Vad ska jag välja?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
A76
Teslaägare
Referralkod: ts.la/andreas13052

Vad ska jag välja?

Inlägg av A76 »

Kära forum, jag är rådvill! Behöver hjälp med mitt val av bil. I slutet av november beställde jag en ny MS LR+, leverans var satt till mars. Som ni alla vet så kommer ingen bil i mars och jag måste snart bestämma vad jag skall göra med beställningen. Idag åker jag MS 70D 2015 med fri SuC. Har fyra val som jag ser det, vilket val skall jag göra?

1. Fortsätta beställningen av ny MS med leverans i september. Kanske tidigare men kan också bli senare.

+senaste bilen med en bra uppgradering av interiören.
+räckvidd
(+) kanske dragkrok
+Prestanda

-Risken med leverans i september är skyhögt förmånsvärde.
-ingen dragkrok
-yoke
-väntan...
-ännu bredare än nuvarande MS som jag tycker är i största laget.

2. Avbeställa MS, beställa MY.
+lagom stor bil
+dragkrok
+lägre förmånsvärde

-leverans sent i höst, möjligen skyhögt förmånsvärde
-prestanda
-kortare räckvidd än MS
-fulare bil än MS

3. Behålla MS 70D
+lägst förmånsvärde
+gratis SuC

-ingen ny bil..
-räckvidd
-laddhastighet

4. Begagnad MS 100D/Long range
+Räckvidd
+Prestanda
+laddhastighet
+förmånsvärde

-Väldigt lite nyheter jämfört med nuvarande

Valet är verkligen svårt, så hjälp mig, ge mig era bästa argument 8-)
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Re: Vad ska jag välja?

Inlägg av OfarligTesla »

Jag är ju färgad av mina egna val men ny MS! Vi får helt enkelt se hur mycket bredare den är när den kommer i USA och då lär vi också få veta hur bra yoke fungerar och om Tesla kommer erbjuds rund ratt som tillval. Kostar ju bara 1000 kr om man ändrar sig då och de andra valen är ju fortfarande tillgängliga då. Så min inställning är att köra på MS om inget framkommer som gör den ointressant.
Användarvisningsbild
A76
Teslaägare

Inlägg av A76 »

OfarligTesla skrev:
Jag är ju färgad av mina egna val men ny MS! Vi får helt enkelt se hur mycket bredare den är när den kommer i USA och då lär vi också få veta hur bra yoke fungerar och om Tesla kommer erbjuds rund ratt som tillval. Kostar ju bara 1000 kr om man ändrar sig då och de andra valen är ju fortfarande tillgängliga då. Så min inställning är att köra på MS om inget framkommer som gör den ointressant.
Tack för input! Min rädsla är att ändring till rund ratt och eventuellt drag försenar bilen ytterligare..
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

https://www.tesla.com/sv_SE/used/5YJSA7 ... edirect=no

Svart metallic S 100D med FSD som bara gått 4400 mil för 689'.

Dessutom bra garantier. Verkar som du kan köra till januari 2023 (dock max 5600 mil) med garanti.
Grundläggande begränsad bilgaranti
januari 2022/80 000 totalt antal kilometer
Begränsad garanti för begagnade fordon
Ytterligare 1 år/20 000 km
Börjar efter att den grundläggande begränsade bilgarantin löper ut
Begränsad batteri- och drivenhetsgaranti
januari 2026/obegränsad körsträcka
Sen köper du den nya modellen när den landat ordentligt och du vet vad du får. Kanske kommer det en större refresh med nya batterierna när väl Plaid+ kommit.
Användarvisningsbild
A76
Teslaägare

Inlägg av A76 »

MWall skrev:

Dessutom bra garantier. Verkar som du kan köra till januari 2023 (dock max 5600 mil) med garanti.
Sen köper du den nya modellen när den landat ordentligt och du vet vad du får. Kanske kommer det en större refresh med nya batterierna när väl Plaid+ kommit.
Tack för input! Hade bilen haft svart interiör hade det varit ett väldigt bra alternativ. Är tyvärr allergisk mot den vita interiören. ;)
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

A76 skrev:
MWall skrev:

Tack för input! Hade bilen haft svart interiör hade det varit ett väldigt bra alternativ. Är tyvärr allergisk mot den vita interiören. ;)
Svart inredning! :D Billigare men utan FSD och med fler mil... https://www.tesla.com/sv_SE/used/5YJSA7 ... edirect=no
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

A76 skrev:
Tack för input! Min rädsla är att ändring till rund ratt och eventuellt drag försenar bilen ytterligare..
Kanske men vi lär ju veta inom några månader, det pratades ju om mer info om just de nya Model S/X inom några veckor från Q4 mötet. Min poäng är att personligen tycker jag nya MS verkar vara så sjukt mycket bättre att om man kan bör man ta den och kostnaden för att utreda det är som sagt max 1000 kr och lite väntetid.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

OfarligTesla skrev:
A76 skrev:
Kanske men vi lär ju veta inom några månader, det pratades ju om mer info om just de nya Model S/X inom några veckor från Q4 mötet. Min poäng är att personligen tycker jag nya MS verkar vara så sjukt mycket bättre att om man kan bör man ta den och kostnaden för att utreda det är som sagt max 1000 kr och lite väntetid.

Är så svårt att veta innan man provat den.

- Fungerar noise cancelling så den äntligen blir lika tyst som konkurrenterna?
- Hur mycket bättre är den nya trezons AC:n?
- Hur känns kvaliteten på den nya inredningen?
- Hur funkar det med att låta AI föreslå framåt/bakåt?
- Hur kommer det kännas att ha blinkers som knappar på ratten?

Det är lätt hänt att man bara "wow va cool, måste ha!" utan att tänka igenom om det är värt extrakostnaden.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

MWall skrev:

Det är lätt hänt att man bara "wow va cool, måste ha!" utan att tänka igenom om det är värt extrakostnaden.
Lär inte blir sämre vad gäller ljudnivå, AC och inredning iaf. Sen har man ju massa annat som är bra, äntligen landscapeskärm, bättre effektivitet, chrome delete osv.

Blinkers osv lär man vänja sig vid oavsett så det är inget jag oroar mig för.

För mig skall bilen vara rolig och köpa något gammalt när det nya kommit är lite för tråkigt för mig, men alla får ju ta egna beslut.
Senast redigerad av OfarligTesla, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
A76
Teslaägare

Inlägg av A76 »

OfarligTesla skrev:
MWall skrev:

Lär inte blir sämre vad gäller ljudnivå, AC och inredning iag. Sen har man ju massa annat som är bra, äntligen landscspe skärm, bättre effektivitet, chrome delete osv.

För mig skall bilen vara rolig och köpa något gammalt när det nya kommit är lite för tråkigt för mig, men alla får ju ta egna beslut.
Precis, det lockar med något ”nytt”. Just cromedelete är nog inte det som står högst på listan dock. Lite orolig för att vara utan spakar helt måste jag ändå säga. Blinkers framförallt..
tror faktiskt att AI för växelläge kommer funka bra, de få ggr som bilen inte kan välja rätt gör det nog inte så mycket att trycka på skärmen.

Intressant att ingen verkar argumentera för en Y istället..
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

OfarligTesla skrev:
MWall skrev:

Lär inte blir sämre vad gäller ljudnivå, AC och inredning iaf. Sen har man ju massa annat som är bra, äntligen landscapeskärm, bättre effektivitet, chrome delete osv.

"Lär inte bli sämre" är väl ingen direkt anledning att köpa grisen i säcken?

Skärmen tycker jag funkar bra som den är. Gillar inte fristående skärmar egentligen. Snyggare när de är integrerade.

Det bästa är väl om han kan "stå ut" med sin 70D 9-12 månader till. Mina råd är om han inte gör det. Då är det väl helt ok att köpa en 100D och köra tills man fått provköra refreshen och kan ta beslutet välinformerat och i lugn och ro? Dvs typ 1 år, vilket är så länge garantin räcker. :)
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

A76 skrev:
Y är ful och verkar hålla dålig kvalitet även med Tesla-mått. Lockar mig inte alls.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Inlägg av holden »

MWall skrev:
A76 skrev:
Y är ful och verkar hålla dålig kvalitet även med Tesla-mått. Lockar mig inte alls.
Att den är ful håller jag med om men Munro påstår i något Youtube-klipp att Y har den högsta byggkvaliteten av Teslas modeller.
MY LR AWD -25 beställd
M3 P -24
M3 LR -22
M3 LR -20 - såld
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

MWall skrev:

"Lär inte bli sämre" är väl ingen direkt anledning att köpa grisen i säcken?

Skärmen tycker jag funkar bra som den är. Gillar inte fristående skärmar egentligen. Snyggare när de är integrerade.

Det bästa är väl om han kan "stå ut" med sin 70D 9-12 månader till. Mina råd är om han inte gör det. Då är det väl helt ok att köpa en 100D och köra tills man fått provköra refreshen och kan ta beslutet välinformerat och i lugn och ro? Dvs typ 1 år, vilket är så länge garantin räcker. :)
Man köper ju dock inte grisen i säcken, man betalar 1000 kr för att behålla sin order och om man inte gillar den behöver man inte köpa bilen. Så länge står man ut med nuvarande bil.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

holden skrev:
MWall skrev:
A76 skrev:
Att den är ful håller jag med om men Munro påstår i något Youtube-klipp att Y har den högsta byggkvaliteten av Teslas modeller.

Intressant. I början var det väl sisådär? Såg ett par tester på youtube där de var allt annat än nöjda. Men bra att de fått till det då! :)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Du har en S och gillar tydligen den. Av en händelse presenterade Tesla precis en ny S. Dvs valet borde vara enkelt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Inlägg av Tars »

Jag är redan dum i huvudet, och säger såhär.
Köp en beg/demo från tesla. De dyker upp titt som tätt.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Användarvisningsbild
A76
Teslaägare

Inlägg av A76 »

taliz skrev:
Du har en S och gillar tydligen den. Av en händelse presenterade Tesla precis en ny S. Dvs valet borde vara enkelt.
Ja, gillar min S på det stora hela. Kör billigt och bra. Har ju ställt upp mina + och - i listan. Tycker nog inte att det är ett enkelt val trots allt. Måste tillägga att jag fortfarande är väldigt irriterad på Teslas beteende att inte hålla ingånget avtal om både pris och leveranstid. Framförallt leveranstid, eftersom de hela tiden vetat att det inte kommer några bilar i Mars.. Irritationen påverkar mitt val känner jag, frågan är om jag vill ge några mer pengar till ett företag som beter sig så. Hade det varit vilket annat företag/vara som helst hade jag absolut aldrig befattat mig med det igen. Men samtidigt finns det i praktiken inte något annat företag som har produkt/tjänst som är i närheten av Tesla.
Användarvisningsbild
A76
Teslaägare

Inlägg av A76 »

Tars skrev:
Jag är redan dum i huvudet, och säger såhär.
Köp en beg/demo från tesla. De dyker upp titt som tätt.
Det är faktiskt väldigt lockande.. Har inte dukt upp rätt än dock, men det är definitivt ett av alternativen. Rätt bil till rätt pris så kanske det blir för frestande :D
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

A76 skrev:

Ja, gillar min S på det stora hela. Kör billigt och bra. Har ju ställt upp mina + och - i listan. Tycker nog inte att det är ett enkelt val trots allt. Måste tillägga att jag fortfarande är väldigt irriterad på Teslas beteende att inte hålla ingånget avtal om både pris och leveranstid. Framförallt leveranstid, eftersom de hela tiden vetat att det inte kommer några bilar i Mars.. Irritationen påverkar mitt val känner jag, frågan är om jag vill ge några mer pengar till ett företag som beter sig så. Hade det varit vilket annat företag/vara som helst hade jag absolut aldrig befattat mig med det igen. Men samtidigt finns det i praktiken inte något annat företag som har produkt/tjänst som är i närheten av Tesla.
Låt inte irritationen över det styra ditt val, det blir bara irrationellt och dåligt då. Välj den bil som kommer bli bäst för dig och ge mest glädje helt enkelt.
Användarvisningsbild
A76
Teslaägare

Inlägg av A76 »

OfarligTesla skrev:
A76 skrev:

Låt inte irritationen över det styra ditt val, det blir bara irrationellt och dåligt då. Välj den bil som kommer bli bäst för dig och ge mest glädje helt enkelt.
Haha, det stämmer så klart, ur ett väldigt rationellt perspektiv. Skall försöka övertyga mig själv 8-)
Har fortfarande knappt tre veckor på mig att bestämma mig.
Användarvisningsbild
M3apan
Teslaägare

Inlägg av M3apan »

A76 skrev:
OfarligTesla skrev:
A76 skrev:

Haha, det stämmer så klart, ur ett väldigt rationellt perspektiv. Skall försöka övertyga mig själv 8-)
Har fortfarande knappt tre veckor på mig att bestämma mig.
Klart man ska låta irritation styra! Jag blev irriterad över att dom inte kunde/ville göra om min model 3 beställning till en model S, vilket då innebär att om jag vill ha en S istället så tappar jag mina 1k kr i reservationspengar för trean. Kommer låta en sådan liten detalj bestämma att det inte blir en S...
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

M3apan skrev:

Klart man ska låta irritation styra! Jag blev irriterad över att dom inte kunde/ville göra om min model 3 beställning till en model S, vilket då innebär att om jag vill ha en S istället så tappar jag mina 1k kr i reservationspengar för trean. Kommer låta en sådan liten detalj bestämma att det inte blir en S...
Ja visst kan du det, men det är ett irrationellt beteende som bara grundar sig i icke produktiva känslor. Om du vill ha något men avstår pga irritationen så straffar du bara dig själv.

För övrigt är det konstigt att de inte villa göra det, vet jag min säljare erbjöd sig att göra förut ifall jag ville.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Om jag inte kunde sitta still hade jag kanske försökt hitta en bra begagnad tills vidare, och så vänta och se hur de nya S bilarna är om 1-1½ år!
Skriv svar