Det skiljer ju ofta mer än 200’ mellan en budgetbil som skulle kunna utföra majoriteten av en familjs transporter och den bil man verkligen köper.mati skrev:Ja, folk har alltid köpt bil utifrån worst case. Så är det. Har man råd så tar man alltid en större motor än nödvändigt, eller kanske rentav en lite större bil än vad man egentligen behöver.
Men om det i slutändan innebär att en exakt likadan bil kostar 200k mer, bara för att den har 60 mil i räckvidd istället för 40 mil, vete fan om man fortfarande väljer den mycket dyrare bilen bara för att slippa snabbladda en extra gång på den enda semesterresan man gör om året.
Audi e-tron
Moderator: Redaktion
Re: Audi e-tron
Re: Audi e-tron
Till vardags klarar ju sig dom allra flesta med att ladda hemma medans man sover.BrooklynS skrev:Fortfarande så kör de flesta inte långresor.Fredrik j skrev:Proportionerna blir ju absurda. Om man förväntar sig laddstationer av med samma täckning som Tesla har idag, hur många skulle det bli?BrooklynS skrev:Med utbyggda laddnätverk kan man göra batterierna mindre och billigare och ÄNDÅ klara av att åka dit man vill.
Förr behövde man 40 mils räckvidd för att kunna åka långresor, om något år räcker det med 15 mils räckvidd...
När ni räknar laddtid osv så är det viktiga km/h, inte nödvändigtvis maximal peakeffekt.
Har tesla 450 snabbladdare i sverige? på 15000 bilar. Om 50% av sveriges bilar blir elbilar om några år kommer det ju behövas över 100 000 laddstationer. Det dubbla när alla bilar är elbilar.
Ska man sen tänka sig att bilarna behöver kopplas in ännu oftare.
Det viktiga är avståndet dem emellan.
Re: Audi e-tron
Fast då skiljer det mer än räckvidd. Storlek, utrustning, prestanda osv.Fredrik j skrev:Det skiljer ju ofta mer än 200’ mellan en budgetbil som skulle kunna utföra majoriteten av en familjs transporter och den bil man verkligen köper.mati skrev:Ja, folk har alltid köpt bil utifrån worst case. Så är det. Har man råd så tar man alltid en större motor än nödvändigt, eller kanske rentav en lite större bil än vad man egentligen behöver.
Men om det i slutändan innebär att en exakt likadan bil kostar 200k mer, bara för att den har 60 mil i räckvidd istället för 40 mil, vete fan om man fortfarande väljer den mycket dyrare bilen bara för att slippa snabbladda en extra gång på den enda semesterresan man gör om året.
Re: Audi e-tron
Javisst. Men det finns en vilja att betala för mer än det allra nödvändigaste. Skulle tro att det blir så även i framtiden.MWall skrev:Fast då skiljer det mer än räckvidd. Storlek, utrustning, prestanda osv.Fredrik j skrev:Det skiljer ju ofta mer än 200’ mellan en budgetbil som skulle kunna utföra majoriteten av en familjs transporter och den bil man verkligen köper.mati skrev:Ja, folk har alltid köpt bil utifrån worst case. Så är det. Har man råd så tar man alltid en större motor än nödvändigt, eller kanske rentav en lite större bil än vad man egentligen behöver.
Men om det i slutändan innebär att en exakt likadan bil kostar 200k mer, bara för att den har 60 mil i räckvidd istället för 40 mil, vete fan om man fortfarande väljer den mycket dyrare bilen bara för att slippa snabbladda en extra gång på den enda semesterresan man gör om året.
Re: Audi e-tron
Riktigt underhållande klipp när Auto Motorsport kör elbils race! 75 mil för att se vem som är snabbast!
7 Elbilar.
E-tron
Zoe
id3
Taycan
Volvo xc40
Model 3 LR
E-niro.
Spoiler: e-tron vinnare
7 Elbilar.
E-tron
Zoe
id3
Taycan
Volvo xc40
Model 3 LR
E-niro.
Spoiler: e-tron vinnare

Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
Re: Audi e-tron
Via Android Auto eller AppleCarPlay, endast via usb. Dvs inte trådlöst och ja via mobilen. Du styr ju via device-projektion så inget pillande på mobilen behövs.HelectriC skrev:Har en fråga till de som har erfarenhet av senaste etron infotainmentsystem. Hur är det med Spotify och TuneIn? Får man det genom bilen eller måste det hämtas från mobilen? Om det behöver tas via mobilen, måste man då först gå in på mobilen och starta det eller hur funkar det? Om man har Android, måste man då ansluta kabel eller går det trådlöst?
Du måste dock ha kryssat rätt i tillvalslistan!
Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
Audi Q8 E-Tron 55 s-line
Re: Audi e-tron
Hmm, ok, så det betyder att man alltid måste ta ut mobilen från jackfickan för att kunna få Spotify/TuneIn? Det låter ju inte så kul nej. Anledningen att jag frågar är för jag antar att infotainmentsystemet är likadant i etron GT, som jag är intresserad av.Moelito skrev:Via Android Auto eller AppleCarPlay, endast via usb. Dvs inte trådlöst och ja via mobilen. Du styr ju via device-projektion så inget pillande på mobilen behövs.HelectriC skrev:Har en fråga till de som har erfarenhet av senaste etron infotainmentsystem. Hur är det med Spotify och TuneIn? Får man det genom bilen eller måste det hämtas från mobilen? Om det behöver tas via mobilen, måste man då först gå in på mobilen och starta det eller hur funkar det? Om man har Android, måste man då ansluta kabel eller går det trådlöst?
Du måste dock ha kryssat rätt i tillvalslistan!
Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Audi e-tron
Kommande generationen från Audi ska ha trådlös Carplay och android auto
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Audi e-tron
Dom bör väl ha fixat wireless carplay/auto i den. Det finns ju tom i ID3 nu.HelectriC skrev:Hmm, ok, så det betyder att man alltid måste ta ut mobilen från jackfickan för att kunna få Spotify/TuneIn? Det låter ju inte så kul nej. Anledningen att jag frågar är för jag antar att infotainmentsystemet är likadant i etron GT, som jag är intresserad av.Moelito skrev:Via Android Auto eller AppleCarPlay, endast via usb. Dvs inte trådlöst och ja via mobilen. Du styr ju via device-projektion så inget pillande på mobilen behövs.HelectriC skrev:Har en fråga till de som har erfarenhet av senaste etron infotainmentsystem. Hur är det med Spotify och TuneIn? Får man det genom bilen eller måste det hämtas från mobilen? Om det behöver tas via mobilen, måste man då först gå in på mobilen och starta det eller hur funkar det? Om man har Android, måste man då ansluta kabel eller går det trådlöst?
Du måste dock ha kryssat rätt i tillvalslistan!
Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
-
- Inlägg: 11
- Blev medlem: 26 jul 2020 09:16
- Referralkod: ts.la/urban417448
Re: Audi e-tron
Jag hämtade ut min 55:a i Oktober-2020 och den har trådlös CarPlay, så du behöver inte koppla in mobilen med USB.HelectriC skrev:Hmm, ok, så det betyder att man alltid måste ta ut mobilen från jackfickan för att kunna få Spotify/TuneIn? Det låter ju inte så kul nej. Anledningen att jag frågar är för jag antar att infotainmentsystemet är likadant i etron GT, som jag är intresserad av.Moelito skrev:Via Android Auto eller AppleCarPlay, endast via usb. Dvs inte trådlöst och ja via mobilen. Du styr ju via device-projektion så inget pillande på mobilen behövs.HelectriC skrev:Har en fråga till de som har erfarenhet av senaste etron infotainmentsystem. Hur är det med Spotify och TuneIn? Får man det genom bilen eller måste det hämtas från mobilen? Om det behöver tas via mobilen, måste man då först gå in på mobilen och starta det eller hur funkar det? Om man har Android, måste man då ansluta kabel eller går det trådlöst?
Du måste dock ha kryssat rätt i tillvalslistan!
Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
Re: Audi e-tron
Kommer det några inbyggda media-appar direkt i Audis infotainmentsystem i kommande generationer?dd88 skrev:Kommande generationen från Audi ska ha trådlös Carplay och android auto

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Audi e-tron
E-tron har ingen Spotify-klient, och inte TuneIn heller. Men den har någon annan form av internetradio som fungerar exakt på samma sätt som TuneIn. Helt likvärdigt enligt mig. Och det är faktiskt inkluderat i bilens infotainmentsystem. Det krävs ingen mobiltelefon, men däremot så måste man ha internetabonnemang. Antingen så använder man ett eget SIM-kort, det gör jag, eller så betalar man ett par hundringar i månaden för att få internet via bilens eSIM. I motsats till charging service abonnemanget kan dock internetabonnemanget tecknas månadsvis, t.ex. när man ska åka på semester.HelectriC skrev:Hmm, ok, så det betyder att man alltid måste ta ut mobilen från jackfickan för att kunna få Spotify/TuneIn? Det låter ju inte så kul nej. Anledningen att jag frågar är för jag antar att infotainmentsystemet är likadant i etron GT, som jag är intresserad av.
Obs, det går inte att dela ut mobilens Wifi för att få internet i bilen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
CarPlay är väl iPhone? Jag har Samsung. Funkar det också i ID.3?taliz skrev:Dom bör väl ha fixat wireless carplay/auto i den. Det finns ju tom i ID3 nu.HelectriC skrev:Hmm, ok, så det betyder att man alltid måste ta ut mobilen från jackfickan för att kunna få Spotify/TuneIn? Det låter ju inte så kul nej. Anledningen att jag frågar är för jag antar att infotainmentsystemet är likadant i etron GT, som jag är intresserad av.Moelito skrev:Via Android Auto eller AppleCarPlay, endast via usb. Dvs inte trådlöst och ja via mobilen. Du styr ju via device-projektion så inget pillande på mobilen behövs.HelectriC skrev:Har en fråga till de som har erfarenhet av senaste etron infotainmentsystem. Hur är det med Spotify och TuneIn? Får man det genom bilen eller måste det hämtas från mobilen? Om det behöver tas via mobilen, måste man då först gå in på mobilen och starta det eller hur funkar det? Om man har Android, måste man då ansluta kabel eller går det trådlöst?
Du måste dock ha kryssat rätt i tillvalslistan!
Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Audi e-tron
Min är en tidig -20 uthämtad i oktober -19 och har trådlös carplay. Men jag tror att du behöver tillvalet audi smartphone interface.Soyakorv skrev:Jag hämtade ut min 55:a i Oktober-2020 och den har trådlös CarPlay, så du behöver inte koppla in mobilen med USB.HelectriC skrev:Hmm, ok, så det betyder att man alltid måste ta ut mobilen från jackfickan för att kunna få Spotify/TuneIn? Det låter ju inte så kul nej. Anledningen att jag frågar är för jag antar att infotainmentsystemet är likadant i etron GT, som jag är intresserad av.Moelito skrev:Via Android Auto eller AppleCarPlay, endast via usb. Dvs inte trådlöst och ja via mobilen. Du styr ju via device-projektion så inget pillande på mobilen behövs.HelectriC skrev:Har en fråga till de som har erfarenhet av senaste etron infotainmentsystem. Hur är det med Spotify och TuneIn? Får man det genom bilen eller måste det hämtas från mobilen? Om det behöver tas via mobilen, måste man då först gå in på mobilen och starta det eller hur funkar det? Om man har Android, måste man då ansluta kabel eller går det trådlöst?
Du måste dock ha kryssat rätt i tillvalslistan!
Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
Re: Audi e-tron
Android Auto finns väl fortfarande inte officiellt i europa, dvs genom Google play? Tidigare behövde man installera appen vid sidan om vilket också fungerar. Man behöver då själv installera eventuella uppdateringar då det inte sker automatiskt. Kanske har det ändrats. Det var anledningen till varför jag bytte till iphone.HelectriC skrev:CarPlay är väl iPhone? Jag har Samsung. Funkar det också i ID.3?taliz skrev:Dom bör väl ha fixat wireless carplay/auto i den. Det finns ju tom i ID3 nu.HelectriC skrev:Hmm, ok, så det betyder att man alltid måste ta ut mobilen från jackfickan för att kunna få Spotify/TuneIn? Det låter ju inte så kul nej. Anledningen att jag frågar är för jag antar att infotainmentsystemet är likadant i etron GT, som jag är intresserad av.Moelito skrev:Via Android Auto eller AppleCarPlay, endast via usb. Dvs inte trådlöst och ja via mobilen. Du styr ju via device-projektion så inget pillande på mobilen behövs.HelectriC skrev:Har en fråga till de som har erfarenhet av senaste etron infotainmentsystem. Hur är det med Spotify och TuneIn? Får man det genom bilen eller måste det hämtas från mobilen? Om det behöver tas via mobilen, måste man då först gå in på mobilen och starta det eller hur funkar det? Om man har Android, måste man då ansluta kabel eller går det trådlöst?
Du måste dock ha kryssat rätt i tillvalslistan!
Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
Re: Audi e-tron
Jo, Android Auto finns, funkar bra i eGolfen sen i alla fall 6mån. Men det är med kabel och det är jobbigt
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Audi e-tron
För Carplay finns det adaptrar man kopplar in i bilen som ger trådlös funktionalitet, köpte en till mina svärföräldrar och även om det inte är lika snappy så har det funkat över förväntan.HelectriC skrev:Jo, Android Auto finns, funkar bra i eGolfen sen i alla fall 6mån. Men det är med kabel och det är jobbigt
Borde väl finnas motsvarande för Android Auto?
https://macworld.idg.se/2.1038/1.736397 ... -re-stream
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Audi e-tron
jag har sett den till Carplay, men tyvärr verkar det inte finnas liknande till AA, inte vad jag hittat iaf.dd88 skrev:För Carplay finns det adaptrar man kopplar in i bilen som ger trådlös funktionalitet, köpte en till mina svärföräldrar och även om det inte är lika snappy så har det funkat över förväntan.HelectriC skrev:Jo, Android Auto finns, funkar bra i eGolfen sen i alla fall 6mån. Men det är med kabel och det är jobbigt
Borde väl finnas motsvarande för Android Auto?
https://macworld.idg.se/2.1038/1.736397 ... -re-stream
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Audi e-tron
Trevligt att se att Audi har liknande tjänster direkt i infotainmentsystemet (tycker oftast att det är smidigare, och blir ofta bättre integrering med bilens andra system).mati skrev:E-tron har ingen Spotify-klient, och inte TuneIn heller. Men den har någon annan form av internetradio som fungerar exakt på samma sätt som TuneIn. Helt likvärdigt enligt mig. Och det är faktiskt inkluderat i bilens infotainmentsystem.HelectriC skrev:Hmm, ok, så det betyder att man alltid måste ta ut mobilen från jackfickan för att kunna få Spotify/TuneIn? Det låter ju inte så kul nej. Anledningen att jag frågar är för jag antar att infotainmentsystemet är likadant i etron GT, som jag är intresserad av.
Låter riktigt bra, och som ett helt OK upplägg tycker jag. Ser inget problem med det. Är ju smidigt att man både kan använda eget SIM eller Audis e-sim-tjänst (något som inte går hos tex. Tesla).mati skrev:Det krävs ingen mobiltelefon, men däremot så måste man ha internetabonnemang. Antingen så använder man ett eget SIM-kort, det gör jag, eller så betalar man ett par hundringar i månaden för att få internet via bilens eSIM. I motsats till charging service abonnemanget kan dock internetabonnemanget tecknas månadsvis, t.ex. när man ska åka på semester.
Obs, det går inte att dela ut mobilens Wifi för att få internet i bilen.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Audi e-tron
Ja, det är en acceptabel lösning. Men jag hade gärna haft möjlighet att få internet via mobilen också. Alla har ju inte ett löst SIM-kort liggandes. Jag råkade ha ett tvillingkort över. Men utan det hade jag inte kunnat använda internetfunktionerna i bilen. Jag kör alldeles för lite för att ett extra internetabonnemang för hade lönat sig för mig. Det är jag för snål för.martinot skrev:Låter riktigt bra, och som ett helt OK upplägg tycker jag. Ser inget problem med det. Är ju smidigt att man både kan använda eget SIM eller Audis e-sim-tjänst (något som inte går hos tex. Tesla).
De flesta bilar kan ju koppla upp sig via Wifi. Ganska konstigt att en svindyr Audi inte kan det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Audi e-tron
Lucid och Tesla är där redan inom två år. Så inom 5 år givetvis. Men jag tror inte så många kommer efterfråga så mycket räckvidd utan endast de som i jobbet måste köra typ Stockholm-Göteborg t o r. Medelsvensson tror jag nöjer sig med 60 mil. För det räcker gott, en kvart på en 150kW-laddare och du har drygt 70 mil.mati skrev:Tror du verkligen att bilarna kommer att ha 80+ mil i räckvidd om så lite som 5 år? Det tror inte jag. Vissa bilar säkert. Men inte bilar för medelsvensson.
Titta på Model S. De första bilarna hade typ 40 mil i räckvidd. Det var 8-9 år sedan. Var är vi idag? Tesla har ökat räckvidden på de vassaste bilarna med i runda slängar 50% sedan första Model S kom. Alla andra elbilar är fortfarande där Tesla var när Model S lanserades.
I USA tror jag dock att efterfrågan kommer vara större på stora batterier för dom är mycket mera bilburna och har större avstånd.
Nere i Europa torde de väll nästan vara nöjda redan nu. (Hade Audi varit svenskt hade de nog inte ens släpt e-tron 50)
Lika fascinerande varje gång man åker på europasemester med bil, halva resan går ju åt till att ta sig genom Sverige.

Re: Audi e-tron
Visst är det trevligt med stort batteri så man kan köra ToR mellan Sthlm/Gbg i framtiden (som vi kan med vår diesel).Robertrimmevik skrev:Lucid och Tesla är där redan inom två år. Så inom 5 år givetvis. Men jag tror inte så många kommer efterfråga så mycket räckvidd utan endast de som i jobbet måste köra typ Stockholm-Göteborg t o r. Medelsvensson tror jag nöjer sig med 60 mil. För det räcker gott, en kvart på en 150kW-laddare och du har drygt 70 mil.mati skrev:Tror du verkligen att bilarna kommer att ha 80+ mil i räckvidd om så lite som 5 år? Det tror inte jag. Vissa bilar säkert. Men inte bilar för medelsvensson.
Titta på Model S. De första bilarna hade typ 40 mil i räckvidd. Det var 8-9 år sedan. Var är vi idag? Tesla har ökat räckvidden på de vassaste bilarna med i runda slängar 50% sedan första Model S kom. Alla andra elbilar är fortfarande där Tesla var när Model S lanserades.
I USA tror jag dock att efterfrågan kommer vara större på stora batterier för dom är mycket mera bilburna och har större avstånd.
Nere i Europa torde de väll nästan vara nöjda redan nu. (Hade Audi varit svenskt hade de nog inte ens släpt e-tron 50)
Lika fascinerande varje gång man åker på europasemester med bil, halva resan går ju åt till att ta sig genom Sverige.
Men det hade ju funkat och nog varit uthärdligt att göra någon gång då och då med mindre batteri. Även om det kräver ett par stopp på vägen så hade det varit OK för enstaka resor om man bara kunde ladda tillräckligt snabbt. Säg att man i framtiden med nya batterier och nya laddare trycka i så hög effekt att du kan ladda en bil med tex. 80kWh på ca. 5 minuter. Då är det uthärdligt på ett helt annat sätt än i dag. Trots att man inte kommer hela sträckan ToR på en laddning.
Så jag ser att denna utveckling som pågår av att kunna ladda allt snabbare innebär att inte alla normala människor måste köra runt med bilar med en batteribank på 200kWh eller mer.
Med tillräckligt snabb laddning så kommer många normala användare klara sig med mindre eller medelstora batteribanker alldeles utmärkt.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Audi e-tron
Hehe, ja. Nu åker vi ju inte till Tyskland längre, men då vi gjorde det var det mindre än 30 mil att köra genom Tyskland. Och den korta sträckan kändes ändå som en världsresa och man blev betydligt mer trött än på den låååånga resan genom halva Sverige.Robertrimmevik skrev:Lika fascinerande varje gång man åker på europasemester med bil, halva resan går ju åt till att ta sig genom Sverige.
I Tyskland upplever man 3 mil som vansinnigt långt. Det är ju typ sträckan till näst-nästa stad och man passerar 100 småbyar på vägen. Här kör vi ibland mer än så bara för att käka lunch nånstans.

Tyskarna behöver sannerligen inga bilar med en massa räckvidd.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Det går mycket ström i 200 på autobahnmati skrev:Hehe, ja. Nu åker vi ju inte till Tyskland längre, men då vi gjorde det var det mindre än 30 mil att köra genom Tyskland. Och den korta sträckan kändes ändå som en världsresa och man blev betydligt mer trött än på den låååånga resan genom halva Sverige.Robertrimmevik skrev:Lika fascinerande varje gång man åker på europasemester med bil, halva resan går ju åt till att ta sig genom Sverige.
I Tyskland upplever man 3 mil som vansinnigt långt. Det är ju typ sträckan till näst-nästa stad och man passerar 100 småbyar på vägen. Här kör vi ibland mer än så bara för att käka lunch nånstans.
Tyskarna behöver sannerligen inga bilar med en massa räckvidd.

Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Audi e-tron
Vi har gemensam datapott i familjen och bilen har ett eget data abonnemang som bidrar till potten.mati skrev:Ja, det är en acceptabel lösning. Men jag hade gärna haft möjlighet att få internet via mobilen också. Alla har ju inte ett löst SIM-kort liggandes. Jag råkade ha ett tvillingkort över. Men utan det hade jag inte kunnat använda internetfunktionerna i bilen. Jag kör alldeles för lite för att ett extra internetabonnemang för hade lönat sig för mig. Det är jag för snål för.martinot skrev:Låter riktigt bra, och som ett helt OK upplägg tycker jag. Ser inget problem med det. Är ju smidigt att man både kan använda eget SIM eller Audis e-sim-tjänst (något som inte går hos tex. Tesla).
De flesta bilar kan ju koppla upp sig via Wifi. Ganska konstigt att en svindyr Audi inte kan det.