Långtur till fjällen, reflektioner

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Re: Långtur till fjällen, reflektioner

Inlägg av tor-ake »

OfarligTesla skrev:
tor-ake skrev:
Det finns en 3,7a i Skalet, en 11a och 3,7a i Björnrike. Några till i Klövsjö tror jag, men mina observationer de två senaste veckorna är fyra till fem teslor per laddstolpe så det går ju inte att räkna med att få ladda.
Finns en del i Storhogna/Klövsjö som sagt, brukar inte vara något problem i skalet heller har kikat en del i appen senaste veckan och varit ledig när jag kikat iaf. 22 kW I Storhogna har verkat ha flera lediga för det mesta.
Den i skalet är upptagen just nu iaf, enligt appen. Problemet är ju att det bara finns en, och det blir fler och fler elbilar (Teslor) uppe i Vemdalen tack vare SuC Sveg.

Och om man startar upp bilen och gör en bomresa bort till stolpen (någon tog den precis medan du höll på att fippla med skidorna) så förlorar man ett par procent SoC eller ännu mer om man var tvungen att förvärma för att kunna se genom vindrutan/öppna dörren.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare

Inlägg av pefreli »

tor-ake skrev:
OfarligTesla skrev:
tor-ake skrev:
Det finns en 3,7a i Skalet, en 11a och 3,7a i Björnrike. Några till i Klövsjö tror jag, men mina observationer de två senaste veckorna är fyra till fem teslor per laddstolpe så det går ju inte att räkna med att få ladda.
Finns en del i Storhogna/Klövsjö som sagt, brukar inte vara något problem i skalet heller har kikat en del i appen senaste veckan och varit ledig när jag kikat iaf. 22 kW I Storhogna har verkat ha flera lediga för det mesta.
Den i skalet är upptagen just nu iaf, enligt appen. Problemet är ju att det bara finns en, och det blir fler och fler elbilar (Teslor) uppe i Vemdalen tack vare SuC Sveg.

Och om man startar upp bilen och gör en bomresa bort till stolpen (någon tog den precis medan du höll på att fippla med skidorna) så förlorar man ett par procent SoC eller ännu mer om man var tvungen att förvärma för att kunna se genom vindrutan/öppna dörren.
Vilken app ser man om det är ledigt på?
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

pefreli skrev:
Beror ju på vilken stolpe man är intresserad av, finns ju en blandning men bland annat inCharge i Skalet och Bee i Storhogna.
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare

Inlägg av pefreli »

OfarligTesla skrev:
pefreli skrev:
Beror ju på vilken stolpe man är intresserad av, finns ju en blandning men bland annat inCharge i Skalet och Bee i Storhogna.
Ok, tack. Ska bo i björnriket, vid grizzlyexpress. Vet ni vad det är för leverantör på de laddarna?
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld

14,6 kWp
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

pefreli skrev:
Ok, tack. Ska bo i björnriket, vid grizzlyexpress. Vet ni vad det är för leverantör på de laddarna?
Nej det vet jag inte, kan vara någon mindre eller skistar som inte kan ge status online.
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare

Inlägg av pefreli »

OfarligTesla skrev:
pefreli skrev:
Nej det vet jag inte, kan vara någon mindre eller skistar som inte kan ge status online.
Kollade på PlugShare och det verkar vara gratisladdare. Plug’n play. ;)

Nackdelen är ju då att man inte kan se om de är lediga. Men förhoppningsvis kan man komma till någon gång under veckan. För säkerhets skull kommer jag toppa upp i Sveg.

Tack för tipset om att kolla apparna kring tillgänglighet. Har inte tänkt på det tidigare. :)
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld

14,6 kWp
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare

Inlägg av helix »

pefreli skrev:
Kolla på ChargeFinder :)

https://chargefinder.com/se/vemdalen/la ... bil/dek9wj
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare

Inlägg av pefreli »

helix skrev:
pefreli skrev:
Kolla på ChargeFinder :)

https://chargefinder.com/se/vemdalen/la ... bil/dek9wj
Stort tack för det tipset helix! Fanns ju även en app-version som verkar riktigt bra! :P
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld

14,6 kWp
Användarvisningsbild
ergo
Teslaägare

Inlägg av ergo »

Kom just upp till Branäsberget efter en smidig tur med vår S. Jag vill tipsa om att hyra Vargen 45/46 där ägaren satt upp en box som ger 24A. Bra tryck med andra ord (stugans huvudsäkring är 40A :). Jag satte dock ner strömmen till 10A då vi inte har bråttom. I övrigt ser det rätt tomt ut på laddboxar på stugorna.
Y LR '24
S LR '20 (såld)
3 LR '19 (såld)
Användarvisningsbild
Alfa
Teslaägare

Inlägg av Alfa »

ergo skrev:
Kom just upp till Branäsberget efter en smidig tur med vår S. Jag vill tipsa om att hyra Vargen 45/46 där ägaren satt upp en box som ger 24A. Bra tryck med andra ord (stugans huvudsäkring är 40A :). Jag satte dock ner strömmen till 10A då vi inte har bråttom. I övrigt ser det rätt tomt ut på laddboxar på stugorna.
Ja, visst är det skumt att det är så svårt att få till elbilsladdning? Som stughyrare är det ett starkt minus att det inte går att ladda bilen. De stugorna väljer vi bort. Även i nyproduktion har man i de flesta fall inte planerat för elbilsladdning. Helskumt att bygga för fjällboende för miljoner och spara några tusenlappar på elbilsladdning. Vill man inte ha kapitalstarka elbilsägare som kunder?
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Får man gissa på att det är samfälligheter, eller de lokala elektrikerna som sätter käppar i hjulet? Ungefär som de problem som många har i bostadsrättsföreningar. "Ladda elbilar? njä, det blir övertoner i elnäten och läckströmmar i jordfelsbrytarna" https://www.elinstallatoren.se/innehall ... -pa-natet/ (obs gammal artikel men elinstallatören skriver fortfarande mycket negativt i ämnet)

Fjällstugor och lägenheter är ju f.ö. ofta utrustade med bastu, så det saknas ju inte el, minsta bastuaggregaten brukar vara på 10A trefas. Sätt en laddbox med lastvakt på de ledningarna, bilen kan gott sluta ladda medan man värmer bastun.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Nils S

Inlägg av Nils S »

Jag noterade förra veckan att Bydalsfjällen i Jämtland har fått upp 4 st 22kW intill Drommenliften i Höglekardalen.
Bee-stolpar som kostar 3 kr/kWh.
Sedan tidigare hade Värdshuset i Bydalen destinationsladdare från Tesla på ovansidan av huset.

Nu finns det en ännu större anledning att lämna Skistar-anläggningarna och åka till den charmigare delen av Sveriges fjällvärld. :D
Unknown.jpeg
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Och använder man Bee ofta så kan man ju ha deras 400kr-abonnemang :) nyttjar man det mycket
så landar man ju på under 1kr/kWh :)
Inte lika bra som när det var obegränsat men ändå riktigt bra såklart, speciellt om man laddar en del
på deras 50kW-laddare :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

Dottern åkte till Hemavan idag och pga snövädret blev de tvungna att ladda upp vid BEE i Hemavan då de inte kommer upp till stugan och eluttaget.

Givetvis gick det inte att få igång laddningen förrän supporten ringde upp henne och tjorvade en stund. Appen bara hängde sig... men men. Till slut funkade det och det är ju tur att den finns även om den bara gav 37 kW som mest (50 kW CCS).
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

BrooklynS skrev:
Dottern åkte till Hemavan idag och pga snövädret blev de tvungna att ladda upp vid BEE i Hemavan då de inte kommer upp till stugan och eluttaget.

Givetvis gick det inte att få igång laddningen förrän supporten ringde upp henne och tjorvade en stund. Appen bara hängde sig... men men. Till slut funkade det och det är ju tur att den finns även om den bara gav 37 kW som mest (50 kW CCS).
Trist upplevelse! :?

Finns en orsak till att man älskar att ladda på SuC när man reser (när det finns som möjlighet).
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare

Inlägg av d3marcus »

BrooklynS skrev:

Har laddat hos Bee ett tiotal ggr. Aldrig några problem.
Användarvisningsbild
Gurkmeister
Teslaägare

Inlägg av Gurkmeister »

Reflektioner efter sportlovsresa med sex personer i bilen till Sälen.

Destination: Högfjället.
Resan dit: Supercharger i Mora i syfte att ha lite SOC vid ankomst.
På plats: Laddade upp till fullt en gång i Sälen.
Hemresa: Kallstart vid 98% SOC och inpackning/ilastning i bilen.
Tänkte ladda i Borlänge men prognosen såg lovande ut, chansade och kom ända hem till Stockholm med 12% SOC vid ankomst hemma utan laddstopp på vägen hem. Kul upplevelse!
Snittförbrukning: 188 Wh/km på de 43 milen. Ingen snålkörning men första halvan låg vi på pärlband mellan 70-100km/h.
Två vuxna, fyra barn, fullpackat och fullsmetad MFT Backbox där bak.
Så, min önskan att åka till/hem från Fjällen utan laddstopp infriades:)
Model X LR Plus
Model X LRP Midnight Silver Metallic 7-sits
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist

Inlägg av DanneLKPG »

BrooklynS skrev:

Rekommenderar att aldrig använda apparna. Brukar vara usla!
Beställ istället tagg, gärna från alla olika laddaktörer och ha i bilen för stunder som dessa.
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Gurkmeister skrev:
Reflektioner efter sportlovsresa med sex personer i bilen till Sälen.

Destination: Högfjället.
Resan dit: Supercharger i Mora i syfte att ha lite SOC vid ankomst.
På plats: Laddade upp till fullt en gång i Sälen.
Hemresa: Kallstart vid 98% SOC och inpackning/ilastning i bilen.
Tänkte ladda i Borlänge men prognosen såg lovande ut, chansade och kom ända hem till Stockholm med 12% SOC vid ankomst hemma utan laddstopp på vägen hem. Kul upplevelse!
Snittförbrukning: 188 Wh/km på de 43 milen. Ingen snålkörning men första halvan låg vi på pärlband mellan 70-100km/h.
Två vuxna, fyra barn, fullpackat och fullsmetad MFT Backbox där bak.
Så, min önskan att åka till/hem från Fjällen utan laddstopp infriades:)
Model X LR Plus
Imponerande låg förbrukning på vintern och med kallstart, jag hade behövt två laddstopp med min X90! :o :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Henriksson
elbilist

Inlägg av Henriksson »

Körde E-tron från Roslagen till Bruksvallarna ca 620km, påvägen upp laddade vi hos Ionity i Hudik där vi käkade, laddningen tog 30min och måltiden tog ca 50min. I Sveg stannar vi alltid och handlar på ICA där vi laddade medans vi handlade frukost, laddtid ca 15-20min. Ingen extra tid jämfört med när vi tidigare åkt upp med dieselbil då vi alltid stannar och äter i Hudik/Tönnebro samt handlar på ICA i Sveg. På hemresan var planen att köra till Tönnebro direkt (365km) vilket förmodligen hade funkat men det var på håret så vi stannade i Bollnäs på Mcdonalds och laddade medans vi käkade, sedan drog vi till EON's nya, 350kW laddare i Tönnebro och laddade i 19 min. Total laddtid ca 45-50 min åt båda hållen, däremot satt vi 19 min i onödan i Tönnebro då planeringen sket sig. För vår del blir det ingen skillnad alls mot vår dieselbil rent tidsmässigt och trots all sportlovstrafik var alla laddare både upp och ner ledigdär vi stannade. Tönnebro har ju numera 6 laddplatser och Hudik 4 platser. Annars är det ju bara 1 x 50 kW laddare i Ljusdal, Kårböle, Sveg samt Hede, Bollnäs har en i alla fall. Sveg är egentligen det optimala laddstället för vår del och förhoppningsvis kommer det fler laddare under året dit. Från Bruksvallarna till Bollnäs drog den 2.03 kWh/mil, nedför och kraftig medvind samt torr vägbana, samtidigt drog den 2.96 kWh/mil mellan Sveg-Bruksvallarna men då går det uppför samt att vi hade kraftig motvind och snöig vägbana eftersom det var snöstrom. Vi är grymt nöjda med vad den levererar i räckvidd och snabbladdning.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

DanneLKPG skrev:
BrooklynS skrev:

Rekommenderar att aldrig använda apparna. Brukar vara usla!
Beställ istället tagg, gärna från alla olika laddaktörer och ha i bilen för stunder som dessa.
Aldrig i livet, jag har ju Tesla för att slippa sådant... Bild
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Henrik_O
Teslaägare

Inlägg av Henrik_O »

Hej.
Var i Hundfjället i veckan och generellt var det än så länge ont om laddstolpar, hittade bara en offentlig på hela området och den hade en dieselmerca blockerat. Men hade turen att lägenheten som vi bokat hade en laddare installerad trots att det stod att det inte skulle finnas på beställningen. Laddaren var dock ingen vanlig väggladdare, det var en DC-laddare så den matade vår TM3 LR med 22kW, så bilen toppades upp till 90% på bara 2h efter ankomst, smidigt värre.
Fick även galet fin hastighet på V3 laddaren i Kristinehamn på vägen hem, 236kW är nytt PB i Teslan.
320F2282-DCE3-4176-981D-568794E5FA65.jpeg
0974870F-00B8-458D-9874-D9BD513DBD61.png
BFD1C3ED-2F52-48DE-BD50-E3940D609EBD.jpeg
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Oerhört bra med en DC-laddare! :)
Då kan nästan alla ladda på den effekten liksom :)
Vad kostar den tro?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

Inlägg av Off Grid Byggaren »

12 087,90 € tax incl vilket blir väl cirka 120 000:- SEK

https://www.carplug.com/en/ecotap-fast- ... power-25kw
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22