Så du menar att Audi köpte tillbaka den utan att du köpte en ny? Intressant. Min e-tron ville de inte ens ta i inbyte. Nu blir jag lite förbannad på min åf faktiskt.Ocean skrev:Javisst, Audi köpte tillbaka den, jag kollade med flera handlare, priset varierade dock mycket, mellan 640-740´. Den tappade drygt 20% på det året som jag ägde den. En handlare tyckte att alla tyskar sabbade andrahandspriset på sina egna bilar med alla erbjudanden som de har på nya bilar. Det kanske kan stämma, jag märkte att det var väldigt mycket leasingerbjudanden på E-tronen innan julen.mati skrev:Får jag fråga hur/var ni har lyckats sälja den och hur mycket den har tappat i värde?Ocean skrev:Nu är den dock såld och Teslan får vara kvar. Den vill man ju aldrig sälja.
Audi e-tron
Moderator: Redaktion
Re: Audi e-tron
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Dags för en tripp till Danderyd då alltsåmati skrev:Så du menar att Audi köpte tillbaka den utan att du köpte en ny? Intressant. Min e-tron ville de inte ens ta i inbyte. Nu blir jag lite förbannad på min åf faktiskt.Ocean skrev:Javisst, Audi köpte tillbaka den, jag kollade med flera handlare, priset varierade dock mycket, mellan 640-740´. Den tappade drygt 20% på det året som jag ägde den. En handlare tyckte att alla tyskar sabbade andrahandspriset på sina egna bilar med alla erbjudanden som de har på nya bilar. Det kanske kan stämma, jag märkte att det var väldigt mycket leasingerbjudanden på E-tronen innan julen.mati skrev:Får jag fråga hur/var ni har lyckats sälja den och hur mycket den har tappat i värde?Ocean skrev:Nu är den dock såld och Teslan får vara kvar. Den vill man ju aldrig sälja.

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Stört omöjligt att lägga till backkamera i den offerten jag fick, det gick inte att ändra eftersom kampanjen gått ut och jag "tog över" en liggande offert som fortfarande var giltig. Backkamera är ett måste för min kära hustru och även jag kan ju tycka att det borde vara standard på en bil för 1Mkr.
Eftermontering hos Dynasty kostar minst 13000 kr vilket känns orimligt att lägga utan att få en krona tillbaka efter 24 månader.
Så nu letar jag vidare efter en bil som går 25-30 mil minst och jag får in hela familjen i, med möjlighet till takräcke eller dragkrok. Med Audin hade jag landat på en totalkostnad på runt 8000 kr inkl allt, lite beroende på hur jag löst vinterdäck, och det är nog ett absolut tak.
Eftermontering hos Dynasty kostar minst 13000 kr vilket känns orimligt att lägga utan att få en krona tillbaka efter 24 månader.
Så nu letar jag vidare efter en bil som går 25-30 mil minst och jag får in hela familjen i, med möjlighet till takräcke eller dragkrok. Med Audin hade jag landat på en totalkostnad på runt 8000 kr inkl allt, lite beroende på hur jag löst vinterdäck, och det är nog ett absolut tak.
Model Y LR AWD 2022
Ja, det verkar konstigt, en bil att sälja är ju en affärsmöjlighet. Man måste ju få in bilar för att kunna sälja bilar. Handlarna verkar vilja lägga på ca 50´på inköpspriset, mera om bilen anses svårsåld. Man kan få lite mera om man väljer att sälja via försäljningsuppdrag, men den kan ju lätt stå ett par månader innan den säljs och då måste man ha ngt annat att köra med. Verkar också lite osäkert på bilmarknaden just nu med alla ändringar på skatter och förmånsvärden.mati skrev:Så du menar att Audi köpte tillbaka den utan att du köpte en ny? Intressant. Min e-tron ville de inte ens ta i inbyte. Nu blir jag lite förbannad på min åf faktiskt.Ocean skrev:Javisst, Audi köpte tillbaka den, jag kollade med flera handlare, priset varierade dock mycket, mellan 640-740´. Den tappade drygt 20% på det året som jag ägde den. En handlare tyckte att alla tyskar sabbade andrahandspriset på sina egna bilar med alla erbjudanden som de har på nya bilar. Det kanske kan stämma, jag märkte att det var väldigt mycket leasingerbjudanden på E-tronen innan julen.mati skrev:Får jag fråga hur/var ni har lyckats sälja den och hur mycket den har tappat i värde?Ocean skrev:Nu är den dock såld och Teslan får vara kvar. Den vill man ju aldrig sälja.
Tesla Model S75D -18
Hyundai Ioniq 5 ADV RWD -21
Hyundai Ioniq 5 ADV RWD -21
Mycket märkligt att backkamera inte är standard? Skulle inte heller kunna tänka mig en bil utan det (mycket smidigare än backspeglar).jonasl skrev:Stört omöjligt att lägga till backkamera i den offerten jag fick, det gick inte att ändra eftersom kampanjen gått ut och jag "tog över" en liggande offert som fortfarande var giltig. Backkamera är ett måste för min kära hustru och även jag kan ju tycka att det borde vara standard på en bil för 1Mkr.
Tom. billigaste Yaris har det, så kan inte riktigt förstå att en tysk premiumbil saknar det.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Jag erbjöd säljaren att ta in bilen med en gång, det var redan i oktober. Jag sa då att jag inte förväntade mig ett högre pris än restvärdet på leasingen, dvs ~62% av nypriset vid den tiden, och att jag kunde tänka mig vara utan bil ett tag. Men han var inte intresserad. Eventuellt som försäljningsuppdrag, men även det blev inte av eftersom han aldrig hörde av sig mer. Jag tolkar det som att han verkligen inte är intresserad, och då ska man ju inte göra affärer med honom heller. Det blev samma sak när jag försökte få en offert på en Skoda Enyaq. Att ta e-tron i inbyte var inte aktuellt för dem heller. Jag väntar med spänning på att det går att beställa en Ioniq 5. Kanske är Hyundaierna lite mer intresserade av att sälja elbilar.Ocean skrev:Ja, det verkar konstigt, en bil att sälja är ju en affärsmöjlighet. Man måste ju få in bilar för att kunna sälja bilar. Handlarna verkar vilja lägga på ca 50´på inköpspriset, mera om bilen anses svårsåld. Man kan få lite mera om man väljer att sälja via försäljningsuppdrag, men den kan ju lätt stå ett par månader innan den säljs och då måste man ha ngt annat att köra med. Verkar också lite osäkert på bilmarknaden just nu med alla ändringar på skatter och förmånsvärden.
Jag kontaktade även några andra bilfirmor som säljer bilar på uppdrag, ingen har någonsin hört av sig till mig, så jag har ledsnat. Jag trodde verkligen inte att det var möjligt att sälja en e-tron just nu. Det var därför jag blev så förvånad att du fick din såld.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Visst var det 19” du hade på dina vinter sulor?Robertrimmevik skrev:Känns knappt som att vi bor i samma land.
Idag fjällresa med lilla släpet.
-4 grader snöfall hela vägen med snö på vägen. Sidvind, 270 höjdmeter upp. 3 bar i alla däcken. Låg i 90 på landsväg. Snitt 3,33 kWh/mil. 19tum.
21 grader i bilen.
Vågade hoppas på 3,5 så jag blev väldigt glatt överraskad.
Vart har du köpt dem? . Tänkte använda 20” sommarfälgarna och bara lägga om till vinterdäck. Men börjar fundera på att köpa en uppsättning 19” med dubbdäck för att få ner förbrukning vintertid

Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
Finns en del annat som man tycker skulle kunna ingå i en bil för över 900.000. T.ex. helljusautomatik och mugghållare bak.martinot skrev:Mycket märkligt att backkamera inte är standard? Skulle inte heller kunna tänka mig en bil utan det (mycket smidigare än backspeglar).jonasl skrev:Stört omöjligt att lägga till backkamera i den offerten jag fick, det gick inte att ändra eftersom kampanjen gått ut och jag "tog över" en liggande offert som fortfarande var giltig. Backkamera är ett måste för min kära hustru och även jag kan ju tycka att det borde vara standard på en bil för 1Mkr.
Tom. billigaste Yaris har det, så kan inte riktigt förstå att en tysk premiumbil saknar det.
Kan för övrigt skryta med att min e50 visar hela 12,6mils räckvidd vid 71% SoC nu vid några dagar med -7 grader och korta körsträckor, vilket skulle innebära massiva 17,7 mil vid 100% SoC (fast så mycket vill man ju inte ladda...)
Förstår inte varför du envisas med lokala bilhandlare. Hör med dom det brukar hänvisas till här på forumet, de hämtar i hela landet. Eller lägg den på kvd, netbil etc.mati skrev:Jag erbjöd säljaren att ta in bilen med en gång, det var redan i oktober. Jag sa då att jag inte förväntade mig ett högre pris än restvärdet på leasingen, dvs ~62% av nypriset vid den tiden, och att jag kunde tänka mig vara utan bil ett tag. Men han var inte intresserad. Eventuellt som försäljningsuppdrag, men även det blev inte av eftersom han aldrig hörde av sig mer. Jag tolkar det som att han verkligen inte är intresserad, och då ska man ju inte göra affärer med honom heller. Det blev samma sak när jag försökte få en offert på en Skoda Enyaq. Att ta e-tron i inbyte var inte aktuellt för dem heller. Jag väntar med spänning på att det går att beställa en Ioniq 5. Kanske är Hyundaierna lite mer intresserade av att sälja elbilar.Ocean skrev:Ja, det verkar konstigt, en bil att sälja är ju en affärsmöjlighet. Man måste ju få in bilar för att kunna sälja bilar. Handlarna verkar vilja lägga på ca 50´på inköpspriset, mera om bilen anses svårsåld. Man kan få lite mera om man väljer att sälja via försäljningsuppdrag, men den kan ju lätt stå ett par månader innan den säljs och då måste man ha ngt annat att köra med. Verkar också lite osäkert på bilmarknaden just nu med alla ändringar på skatter och förmånsvärden.
Jag kontaktade även några andra bilfirmor som säljer bilar på uppdrag, ingen har någonsin hört av sig till mig, så jag har ledsnat. Jag trodde verkligen inte att det var möjligt att sälja en e-tron just nu. Det var därför jag blev så förvånad att du fick din såld.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Påminn mig inte om de där mugghållarna i baksätet. Höll nästan på att ha sönder armstödet bak när jag letade efter dem, kunde inte i min vildaste fantasi tro att de inte var där i en bil för 1,2 miljoner..dfa skrev:Finns en del annat som man tycker skulle kunna ingå i en bil för över 900.000. T.ex. helljusautomatik och mugghållare bak.martinot skrev:Mycket märkligt att backkamera inte är standard? Skulle inte heller kunna tänka mig en bil utan det (mycket smidigare än backspeglar).jonasl skrev:Stört omöjligt att lägga till backkamera i den offerten jag fick, det gick inte att ändra eftersom kampanjen gått ut och jag "tog över" en liggande offert som fortfarande var giltig. Backkamera är ett måste för min kära hustru och även jag kan ju tycka att det borde vara standard på en bil för 1Mkr.
Kan för övrigt skryta med att min e50 visar hela 12,6mils räckvidd vid 71% SoC nu vid några dagar med -7 grader och korta körsträckor, vilket skulle innebära massiva 17,7 mil vid 100% SoC (fast så mycket vill man ju inte ladda...)
Hade så klart fel, fattades så klart rätt paket...
Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
Audi Q8 E-Tron 55 s-line
Moelito skrev:Påminn mig inte om de där mugghållarna i baksätet. Höll nästan på att ha sönder armstödet bak när jag letade efter dem, kunde inte i min vildaste fantasi tro att de inte var där i en bil för 1,2 miljoner..dfa skrev:Finns en del annat som man tycker skulle kunna ingå i en bil för över 900.000. T.ex. helljusautomatik och mugghållare bak.martinot skrev:jonasl skrev:Stört omöjligt att lägga till backkamera i den offerten jag fick, det gick inte att ändra eftersom kampanjen gått ut och jag "tog över" en liggande offert som fortfarande var giltig. Backkamera är ett måste för min kära hustru och även jag kan ju tycka att det borde vara standard på en bil för 1Mkr.
Mycket märkligt att backkamera inte är standard? Skulle inte heller kunna tänka mig en bil utan det (mycket smidigare än backspeglar).
Audi i ett nötskal... allt är tillval. Man får vara glad att farthållaren ingår (var tidigare ett tillval)

Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
När det kommer till alternativen "betala för extrautrustning" eller "inte kunna välja extrautrustning" så väljer jag fortfarande det förstnämnda.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Man får se det från den ljusa sida; gott att ratt och hjul inte är extratillval iaf!Nect skrev:Moelito skrev:Påminn mig inte om de där mugghållarna i baksätet. Höll nästan på att ha sönder armstödet bak när jag letade efter dem, kunde inte i min vildaste fantasi tro att de inte var där i en bil för 1,2 miljoner..dfa skrev:Finns en del annat som man tycker skulle kunna ingå i en bil för över 900.000. T.ex. helljusautomatik och mugghållare bak.martinot skrev:jonasl skrev:Stört omöjligt att lägga till backkamera i den offerten jag fick, det gick inte att ändra eftersom kampanjen gått ut och jag "tog över" en liggande offert som fortfarande var giltig. Backkamera är ett måste för min kära hustru och även jag kan ju tycka att det borde vara standard på en bil för 1Mkr.
Mycket märkligt att backkamera inte är standard? Skulle inte heller kunna tänka mig en bil utan det (mycket smidigare än backspeglar).
Audi i ett nötskal... allt är tillval. Man får vara glad att farthållaren ingår (var tidigare ett tillval)

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Oj, då kan väl allt inte stå rätt till? vi har också haft runt -3 till -8 senaste dagarna, kört korta turer på ett par mil åt gången. Nu har vi iof en Etron 55 men beräknad räckvidd vid 80% visar 265km efter laddningar.dfa skrev:Finns en del annat som man tycker skulle kunna ingå i en bil för över 900.000. T.ex. helljusautomatik och mugghållare bak.martinot skrev:Mycket märkligt att backkamera inte är standard? Skulle inte heller kunna tänka mig en bil utan det (mycket smidigare än backspeglar).jonasl skrev:Stört omöjligt att lägga till backkamera i den offerten jag fick, det gick inte att ändra eftersom kampanjen gått ut och jag "tog över" en liggande offert som fortfarande var giltig. Backkamera är ett måste för min kära hustru och även jag kan ju tycka att det borde vara standard på en bil för 1Mkr.
https://www.kvd.se/auktioner/audi-e-tro ... 88hk-97832
Står som en 55 enligt biluppgifter.se
Kanske kan va ett skapligt köp om det nu verkligen är en 55 och priset inte drar iväg alltför mkt.
Fast... om jag tolkar det rätt så visar den 16 mil range vid närmare 100% SOC?
Kanske kan va ett skapligt köp om det nu verkligen är en 55 och priset inte drar iväg alltför mkt.
Tror du ser rätt, ungefär som martinots då. Men måste vara nåt som är off. Inte ens en Audi är så hungrigtaliz skrev:https://www.kvd.se/auktioner/audi-e-tro ... 88hk-97832
- TobbeTesla
- Teslaägare
Snittförbrukningen visar 99,9, kan det vara så att man nollställt förbrukningen och den baserar återstående distans på senaste extremt höga förbrukningen?
Med en 50 så går det nog utan större problem att få ner uppskattad räckvidd till det.wheels skrev:Tror du ser rätt, ungefär som martinots då. Men måste vara nåt som är off. Inte ens en Audi är så hungrigtaliz skrev:https://www.kvd.se/auktioner/audi-e-tro ... 88hk-97832
När jag gasat lite med en 55a så sa den 22 mil.

-
- elbilist
Tror faktiskt inte mina 19tums vinterdäck är så snåla. Skiljer knappt nått mellan mina 21tum original sommardäck då det är runt +5 grader och torr väg. Det spelar nog mer roll hur fälgen är utformad. Så en uppsättning dokumenterat snåla 19tum är nog värt att köpa.(men dom ska ju helst vara snygga också)Nect skrev:Visst var det 19” du hade på dina vinter sulor?Robertrimmevik skrev:Känns knappt som att vi bor i samma land.
Idag fjällresa med lilla släpet.
-4 grader snöfall hela vägen med snö på vägen. Sidvind, 270 höjdmeter upp. 3 bar i alla däcken. Låg i 90 på landsväg. Snitt 3,33 kWh/mil. 19tum.
21 grader i bilen.
Vågade hoppas på 3,5 så jag blev väldigt glatt överraskad.
Vart har du köpt dem? . Tänkte använda 20” sommarfälgarna och bara lägga om till vinterdäck. Men börjar fundera på att köpa en uppsättning 19” med dubbdäck för att få ner förbrukning vintertid

Så jag kunde inte förmå mig själv att köpa de 19tums dyra originalfälgarna.
-
- elbilist
Vad som är än värre är att mugghållare bak var standard på min a6 allroad men man valt att plocka bort det på en dubbelt så dyr bil. Tur att jag upptäckte det innan jag köpte våran e-tron. Mycket viktig detalj som kostar lite. Kan inte tänka mig att många aktivt skulle välja bort det.Moelito skrev:Påminn mig inte om de där mugghållarna i baksätet. Höll nästan på att ha sönder armstödet bak när jag letade efter dem, kunde inte i min vildaste fantasi tro att de inte var där i en bil för 1,2 miljoner..dfa skrev:Finns en del annat som man tycker skulle kunna ingå i en bil för över 900.000. T.ex. helljusautomatik och mugghållare bak.martinot skrev:Mycket märkligt att backkamera inte är standard? Skulle inte heller kunna tänka mig en bil utan det (mycket smidigare än backspeglar).jonasl skrev:Stört omöjligt att lägga till backkamera i den offerten jag fick, det gick inte att ändra eftersom kampanjen gått ut och jag "tog över" en liggande offert som fortfarande var giltig. Backkamera är ett måste för min kära hustru och även jag kan ju tycka att det borde vara standard på en bil för 1Mkr.
Tycker att det är en säljares skyldighet att se till att det kommer med.
- Off Grid Byggaren
Testade några kilometer oplogad skogsbilsväg idag.
Det var i Roslagen med fin pudersnö upp mot 3 decimeter snödjup.
I offroad läget släpade batterilådan och frontspoilern i pudersnön, men den är nyfallen som kallsnö och åker bort lätt.
Med EPS aktiverad stryper e-tron motoreffekten så bilen stannar i uppförsbackarna, men helt utan hjulspinn.
Med begränsad EPS blir det mer spännande. I låg fart 5-10 km/h tuggar den sig fram, runt 20-25 km/h drar den väldigt jämnt och fint.
Det läskiga är att köra tillbaka då det bildats en kulle av den ihoptryckta snön under hjulen.
Är nästan omöjligt att balansera på den kullen, så om någon ser spåren kan de misstänkta fyllekörning.
Då det kan kasta iväg väldigt plötsligt brukar jag hålla så låg fart som möjligt.
Offroadläget hoppar ur över 30 km/h eller om bilen stängs av. Då sänks den ned en bit.
Lite bökigt att rensa originalfälgarna från all snö som pressats in.
I offroad läget släpade batterilådan och frontspoilern i pudersnön, men den är nyfallen som kallsnö och åker bort lätt.
Med EPS aktiverad stryper e-tron motoreffekten så bilen stannar i uppförsbackarna, men helt utan hjulspinn.
Med begränsad EPS blir det mer spännande. I låg fart 5-10 km/h tuggar den sig fram, runt 20-25 km/h drar den väldigt jämnt och fint.
Det läskiga är att köra tillbaka då det bildats en kulle av den ihoptryckta snön under hjulen.
Är nästan omöjligt att balansera på den kullen, så om någon ser spåren kan de misstänkta fyllekörning.
Då det kan kasta iväg väldigt plötsligt brukar jag hålla så låg fart som möjligt.
Offroadläget hoppar ur över 30 km/h eller om bilen stängs av. Då sänks den ned en bit.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
- carl-pedal
- Teslaägare
Låter som en mysig biltur!
Model YLR svart beställd 13/1
Model 3 SR+ vit - 21
Model S90 2015 RWD såld
Model 3 SR+ vit - 21
Model S90 2015 RWD såld
Taking one for the team - snyggt jobbat!Off Grid Byggaren skrev:Testade några kilometer oplogad skogsbilsväg idag.

Kris Rifa är mäkta imponerad av laddhastigheten på E-tron 55, och besviken på nya Model 3 LR.
10-80% på 25min vid -10c!
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
Det som spelar roll är väl inte från x % till x % utan hur många mil man får per tidsenhet.Nect skrev:Kris Rifa är mäkta imponerad av laddhastigheten på E-tron 55, och besviken på nya Model 3 LR.
Model Y LR
Model S 100D -18