det höga inköpspriset (vilket de flesta lägger stor vikt vid).martinot skrev:
Allt beror på hur man definierar "entusiast".
Idag är vi elbilister några få ynka % av den svenska befolkningen. Oavsett hur man vänder och vrider på det.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Re: Audi e-tron
Kunde köpt Teslan kontant på firman, men valde leasing (främst av fördelaktigare moms-skäl). Men förutom att det finns många bra leasingmöjligheter för företagare, så finns det även många prisvärda och bra leasingmöjligheter för privatpersoner.Niklas Z skrev:För min egen del är inte inköpspriset ett hinder, men för en stor del av befolkningen är det en helt avgörande faktor. Att de på sikt kan tjäna in det genom lägre milkostnader hjälper inte för många människor om de inte klarar av den tröskel som inköpspriset innebär.martinot skrev:Inköpspriset är inga som helst problem, och absolut inte i mitt fall. Tycker det är elbilarnas minsta problem, då de är såpass billiga i både service och låga milkostnader. Högre CAPEX, men tycker det till en stor del tas igen av lägre OPEX.Niklas Z skrev:Ja, det är få. Men av det följer inte med nödvändighet att man är entusiast, eller att man behöver vara det med nuvarande elbilar. Fast jag tror hjälper till att vara entusiast om man ska övervinna det höga inköpspriset (vilket de flesta lägger stor vikt vid).martinot skrev:
Allt beror på hur man definierar "entusiast".
Idag är vi elbilister några få ynka % av den svenska befolkningen. Oavsett hur man vänder och vrider på det.
Kan man bara ha lite planerande och framförhållning, och man anstränger sig att leta runt lite, så finns ofta möjligheter att skaffa splitter nya jättefina elbilar för så lite som 3000-3500/månaden. Det är riktigt prisvärt och grymt klipp för de som har möjlighet att ladda hemma till låg kostnad!

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3665
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Audi e-tron
Frågan var om man behövde vara entusiast för att leva med en elbil i vardagen och på en del långresor. Jag menar att som flertalet människor kör med sina bilar behöver man inte vara det, om man har en bil som är jämförbar med Tesla M3LR. Däremot hjälper det nog till att vara entusiast för att tycka att man vill köpa en bil för 630000 (eller vad den nu kostar efter miljöbilspremien). Visst finns det billigare elbilar, men då tenderar man att komma närmare att behöva vara entusiast för att åka på långfärd.martinot skrev:Kunde köpt Teslan kontant på firman, men valde leasing (främst av fördelaktigare moms-skäl). Men förutom att det finns många bra leasingmöjligheter för företagare, så finns det även många prisvärda och bra leasingmöjligheter för privatpersoner.Niklas Z skrev:För min egen del är inte inköpspriset ett hinder, men för en stor del av befolkningen är det en helt avgörande faktor. Att de på sikt kan tjäna in det genom lägre milkostnader hjälper inte för många människor om de inte klarar av den tröskel som inköpspriset innebär.martinot skrev:Inköpspriset är inga som helst problem, och absolut inte i mitt fall. Tycker det är elbilarnas minsta problem, då de är såpass billiga i både service och låga milkostnader. Högre CAPEX, men tycker det till en stor del tas igen av lägre OPEX.Niklas Z skrev:Ja, det är få. Men av det följer inte med nödvändighet att man är entusiast, eller att man behöver vara det med nuvarande elbilar. Fast jag tror hjälper till att vara entusiast om man ska övervinna det höga inköpspriset (vilket de flesta lägger stor vikt vid).martinot skrev:
Allt beror på hur man definierar "entusiast".
Idag är vi elbilister några få ynka % av den svenska befolkningen. Oavsett hur man vänder och vrider på det.
Kan man bara ha lite planerande och framförhållning, och man anstränger sig att leta runt lite, så finns ofta möjligheter att skaffa splitter nya jättefina elbilar för så lite som 3000-3500/månaden. Det är riktigt prisvärt och grymt klipp för de som har möjlighet att ladda hemma till låg kostnad!
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Re: Audi e-tron
Ibland kommer riktigt bra erbjudande på privatleasing. T ex som Audi hade på E-tron 50 proline för 3 000kr/mån (iofs bara 1000 mil per år i 24 mån. Men övermil tog de bara 6kr för)martinot skrev:Kunde köpt Teslan kontant på firman, men valde leasing (främst av fördelaktigare moms-skäl). Men förutom att det finns många bra leasingmöjligheter för företagare, så finns det även många prisvärda och bra leasingmöjligheter för privatpersoner.Niklas Z skrev:För min egen del är inte inköpspriset ett hinder, men för en stor del av befolkningen är det en helt avgörande faktor. Att de på sikt kan tjäna in det genom lägre milkostnader hjälper inte för många människor om de inte klarar av den tröskel som inköpspriset innebär.martinot skrev:Inköpspriset är inga som helst problem, och absolut inte i mitt fall. Tycker det är elbilarnas minsta problem, då de är såpass billiga i både service och låga milkostnader. Högre CAPEX, men tycker det till en stor del tas igen av lägre OPEX.Niklas Z skrev:Ja, det är få. Men av det följer inte med nödvändighet att man är entusiast, eller att man behöver vara det med nuvarande elbilar. Fast jag tror hjälper till att vara entusiast om man ska övervinna det höga inköpspriset (vilket de flesta lägger stor vikt vid).martinot skrev:
Allt beror på hur man definierar "entusiast".
Idag är vi elbilister några få ynka % av den svenska befolkningen. Oavsett hur man vänder och vrider på det.
Kan man bara ha lite planerande och framförhållning, och man anstränger sig att leta runt lite, så finns ofta möjligheter att skaffa splitter nya jättefina elbilar för så lite som 3000-3500/månaden. Det är riktigt prisvärt och grymt klipp för de som har möjlighet att ladda hemma till låg kostnad!
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
- TobbeTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 410
- Blev medlem: 01 feb 2020 22:16
Re: Audi e-tron
Var det verkligen privatleasing för 3000/mån? Har hållt ganska noga koll på E-Tron och det billigaste jag såg var 4800 exl moms som företagsleasing och 5000 för privatleasing.Nect skrev:Ibland kommer riktigt bra erbjudande på privatleasing. T ex som Audi hade på E-tron 50 proline för 3 000kr/mån (iofs bara 1000 mil per år i 24 mån. Men övermil tog de bara 6kr för)martinot skrev:Kunde köpt Teslan kontant på firman, men valde leasing (främst av fördelaktigare moms-skäl). Men förutom att det finns många bra leasingmöjligheter för företagare, så finns det även många prisvärda och bra leasingmöjligheter för privatpersoner.Niklas Z skrev:För min egen del är inte inköpspriset ett hinder, men för en stor del av befolkningen är det en helt avgörande faktor. Att de på sikt kan tjäna in det genom lägre milkostnader hjälper inte för många människor om de inte klarar av den tröskel som inköpspriset innebär.martinot skrev:Inköpspriset är inga som helst problem, och absolut inte i mitt fall. Tycker det är elbilarnas minsta problem, då de är såpass billiga i både service och låga milkostnader. Högre CAPEX, men tycker det till en stor del tas igen av lägre OPEX.Niklas Z skrev:Ja, det är få. Men av det följer inte med nödvändighet att man är entusiast, eller att man behöver vara det med nuvarande elbilar. Fast jag tror hjälper till att vara entusiast om man ska övervinna det höga inköpspriset (vilket de flesta lägger stor vikt vid).
Kan man bara ha lite planerande och framförhållning, och man anstränger sig att leta runt lite, så finns ofta möjligheter att skaffa splitter nya jättefina elbilar för så lite som 3000-3500/månaden. Det är riktigt prisvärt och grymt klipp för de som har möjlighet att ladda hemma till låg kostnad!
Re: Audi e-tron
Japp, privatleasing 3000kr/mån. Tror inte att bilarna låg ute på annons (iaf de som gick för 3000kr/mån).
Bland annat en på e-tron gruppen på FB som överlåter sin nu som även har dragkrok. Där är månadskostnaden 3900:-
Edit; värdelös funktion med att citera när den klagar på för många tidigare poster och att man själv måste ordna det... varför bara inte citera det inlägget som man trycker på...
Bland annat en på e-tron gruppen på FB som överlåter sin nu som även har dragkrok. Där är månadskostnaden 3900:-
Edit; värdelös funktion med att citera när den klagar på för många tidigare poster och att man själv måste ordna det... varför bara inte citera det inlägget som man trycker på...
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
Re: Audi e-tron
Man behöver absolut inte vara entusiast för att enkelt använda elbilen i vardagen som pendlarbil, förutsatt att man kan ladda bekvämt hemma. Tvärt om; skulle säga att det på många sätt redan idag är enklare och bekvämare än en ICE-bil. Färre servicetillfällen (om man inte äger Tesla men kvalitetsproblem), slipper åka och tanka på macken, etc.Niklas Z skrev:Frågan var om man behövde vara entusiast för att leva med en elbil i vardagen och på en del långresor. Jag menar att som flertalet människor kör med sina bilar behöver man inte vara det, om man har en bil som är jämförbar med Tesla M3LR. Däremot hjälper det nog till att vara entusiast för att tycka att man vill köpa en bil för 630000 (eller vad den nu kostar efter miljöbilspremien). Visst finns det billigare elbilar, men då tenderar man att komma närmare att behöva vara entusiast för att åka på långfärd.
För bilkörning på semester och långfärd så måste man helt klart kompromissa en del idag, och om man sedan är beredd att göra det, och kallar det för att vara "entusiast" eller "miljövän", är nog mer en semantisk fråga än något annat.
Men; det blir allt bättre, och med tiden så minskar detta gapet allt mer. Vi kommer även komma till en punkt i i framtiden när bensinmackar läggs ner, och det faktiskt blir tvärt om svårare att ta en ICE-bil på långsemester.
Vi är inte där idag, men vi kommer absolut komma tid. Frågan är bara när och hur.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
- TobbeTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 410
- Blev medlem: 01 feb 2020 22:16
Re: Audi e-tron
Ganska stor skillnad på 3000/mån och 3900/mån. För 3000 skulle jag skaffa en på en gång.Nect skrev:Japp, privatleasing 3000kr/mån. Tror inte att bilarna låg ute på annons (iaf de som gick för 3000kr/mån).
Bland annat en på e-tron gruppen på FB som överlåter sin nu som även har dragkrok. Där är månadskostnaden 3900:-
Edit; värdelös funktion med att citera när den klagar på för många tidigare poster och att man själv måste ordna det... varför bara inte citera det inlägget som man trycker på...
Re: Audi e-tron
TobbeTesla skrev:Ganska stor skillnad på 3000/mån och 3900/mån. För 3000 skulle jag skaffa en på en gång.Nect skrev:Japp, privatleasing 3000kr/mån. Tror inte att bilarna låg ute på annons (iaf de som gick för 3000kr/mån).
Bland annat en på e-tron gruppen på FB som överlåter sin nu som även har dragkrok. Där är månadskostnaden 3900:-
Edit; värdelös funktion med att citera när den klagar på för många tidigare poster och att man själv måste ordna det... varför bara inte citera det inlägget som man trycker på...
För 3900 skulle jag också skaffa på en gång. Är ju galet billigt.
Här är det en som tröttnat förresten: https://www.blocket.se/annons/stockholm ... n/94242994
Ca 3500:-/mån om man slår ut de tio tusen han vill ha i engångssumma.
Det är ungefär vad vår 4 år gamla BMW i3 kostar oss om man förutsätter normal värdeminskning på 15% per år. (numera privatägd) Skulle gärna byta den mot en ett år gammal E-Tron 50 om det är ungefär samma kostnad.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3665
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Audi e-tron
Att en elbil fungerar bra för pendling är uppenbart. Det finns idag också elbilar som fungerar utmärkt på långfärd. Man kanske får göra kompromissen att inte marscha 150 km/h, men det är bara någon procent av alla bilister som skulle uppfatta det som en kompromiss. Att behöva göra två stopp på en tripp på 80 mil mestadels motorväg skulle få se som en betungande kompromiss. Tyvärr är dock elbilar som klarar det, med lite marginal, idag dyra i inköp, vilket är en svår tröskel att komma över för många. Priserna kommer dock att gå ner.martinot skrev:Man behöver absolut inte vara entusiast för att enkelt använda elbilen i vardagen som pendlarbil, förutsatt att man kan ladda bekvämt hemma. Tvärt om; skulle säga att det på många sätt redan idag är enklare och bekvämare än en ICE-bil. Färre servicetillfällen (om man inte äger Tesla men kvalitetsproblem), slipper åka och tanka på macken, etc.Niklas Z skrev:Frågan var om man behövde vara entusiast för att leva med en elbil i vardagen och på en del långresor. Jag menar att som flertalet människor kör med sina bilar behöver man inte vara det, om man har en bil som är jämförbar med Tesla M3LR. Däremot hjälper det nog till att vara entusiast för att tycka att man vill köpa en bil för 630000 (eller vad den nu kostar efter miljöbilspremien). Visst finns det billigare elbilar, men då tenderar man att komma närmare att behöva vara entusiast för att åka på långfärd.
För bilkörning på semester och långfärd så måste man helt klart kompromissa en del idag, och om man sedan är beredd att göra det, och kallar det för att vara "entusiast" eller "miljövän", är nog mer en semantisk fråga än något annat.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Re: Audi e-tron
Det är inte så sjävklart för många "svenssons" att elbilen är bra för pendling.Niklas Z skrev:Att en elbil fungerar bra för pendling är uppenbart. Det finns idag också elbilar som fungerar utmärkt på långfärd. Man kanske får göra kompromissen att...
Det är sjävklart uppenbart för oss nischade elbilister här på forumet, men (tyvärr) inte för allmänheten i stort.
Är alldeles för lätt att man ser sin egna subgruppering och sociala nischgrupp som allmänt rådande. En del av den kritik till kult-tänkandet här inne som jag ibland vänder mig mot som lätt samhällsfrånvänt.
Som sagt, hur "utmärkt" man anser sakar vara beror på hur stora kompromisser man är beredd att göra. Där skiljer det sig en hel del mellan oss på forumet som redan är "troende" elbilister, men även emot samhället i stort.
Om man tror att det endast är en prisfråga som håller tillbaka allmänhetens skepsis till elbilar, och viftar bort att infrastrukturen och batteritekniken inte alls behöver förbättras, så har man tappat rätt stort gällande verklighetsförankringen skulle jag våga påstå.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Audi e-tron
var det ironi eller menar du att du inte ens pausar 2 gånger över 80 mil (dvs ca 7-8 timmar körning) om du inte måste? Jeez, jag pausar varannan timme, inte så länge varje stopp, men en bensträckare, en kaffe eller toabesök även när inte barnen är med.Niklas Z skrev:Att en elbil fungerar bra för pendling är uppenbart. Det finns idag också elbilar som fungerar utmärkt på långfärd. Man kanske får göra kompromissen att inte marscha 150 km/h, men det är bara någon procent av alla bilister som skulle uppfatta det som en kompromiss. Att behöva göra två stopp på en tripp på 80 mil mestadels motorväg skulle få se som en betungande kompromiss. Tyvärr är dock elbilar som klarar det, med lite marginal, idag dyra i inköp, vilket är en svår tröskel att komma över för många. Priserna kommer dock att gå ner.martinot skrev:Man behöver absolut inte vara entusiast för att enkelt använda elbilen i vardagen som pendlarbil, förutsatt att man kan ladda bekvämt hemma. Tvärt om; skulle säga att det på många sätt redan idag är enklare och bekvämare än en ICE-bil. Färre servicetillfällen (om man inte äger Tesla men kvalitetsproblem), slipper åka och tanka på macken, etc.Niklas Z skrev:Frågan var om man behövde vara entusiast för att leva med en elbil i vardagen och på en del långresor. Jag menar att som flertalet människor kör med sina bilar behöver man inte vara det, om man har en bil som är jämförbar med Tesla M3LR. Däremot hjälper det nog till att vara entusiast för att tycka att man vill köpa en bil för 630000 (eller vad den nu kostar efter miljöbilspremien). Visst finns det billigare elbilar, men då tenderar man att komma närmare att behöva vara entusiast för att åka på långfärd.
För bilkörning på semester och långfärd så måste man helt klart kompromissa en del idag, och om man sedan är beredd att göra det, och kallar det för att vara "entusiast" eller "miljövän", är nog mer en semantisk fråga än något annat.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3665
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Audi e-tron
Om jag bara skulle ta mig 80 mil från A till B skulle jag inte stanna mer än en gång för min egen del. Det stämmer. Men det är verkligen ingen uppoffring att stanna en extra gång. Men jag var inte ironisk. Jag har inget behov av paus mer än var fjärde timme.HelectriC skrev:var det ironi eller menar du att du inte ens pausar 2 gånger över 80 mil (dvs ca 7-8 timmar körning) om du inte måste? Jeez, jag pausar varannan timme, inte så länge varje stopp, men en bensträckare, en kaffe eller toabesök även när inte barnen är med.
Men vad diskussionen handlar om för min del är vad som krävs av en elbil och mitt argument är att två stopp inte är något problem för människor, alltså finns det elbilar som duger idag, möjligen undantaget de som ska marscha riktigt fort.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Re: Audi e-tron
Ja 4 timmar är gränsen för mig för allt resande typ.
Klarar en bil 4 timmar i 160kmh är jag nöjd.
Klarar en bil 4 timmar i 160kmh är jag nöjd.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi e-tron
Det gör knappt mitt sotloktaliz skrev:Ja 4 timmar är gränsen för mig för allt resande typ.
Klarar en bil 4 timmar i 160kmh är jag nöjd.

Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
Re: Audi e-tron
Någon som har beställt detta som extrautrustning 

Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Audi e-tron
För ett antal år sedan så pendlade jag till jobb i Norge, och tog ibland bilen (när jag inte tog flyg+tåg). Det var 85 mil, och oftast så tog jag också ett enda stopp (ca 5 tim, 30-45 min stopp, och ca 5 tim till). Hände dock ibland att jag körde hela sträckan i ett svep på 9 tim istället för normala 11 tim (speciellt om man kunde köra på natten och hålla för Norge hyfsad fart när det var lite poliskontroller ute).Niklas Z skrev:Om jag bara skulle ta mig 80 mil från A till B skulle jag inte stanna mer än en gång för min egen del. Det stämmer.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Audi e-tron
Jag klarar ibland 9 timmar i sträck och gjort så ett antal gånger när jag haft bråttom, men oftast som du brukar jag köra 4-5 innan en första paus.taliz skrev:Ja 4 timmar är gränsen för mig för allt resande typ.
Klarar en bil 4 timmar i 160kmh är jag nöjd.
Skulle en elbil klara 4 tim i 160 km/h så skulle jag varit hyfsat nöjd, men känner att vi har en bit kvar (man kan sällan ligga och kryssa i 160, utan måste ständigt bromsa kraftigt, och även snabbt acca igen för att hålla hyfsad snittfart, och det drar en del både soppa och el).

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Audi e-tron
Ojojoj, fungerar de virtuella speglarna så bra alltså?HelectriC skrev:Någon som har beställt detta som extrautrustning

Jag är för evigt tacksam att jag stod på mig och inte lyssnade på säljaren när jag beställde min bil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Men nu är vi på en väldigt låg nivå. Faktiskt exakt samma som på BU2.0.
Att ändra sitt beteende en enda liten aning är väl inte för mycket begärt?
Man får nog fråga sig själv varför man har så bråttom. Varför får inte en 80-mila resa ta en timme extra? Det är väl bara att planera för det? Ska du vara där en viss tid? Ja, starta då förslagsvis en timme tidigare.
Inte ens martinot är så viktig och upptagen att han inte kan lugna ner sig lite. Kanske blir han rent av en säkrare och piggare förare också om han får några rejäla pauser.
Att ändra sitt beteende en enda liten aning är väl inte för mycket begärt?
Man får nog fråga sig själv varför man har så bråttom. Varför får inte en 80-mila resa ta en timme extra? Det är väl bara att planera för det? Ska du vara där en viss tid? Ja, starta då förslagsvis en timme tidigare.
Inte ens martinot är så viktig och upptagen att han inte kan lugna ner sig lite. Kanske blir han rent av en säkrare och piggare förare också om han får några rejäla pauser.
Re: Audi e-tron
Håller med. Förutom att jag ibland "kör skiten" ur min M3, så är det som du långt ifrån alla elbilar som har den kapaciteten att köra riktigt lika långt, och dessutom ofta med något sämre laddmöjligheter än SuC. Då detta är en e-tron-tråd som du påpekar, så är detta ju verkligen relevant.mati skrev:Nu är ju detta en e-tron tråd och inte en M3 LR tråd, bara som en påminnelse. Jag tycker inte det låter orimligt att behöva ladda 2-3 gånger på en sträcka på 50 mil. Det är absolut realistiskt, oavsett väder, framförallt när man inte kan ladda på destinationen och när man vill köra lite fortare än lastbilarna.
Jag körde sträckan Götene-Södertälje förra vintern. Det är 60 mil t o r, det var lite snöigt, och jag laddade fyra gånger! Tre gånger hos Ionity, Örebro, Södertälje, Örebro, (fortfarande för 80kr/laddning då) och så fick jag toppa ytterligare en gång med 50kW i Mariestad. Det kändes som en evighet varje gång. Och nej, det var inte kul alls. En snålare bil hade varit toppen i det sammanhanget. Och ett större batteri, visst, det hade underlättat.
Precis som många är inne på, som tex. Elon, Alrik, så tror jag att vi kommer få se större batterier, men att en lösning kan vara för många (tex. oss som inte reser så långt i vardagen) att ha liknande storlek på batterierna som idag, men att få fram nya batterikemier och laddare som kan fylla på riktigt snabbt (närmare vad det tar att fylla på tanken på en ICE).
Det kanske kräver lite fler laddstopp på vägen än om vi hade haft bilar med 200 kWh batterier, men för oss som bara reser långt ibland så hade det ju fungerat med 100 kWh-batteri om man stannade lite oftare, men kunde hålla stoppen riktigt korta. En målbild på att kunna trycka i 80 kWh i batteribanken på ca 5 min. tycker jag kan bli en lösning som kanske kan fungera för många.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Audi e-tron
Nu pendlar jag inte till Norge längre då det var ett antal år sedan jag slutade jobba för den norska olje/gas-industrin (gick över till att istället jobba inom svenska och tyska fordonsindustrin de senaste fem åren, och nu har jag nyligen bytt till finanssektorn). Oftast så tog jag en paus på halva vägen för tex. lunch, men sträckkörde ett antal ggr i 10 tim (och hade bekanta som gjorde samma sak, då vi samåkte ibland).MWall skrev:Inte ens martinot är så viktig och upptagen att han inte kan lugna ner sig lite. Kanske blir han rent av en säkrare och piggare förare också om han får några rejäla pauser.
Svårt att köra om på små norska vägar oavsett hur många pauser (eller inga) som man tog, men då drömde man ju verkligen om att det skulle funnits självkörande bilar!

Hade varit perfekt att kunna vila och slappna av, samtidigt som man kunde komma fram så snabbt som möjligt. Speciellt på dagtid då det ändå var mycket trafik och mest trist långtråkig "kolonnkörning" (många ställen som inte gick att köra om på, eller inte var någon större idé).
L5/FSD kan inte komma en dag för tidigt för vissa scenarion.


NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/