Ionitys laddnätverk

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av MWall »

Jerker skrev:
MWall skrev:
Jerker skrev:
På vilket sätt får Tesla konkurrens tack vare just detta avtal med fast månadskostnad? För att komma ner i Teslas pris så måste man ladda över 221 kWh/månad. Inte många som gör. Det som står i texten att det lönar sig om man laddar mer än 24 kWh är ju i jämförelse med Ionitys pris för icke avtalskunder.
Konkurrensen består i att det går att välja annan bil än Tesla och ändå ladda till ungefär samma pris.
Men det är ju precis min poäng att det inte är att ladda till samma pris. I praktiken är det inte många som detta är aktuellt för. Man måste ladda minst 221 kWh/mån på Ionity för att komma ned i samma pris som jag kan ladda på SuC utan krav på en viss laddkvot.

Måste det vara _exakt_ samma pris? Räcker det inte att kostnaden är "ungefär densamma"? De kanske tar igen den marginellt dyrare laddningen på billigare pris eller lägre försäkringspremie? Laddkostnaden är bara en pytteliten del av elbilens TCO.
Mickep
Inlägg: 3683
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Mickep »

Bmw var ett ganska ok erbjudande. Men har de öht några bilar som kan / behöver ladda särskilt mycket?
Kan flera dela på samma kort eller finns det några begräsningar.... om någon köper en BMW som andra bil och använder kortet till för att ladda billigare på huvudbilen, är det tillåtet.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av MWall »

Mickep skrev:
Bmw var ett ganska ok erbjudande. Men har de öht några bilar som kan / behöver ladda särskilt mycket?
Kan flera dela på samma kort eller finns det några begräsningar.... om någon köper en BMW som andra bil och använder kortet till för att ladda billigare på huvudbilen, är det tillåtet.
iX3 är på väg nu. Deras motsvarighet till EQC och E-Tron. En lite annan approach dock med enbart bakhjulsdrift och "bara" 286 hästar. På plussidan finns lägre pris och lägre förbrukning (jämfört med de andra två).

Snart kommer även iX och i4.
Tobbum
Inlägg: 1
Blev medlem: 15 feb 2021 09:56

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Tobbum »

Är det någon som har koll på status för Ionitys laddstation i Gävle?

Jag var förbi där efter nyår och då kunde jag inte ens se att de hade börjat bygga något trots status "now building" på Ionity.eu.
Det vore ju trevligt om den var igång till sportlovet...
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

MWall skrev:
Jerker skrev:
MWall skrev:
Jerker skrev:
På vilket sätt får Tesla konkurrens tack vare just detta avtal med fast månadskostnad? För att komma ner i Teslas pris så måste man ladda över 221 kWh/månad. Inte många som gör. Det som står i texten att det lönar sig om man laddar mer än 24 kWh är ju i jämförelse med Ionitys pris för icke avtalskunder.
Konkurrensen består i att det går att välja annan bil än Tesla och ändå ladda till ungefär samma pris.
Men det är ju precis min poäng att det inte är att ladda till samma pris. I praktiken är det inte många som detta är aktuellt för. Man måste ladda minst 221 kWh/mån på Ionity för att komma ned i samma pris som jag kan ladda på SuC utan krav på en viss laddkvot.

Måste det vara _exakt_ samma pris? Räcker det inte att kostnaden är "ungefär densamma"? De kanske tar igen den marginellt dyrare laddningen på billigare pris eller lägre försäkringspremie? Laddkostnaden är bara en pytteliten del av elbilens TCO.
Eftersom Teslas och Ionitys betalmodell är fundamentalt olika, den ena tar betalt per kWh och den andra tar en hög fast månadsavgift + kWh, kan man rimligen bara jämföra priserna när man räknar så som Jerker gör. Var går brytpunkten så att det är samma kostnad per kWh och när är Tesla billigare? Om man börjar räkna "ungefärlig kostnad" blir det ju lite fel, då får man plötsligt ta med allt möjligt i kalkylen. Det blir onödigt komplext och ingen fattar nånting.
Däremot så kan man jämföra olika Ionity-priser med varandra. En e-tron laddar 10 öre billigare än en ID3. Där kan man fortfarande säga att det är ungefär samma pris för laddning utan att behöva bli upphetsad över att VW är lite dyrare.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1968
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av BrooklynS »

Såg nu att Tesla differentierar priserna beroende på tid, gör Ionity något liknande?

Halva priset, dvs 1,85 SEK/kWh på icke rusningstider. Klart smart för att öka spridningen och därmed minska ev köer. Billigare än att bygga fler stationer dessutom.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

BrooklynS skrev:
Såg nu att Tesla differentierar priserna beroende på tid, gör Ionity något liknande?
Nej herregud bevare. Är inte Ionitys prissättning redan tillräckligt invecklad och obegriplig? Skulle de också börja med olika priser vid olika tider och vid olika platser skulle de lika gärna kunna kasta tärning för att bestämma priset.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12716
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Fredrik j »

Mickep skrev:
Bmw var ett ganska ok erbjudande. Men har de öht några bilar som kan / behöver ladda särskilt mycket?
Kan flera dela på samma kort eller finns det några begräsningar.... om någon köper en BMW som andra bil och använder kortet till för att ladda billigare på huvudbilen, är det tillåtet.
Man sålde ju drygt 700 i3 under 2020...
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11210
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Jerker »

BrooklynS skrev:
Såg nu att Tesla differentierar priserna beroende på tid, gör Ionity något liknande?

Halva priset, dvs 1,85 SEK/kWh på icke rusningstider. Klart smart för att öka spridningen och därmed minska ev köer. Billigare än att bygga fler stationer dessutom.
Ja, men bara halva priset på dagar nära populära reshelger:
13:e, 15:e, 20:e, 22:a, 27:e februari och 1:a, 6:e, 8:e mars.
David_H
Inlägg: 40
Blev medlem: 02 apr 2020 21:41

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av David_H »

Tobbum skrev:
Är det någon som har koll på status för Ionitys laddstation i Gävle?

Jag var förbi där efter nyår och då kunde jag inte ens se att de hade börjat bygga något trots status "now building" på Ionity.eu.
Det vore ju trevligt om den var igång till sportlovet...
Antagligen inte klart till påsk när jag frågade dem på FB förra veckan. Det berodde på bygglovet från kommunen enligt dem.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19937
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Bjelke »

David_H skrev:
Tobbum skrev:
Är det någon som har koll på status för Ionitys laddstation i Gävle?

Jag var förbi där efter nyår och då kunde jag inte ens se att de hade börjat bygga något trots status "now building" på Ionity.eu.
Det vore ju trevligt om den var igång till sportlovet...
Antagligen inte klart till påsk när jag frågade dem på FB förra veckan. Det berodde på bygglovet från kommunen enligt dem.
Vart i Gävle var det dom skulle bygga?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare
Inlägg: 426
Blev medlem: 22 maj 2017 16:12
Ort: Stockholm

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av thnis »

Bjelke skrev:
David_H skrev:
Tobbum skrev:
Är det någon som har koll på status för Ionitys laddstation i Gävle?

Jag var förbi där efter nyår och då kunde jag inte ens se att de hade börjat bygga något trots status "now building" på Ionity.eu.
Det vore ju trevligt om den var igång till sportlovet...
Antagligen inte klart till påsk när jag frågade dem på FB förra veckan. Det berodde på bygglovet från kommunen enligt dem.
Vart i Gävle var det dom skulle bygga?
5 minuter från E4 i riktning västerut mot Valbo, Sandviken. Circle K. Finns även en Bee laddare där. Så det här blir en stor förbättring. Som fd Gävlebo så kommer vi använda den 1-2 ggr i månaden då vi är uppe och hälsar på familj, släkt o vänner.
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av helix »

Inte i Gävle och inte Ionity, men Eon/Clever öppnade häromdagen två 300 kW laddare i Tönnebro, 5 mil norr om Gävle. De ska tydligen fortsätta sin expansion norrut, vilket är klart positivt.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

helix skrev:
Inte i Gävle och inte Ionity, men Eon/Clever öppnade häromdagen två 300 kW laddare i Tönnebro, 5 mil norr om Gävle. De ska tydligen fortsätta sin expansion norrut, vilket är klart positivt.
Yes, 300kW! Det är så det skall byggas om Eon/Clever vill vara en framtida spelare bland de stora.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 761
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Lophornis »

martinot skrev:
helix skrev:
Inte i Gävle och inte Ionity, men Eon/Clever öppnade häromdagen två 300 kW laddare i Tönnebro, 5 mil norr om Gävle. De ska tydligen fortsätta sin expansion norrut, vilket är klart positivt.
Yes, 300kW! Det är så det skall byggas om Eon/Clever vill vara en framtida spelare bland de stora.
Hoppas service anläggningen har öppen 24/7 nu då för sist jag stanna där var det stängt på macken.
Tesla Model 3 LR 2024 blå
Tesla Model 3 LR 2021 vit (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Mickep
Inlägg: 3683
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Mickep »

Spännande att se vad som händer om de kommer bli välbesökta. (vilka bilar är det som utnyttja dessa till fullo?)
chaffis75
elbilist
Inlägg: 5504
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av chaffis75 »

martinot skrev:
helix skrev:
Inte i Gävle och inte Ionity, men Eon/Clever öppnade häromdagen två 300 kW laddare i Tönnebro, 5 mil norr om Gävle. De ska tydligen fortsätta sin expansion norrut, vilket är klart positivt.
Yes, 300kW! Det är så det skall byggas om Eon/Clever vill vara en framtida spelare bland de stora.
Wow kul du ökar effekt ännu mer.. Eon högeffektladdare har väl hittills varit typ 150 eller 175 kW, kul de tar nästa steg nu.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
David_H
Inlägg: 40
Blev medlem: 02 apr 2020 21:41

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av David_H »

helix skrev:
Inte i Gävle och inte Ionity, men Eon/Clever öppnade häromdagen två 300 kW laddare i Tönnebro, 5 mil norr om Gävle. De ska tydligen fortsätta sin expansion norrut, vilket är klart positivt.
Schnyggt och tack för tipset! Bra för nerverna inför Sälen i påsk :)! Edit: eller nej... Upp till Tönnebro åker man ju inte när man ska till Sälen. Faen...
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19937
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Bjelke »

chaffis75 skrev:
martinot skrev:
helix skrev:
Inte i Gävle och inte Ionity, men Eon/Clever öppnade häromdagen två 300 kW laddare i Tönnebro, 5 mil norr om Gävle. De ska tydligen fortsätta sin expansion norrut, vilket är klart positivt.
Yes, 300kW! Det är så det skall byggas om Eon/Clever vill vara en framtida spelare bland de stora.
Wow kul du ökar effekt ännu mer.. Eon högeffektladdare har väl hittills varit typ 150 eller 175 kW, kul de tar nästa steg nu.
Den hade nog iAkita velat haft på plats när det var ”rejs” för ett tag sedan :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
iAkita
elbilist
Inlägg: 2761
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av iAkita »

Bjelke skrev:
chaffis75 skrev:
martinot skrev:
helix skrev:
Inte i Gävle och inte Ionity, men Eon/Clever öppnade häromdagen två 300 kW laddare i Tönnebro, 5 mil norr om Gävle. De ska tydligen fortsätta sin expansion norrut, vilket är klart positivt.
Yes, 300kW! Det är så det skall byggas om Eon/Clever vill vara en framtida spelare bland de stora.
Wow kul du ökar effekt ännu mer.. Eon högeffektladdare har väl hittills varit typ 150 eller 175 kW, kul de tar nästa steg nu.
Den hade nog iAkita velat haft på plats när det var ”rejs” för ett tag sedan :)
Ja, det hade varit något det! Sen har Ionity öppnat i Gränna, Uppsala och Hudiksvall sen dess, så det hade varit mycket lättare att optimera laddningen upp till Sundsvall nu. Norr om Sundsvall är det väl lika mycket öken fortfarande tyvärr.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19937
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Bjelke »

Du hade lätt haft ledningen ett bra tag till den gången iaf :)
Inte bara seg laddning i Tönnebro, det strulade ju en del också (även om det kunde ha
strulat mindre).
Ioniqen hade haft lite bättre flyt också :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 761
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Lophornis »

iAkita skrev:
Bjelke skrev:
chaffis75 skrev:
martinot skrev:
helix skrev:
Inte i Gävle och inte Ionity, men Eon/Clever öppnade häromdagen två 300 kW laddare i Tönnebro, 5 mil norr om Gävle. De ska tydligen fortsätta sin expansion norrut, vilket är klart positivt.
Yes, 300kW! Det är så det skall byggas om Eon/Clever vill vara en framtida spelare bland de stora.
Wow kul du ökar effekt ännu mer.. Eon högeffektladdare har väl hittills varit typ 150 eller 175 kW, kul de tar nästa steg nu.
Den hade nog iAkita velat haft på plats när det var ”rejs” för ett tag sedan :)
Ja, det hade varit något det! Sen har Ionity öppnat i Gränna, Uppsala och Hudiksvall sen dess, så det hade varit mycket lättare att optimera laddningen upp till Sundsvall nu. Norr om Sundsvall är det väl lika mycket öken fortfarande tyvärr.
Det kommer upp en hpc laddare för icke Tesla bilar i Töre snart.
Tesla Model 3 LR 2024 blå
Tesla Model 3 LR 2021 vit (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
BEV[e-Rage]
Inlägg: 574
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av BEV[e-Rage] »

Vad blir Ionitys svar på detta?
https://alltomelbil.se/tesla-gor-det-en ... enfjallen/

Kanske att höja priset ännu mer så att ingen åker någonstans någonsin.. :roll:
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

chaffis75 skrev:
martinot skrev:
helix skrev:
Inte i Gävle och inte Ionity, men Eon/Clever öppnade häromdagen två 300 kW laddare i Tönnebro, 5 mil norr om Gävle. De ska tydligen fortsätta sin expansion norrut, vilket är klart positivt.
Yes, 300kW! Det är så det skall byggas om Eon/Clever vill vara en framtida spelare bland de stora.
Wow kul du ökar effekt ännu mer.. Eon högeffektladdare har väl hittills varit typ 150 eller 175 kW, kul de tar nästa steg nu.
Nej. Har alltid ansett att 150 kW, inklusive Teslas gamla V2, är "meh". :?

Idag så är det 250-350 kW som gäller, för att vara OK som snabbladdare som sätts upp idag. (I framtiden förhoppningsvis uppåt 900 kW.)

Håller med att det är riktigt kul att EON är med på tåget med satsningen på 300kW! :)

Behövs mer konkurrens till SuC, och Ionity har jag lite tappat tron på (inget fel på effekten, man takten som de rullas ut med är alldeles för klent och slött).
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Svenssons »

martinot skrev:

Nej. Har alltid ansett att 150 kW, inklusive Teslas gamla V2, är "meh". :?

Idag så är det 250-350 kW som gäller, för att vara OK som snabbladdare som sätts upp idag. (I framtiden förhoppningsvis uppåt 900 kW.)
Idag kan väl ingen bil ladda snabbare än 270 kW och det finns väl bara ett par modeller som kan ladda i 250kW eller snabbare. Inte särskilt många bilar som är annonserade i högre hastigheter heller för försäljning i år.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Skriv svar