Model 3/Y. Fast anställning + enskild firma vid sidan om.
Moderator: Redaktion
-
Model 3/Y. Fast anställning + enskild firma vid sidan om.
Hej. Jag har läst så många trådar gällande ämnet vad som är förmånligast gällande teslaköp men har svårt att få någon klarhet.
Jag har en inkomst runt 550 000 kr från förvärvsarbete. Utöver det har jag en enskild firma med ett resultat runt 150 000 kr. Tar ut allt från enskilda firman så en hel del försvinner ju i skatt.
Jag har börjat kolla på att köpa en model 3 SR+ eller LR. Alternativt en model Y LR. Tanken var att köpa den privat för att slippa krångel men jag börjar funder om det är dumt att inte kolla ordentligt om det lönar sig att leasa eller köpa den på firman. Jag kör 0 mil i firman och runt 3500 mil privat.
Som sagt så har jag googlat en massa och läst alla trådar jag hittat. Kollat på alla kalkyler jag hittat men jag har svårt att få fram en slutsiffra om det lönar sig som jag känner att jag kan lite på.
Jag förstår om ni är trötta på sådana här trådar och förväntar mig inte att ni ska räkna på det åt mig. Tänkte mest om någon varit i en liknande situation och kan ge råd om det lönar sig. Sköter min egen redovisning men jag kommer anlita en revisor om jag går den här vägen.
Tack på förhand.
Jag har en inkomst runt 550 000 kr från förvärvsarbete. Utöver det har jag en enskild firma med ett resultat runt 150 000 kr. Tar ut allt från enskilda firman så en hel del försvinner ju i skatt.
Jag har börjat kolla på att köpa en model 3 SR+ eller LR. Alternativt en model Y LR. Tanken var att köpa den privat för att slippa krångel men jag börjar funder om det är dumt att inte kolla ordentligt om det lönar sig att leasa eller köpa den på firman. Jag kör 0 mil i firman och runt 3500 mil privat.
Som sagt så har jag googlat en massa och läst alla trådar jag hittat. Kollat på alla kalkyler jag hittat men jag har svårt att få fram en slutsiffra om det lönar sig som jag känner att jag kan lite på.
Jag förstår om ni är trötta på sådana här trådar och förväntar mig inte att ni ska räkna på det åt mig. Tänkte mest om någon varit i en liknande situation och kan ge råd om det lönar sig. Sköter min egen redovisning men jag kommer anlita en revisor om jag går den här vägen.
Tack på förhand.
Re: Model 3/Y. Fast anställning + enskild firma vid sidan om
Har för mig att du måste köra minst 100 mil i tjänsten för att få lyfta halva momsen vid företagsleasing. Dvs kankse inte lika förmånligt om du kör 0 mil i tjänsten.kristofferf skrev:Hej. Jag har läst så många trådar gällande ämnet vad som är förmånligast gällande teslaköp men har svårt att få någon klarhet.
Tack på förhand.
Med noll mil i tjänsten får du inte dra halva momsen, och med de nya förmånsvärdena kan det bli svårt att få kalkylen att gå ihop.
Men få se vad förmånsvärdet på Y blir först. Allt är ju lite uppe i luften just nu.
Men få se vad förmånsvärdet på Y blir först. Allt är ju lite uppe i luften just nu.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Det är väl inte svårt att se till att köra 100 mil i tjänsten?
-
jbark skrev:Har för mig att du måste köra minst 100 mil i tjänsten för att få lyfta halva momsen vid företagsleasing. Dvs kankse inte lika förmånligt om du kör 0 mil i tjänsten.
tor-ake skrev:Med noll mil i tjänsten får du inte dra halva momsen, och med de nya förmånsvärdena kan det bli svårt att få kalkylen att gå ihop.
Tack för svaren. Det min firma gör är mjukvara så jag har egentligen inget behov av en tjänstebil. Det är om man kan räkna de gånger jag behöver köpa hårdvara. Det brukar jag ju skicka efter men jag kan ju köpa det i en fysik butik om det hjälper med milen. Även kanske om man vill åka på någon kurs eller mässa så kanske man kan utnyttja det? Men utan de 100 milen är det ingen idé kanske?John Galt skrev:Det är väl inte svårt att se till att köra 100 mil i tjänsten?
Och det är alltid leasa som är fördelaktigast gentemot att låna och köpa på firman?
Ett par tips utan inböres rangordning:
1. Se till att köra lite i tjänsten. (Dumt att Skatteverket tvingar folk att köra bil i onödan för att få dra av halva momsen...)
2. Bilda ett aktiebolag. Bara 25000 kr i aktiekapital numera
3. Leasa en 3/Y. LR blir bra.
4. Njut av att åka runt i världens bästa bil
1. Se till att köra lite i tjänsten. (Dumt att Skatteverket tvingar folk att köra bil i onödan för att få dra av halva momsen...)
2. Bilda ett aktiebolag. Bara 25000 kr i aktiekapital numera
3. Leasa en 3/Y. LR blir bra.
4. Njut av att åka runt i världens bästa bil
Det blir många extra turer för mig så jag kommer över 3000 mil (=lägre förmånsvärde). 

Ja. Det är upplagt som så att du inte får dra moms om företaget äger bilen.kristofferf skrev:
Och det är alltid leasa som är fördelaktigast gentemot att låna och köpa på firman?
Alla verkstadsbesök och liknande bilrelaterade resor är ju tjänsteresor eftersom det är en tjänstebil. Självuppfyllande profetia liksom. Med min Model S hade jag kört 100 mil i "tjänsten" efter tredje besöket hos SC. Det tog inte mycket mer än en vecka eller två.John Galt skrev:Det är väl inte svårt att se till att köra 100 mil i tjänsten?

e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
mati skrev:Med min Model S hade jag kört 100 mil i "tjänsten" efter tredje besöket hos SC. Det tog inte mycket mer än en vecka eller två.

Du är inne på lösningen. Räcker ju med en ToR om året mellan tex. Stockholm och Göteborg för att fixa 100 mil.kristofferf skrev:Tack för svaren. Det min firma gör är mjukvara så jag har egentligen inget behov av en tjänstebil. Det är om man kan räkna de gånger jag behöver köpa hårdvara. Det brukar jag ju skicka efter men jag kan ju köpa det i en fysik butik om det hjälper med milen. Även kanske om man vill åka på någon kurs eller mässa så kanske man kan utnyttja det? Men utan de 100 milen är det ingen idé kanske?
Finns ju massor av anledningar som du är inne på; möta leverantörer, potentiella kunder (måste ju inte vara nuvarande), träffa samarbetspartners, träffa möjliga underkonsulter och möjliga framtida anställda, inköp och frakt av någon produkt, styrelsemöten, mässor, utställningar, konferenser, etc.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Lite större prylar, som tex en 3D-printer i mitt fall, kan man ju åka till leverantören för att hämta själv 
Kan ju vara ganska kul att få se företagen irl ibland också
För mig har det blivit några resor från Bollnäs till Halmstad och det är ganska långt
krävs även
en hotellnatt på vägen

Kan ju vara ganska kul att få se företagen irl ibland också

För mig har det blivit några resor från Bollnäs till Halmstad och det är ganska långt

en hotellnatt på vägen

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19