Audi e-tron GT

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av martinot »

helix skrev:
Lite mer info om hur "motorljudet" låter. Borde vara samma teknik och högtalare som används i Taycan, men med andra ljudklipp.

Nu är det väl lagkrav som Audi (och andra) är tvungna att följa i EU, men jag hatar verkligen såna där fåniga billig-sci-fi-fjantljud (lika töntigt som P12-designen på nya PS5)! :?
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av dd88 »

Nu kan man speca bilen via sin försäljare.

Har man skrivit upp sig på kölistan så har man till 5/3 på sig att lägga order, sen tappar man plats. Sverige har fått en tilldelning på 270 bilar och dom jobbar för att försöka få ut majoriteten innan 1/7.

Förmånsvärde ska bli spikat i veckan, ingen företagsrabatt. Har en oförhandlad rabatt på 5% på privatköp-offert.
9A9758A5-F800-48B1-BE7D-0B4E1AF27B9C.jpeg
0F8A7453-B66E-4922-99C0-A54E29C121CC.jpeg
Senast redigerad av dd88, redigerad totalt 2 gång.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av dd88 »

55398AD3-0002-4FD6-BC08-B301DE4A42C1.jpeg
F1F2A6D4-CB76-43BF-B685-FC2DD7088998.jpeg
86D6DE29-DE1B-44E6-B8EF-332F034D5813.jpeg
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av MWall »

Jag fick sms av en säljare på Möller bil här i Uppsala häromdagen men det blir en alldeles för dyr andrabil så jag lägger ner de planerna. Ska jag krossa spargrisen får det vara för en Plaid+.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2455
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av mans71 »

helix skrev:
Lite mer info om hur "motorljudet" låter. Borde vara samma teknik och högtalare som används i Taycan, men med andra ljudklipp.

Så ett försäljningsargument är nu alltså att den väsnas ännu mer än vad den behöver... hur blev det så här dumt? (retorisk fråga, jag vet)
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12715
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av Fredrik j »

mans71 skrev:
helix skrev:
Lite mer info om hur "motorljudet" låter. Borde vara samma teknik och högtalare som används i Taycan, men med andra ljudklipp.

Så ett försäljningsargument är nu alltså att den väsnas ännu mer än vad den behöver... hur blev det så här dumt? (retorisk fråga, jag vet)
Kan nog vara svårt att bedöma innan man hört det i verkligheten. Otroligt bra att man inte valt ett ljud som påminner om en förbränningsmotor utan något mer diffust. Det påminner ju om en tunnelbana/spårvagn men utan rälsljudet.
Sen kan ju allt som kommer ur en högtalare dämpas bort. Jag tänker att man kan dra en liten mössa över högtalaren så spelar det ju ingen roll hur den spelar....
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av MWall »

mans71 skrev:
helix skrev:
Lite mer info om hur "motorljudet" låter. Borde vara samma teknik och högtalare som används i Taycan, men med andra ljudklipp.

Så ett försäljningsargument är nu alltså att den väsnas ännu mer än vad den behöver... hur blev det så här dumt? (retorisk fråga, jag vet)

Det argumentet har funnits i många år nu. Kolla vad t ex Akrapovic tar för sina avgassystem. ;) Biltillverkarna själva säljer också sportavgassystem för många tiotusen som inte ger nåt mer än ett högre och lite annorlunda ljud.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2455
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av mans71 »

Jag bara reagerade på att Audi tydligt i reklamfilmen med en textskylt speciellt lyfte fram att den väsnas mer än den behöver. Men visst, vet det där med avgassystem osv också, lite synd bara att elbilar inte kan få leva på egna kvaliteter, som tex att dom är nästan ljudlösa är iaf min personliga åsikt.

Fin bil iaf - väcker ha-begär!
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av martinot »

mans71 skrev:
helix skrev:
Lite mer info om hur "motorljudet" låter. Borde vara samma teknik och högtalare som används i Taycan, men med andra ljudklipp.

Så ett försäljningsargument är nu alltså att den väsnas ännu mer än vad den behöver... hur blev det så här dumt? (retorisk fråga, jag vet)
Håller med. Grym töntfaktor på sådana tilltag! :lol:

Dessutom; skall man absolut behöva låta externt när man åker fram, så är det väl bättre att man själv kan välja valfritt ljud (ungefär som att man kan ha en egen ringsignal på telefonen)?
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av MWall »

martinot skrev:
Dessutom; skall man absolut behöva låta externt när man åker fram, så är det väl bättre att man själv kan välja valfritt ljud (ungefär som att man kan ha en egen ringsignal på telefonen)?
Externt ljud är inte så tokigt. Iaf inte i lägre hastigheter. Är frustrerande på parkeringar osv ibland när man kommer krypande ljudlöst och ingen som inte ser en flyttar på sig. Att tuta blir ju lite overkill och att öppna rutan och hojta känns också knepigt. Vad skriker man? "Ur spår"? :oops: :lol:
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12036
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av HelectriC »

jag pratade med säljaren idag och blev bara så trött!

jag hade en del elbilsrelevanta frågor, ni kan ju döma själva av svaren

1. har bilen OTA?
Svar: vad är OTA? När jag förklarat det fick jag självklart bekräftat att det minsann inte finns hos Audi
2. behöver bilen service och i så fall hur ofta och till vilket pris.
Svar: självklart behöver den service precis som alla andra bilar. Då kollar vi bromsarna och uppdaterar bilen (hence frånvaron av förståelse för OTA, doooh!). Detta ska göras var 3000mil eller 2år och kostar 6000kr, detta är samma pris som för en fossilbil. Varpå jag frågade om de ska byta motorolja också då eftersom priset är det samma? Nej, det ska dom inte, men det var så mycket annat i den servicen att priset blir samma ändå (yeah right!)
3. Har bilen möjlighet till Spotify/TuneIn?
Svar: Med iphone finns trådlös CarPlay, med Android måste man koppla in kabel varje gång (hallå?! 2021!!!)
4. vad får man för Ionityavtal?
Svar: samma som vanliga eTron, 1 års gratis abonnemang med reducerad kWh-pris, inget mer!
5. Kan jag få någon rabatt eftersom firman jag jobbar med har ramavtal med er?
Svar: när det gäller GT blir det endast 3% rabatt.

jag har helt tappat intresset för denna bil efter denna inställning! Fan vad efter dom är! Snygg bil, men det är också allt som är positivt känner jag. Man kan ju inte bygga elbil nu för tiden och missa så grundläggande grejer, hjälp!
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Alfa
Teslaägare
Inlägg: 135
Blev medlem: 08 jun 2015 17:10

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av Alfa »

Haha. Ja visst är det synd. Både e-Tron och Taycan är trevliga bilar, men att de ligger så långt efter Tesla när det gäller grundläggande funktionalitet duger bara inte. Ja, karosskarvarna kanske är perfekta i Audi/Porsche men finns inte Spotify i bilen spelar det ingen roll. Och service? Hallå?
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av MWall »

HelectriC skrev:
jag pratade med säljaren idag och blev bara så trött!

jag hade en del elbilsrelevanta frågor, ni kan ju döma själva av svaren

1. har bilen OTA?
Svar: vad är OTA? När jag förklarat det fick jag självklart bekräftat att det minsann inte finns hos Audi
2. behöver bilen service och i så fall hur ofta och till vilket pris.
Svar: självklart behöver den service precis som alla andra bilar. Då kollar vi bromsarna och uppdaterar bilen (hence frånvaron av förståelse för OTA, doooh!). Detta ska göras var 3000mil eller 2år och kostar 6000kr, detta är samma pris som för en fossilbil. Varpå jag frågade om de ska byta motorolja också då eftersom priset är det samma? Nej, det ska dom inte, men det var så mycket annat i den servicen att priset blir samma ändå (yeah right!)
3. Har bilen möjlighet till Spotify/TuneIn?
Svar: Med iphone finns trådlös CarPlay, med Android måste man koppla in kabel varje gång (hallå?! 2021!!!)
4. vad får man för Ionityavtal?
Svar: samma som vanliga eTron, 1 års gratis abonnemang med reducerad kWh-pris, inget mer!
5. Kan jag få någon rabatt eftersom firman jag jobbar med har ramavtal med er?
Svar: när det gäller GT blir det endast 3% rabatt.

jag har helt tappat intresset för denna bil efter denna inställning! Fan vad efter dom är! Snygg bil, men det är också allt som är positivt känner jag. Man kan ju inte bygga elbil nu för tiden och missa så grundläggande grejer, hjälp!

1. OTA är ur bilägarens synvinkel ganska överskattat om det rör sig om en bil som har de grundläggande funktioner man kan kräva av den redan från början. Däremot är det ett bra sätt för tillverkaren att sänka kostnaderna.
2. Jag köpte servicavtal av Tesla för 17 tusen för 3 år/6000 mil eftersom det då krävdes för att få det garanterade återköpspriset.
3. Har bilen inte blåtand?
4. Sjukt liten kostnad. Orka bry sig...
5. Så är det när det kommer en ny modell som de tror ska sälja bra relativt tillverkningskapaciteten. De använder ju rabatten för att justera priset mot efterfrågan.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12036
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av HelectriC »

MWall skrev:
HelectriC skrev:
jag pratade med säljaren idag och blev bara så trött!

jag hade en del elbilsrelevanta frågor, ni kan ju döma själva av svaren

1. har bilen OTA?
Svar: vad är OTA? När jag förklarat det fick jag självklart bekräftat att det minsann inte finns hos Audi
2. behöver bilen service och i så fall hur ofta och till vilket pris.
Svar: självklart behöver den service precis som alla andra bilar. Då kollar vi bromsarna och uppdaterar bilen (hence frånvaron av förståelse för OTA, doooh!). Detta ska göras var 3000mil eller 2år och kostar 6000kr, detta är samma pris som för en fossilbil. Varpå jag frågade om de ska byta motorolja också då eftersom priset är det samma? Nej, det ska dom inte, men det var så mycket annat i den servicen att priset blir samma ändå (yeah right!)
3. Har bilen möjlighet till Spotify/TuneIn?
Svar: Med iphone finns trådlös CarPlay, med Android måste man koppla in kabel varje gång (hallå?! 2021!!!)
4. vad får man för Ionityavtal?
Svar: samma som vanliga eTron, 1 års gratis abonnemang med reducerad kWh-pris, inget mer!
5. Kan jag få någon rabatt eftersom firman jag jobbar med har ramavtal med er?
Svar: när det gäller GT blir det endast 3% rabatt.

jag har helt tappat intresset för denna bil efter denna inställning! Fan vad efter dom är! Snygg bil, men det är också allt som är positivt känner jag. Man kan ju inte bygga elbil nu för tiden och missa så grundläggande grejer, hjälp!

1. OTA är ur bilägarens synvinkel ganska överskattat om det rör sig om en bil som har de grundläggande funktioner man kan kräva av den redan från början. Däremot är det ett bra sätt för tillverkaren att sänka kostnaderna. ja, fast tydligen så har de en hel del uppdateringar, men de kan då bara göras på verkstad vartannat år
2. Jag köpte servicavtal av Tesla för 17 tusen för 3 år/6000 mil eftersom det då krävdes för att få det garanterade återköpspriset. jo, men nu för tiden har ju varken Tesla eller Polestar påtvungen service. Att dessutom ta lika mycket betalt som för en fossilbil som ska ha olja och grejer är ju bara lurendrejeri
3. Har bilen inte blåtand? det funkar ju inte när man ska välja radiokanaler, bläddra bland musiken, växla mellan Spotify/TuneIn. Kan ju inte fippla med mobilen vid varje knapptryckning
4. Sjukt liten kostnad. Orka bry sig... nej, men det är principen. Är det en premiumbil, så borde det ingå. Se på Taycan i USA, all laddning gratis i 3 år, så ska det vara
5. Så är det när det kommer en ny modell som de tror ska sälja bra relativt tillverkningskapaciteten. De använder ju rabatten för att justera priset mot efterfrågan.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av martinot »

MWall skrev:
martinot skrev:
Dessutom; skall man absolut behöva låta externt när man åker fram, så är det väl bättre att man själv kan välja valfritt ljud (ungefär som att man kan ha en egen ringsignal på telefonen)?
Externt ljud är inte så tokigt. Iaf inte i lägre hastigheter. Är frustrerande på parkeringar osv ibland när man kommer krypande ljudlöst och ingen som inte ser en flyttar på sig. Att tuta blir ju lite overkill och att öppna rutan och hojta känns också knepigt. Vad skriker man? "Ur spår"? :oops: :lol:
Jo, kanske ett "mellanläge" på tuta/högtalare som man enkelt kan slå på vid behov (men som inte måste låta konstant hemma på uppfarten, etc.)?
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av MWall »

Alfa skrev:
Haha. Ja visst är det synd. Både e-Tron och Taycan är trevliga bilar, men att de ligger så långt efter Tesla när det gäller grundläggande funktionalitet duger bara inte. Ja, karosskarvarna kanske är perfekta i Audi/Porsche men finns inte Spotify i bilen spelar det ingen roll. Och service? Hallå?
Spotify finns väl i din mobil? Vad är problemet?

Nu gillar jag verkligen inte Audi men att kalla Spotify och OTA för grundläggande egenskaper på en bil gör att jag blir lite obekväm. Vad spelar det för roll om jag fått en ny pruttkudde i senaste uppdateringen? Eller om fonten på hastighetsmätaren har ändrats. Eller nåt annat mer eller mindre meningslöst som Tesla hela tiden skjuter ut till oss. Nu har vi visserligen skaffat hundvalp så dog mode kanske blir användbart så småningom. Men jag tvivlar. Vill nog inte lämna jycken i bilen ändå. Sentry mode har jag inte påslaget då det drar för mycket ström. Camp mode? Finns hotell...

Vore fint om Tesla kunde fokusera på verkligt användbar teknik istället. Sånt man har användning av mer eller mindre kontinuerligt. Typ regnsensor som fungerar när det är mörkt, automatiskt helljus som man kan lita på även på raksträckor (min bländar av så sent att jag alltid blir helljusflashad vid möte på raksträcka), matrix-strålkastare, adaptiv farthållare som fungerar stabilt och som man förväntar sig (accelerera direkt när man blinkar vänster för omkörning på motorväg utan att vänta på att det är klart framåt t ex).
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av martinot »

HelectriC skrev:
jag pratade med säljaren idag och blev bara så trött!

jag hade en del elbilsrelevanta frågor, ni kan ju döma själva av svaren

1. har bilen OTA?
Svar: vad är OTA? När jag förklarat det fick jag självklart bekräftat att det minsann inte finns hos Audi
2. behöver bilen service och i så fall hur ofta och till vilket pris.
Svar: självklart behöver den service precis som alla andra bilar. Då kollar vi bromsarna och uppdaterar bilen (hence frånvaron av förståelse för OTA, doooh!). Detta ska göras var 3000mil eller 2år och kostar 6000kr, detta är samma pris som för en fossilbil. Varpå jag frågade om de ska byta motorolja också då eftersom priset är det samma? Nej, det ska dom inte, men det var så mycket annat i den servicen att priset blir samma ändå (yeah right!)
3. Har bilen möjlighet till Spotify/TuneIn?
Svar: Med iphone finns trådlös CarPlay, med Android måste man koppla in kabel varje gång (hallå?! 2021!!!)
4. vad får man för Ionityavtal?
Svar: samma som vanliga eTron, 1 års gratis abonnemang med reducerad kWh-pris, inget mer!
5. Kan jag få någon rabatt eftersom firman jag jobbar med har ramavtal med er?
Svar: när det gäller GT blir det endast 3% rabatt.

jag har helt tappat intresset för denna bil efter denna inställning! Fan vad efter dom är! Snygg bil, men det är också allt som är positivt känner jag. Man kan ju inte bygga elbil nu för tiden och missa så grundläggande grejer, hjälp!
Vilken dj-vla ripp-off och scam! :lol:

Dessutom okunniga säljare som kränger premiumbilar som det vore billig hötorgskonst. :?

Suck... inte så mycket premium eller tekniskt modernt där!

Efterblivet är ordet...

De borde vrida fram klockan från 2011 till 2021.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
Alfa
Teslaägare
Inlägg: 135
Blev medlem: 08 jun 2015 17:10

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av Alfa »

MWall skrev:
Alfa skrev:
Haha. Ja visst är det synd. Både e-Tron och Taycan är trevliga bilar, men att de ligger så långt efter Tesla när det gäller grundläggande funktionalitet duger bara inte. Ja, karosskarvarna kanske är perfekta i Audi/Porsche men finns inte Spotify i bilen spelar det ingen roll. Och service? Hallå?
Spotify finns väl i din mobil? Vad är problemet?
Nej. Jag har inte Spotify i mobilen.

Att Spotify är inbyggt i bilen ger en påtaglig premiumkänsla. Att det saknas är en betydande brist.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av MWall »

HelectriC skrev:
MWall skrev:
HelectriC skrev:
jag pratade med säljaren idag och blev bara så trött!

jag hade en del elbilsrelevanta frågor, ni kan ju döma själva av svaren

1. har bilen OTA?
Svar: vad är OTA? När jag förklarat det fick jag självklart bekräftat att det minsann inte finns hos Audi
2. behöver bilen service och i så fall hur ofta och till vilket pris.
Svar: självklart behöver den service precis som alla andra bilar. Då kollar vi bromsarna och uppdaterar bilen (hence frånvaron av förståelse för OTA, doooh!). Detta ska göras var 3000mil eller 2år och kostar 6000kr, detta är samma pris som för en fossilbil. Varpå jag frågade om de ska byta motorolja också då eftersom priset är det samma? Nej, det ska dom inte, men det var så mycket annat i den servicen att priset blir samma ändå (yeah right!)
3. Har bilen möjlighet till Spotify/TuneIn?
Svar: Med iphone finns trådlös CarPlay, med Android måste man koppla in kabel varje gång (hallå?! 2021!!!)
4. vad får man för Ionityavtal?
Svar: samma som vanliga eTron, 1 års gratis abonnemang med reducerad kWh-pris, inget mer!
5. Kan jag få någon rabatt eftersom firman jag jobbar med har ramavtal med er?
Svar: när det gäller GT blir det endast 3% rabatt.

jag har helt tappat intresset för denna bil efter denna inställning! Fan vad efter dom är! Snygg bil, men det är också allt som är positivt känner jag. Man kan ju inte bygga elbil nu för tiden och missa så grundläggande grejer, hjälp!

1. OTA är ur bilägarens synvinkel ganska överskattat om det rör sig om en bil som har de grundläggande funktioner man kan kräva av den redan från början. Däremot är det ett bra sätt för tillverkaren att sänka kostnaderna. ja, fast tydligen så har de en hel del uppdateringar, men de kan då bara göras på verkstad vartannat år
2. Jag köpte servicavtal av Tesla för 17 tusen för 3 år/6000 mil eftersom det då krävdes för att få det garanterade återköpspriset. jo, men nu för tiden har ju varken Tesla eller Polestar påtvungen service. Att dessutom ta lika mycket betalt som för en fossilbil som ska ha olja och grejer är ju bara lurendrejeri
3. Har bilen inte blåtand? det funkar ju inte när man ska välja radiokanaler, bläddra bland musiken, växla mellan Spotify/TuneIn. Kan ju inte fippla med mobilen vid varje knapptryckning
4. Sjukt liten kostnad. Orka bry sig... nej, men det är principen. Är det en premiumbil, så borde det ingå. Se på Taycan i USA, all laddning gratis i 3 år, så ska det vara
5. Så är det när det kommer en ny modell som de tror ska sälja bra relativt tillverkningskapaciteten. De använder ju rabatten för att justera priset mot efterfrågan.

1. En hel del uppdateringar? Hur vet du det?
2. Nej, det var inte tvunget då heller annat än för att få garanterat återköpspris på leasingen. Kravet togs bort någon månad efter jag köpte serviceavtalet och försökte då få det återbetalat. Först sa de att det inte skulle vara några problem. Sen återkom de och sa att det inte var möjligt men att jag kunde betrakta pengarna som innestående hos Tesla fria att användas till vad jag ville. Servicar, reservdelar, utrustning osv. Fine tänkte jag. Har nu servat bilen 2 ggr. En gång vid 4000 mil och en gång vid 7000 mil. Har alltså en service kvar men fick veta senast att de var snälla på mig som lät mig serva bilen vid 7000 mil. Avtalet gällde tydligen vid 2000, 4000 och 6000 mil. Inte ett ord om några innestående pengar. Den tredje servicen är förverkad så jag fick alltså två ganska värdelösa servicear för 17 papp. Apropå lurendrejeri alltså. ;) Båda gångerna hade jag dessutom garantiärenden så om man med Audin "bara" behöver åka till verkstaden vartannat år så är det ju skitbra. Med en Tesla måste man in 2-3 ggr per år. :lol: Har precis bokat service igen då strålkastarna är fulla med fukt/frost beroende på utetemperatur och så gnekar stötdämparna fram.
3. Finns mobilhållare. ;)
4. Äh...
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av MWall »

Alfa skrev:
MWall skrev:
Alfa skrev:
Haha. Ja visst är det synd. Både e-Tron och Taycan är trevliga bilar, men att de ligger så långt efter Tesla när det gäller grundläggande funktionalitet duger bara inte. Ja, karosskarvarna kanske är perfekta i Audi/Porsche men finns inte Spotify i bilen spelar det ingen roll. Och service? Hallå?
Spotify finns väl i din mobil? Vad är problemet?
Nej. Jag har inte Spotify i mobilen.

Att Spotify är inbyggt i bilen ger en påtaglig premiumkänsla. Att det saknas är en betydande brist.

Du skojar? Är Spotify så sjukt viktigt för dig måste du väl ha ett eget premiumkonto?
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12036
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av HelectriC »

MWall skrev:
Alfa skrev:
Haha. Ja visst är det synd. Både e-Tron och Taycan är trevliga bilar, men att de ligger så långt efter Tesla när det gäller grundläggande funktionalitet duger bara inte. Ja, karosskarvarna kanske är perfekta i Audi/Porsche men finns inte Spotify i bilen spelar det ingen roll. Och service? Hallå?
Spotify finns väl i din mobil? Vad är problemet?

Nu gillar jag verkligen inte Audi men att kalla Spotify och OTA för grundläggande egenskaper på en bil gör att jag blir lite obekväm. Vad spelar det för roll om jag fått en ny pruttkudde i senaste uppdateringen? Eller om fonten på hastighetsmätaren har ändrats. Eller nåt annat mer eller mindre meningslöst som Tesla hela tiden skjuter ut till oss. Nu har vi visserligen skaffat hundvalp så dog mode kanske blir användbart så småningom. Men jag tvivlar. Vill nog inte lämna jycken i bilen ändå. Sentry mode har jag inte påslaget då det drar för mycket ström. Camp mode? Finns hotell...

Vore fint om Tesla kunde fokusera på verkligt användbar teknik istället. Sånt man har användning av mer eller mindre kontinuerligt. Typ regnsensor som fungerar när det är mörkt, automatiskt helljus som man kan lita på även på raksträckor (min bländar av så sent att jag alltid blir helljusflashad vid möte på raksträcka), matrix-strålkastare, adaptiv farthållare som fungerar stabilt och som man förväntar sig (accelerera direkt när man blinkar vänster för omkörning på motorväg utan att vänta på att det är klart framåt t ex).
Polestar har fungerade ljus och regnsensor samt OTA. Nu senast kom en uppdaterad version via OTA för ruttplanläggaren. Så det är inte bara pruttkuddar som kommer via OTA. Med en Audi, så hade du behövt vänta 2 år för att få den uppdatering om du nu inte bokade in ett extra besök på verkstaden bara för att det är så kul.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12036
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av HelectriC »

Spotify i mobilen är kass om man måste koppla in en kabel varje gång, DET är ju verkligen inte premium. Det ska finnas i bilen 2021, så är det bara.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av MWall »

HelectriC skrev:
MWall skrev:
Alfa skrev:
Haha. Ja visst är det synd. Både e-Tron och Taycan är trevliga bilar, men att de ligger så långt efter Tesla när det gäller grundläggande funktionalitet duger bara inte. Ja, karosskarvarna kanske är perfekta i Audi/Porsche men finns inte Spotify i bilen spelar det ingen roll. Och service? Hallå?
Spotify finns väl i din mobil? Vad är problemet?

Nu gillar jag verkligen inte Audi men att kalla Spotify och OTA för grundläggande egenskaper på en bil gör att jag blir lite obekväm. Vad spelar det för roll om jag fått en ny pruttkudde i senaste uppdateringen? Eller om fonten på hastighetsmätaren har ändrats. Eller nåt annat mer eller mindre meningslöst som Tesla hela tiden skjuter ut till oss. Nu har vi visserligen skaffat hundvalp så dog mode kanske blir användbart så småningom. Men jag tvivlar. Vill nog inte lämna jycken i bilen ändå. Sentry mode har jag inte påslaget då det drar för mycket ström. Camp mode? Finns hotell...

Vore fint om Tesla kunde fokusera på verkligt användbar teknik istället. Sånt man har användning av mer eller mindre kontinuerligt. Typ regnsensor som fungerar när det är mörkt, automatiskt helljus som man kan lita på även på raksträckor (min bländar av så sent att jag alltid blir helljusflashad vid möte på raksträcka), matrix-strålkastare, adaptiv farthållare som fungerar stabilt och som man förväntar sig (accelerera direkt när man blinkar vänster för omkörning på motorväg utan att vänta på att det är klart framåt t ex).
Polestar har fungerade ljus och regnsensor samt OTA. Nu senast kom en uppdaterad version via OTA för ruttplanläggaren. Så det är inte bara pruttkuddar som kommer via OTA. Med en Audi, så hade du behövt vänta 2 år för att få den uppdatering om du nu inte bokade in ett extra besök på verkstaden bara för att det är så kul.

Nu var väl inte Polestar 2 riktigt färdig när den kom ut heller. ;)

Apropå grundläggande saker så har PS2 alldeles för hög förbrukning för min smak. Ligger långt efter där. Och var ska den laddas på långfärd? Snacka om rip off! ;)
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12036
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av HelectriC »

MWall skrev:
HelectriC skrev:
MWall skrev:
Alfa skrev:
Haha. Ja visst är det synd. Både e-Tron och Taycan är trevliga bilar, men att de ligger så långt efter Tesla när det gäller grundläggande funktionalitet duger bara inte. Ja, karosskarvarna kanske är perfekta i Audi/Porsche men finns inte Spotify i bilen spelar det ingen roll. Och service? Hallå?
Spotify finns väl i din mobil? Vad är problemet?

Nu gillar jag verkligen inte Audi men att kalla Spotify och OTA för grundläggande egenskaper på en bil gör att jag blir lite obekväm. Vad spelar det för roll om jag fått en ny pruttkudde i senaste uppdateringen? Eller om fonten på hastighetsmätaren har ändrats. Eller nåt annat mer eller mindre meningslöst som Tesla hela tiden skjuter ut till oss. Nu har vi visserligen skaffat hundvalp så dog mode kanske blir användbart så småningom. Men jag tvivlar. Vill nog inte lämna jycken i bilen ändå. Sentry mode har jag inte påslaget då det drar för mycket ström. Camp mode? Finns hotell...

Vore fint om Tesla kunde fokusera på verkligt användbar teknik istället. Sånt man har användning av mer eller mindre kontinuerligt. Typ regnsensor som fungerar när det är mörkt, automatiskt helljus som man kan lita på även på raksträckor (min bländar av så sent att jag alltid blir helljusflashad vid möte på raksträcka), matrix-strålkastare, adaptiv farthållare som fungerar stabilt och som man förväntar sig (accelerera direkt när man blinkar vänster för omkörning på motorväg utan att vänta på att det är klart framåt t ex).
Polestar har fungerade ljus och regnsensor samt OTA. Nu senast kom en uppdaterad version via OTA för ruttplanläggaren. Så det är inte bara pruttkuddar som kommer via OTA. Med en Audi, så hade du behövt vänta 2 år för att få den uppdatering om du nu inte bokade in ett extra besök på verkstaden bara för att det är så kul.

Nu var väl inte Polestar 2 riktigt färdig när den kom ut heller. ;)

Apropå grundläggande saker så har PS2 alldeles för hög förbrukning för min smak. Ligger långt efter där. Och var ska den laddas på långfärd? Snacka om rip off! ;)
just därför OTA är så bra, annars hade man ju fått vänta ändå längre. Samt att nya funktioner kommer allt eftersom, men om man inte vill har nya funktioner, så kan man ju alltid stänga av OTA.
Ska vi basha Polestar och börja prata förbrukning i denna tråd? Why? Det har ju inget med saken att göra? Den kan laddas på samma ställen som alla andra non-Testa, jag förstår inte frågan?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Alfa
Teslaägare
Inlägg: 135
Blev medlem: 08 jun 2015 17:10

Re: Audi e-tron GT

Inlägg av Alfa »

MWall skrev:
Alfa skrev:
MWall skrev:
Alfa skrev:
Haha. Ja visst är det synd. Både e-Tron och Taycan är trevliga bilar, men att de ligger så långt efter Tesla när det gäller grundläggande funktionalitet duger bara inte. Ja, karosskarvarna kanske är perfekta i Audi/Porsche men finns inte Spotify i bilen spelar det ingen roll. Och service? Hallå?
Spotify finns väl i din mobil? Vad är problemet?
Nej. Jag har inte Spotify i mobilen.

Att Spotify är inbyggt i bilen ger en påtaglig premiumkänsla. Att det saknas är en betydande brist.

Du skojar? Är Spotify så sjukt viktigt för dig måste du väl ha ett eget premiumkonto?
Jag skojar inte. Jag har klurat på att köpa andra bilar än Tesla, t ex Taycan, Mercedes EQV, Fiat 500e, men avsaknad av Spotify, tramset med service i onödan, ingen OTA mm gör att jag återigen kommer beställa en ny Tesla.

Att Fiat inte har Spotify kan jag leva med. Men att så kallade premiumbilar saknar den funktionaliteten är för dåligt.
Skriv svar