Jag har ett kontantkort från Telenor som jag laddar med 10GB som är giltigt i 12 mån för 299kr, hur smidigt som helst.Fredrik j skrev:Vi har gemensam datapott i familjen och bilen har ett eget data abonnemang som bidrar till potten.mati skrev:Ja, det är en acceptabel lösning. Men jag hade gärna haft möjlighet att få internet via mobilen också. Alla har ju inte ett löst SIM-kort liggandes. Jag råkade ha ett tvillingkort över. Men utan det hade jag inte kunnat använda internetfunktionerna i bilen. Jag kör alldeles för lite för att ett extra internetabonnemang för hade lönat sig för mig. Det är jag för snål för.martinot skrev:Låter riktigt bra, och som ett helt OK upplägg tycker jag. Ser inget problem med det. Är ju smidigt att man både kan använda eget SIM eller Audis e-sim-tjänst (något som inte går hos tex. Tesla).
De flesta bilar kan ju koppla upp sig via Wifi. Ganska konstigt att en svindyr Audi inte kan det.
Audi e-tron
Moderator: Redaktion
Re: Audi e-tron
Re: Audi e-tron
Hur länge ungefär klarar du dig med 10GB? Jag har 5GB/månad och inte ens när jag använde bilen dagligen kom jag i närheten av detta. Internetradio drar ju ingenting av betydelse. Och mycket mer än så drar ju inte bilen från nätet. Nån kartuppdatering var 3:e månad eller så spelar inte så stor roll heller.Nilp skrev:Jag har ett kontantkort från Telenor som jag laddar med 10GB som är giltigt i 12 mån för 299kr, hur smidigt som helst.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Youtube drar en hel del. Tittar dom sen på var sin telefon drar det iväg...mati skrev:Hur länge ungefär klarar du dig med 10GB? Jag har 5GB/månad och inte ens när jag använde bilen dagligen kom jag i närheten av detta. Internetradio drar ju ingenting av betydelse. Och mycket mer än så drar ju inte bilen från nätet. Nån kartuppdatering var 3:e månad eller så spelar inte så stor roll heller.Nilp skrev:Jag har ett kontantkort från Telenor som jag laddar med 10GB som är giltigt i 12 mån för 299kr, hur smidigt som helst.
Re: Audi e-tron
Youtube i e-tron? Eller hur menar du nu?Fredrik j skrev:Youtube drar en hel del. Tittar dom sen på var sin telefon drar det iväg...mati skrev:Hur länge ungefär klarar du dig med 10GB? Jag har 5GB/månad och inte ens när jag använde bilen dagligen kom jag i närheten av detta. Internetradio drar ju ingenting av betydelse. Och mycket mer än så drar ju inte bilen från nätet. Nån kartuppdatering var 3:e månad eller så spelar inte så stor roll heller.Nilp skrev:Jag har ett kontantkort från Telenor som jag laddar med 10GB som är giltigt i 12 mån för 299kr, hur smidigt som helst.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Väldigt positivt isf! Underhållning medans man laddar är något som matchar en elbil väldigt väl, och inte en dag för tidigt för Audi.mati skrev:Youtube i e-tron? Eller hur menar du nu?Fredrik j skrev:Youtube drar en hel del. Tittar dom sen på var sin telefon drar det iväg...mati skrev:Hur länge ungefär klarar du dig med 10GB? Jag har 5GB/månad och inte ens när jag använde bilen dagligen kom jag i närheten av detta. Internetradio drar ju ingenting av betydelse. Och mycket mer än så drar ju inte bilen från nätet. Nån kartuppdatering var 3:e månad eller så spelar inte så stor roll heller.Nilp skrev:Jag har ett kontantkort från Telenor som jag laddar med 10GB som är giltigt i 12 mån för 299kr, hur smidigt som helst.


NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Audi e-tron
Nej ursäkta. Jag tänkte databehovet i bilen generellt.martinot skrev:Väldigt positivt isf! Underhållning medans man laddar är något som matchar en elbil väldigt väl, och inte en dag för tidigt för Audi.mati skrev:Youtube i e-tron? Eller hur menar du nu?Fredrik j skrev:Youtube drar en hel del. Tittar dom sen på var sin telefon drar det iväg...mati skrev:Hur länge ungefär klarar du dig med 10GB? Jag har 5GB/månad och inte ens när jag använde bilen dagligen kom jag i närheten av detta. Internetradio drar ju ingenting av betydelse. Och mycket mer än så drar ju inte bilen från nätet. Nån kartuppdatering var 3:e månad eller så spelar inte så stor roll heller.Nilp skrev:Jag har ett kontantkort från Telenor som jag laddar med 10GB som är giltigt i 12 mån för 299kr, hur smidigt som helst.
I min bil kan jag skapa en hotspot och dela anslutning till telefoner i bilen. Går inte det i en Audi? Det trodde jag.
I min bil är det extremt sällsynt att alla tittar på samma film eller musik. Var och en har sin egen att glo på.
Re: Audi e-tron
Jo det finns, men inte för 5g än. Vi har en accesspunkt liggandes i bilen istället, bilens SIM-kort används bara av bilen.Fredrik j skrev:Nej ursäkta. Jag tänkte databehovet i bilen generellt.
I min bil kan jag skapa en hotspot och dela anslutning till telefoner i bilen. Går inte det i en Audi? Det trodde jag.
I min bil är det extremt sällsynt att alla tittar på samma film eller musik. Var och en har sin egen att glo på.
https://www.audi.se/se/web/sv/models/au ... -know.html
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Audi e-tron
Vet inte vad du vill titta på och i vilken storlek/upplösning men här har 4g räckt fint för youtube och vad det nu är ungarna tittar på i baksätet. Men dom tittar som sagt på var sin telefon.dd88 skrev:Jo det finns, men inte för 5g än. Vi har en accesspunkt liggandes i bilen istället, bilens SIM-kort används bara av bilen.Fredrik j skrev:Nej ursäkta. Jag tänkte databehovet i bilen generellt.
I min bil kan jag skapa en hotspot och dela anslutning till telefoner i bilen. Går inte det i en Audi? Det trodde jag.
I min bil är det extremt sällsynt att alla tittar på samma film eller musik. Var och en har sin egen att glo på.
https://www.audi.se/se/web/sv/models/au ... -know.html
Re: Audi e-tron
Jo, man kan dela ut Wifi-hotspot i e-tron. Men ärligt talat så ser jag ingen större vits med det. Mobiltelefoner har ju sin egen mobiluppkoppling med egen surfpott, de behöver ju inte "tjuvsurfa" på bilens abonnemang. För läsplattor är det kanske en annan sak. Men har man en begränsad surfmängd i bilen så skulle jag ju ändå hellre dela ut en Wifi-hotspot från någon lämplig mobiltelefon som någon av personerna i bilen ändå har med sig. Dvs om man vill titta på film på en platta eller så. Vi har flatrate på våra mobiler, men bilen har som sagt bara 5GB. Det sista jag vill är att bilen delar med sig sin begränsade surfpott till en mobiltelefon som har flat-rate.Fredrik j skrev:I min bil är det extremt sällsynt att alla tittar på samma film eller musik. Var och en har sin egen att glo på.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Jag har med mig en 5g när vi kör till Kroatien då det är sjukt ostabilt nät i lägenheten.Fredrik j skrev:Vet inte vad du vill titta på och i vilken storlek/upplösning men här har 4g räckt fint för youtube och vad det nu är ungarna tittar på i baksätet. Men dom tittar som sagt på var sin telefon.dd88 skrev:Jo det finns, men inte för 5g än. Vi har en accesspunkt liggandes i bilen istället, bilens SIM-kort används bara av bilen.Fredrik j skrev:Nej ursäkta. Jag tänkte databehovet i bilen generellt.
I min bil kan jag skapa en hotspot och dela anslutning till telefoner i bilen. Går inte det i en Audi? Det trodde jag.
I min bil är det extremt sällsynt att alla tittar på samma film eller musik. Var och en har sin egen att glo på.
https://www.audi.se/se/web/sv/models/au ... -know.html
Är väl främst 4g+ man får in men 5g-nätet byggs ut i snabb takt.
Tycker även det är stabilare och med bättre mottagning än hotspoten som är inbyggd i bilen.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Audi e-tron
Behovet av data är inte konstant över tid. Det pendlar enormt. För dags behov som internet radio eller kartuppdatering etc räcker 10GB/år mer än väl. De övriga allternativen på Telenor som 1GB gäller det bara en månad och blir mycket admin med att ladda kontantkortet hela tiden så en gång per år 10GB 299kr, perfekt.mati skrev:Jo, man kan dela ut Wifi-hotspot i e-tron. Men ärligt talat så ser jag ingen större vits med det. Mobiltelefoner har ju sin egen mobiluppkoppling med egen surfpott, de behöver ju inte "tjuvsurfa" på bilens abonnemang. För läsplattor är det kanske en annan sak. Men har man en begränsad surfmängd i bilen så skulle jag ju ändå hellre dela ut en Wifi-hotspot från någon lämplig mobiltelefon som någon av personerna i bilen ändå har med sig. Dvs om man vill titta på film på en platta eller så. Vi har flatrate på våra mobiler, men bilen har som sagt bara 5GB. Det sista jag vill är att bilen delar med sig sin begränsade surfpott till en mobiltelefon som har flat-rate.Fredrik j skrev:I min bil är det extremt sällsynt att alla tittar på samma film eller musik. Var och en har sin egen att glo på.
Vid sommar eller vinter-semestrar med 3 barn i bilen som tittar/lyssnar på olika saker främst på Ipad's så går givetvis ofantligt mycket mer data men då kan man ladda på mer data för just de dagarna eller just den veckan.
Skönt att bilen har sin egen uppkoppling som också kan fungera som lokal wifi hotspot utan att jag behöver blanda in min telefon eller att barnen ska vara beroende av att jag delar min mobil
Re: Audi e-tron
Ja, om man bara kan tanka på nya Gigabytes på SIM-kortet vid behov är det ju smidigt.Nilp skrev:Skönt att bilen har sin egen uppkoppling som också kan fungera som lokal wifi hotspot utan att jag behöver blanda in min telefon eller att barnen ska vara beroende av att jag delar min mobil
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Audi e-tron
Tror att du underskattar medelsvensson ovilja att ladda dyrt efter vägen.martinot skrev:Visst är det trevligt med stort batteri så man kan köra ToR mellan Sthlm/Gbg i framtiden (som vi kan med vår diesel).Robertrimmevik skrev:Lucid och Tesla är där redan inom två år. Så inom 5 år givetvis. Men jag tror inte så många kommer efterfråga så mycket räckvidd utan endast de som i jobbet måste köra typ Stockholm-Göteborg t o r. Medelsvensson tror jag nöjer sig med 60 mil. För det räcker gott, en kvart på en 150kW-laddare och du har drygt 70 mil.mati skrev:Tror du verkligen att bilarna kommer att ha 80+ mil i räckvidd om så lite som 5 år? Det tror inte jag. Vissa bilar säkert. Men inte bilar för medelsvensson.
Titta på Model S. De första bilarna hade typ 40 mil i räckvidd. Det var 8-9 år sedan. Var är vi idag? Tesla har ökat räckvidden på de vassaste bilarna med i runda slängar 50% sedan första Model S kom. Alla andra elbilar är fortfarande där Tesla var när Model S lanserades.
I USA tror jag dock att efterfrågan kommer vara större på stora batterier för dom är mycket mera bilburna och har större avstånd.
Nere i Europa torde de väll nästan vara nöjda redan nu. (Hade Audi varit svenskt hade de nog inte ens släpt e-tron 50)
Lika fascinerande varje gång man åker på europasemester med bil, halva resan går ju åt till att ta sig genom Sverige.
Men det hade ju funkat och nog varit uthärdligt att göra någon gång då och då med mindre batteri. Även om det kräver ett par stopp på vägen så hade det varit OK för enstaka resor om man bara kunde ladda tillräckligt snabbt. Säg att man i framtiden med nya batterier och nya laddare trycka i så hög effekt att du kan ladda en bil med tex. 80kWh på ca. 5 minuter. Då är det uthärdligt på ett helt annat sätt än i dag. Trots att man inte kommer hela sträckan ToR på en laddning.
Så jag ser att denna utveckling som pågår av att kunna ladda allt snabbare innebär att inte alla normala människor måste köra runt med bilar med en batteribank på 200kWh eller mer.
Med tillräckligt snabb laddning så kommer många normala användare klara sig med mindre eller medelstora batteribanker alldeles utmärkt.
Och även i andra länder då solceller med egenproducerad drivmedel kommer göra att man kommer dra sig från att snabbladda.
200kWh är väll att ta i. 150kWh räcker ju för att ta sig 80-90 mil med en normal familjebil(ej SUV). De flesta tror jag kommer att välja 120kWh till familjebilen. En kombi kommer då gå 60-70 mil och man kommer inte vara beroende av ett snabbt och dyrt snabbladdningsnätverk.
En detalj till som talar för längre räckvidd är också rädslan för batteridegradering samt även olika varianter av V2G.
Men att vi är oense beror nog mest på våra egna behov.
Jag bor i laddöknen och är glad om det finns laddmöjliheter och du är bara less på att segladda.

-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Audi e-tron
Som jag förstått det så får du wifi via telefonenens simkort om du har phoneboxen.mati skrev:Ja, det är en acceptabel lösning. Men jag hade gärna haft möjlighet att få internet via mobilen också. Alla har ju inte ett löst SIM-kort liggandes. Jag råkade ha ett tvillingkort över. Men utan det hade jag inte kunnat använda internetfunktionerna i bilen. Jag kör alldeles för lite för att ett extra internetabonnemang för hade lönat sig för mig. Det är jag för snål för.martinot skrev:Låter riktigt bra, och som ett helt OK upplägg tycker jag. Ser inget problem med det. Är ju smidigt att man både kan använda eget SIM eller Audis e-sim-tjänst (något som inte går hos tex. Tesla).
De flesta bilar kan ju koppla upp sig via Wifi. Ganska konstigt att en svindyr Audi inte kan det.
Ytterligare en grej som man som Audiköpare måste ha koll på när man bygger bilen. Kostar 6000kr men det har man igen på kostnaden för ett extra simkort.
Givetvis trycker ju inte Audi på, då de vill sälja surf själv.

Re: Audi e-tron
Phonebox? Det är nog en bockruta jag har missat. Troligen ingenting hag behöver heller. Som sagt, jag har ett SIM-kort som jag ändå hade över eftersom det ingår ett "gratis" tvillingkort i mitt företags-mobilabonnemang. Innan jag hade e-tron låg SIM-kortet bara i skrivbordslådan och gjorde ingen nytta. Och utan det kortet hade jag inte haft internet i bilen eftersom jag inte hade velat betala extra för det. Mervärdet är så litet att jag inte tycker att det är värt det. Appen och navigatorn fungerar ju ändå. Det enda man får extra är internetradio.Robertrimmevik skrev:Som jag förstått det så får du wifi via telefonenens simkort om du har phoneboxen.
Ytterligare en grej som man som Audiköpare måste ha koll på när man bygger bilen. Kostar 6000kr men det har man igen på kostnaden för ett extra simkort.
Givetvis trycker ju inte Audi på, då de vill sälja surf själv.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Phoneboxen har inte jag (ger väl endast möjlighet till induktiv laddning) men jag har plats för extra simkort ändå. Vill man dela ut från telefonen kan man ju bara köra på internetdelning från telefonen ändå.mati skrev:Phonebox? Det är nog en bockruta jag har missat. Troligen ingenting hag behöver heller. Som sagt, jag har ett SIM-kort som jag ändå hade över eftersom det ingår ett "gratis" tvillingkort i mitt företags-mobilabonnemang. Innan jag hade e-tron låg SIM-kortet bara i skrivbordslådan och gjorde ingen nytta. Och utan det kortet hade jag inte haft internet i bilen eftersom jag inte hade velat betala extra för det. Mervärdet är så litet att jag inte tycker att det är värt det. Appen och navigatorn fungerar ju ändå. Det enda man får extra är internetradio.Robertrimmevik skrev:Som jag förstått det så får du wifi via telefonenens simkort om du har phoneboxen.
Ytterligare en grej som man som Audiköpare måste ha koll på när man bygger bilen. Kostar 6000kr men det har man igen på kostnaden för ett extra simkort.
Givetvis trycker ju inte Audi på, då de vill sälja surf själv.
Re: Audi e-tron
Har sett sådana familjer på restauranger och semester!Fredrik j skrev:I min bil är det extremt sällsynt att alla tittar på samma film eller musik. Var och en har sin egen att glo på.


NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Audi e-tron
Ungarna åker ju med FSD sedan flera år och det är enligt uppgift sjukt tråkigt och kräver någon form av underhållning.martinot skrev:Har sett sådana familjer på restauranger och semester!Fredrik j skrev:I min bil är det extremt sällsynt att alla tittar på samma film eller musik. Var och en har sin egen att glo på.
Men på restauranger får dom stoppa undan dom. Nån jävla måtta får det ju vara.
Re: Audi e-tron
200kW är OK idag, men knappt det. För mig är det allt för segt och långsamt för att köra elbil på resa, tex. Sthlm-GBG. Kommer ta vår diesel nästa gång om det passar.Robertrimmevik skrev:Tror att du underskattar medelsvensson ovilja att ladda dyrt efter vägen.
Och även i andra länder då solceller med egenproducerad drivmedel kommer göra att man kommer dra sig från att snabbladda.
200kWh är väll att ta i. 150kWh räcker ju för att ta sig 80-90 mil med en normal familjebil(ej SUV). De flesta tror jag kommer att välja 120kWh till familjebilen. En kombi kommer då gå 60-70 mil och man kommer inte vara beroende av ett snabbt och dyrt snabbladdningsnätverk.
En detalj till som talar för längre räckvidd är också rädslan för batteridegradering samt även olika varianter av V2G.
Men att vi är oense beror nog mest på våra egna behov.
Jag bor i laddöknen och är glad om det finns laddmöjliheter och du är bara less på att segladda.
I framtiden håller dock inte så långsam laddning som 200-300kW. Förväntar mig uppåt 700-900kW innan vi får ordning på detta elände.
Grejen är att jag tror inte att jag är ensam. Skulle inte bli förvånad om mina krav är närmare majoriteten av alla svenskars, medans entusiaster är som oftast mer förlåtande och mindre krävande (närmare dina krav).
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Audi e-tron
martinot skrev:200kW är OK idag, men knappt det. För mig är det allt för segt och långsamt för att köra elbil på resa, tex. Sthlm-GBG. Kommer ta vår diesel nästa gång om det passar.Robertrimmevik skrev:Tror att du underskattar medelsvensson ovilja att ladda dyrt efter vägen.
Och även i andra länder då solceller med egenproducerad drivmedel kommer göra att man kommer dra sig från att snabbladda.
200kWh är väll att ta i. 150kWh räcker ju för att ta sig 80-90 mil med en normal familjebil(ej SUV). De flesta tror jag kommer att välja 120kWh till familjebilen. En kombi kommer då gå 60-70 mil och man kommer inte vara beroende av ett snabbt och dyrt snabbladdningsnätverk.
En detalj till som talar för längre räckvidd är också rädslan för batteridegradering samt även olika varianter av V2G.
Men att vi är oense beror nog mest på våra egna behov.
Jag bor i laddöknen och är glad om det finns laddmöjliheter och du är bara less på att segladda.
I framtiden håller dock inte så långsam laddning som 200-300kW. Förväntar mig uppåt 700-900kW innan vi får ordning på detta elände.
Grejen är att jag tror inte att jag är ensam. Skulle inte bli förvånad om mina krav är närmare majoriteten av alla svenskars, medans entusiaster är som oftast mer förlåtande och mindre krävande.
?!?! kW eller kWh?
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Audi e-tron
kWTeslaspolen skrev:martinot skrev:200kW är OK idag, men knappt det. För mig är det allt för segt och långsamt för att köra elbil på resa, tex. Sthlm-GBG. Kommer ta vår diesel nästa gång om det passar.Robertrimmevik skrev:Tror att du underskattar medelsvensson ovilja att ladda dyrt efter vägen.
Och även i andra länder då solceller med egenproducerad drivmedel kommer göra att man kommer dra sig från att snabbladda.
200kWh är väll att ta i. 150kWh räcker ju för att ta sig 80-90 mil med en normal familjebil(ej SUV). De flesta tror jag kommer att välja 120kWh till familjebilen. En kombi kommer då gå 60-70 mil och man kommer inte vara beroende av ett snabbt och dyrt snabbladdningsnätverk.
En detalj till som talar för längre räckvidd är också rädslan för batteridegradering samt även olika varianter av V2G.
Men att vi är oense beror nog mest på våra egna behov.
Jag bor i laddöknen och är glad om det finns laddmöjliheter och du är bara less på att segladda.
I framtiden håller dock inte så långsam laddning som 200-300kW. Förväntar mig uppåt 700-900kW innan vi får ordning på detta elände.
Grejen är att jag tror inte att jag är ensam. Skulle inte bli förvånad om mina krav är närmare majoriteten av alla svenskars, medans entusiaster är som oftast mer förlåtande och mindre krävande.
?!?! kW eller kWh?
Talar om effekt på laddare.
Snabbare laddare gör att många kommer klara sig på mindre batteribanker.
Med riktigt snabba laddare så räcker nog dagens batterier i bilarna (säg runt 80kWh) fint för de som inte skall resa extremt ofta.
Kan man trycka i 0-85% i en bil med 80kWh-batteribank på ett 5 minuters laddstopp så är det OK för min del att stanna några gånger på resan.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Audi e-tron
Gå på toa, dricka en kaffe eller gud förbjude äta lunch/middag är ju inte på tapeten och oacceptabelt?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Audi e-tron
Jodå, på ett av stoppen kanske det passar in.HelectriC skrev:Gå på toa, dricka en kaffe eller gud förbjude äta lunch/middag är ju inte på tapeten och oacceptabelt?
Men jag kan inte äta 3-4 luncher/middagar under en så kort tur som Sthlm-Gbg.
Däri ligger problemet när jag väljer vår elbil istället för vår diesel (med dagens teknik).

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Audi e-tron
3-4 luncher? Ett sådant stopp kan man väl räkna minst 30min. Med vilken elbil behöver du ladda 90-120min för att köra Sthlm-Gbg? Det är ca 470km.martinot skrev:Jodå, på ett av stoppen kanske det passar in.HelectriC skrev:Gå på toa, dricka en kaffe eller gud förbjude äta lunch/middag är ju inte på tapeten och oacceptabelt?
Men jag kan inte äta 3-4 luncher/middagar under en så kort tur som Sthlm-Gbg.
Däri ligger problemet när jag väljer elbil över diesel (i dag).
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Audi e-tron
Japp. 1 lunch på 30 min är helt Ok (om det passar in på resan). Det köper jag, och har gjort så hela tiden. Absolut.HelectriC skrev:3-4 luncher? Ett sådant stopp kan man väl räkna minst 30min. Med vilken elbil behöver du ladda 90-120min för att köra Sthlm-Gbg? Det är ca 470km.martinot skrev:Jodå, på ett av stoppen kanske det passar in.HelectriC skrev:Gå på toa, dricka en kaffe eller gud förbjude äta lunch/middag är ju inte på tapeten och oacceptabelt?
Men jag kan inte äta 3-4 luncher/middagar under en så kort tur som Sthlm-Gbg.
Däri ligger problemet när jag väljer elbil över diesel (i dag).
Men de övriga 2-3 laddstoppen vill jag skall gå så snabbt som bara möjligt, och helst gå på under fem minuter. Önskar alltså inga ytterligare fler luncher på samma resa!
Förutom att det är svårt att få ner så extremt många luncher i magen på en sådan kort resa, så skulle jag bli superfet att resa med elbil då!


NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/