Får inte kontakt m bil från app via GSM/3G

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
lem
Teslaägare

Får inte kontakt m bil från app via GSM/3G

Inlägg av lem »

Hej!
Bilen verkar tappat dataöverföring från/till app över gsm/3G....

Fungerar:
Uppdatering av laddstationer status i bilens karta (så bilen har uppenbarligen kommunikation)
App fungerar om bilen når wlan hemma eller om jag skapa wlan med padda.

Fungerar ej:
App uppdaterar ej bilens status och inställningar fungerar ej när wlan saknas. Osäker när det slutade fungera. Normalt ligger bilen under bostadens wlan.

Bilen är gjord sommar 2016 och togs i bruk dec 2016. Osäker om den har 4G/LTE.

Hälsningar
Lars
Hälsningar
Lars

MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare

Re: Får inte kontakt m bil från app via GSM/3G

Inlägg av Richardk »

Testa nollställa datorn i bilen med knapparna på ratten. Har hjälp mig flera flera gånger. Och omstarta appen i telefonen, annars starta om telefonen.
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare

Inlägg av Lessmog »

Kolla signalstyrkestolparna uppe till höger, bredvid Blåtandsymbolen. På min visas nu LTE där.
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare

Inlägg av LasseTM »

Jag kan inte väcka min Model 3 just nu. Vet inte om det är pga kylan eller någon uppdatering men somnar bilen måste jag rycka i ett handtag för att kunna starta fjärrvärme.
Det syns också när bilen väl startar att det tar den 20-30 sek att få 4g täckning eller wifi.
Du kanske har samma problem, bilen verkar hamna i för djup sömn, omstart funkade inte för mig.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
angarok
Teslaägare

Inlägg av angarok »

Även jag har problem att bilen inte går att väcka från mobilappen. En Model S 75D från 2019. Började för 1-2 veckor sedan. Har provat att starta om flera gånger utan förbättring.
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare

Inlägg av Kilowatt »

angarok skrev:
Även jag har problem att bilen inte går att väcka från mobilappen. En Model S 75D från 2019. Började för 1-2 veckor sedan. Har provat att starta om flera gånger utan förbättring.
Jag såg att Tibber annonserade att Tesla förändrat sina API:er nyligen. Kan vara skäl att se till att appen är uppdaterad och omstartad och samma med bilen.
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare

Inlägg av lem »

Jag försökte stänga av mobilkommunikationen på bilens display. Jag hann inte trycka in lösenord så hoppade det igång. Nu syns lte symbolen.
Hälsningar
Lars

MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare

Inlägg av LasseTM »

Kilowatt skrev:
angarok skrev:
Jag såg att Tibber annonserade att Tesla förändrat sina API:er nyligen. Kan vara skäl att se till att appen är uppdaterad och omstartad och samma med bilen.
Min app är senast uppdaterad den 23 oktober 2020.
Jag hittar ingen nyare i playstore på android.
Någon som har en nyare ver?
Mina problem startade också för 1-2 veckor sedan, min lösning är att lämna centry på även hemma och hos favoriter men detta är inget jag önskar.
Ibland tänker jag att det kanske har med kylan att göra men lik förbannat är det tråkigt att behöva gå ut till bilen och rycka i ett handtag för att väcka bilen och sedan slå på värmen när det är -18 ute på morgonen.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

LasseTM skrev:
Kilowatt skrev:
angarok skrev:
Jag har version 3.10.9-433 av appen. Nyheterna för appen uppdaterades 23/10 2020 men vet inte när appen uppdaterades.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare

Inlägg av LasseTM »

Svenssons skrev:
LasseTM skrev:
Kilowatt skrev:
angarok skrev:
Jag har version 3.10.9-433 av appen. Nyheterna för appen uppdaterades 23/10 2020 men vet inte när appen uppdaterades.
Sitter på samma version
Skriv svar