Kommande teknik M3 LR

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

ayeball

Kommande teknik M3 LR

Inlägg av ayeball »

Hej forumet ! Vi här hemma går i tankarna för en M3 LR men har lite is i magen för kommande saker som jag gärna vill kamma hem.

Undrar lite vad folk har läst & har för tankar om nedanstående saker som kan dyka upp under året eller längre fram .

1*Model 3 - Rattvärmare - Automatiskt inkluderad nu i senaste ?
2*Model 3 - Nya strålkastare adaptiv
3*Model 3 - Frunk Elektronisk inklusive sensor .
4*Model 3 - Trunk Elektronisk Inklusive sensor.

*Tesla justerade priser i sverige jämfört med Tyskland, Frankrike runt 430.000-500.000 kr för en M3- LR 2021.

5*Bonus/malus ändras från 60.000 kr till 70.000 kr . 1 April . Gränsen för klimatbonus sänks från 70 till 60 gram koldioxid per kilometer. Vore ju fint om staten trissade upp 70k till ännu högre , hade det varit volvo hade det varit aktuellt igår redan...

6*förhöjda fordonsskatten, så kallad malus, från 1 april 2021 ( berör ju bara tesla positivt då kan tänkas ! + miljöavgift / dieselavgift
7*Höjning av förmånsvärden - 1 Juli 2021. Lär förändra marknaden helt och hållet . Positivt / Negativt person / företagare ??

8* Om man köper "uppgraderad autopilot för 38.900 kr " - och vill gå till total FSD. Är det mellanskillnadskostnad ?

9* LFP / 4680 - Batterier - Vad sker med pris,räckvidd etc . Och när kan man förväntas i sverige ?

10*Sist men inte minst så undrar jag över hur tesla är uppkopplad - Äger ju då inte en ännu men provkört och uppdaterade även den via mobilen .

Går det inte att få bilen uppkopplad utan mobil koppling ? att den har eget 3g/4g/5g eller va tusan :)

För övrigt vad kan man tänka sig en LR kostar i försäkring . Göteborg centralt.

Är det något annat , mer på gång så gärna dela vad ni vet !

Mvh F @ förhoppningsvis snart tesla ägare !
billyohgren

Re: Kommande teknik M3 LR

Inlägg av billyohgren »

Jag kan inte svara på allt, men gällande prissänkning så har LR och P fått en prissänkning på 20tkr för mindre än 1 månad sedan. Så jag tippar på att det inte sker en till snart.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas60543

Inlägg av NiklasTesla »

ayeball skrev:
Hej forumet ! Vi här hemma går i tankarna för en M3 LR men har lite is i magen för kommande saker som jag gärna vill kamma hem.

Undrar lite vad folk har läst & har för tankar om nedanstående saker som kan dyka upp under året eller längre fram .

1*Model 3 - Rattvärmare - Automatiskt inkluderad nu i senaste ?
2*Model 3 - Nya strålkastare adaptiv
3*Model 3 - Frunk Elektronisk inklusive sensor .
4*Model 3 - Trunk Elektronisk Inklusive sensor.

*Tesla justerade priser i sverige jämfört med Tyskland, Frankrike runt 430.000-500.000 kr för en M3- LR 2021.

5*Bonus/malus ändras från 60.000 kr till 70.000 kr . 1 April . Gränsen för klimatbonus sänks från 70 till 60 gram koldioxid per kilometer. Vore ju fint om staten trissade upp 70k till ännu högre , hade det varit volvo hade det varit aktuellt igår redan...

6*förhöjda fordonsskatten, så kallad malus, från 1 april 2021 ( berör ju bara tesla positivt då kan tänkas ! + miljöavgift / dieselavgift
7*Höjning av förmånsvärden - 1 Juli 2021. Lär förändra marknaden helt och hållet . Positivt / Negativt person / företagare ??

8* Om man köper "uppgraderad autopilot för 38.900 kr " - och vill gå till total FSD. Är det mellanskillnadskostnad ?

9* LFP / 4680 - Batterier - Vad sker med pris,räckvidd etc . Och när kan man förväntas i sverige ?

10*Sist men inte minst så undrar jag över hur tesla är uppkopplad - Äger ju då inte en ännu men provkört och uppdaterade även den via mobilen .

Går det inte att få bilen uppkopplad utan mobil koppling ? att den har eget 3g/4g/5g eller va tusan :)

För övrigt vad kan man tänka sig en LR kostar i försäkring . Göteborg centralt.

Är det något annat , mer på gång så gärna dela vad ni vet !

Mvh F @ förhoppningsvis snart tesla ägare !
Hej F. Superkul att du vill köpa bästa bilen på Marknaden just nu.

1. Rattvärme provade jag idag på X men gillade inte Pga för varmt men det skall väl komma om du beställer ny Model 3 som jag förstått.
2. Osäker på hur nya strålkastarna fungerar.
3. Frunk öppnas från App i mobil eller inne i bilen.
4. Trunk skall ha elektronisk öppning.
5. Om du tar leverans av bil efter April får du 70tkr av staten.
6/7. Om utbudet av begagnade Model 3 hålls på lägre nivå pga att färre köper ny bil pga höjt förmånsvärde lär det vara positivt för andrahandsvärdet.
8.AP ingår gratis och skulle inte vilja betala mer för något annat i dagsläget.
9. Ingen vet om/när 4680 cellerna kommer till Model 3 (lär dröja minst 2år gissar jag på själv) men om dom kommer lär det påverka andrahandsvärdet för övriga Model 3.
10. Du har både 3G/4G uppkoppling i bilen samt du kan ansluta bil via Wifi också för ex nedladdning av programvara (brukar göra själv via HotSpot i mobil en).

Försäkringskostnad skiljer stort från bolag till bolag så rekommenderar att ringa runt till alla och ta in offert (betalar själv ca 850sek/månad och bor i Stockholm samt har fria mil via Unionen/IF).

MVH samt bara hör av dig om du har fler frågor.

Älskar denna bil fortfarande lika mycket om inte mer efter +8000 problemfri och billiga mil. <3
Användarvisningsbild
ERR
Teslaägare

Inlägg av ERR »

Min LR kostar ca 10.000:- per år i försäkring via Trygg-Hansa,företagsleasing.

If och Länsförsäkringar låg runt 15.000:- om jag inte minns fel.
Användarvisningsbild
Henrik P
Teslaägare

Inlägg av Henrik P »

Tekniken kommer ju förändras löpande oavsett när man bestämmer sig. Det kommer alltid något nytt spännade! Personligen drar jag mig lite för att lägga en beställning just nu pga osäkert andra handsvärde då TM3 känns lite överprisade när marknaden fylls på med intressanta alternativ.
Användarvisningsbild
Jontez
Teslaägare

Inlägg av Jontez »

Skulle en LR kosta 430 000 under 2021 skulle jag gråta floder då värdet på nuvarande blir sjunker som stenar :D
Model 3 LR 2021 Midnight/Black SÅLD
Model Y Performance 2022 Black/Black
Användarvisningsbild
termosen
Teslaägare

Inlägg av termosen »

Jontez skrev:
Skulle en LR kosta 430 000 under 2021 skulle jag gråta floder då värdet på nuvarande blir sjunker som stenar :D
En LR i Tyskland kostar 510 000 i dagens eurokurs. Lägg på 6% högre moms i Sverige, lägg på 3000€ som är miljöbonus i Tyskland. Och du är uppe i 565 000. Sen lägger du på vagnskadegaranti, kanske 20 000? Så runt 585 000.
Model Y LR
Model S 100D -18
Användarvisningsbild
Henrik P
Teslaägare

Inlägg av Henrik P »

Ändå 100000:-, är det ingen ide att försöka köpa en ny tesla direkt av tesla tyskland?
billyohgren

Inlägg av billyohgren »

Henrik P skrev:
Ändå 100000:-, är det ingen ide att försöka köpa en ny tesla direkt av tesla tyskland?
Kanske är det en idé att köpa en som gått 500 (eller var det 600?) mil så slipper du extra momsen bl.a.

Såg en del begagnade från Tesla i Tyskland, utöver det som finns på mobile.de.

Utöver registreringskostnader så behöver du även ett nytt simkort från tesla som funkar i Sverige. Har hört priset 5000kr vilket låter sjukt för ett litet simkort, men kanske stämmer det?
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare

Inlägg av pefreli »

I tråden ”Väntrum Model 3” pratas/ryktas det om att rattvärme kommer i bilar tillverkade från första veckan i februari.

Helt säker är man väl dock inte innan förrän de uppdaterar hemsidan...
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp
current

Inlägg av current »

Gällande höjda förmånsvärden så tas lyxbils-tillägg bort. Sen påverkar nya förmånsvärdet billiga bilar extremt mycket mer än dyra bilar så skillnaden på en bil som kostar 600-900k är försumbar.
Model 3 Highland 2024 - Tjänstebil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil

GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
ayeball

Inlägg av ayeball »

Fick intressant mail ifrån min lokala tesla Göteborg då vi haft en kontakt om framöver köpa hem en LR ;)

Så här svarade hon :

"Det är tyvärr ingen rattvärme än på Model 3 dock så är det nya strålkastare.
Bakluckan är elmanövrerad men bagaget fram öppnar man antingen inne från bilen eller via appen. "

Och då tänker jag : har för mig jag läst att folk börjar få rattvärme nu ?

Sen även tycker jag ju då att det är öken att inte trunk & frunk har fotsensor ,elektronisk öppning/stängning och även funktionellt öppna/stänga i app,kluster på displayen. Även en automatisk stänga knapp på frunk/trunk om man inte kan lösa det via fotsensor, gäller att man inte dansar för nära så man inte klämmer sig då dock :P

Sett att detta finns via tredje part att köpa hem / köpa & få installerat ! Enligt mig kan jag tycka dessa 3 grejer gör bilen totalt komplett .

Förutom att jag vill ha panorama tak i form av solceller som fortfarande gör en behaglig miljö som orginal glaset . Kanske inte gör mycket för räckvidden , men e man teknik/energi nörd och det förlänger någon mil eller så för mig så e jag på ;) Kanske blir en efterkonstruktion för mig så fall då tesla själva tror jag inte kommer med det inom 10 min en kvart ! :P
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Det är ju knapp på trunken. Och man kan öppna/stänga via display och app AFAIK.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Magnus85

Inlägg av Magnus85 »

Saknar verkligen uppvärmda spolarmunstycken också.. Var många år sen jag var tvungen att extrautrusta sminkspegeln med en nål...

Och även spolarmunstycken på lamphusen..
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Inlägg av pejvic »

Henrik P skrev:
Nej. Och det är inte 100.000. Du glömmer 3 detaljer.

1. Miljöbilsbonusen på 70.000 som svenska staten ger dig.

2. Det finns inget känt fall där någon svensk lyckats beställa en med leverans i Tyskland.
(Skulle du våga vara nr 1?)

3. Andrahandsvärdet. Den viktigaste parametern med totala ägandekostnaden är andrahandsvärdet. Det blir sannolikt något sämre.
Med sämre andrahandsvärde så pajar kalkylen ihop totalt.
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare

Inlägg av Arn »

Rykten här på forumet säger att rattvärmen finns över Atlanten. Ang batterier så verkar LR ha 75kw och P 82kw. Den dag LR får 82kw, högst oklart när så ökar WLTP till över 600km
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Magnus85 skrev:
Saknar verkligen uppvärmda spolarmunstycken också.. Var många år sen jag var tvungen att extrautrusta sminkspegeln med en nål...

Och även spolarmunstycken på lamphusen..
Håller med 100%. Mycket viktigare än rattmuff/värmare!
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Arn skrev:
Rykten här på forumet säger att rattvärmen finns över Atlanten. Ang batterier så verkar LR ha 75kw och P 82kw. Den dag LR får 82kw, högst oklart när så ökar WLTP till över 600km
kWh...
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Skriv svar