Uppvärmning Model X

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

snowcrash

Uppvärmning Model X

Inlägg av snowcrash »

Hur lång tid tar det för er X att bli varm? Om ni t.ex. sätter er i den och det är 0 gradigt ute, när kan ni sitta i den utan jacka utan att frysa?
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare

Re: Uppvärmning Model X

Inlägg av thebishop »

Kan inte svara för X, men för S är det ju under tio minuter om man också slår på stolen/ratten vid nollan ute.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

snowcrash skrev:
Hur lång tid tar det för er X att bli varm? Om ni t.ex. sätter er i den och det är 0 gradigt ute, när kan ni sitta i den utan jacka utan att frysa?
Kör man på "max" så skulle jag säga att det går på under 10 minuter iaf.

Tesla-Björn testade vid -6 grader och hade 17 grader efter ca 5 minuter (och det var faktiskt inte riktigt max, de körde fläkten på nivå 10/11):
https://www.youtube.com/watch?v=3qrmWVaGIP4
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Ja, under 10 minuter skulle jag också säga. Har haft jacka en handfull gånger det senaste året...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare

Inlägg av mans71 »

Sedan vi bytte vårt trasiga värmepaket på en 2017 så är det betydligt sämre effekt nu än innan. Förr hade vi nästan bras-het värme som strålade ut men nu är det bara "varmt". Nu låter vi den stå minst en halvtimme innan, och nu när det är jättekallt upp mot en timme. Förr gick det på 10 minuter.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
worldcitizen
Teslaägare

Inlägg av worldcitizen »

Definitivt under 10 minuter om man som andra också skriver, kör max.
2014 Model S85d
2019 Model X Performance
2024 Model Y Performance, quicksilver.
snowcrash

Inlägg av snowcrash »

Tack för alla svar. Och hur många grader får ni upp bilen i? Även fast jag sätter värmen på 27,5 så blir den aldrig tillräckligt varm för att jag ska kunna sitta utan vinterjacka när jag kör på vintern. Är något fel då?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

snowcrash skrev:
Tack för alla svar. Och hur många grader får ni upp bilen i? Även fast jag sätter värmen på 27,5 så blir den aldrig tillräckligt varm för att jag ska kunna sitta utan vinterjacka när jag kör på vintern. Är något fel då?
Ja
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

snowcrash skrev:
40-45 grader har min bil varit uppe i flera gånger även på vintern...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Var inte lika dumma som farbror Björn bara:
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

spacecoin skrev:
Man slår ju på från appen och sedan ser man till att laga stenskott i tid så det inte blir sprickor...
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare

Inlägg av thebishop »

snowcrash skrev:
Ja, jag sitter i T-shirt nu när det är -10C ute, värmen ställd på 22C. Något är definitivt fel.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Testade att slå på värmen på bilen nu. Den har stått stilla hela dagen. Starttemp var -8 grader Celsius. Efter 5 minuter var temperaturen +18 grader Celsius vilket mer än väl räcker för T-shirt:
Screenshot_20210205-173736.png
Screenshot_20210205-174238.png
Efter 15 minuter var det +25 grader Celsius:
Screenshot_20210205-175239.png
Efter 30 minuter är temperaturen +30 grader Celsius. Ökningen går långsammare nu men efter 5 minuter är det ändå temperatur för T-shirt. Jag har märkt att om man sätter +27,5 istället för MAX så tar det rätt mycket längre tid. Samma på sommaren fast för sänkning av temperaturen. Förvärmning sätter jag därför MAX och sedan sänker till lämplig temp när jag väl sätter mig i bilen och den är förvärmd.

PS. Stängde av efter 40 minuter då tempen var +32 grader Celsius. 20 minuter senare var temperaturen +12 grader Celsius.
Användarvisningsbild
John Galt
Teslaägare

Inlägg av John Galt »

Jag åkte från Stockholm och söderut i december. I höjd med Gränna blev det helt iskallt i bilen trots att jag satte på max. Höll i sig tills jag kom fram i Jönköping.

Ibland kommer det inte något blås ur fläktarna som är riktade rakt mot mig (fast jag anger att de ska blåsa mot mig (stänger även av de andra)).
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare

Inlägg av macksie »

spacecoin skrev:
:-)

Efter att ha vart lika dum som farbror en gång så kör jag med en mer modest temperatur och något längre.
MYP
X90d
Hertsh

Inlägg av Hertsh »

macksie skrev:
spacecoin skrev:
:-)

Efter att ha vart lika dum som farbror en gång så kör jag med en mer modest temperatur och något längre.
Jag också. Min ruta sprack för någon vecka sedan utan något synligt stenskott. Så jag kör med vänlig uppvärmning till 21 grader. Nu när det är -5 till -12 på dagarna så går det ändå på 5-10 min innan bilen är varm men med lägre risk för sprickor.
Glad för att jag sålt min Tesla
Skriv svar