Plaid+ prestanda

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9388
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Plaid+ prestanda

Inlägg av mikebike »

spacecoin skrev:
HelectriC skrev:
helt sjukt egentligen! vart ska det sluta egentligen? När bilen går fortare än ljusets hastighet :D
När försäkringen över fem år kostar mer än att köpa bilen?
Jag var på Gran Canaria med en (tysk) kompis, och träffade hans syster som bor där.
Jag konstaterade att många bilar var "skrynkliga", även hennes, så jag frågade om de inte hade helförsäkring?
"Es lohnt sich nicht" blev svaret.
Tydligen dyrt med försäkring där...
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Plaid+ prestanda

Inlägg av MWall »

mikebike skrev:
spacecoin skrev:
HelectriC skrev:
helt sjukt egentligen! vart ska det sluta egentligen? När bilen går fortare än ljusets hastighet :D
När försäkringen över fem år kostar mer än att köpa bilen?
Jag var på Gran Canaria med en (tysk) kompis, och träffade hans syster som bor där.
Jag konstaterade att många bilar var "skrynkliga", även hennes, så jag frågade om de inte hade helförsäkring?
"Es lohnt sich nicht" blev svaret.
Tydligen dyrt med försäkring där...

Ja, och billiga gamla bilar. :)
Användarvisningsbild
M3apan
Teslaägare
Inlägg: 336
Blev medlem: 17 dec 2018 23:46

Re: Plaid+ prestanda

Inlägg av M3apan »

mikebike skrev:
spacecoin skrev:
HelectriC skrev:
helt sjukt egentligen! vart ska det sluta egentligen? När bilen går fortare än ljusets hastighet :D
När försäkringen över fem år kostar mer än att köpa bilen?
Jag var på Gran Canaria med en (tysk) kompis, och träffade hans syster som bor där.
Jag konstaterade att många bilar var "skrynkliga", även hennes, så jag frågade om de inte hade helförsäkring?
"Es lohnt sich nicht" blev svaret.
Tydligen dyrt med försäkring där...
För att gå ännu mer offtopic så kan jag berätta om en bekant som drev hyrbilsfirma i Malaga. Dom försäkrade inte sina småbilar alls. Det var tydligen statistiskt sett billigare att skrota när det väl hände något större, än att hålla flottan försäkrad.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10720
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Plaid+ prestanda

Inlägg av Legato »

M3apan skrev:
mikebike skrev:
spacecoin skrev:
HelectriC skrev:
helt sjukt egentligen! vart ska det sluta egentligen? När bilen går fortare än ljusets hastighet :D
När försäkringen över fem år kostar mer än att köpa bilen?
Jag var på Gran Canaria med en (tysk) kompis, och träffade hans syster som bor där.
Jag konstaterade att många bilar var "skrynkliga", även hennes, så jag frågade om de inte hade helförsäkring?
"Es lohnt sich nicht" blev svaret.
Tydligen dyrt med försäkring där...
För att gå ännu mer offtopic så kan jag berätta om en bekant som drev hyrbilsfirma i Malaga. Dom försäkrade inte sina småbilar alls. Det var tydligen statistiskt sett billigare att skrota när det väl hände något större, än att hålla flottan försäkrad.
Statistiskt sett är det såklart "alltid" billigare att inte försäkra. Annars har ju försäkringsbolaget räknat fel.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Plaid+ prestanda

Inlägg av bonath »

HelectriC skrev:
stora utmaningen blir nog infrastruktur. Tar en stund innan Afrika, Sydamerika, delar av Asien kan ladda och köra elbil som vi gör.

Tar nog några år...

https://www.svt.se/nyheter/granskning/u ... -i-nigeria
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10720
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Plaid+ prestanda

Inlägg av Legato »

bonath skrev:
HelectriC skrev:
stora utmaningen blir nog infrastruktur. Tar en stund innan Afrika, Sydamerika, delar av Asien kan ladda och köra elbil som vi gör.

Tar nog några år...

https://www.svt.se/nyheter/granskning/u ... -i-nigeria
På temat så tyckte jag det var intressant när jag annonserade min "gamla" (2012 typ) TV på Blocket och nästan enbart fick svar från afrikanskt klingande namn. Slutade med att jag sålde den till en mycket trevlig herre från Ghana som försörjde sig på att köpa gamla TV-apparater i Sverige för att exportera dem till sin kusin i Ghana som sålde dem på plats...
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Plaid+ prestanda

Inlägg av martinot »

Legato skrev:
bonath skrev:
HelectriC skrev:
stora utmaningen blir nog infrastruktur. Tar en stund innan Afrika, Sydamerika, delar av Asien kan ladda och köra elbil som vi gör.

Tar nog några år...

https://www.svt.se/nyheter/granskning/u ... -i-nigeria
På temat så tyckte jag det var intressant när jag annonserade min "gamla" (2012 typ) TV på Blocket och nästan enbart fick svar från afrikanskt klingande namn. Slutade med att jag sålde den till en mycket trevlig herre från Ghana som försörjde sig på att köpa gamla TV-apparater i Sverige för att exportera dem till sin kusin i Ghana som sålde dem på plats...
Ser inget fel med det. Bättre att apparater kommer till användning och till nytta än att de skrotas. Fint att TV:en fick ett förlängt liv i ett nytt hem! :D
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Plaid+ prestanda

Inlägg av martinot »

thebishop skrev:
För att komma lite on-topic igen, vanliga "långsamma" Plaid (ej +) tar även:

Ferrari SF90 Stradale 1/4mil 9.6s (https://fastestlaps.com/models/ferrari-sf90-stradale) - snabbaste Ferrarin jag hittade
Lamborghini Huracán Performante 1/4mil 10.2s (https://fastestlaps.com/models/lamborgh ... erformante)
McLaren P1 1/4mil 9.8s (https://fastestlaps.com/models/mclaren-p1)
Bugatti Veyron 16.4 Super Sport 1/4mil 9.9s (https://fastestlaps.com/models/bugatti- ... uper-sport)

osv...

Skulle man sen justera prestanda per krona...

Ferrari - $625,000
Lamborghini - $281,048
McLaren P1 - $1,000,000+
Bugatti - $2,000,000+

Men de har ju oftast en väldigt fräsig design, dock inte så praktiskt som vardagsbil - sen har de säkert brutalt bättre prestanda på bana som lättare bilar med bättre bromsar osv, osv - de är upp till 30s snabbare på ringen som är enda kända jämförelsen vilket ju är en del (och Plaid där var ju prototyp).

Men spännande tider för oss vardagsförare :-)


Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1816
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Plaid+ prestanda

Inlägg av Franz »

Intressant med hur föraren använder ratten i videon. Hade inte varit några problem att köra med yoken där.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Plaid+ prestanda

Inlägg av Svenssons »

Franz skrev:
Intressant med hur föraren använder ratten i videon. Hade inte varit några problem att köra med yoken där.
Filmen är ju ca 5 månader gammal så vore intressant att se en upprepning med yoke nu.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Plaid+ prestanda

Inlägg av MWall »

Franz skrev:
Intressant med hur föraren använder ratten i videon. Hade inte varit några problem att köra med yoken där.

På bana går det jättebra med yoke-ratt. Det är i vardagen det kan bli problem.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1463
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Plaid+ prestanda

Inlägg av thebishop »

MWall skrev:
Franz skrev:
Intressant med hur föraren använder ratten i videon. Hade inte varit några problem att köra med yoken där.

På bana går det jättebra med yoke-ratt. Det är i vardagen det kan bli problem.
Bild
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Plaid+ prestanda

Inlägg av MWall »

thebishop skrev:
MWall skrev:
Franz skrev:
Intressant med hur föraren använder ratten i videon. Hade inte varit några problem att köra med yoken där.

På bana går det jättebra med yoke-ratt. Det är i vardagen det kan bli problem.
Bild
?
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1463
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Plaid+ prestanda

Inlägg av thebishop »

MWall skrev:
thebishop skrev:
MWall skrev:
Franz skrev:
Intressant med hur föraren använder ratten i videon. Hade inte varit några problem att köra med yoken där.

På bana går det jättebra med yoke-ratt. Det är i vardagen det kan bli problem.
Bild
?
Det var Apples svar på problem med iPhone 4:

https://www.wired.com/2010/06/iphone-4- ... -it-wrong/

Jag kunde se Elon säga samma sak vid kritik mot Yoke.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5958
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Plaid+ prestanda

Inlägg av AAKEE »

Det med Yoken kan ju inte vara ett problem. Man står ju ändå utanför när man parkerar.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1463
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Plaid+ prestanda

Inlägg av thebishop »

Jo, fickparkera model s gör man ju inte så ofta själv längre faktiskt. Jag tycker det är kul med yoke, även om den är något sämre i vissa situationer, så är den också bättre på ett par mycket relevanta sätt (benutrymme + visibilitet instrumentpanel). Jag tycker nog det är värt den tradeoffen. Sen ser den ju cool ut som bonus.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
kalenen
Inlägg: 19
Blev medlem: 01 sep 2017 09:47

Re: Plaid+ prestanda

Inlägg av kalenen »

Visst, vi snackar fräna prestanda siffror men alla som ägt en Tesla vet mycket väl att batteriet bestämmer prestandan.
Just därför är vanliga Plaid lite tveksam när man vet att vissa dagar så ligger en Long Range jämsides :?
I alla fall inte långt ifrån...
Batteriet i en Performance måste vara riktigt varmt för att kunna få ut den nämnda prestandan.
Just det här tycker jag är riktigt trist, man betalar flera hundra tusen mer för något som många dagar under året inte alls kan leverera sina utskrivna prestanda siffror. Tyvärr nackdelen med nordiskt klimat.
Hänt alltför ofta att man nätt och jämnt kommer förbi turbo bilar med en 400hk.

Där kommer Plaid+ in med sitt större batteri som har större möjlighet att ge motorerna den strömmen de behöver.
Så en Plaid+ känns verkligen som det rätta valet om man söker tillgänglig prestanda.

Är själv inne på en LR eller Plaid+, men den sistnämnda är ett stort steg för plånboken.
Senast redigerad av kalenen, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1463
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Plaid+ prestanda

Inlägg av thebishop »

Det är ju helt nytt batteripack, så vi får väl se vad som gäller för det - ny kemi och ny kylning - dvs, all bets are off.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Plaid+ prestanda

Inlägg av martinot »

kalenen skrev:
Visst, vi snackar fräna prestanda siffror men alla som ägt en Tesla vet mycket väl att batteriet bestämmer prestandan.
Just därför är vanliga Plaid lite tveksam när man vet att vissa dagar så ligger en Long Range jämsides :?
I alla fall inte långt ifrån...
Batteriet i en Performance måste vara riktigt varmt för att kunna få ut den nämnda prestandan.
Just det här tycker jag är riktigt trist, man betalar flera hundra tusen mer för något som många dagar under året inte alls kan leverera sina utskrivna prestanda siffror. Tyvärr nackdelen med nordiskt klimat.
Hänt alltför ofta att man nätt och jämnt kommer förbi turbo bilar med en 400hk.

Där kommer Plaid+ in med sitt större batteri som har större möjlighet att ge motorerna den strömmen de behöver.
Så en Plaid+ känns verkligen som det rätta valet om man söker tillgänglig prestanda.

Är själv inne på en LR eller Plaid+, men den sistnämnda är ett stort steg för plånboken.
Normalt så är det ju värmen som är ett problem när man skall tävla eller köra banvarv på rekord, och att man tappar effekt när batterierna blivit för varma och kylningen inte varit tillräcklig (stort problem på dagens MS/MX, och lite mindre problem på M3P).
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Plaid+ prestanda

Inlägg av taliz »

kalenen skrev:
Visst, vi snackar fräna prestanda siffror men alla som ägt en Tesla vet mycket väl att batteriet bestämmer prestandan.
Just därför är vanliga Plaid lite tveksam när man vet att vissa dagar så ligger en Long Range jämsides :?
I alla fall inte långt ifrån...
Batteriet i en Performance måste vara riktigt varmt för att kunna få ut den nämnda prestandan.
Just det här tycker jag är riktigt trist, man betalar flera hundra tusen mer för något som många dagar under året inte alls kan leverera sina utskrivna prestanda siffror. Tyvärr nackdelen med nordiskt klimat.
Hänt alltför ofta att man nätt och jämnt kommer förbi turbo bilar med en 400hk.

Där kommer Plaid+ in med sitt större batteri som har större möjlighet att ge motorerna den strömmen de behöver.
Så en Plaid+ känns verkligen som det rätta valet om man söker tillgänglig prestanda.

Är själv inne på en LR eller Plaid+, men den sistnämnda är ett stort steg för plånboken.
Med "gamla" Performance så var ju topphastigheten 250kmh.
Nu med Plaid och Plaid+ har man höjt den till 320kmh.
Det är ingen lite höjning.. nästan så man skulle kunna tänka sig att de stoppat in en växellåda med fler än en växel?
I så fall finns det ju gott om potential för bättre prestanda även vid lägre SOC, och i högre hastighet(som ju varit lite av akilleshäl för elbilar just pga avsaknaden av växellåda).
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Plaid+ prestanda

Inlägg av MWall »

taliz skrev:
kalenen skrev:
Visst, vi snackar fräna prestanda siffror men alla som ägt en Tesla vet mycket väl att batteriet bestämmer prestandan.
Just därför är vanliga Plaid lite tveksam när man vet att vissa dagar så ligger en Long Range jämsides :?
I alla fall inte långt ifrån...
Batteriet i en Performance måste vara riktigt varmt för att kunna få ut den nämnda prestandan.
Just det här tycker jag är riktigt trist, man betalar flera hundra tusen mer för något som många dagar under året inte alls kan leverera sina utskrivna prestanda siffror. Tyvärr nackdelen med nordiskt klimat.
Hänt alltför ofta att man nätt och jämnt kommer förbi turbo bilar med en 400hk.

Där kommer Plaid+ in med sitt större batteri som har större möjlighet att ge motorerna den strömmen de behöver.
Så en Plaid+ känns verkligen som det rätta valet om man söker tillgänglig prestanda.

Är själv inne på en LR eller Plaid+, men den sistnämnda är ett stort steg för plånboken.
Med "gamla" Performance så var ju topphastigheten 250kmh.
Nu med Plaid och Plaid+ har man höjt den till 320kmh.
Det är ingen lite höjning.. nästan så man skulle kunna tänka sig att de stoppat in en växellåda med fler än en växel?
I så fall finns det ju gott om potential för bättre prestanda även vid lägre SOC, och i högre hastighet(som ju varit lite av akilleshäl för elbilar just pga avsaknaden av växellåda).
Nej men en tredje motor som säkert har en annan utväxling som tar över i högre hastigheter. Dock vet vi ju inte hur prestandan i hög fart blir, bara att topphastigheten är höjd. Kan ju ta en evighet att nå 320 km/h. ;)
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10720
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Plaid+ prestanda

Inlägg av Legato »

MWall skrev:
taliz skrev:
kalenen skrev:
Visst, vi snackar fräna prestanda siffror men alla som ägt en Tesla vet mycket väl att batteriet bestämmer prestandan.
Just därför är vanliga Plaid lite tveksam när man vet att vissa dagar så ligger en Long Range jämsides :?
I alla fall inte långt ifrån...
Batteriet i en Performance måste vara riktigt varmt för att kunna få ut den nämnda prestandan.
Just det här tycker jag är riktigt trist, man betalar flera hundra tusen mer för något som många dagar under året inte alls kan leverera sina utskrivna prestanda siffror. Tyvärr nackdelen med nordiskt klimat.
Hänt alltför ofta att man nätt och jämnt kommer förbi turbo bilar med en 400hk.

Där kommer Plaid+ in med sitt större batteri som har större möjlighet att ge motorerna den strömmen de behöver.
Så en Plaid+ känns verkligen som det rätta valet om man söker tillgänglig prestanda.

Är själv inne på en LR eller Plaid+, men den sistnämnda är ett stort steg för plånboken.
Med "gamla" Performance så var ju topphastigheten 250kmh.
Nu med Plaid och Plaid+ har man höjt den till 320kmh.
Det är ingen lite höjning.. nästan så man skulle kunna tänka sig att de stoppat in en växellåda med fler än en växel?
I så fall finns det ju gott om potential för bättre prestanda även vid lägre SOC, och i högre hastighet(som ju varit lite av akilleshäl för elbilar just pga avsaknaden av växellåda).
Nej men en tredje motor som säkert har en annan utväxling som tar över i högre hastigheter. Dock vet vi ju inte hur prestandan i hög fart blir, bara att topphastigheten är höjd. Kan ju ta en evighet att nå 320 km/h. ;)
Beror på vad man menar med "hög fart". Vi vet ju att "kvartsmilen" blir ruggigt bra och där bör den nå 210-240 km/h antar jag. Men visst, vad som händer efter det är nog oklart.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Plaid+ prestanda

Inlägg av taliz »

MWall skrev:
taliz skrev:
kalenen skrev:
Visst, vi snackar fräna prestanda siffror men alla som ägt en Tesla vet mycket väl att batteriet bestämmer prestandan.
Just därför är vanliga Plaid lite tveksam när man vet att vissa dagar så ligger en Long Range jämsides :?
I alla fall inte långt ifrån...
Batteriet i en Performance måste vara riktigt varmt för att kunna få ut den nämnda prestandan.
Just det här tycker jag är riktigt trist, man betalar flera hundra tusen mer för något som många dagar under året inte alls kan leverera sina utskrivna prestanda siffror. Tyvärr nackdelen med nordiskt klimat.
Hänt alltför ofta att man nätt och jämnt kommer förbi turbo bilar med en 400hk.

Där kommer Plaid+ in med sitt större batteri som har större möjlighet att ge motorerna den strömmen de behöver.
Så en Plaid+ känns verkligen som det rätta valet om man söker tillgänglig prestanda.

Är själv inne på en LR eller Plaid+, men den sistnämnda är ett stort steg för plånboken.
Med "gamla" Performance så var ju topphastigheten 250kmh.
Nu med Plaid och Plaid+ har man höjt den till 320kmh.
Det är ingen lite höjning.. nästan så man skulle kunna tänka sig att de stoppat in en växellåda med fler än en växel?
I så fall finns det ju gott om potential för bättre prestanda även vid lägre SOC, och i högre hastighet(som ju varit lite av akilleshäl för elbilar just pga avsaknaden av växellåda).
Nej men en tredje motor som säkert har en annan utväxling som tar över i högre hastigheter. Dock vet vi ju inte hur prestandan i hög fart blir, bara att topphastigheten är höjd. Kan ju ta en evighet att nå 320 km/h. ;)
Det krävs ju rätt rejält med effekt för att nå 320kmh. Vore lite udda om de kopplar från två motorer och bara har en enda för det. Men det är förstås inte omöjligt.
Jag skulle tycka det vore mer logiskt med en konfiguration liknande taycan, fast med två motorer bak istället för en, och längre top gear. Då får man både bättre prestanda i låg hastighet(pga två motorer) och högre topphastighet pga utväxlingen(taycan maxar ju inte mer än 260kmh).
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 03 aug 2014 10:46
Ort: Stockholm

Re: Plaid+ prestanda

Inlägg av Kilowatt »

thebishop skrev:
Jo, fickparkera model s gör man ju inte så ofta själv längre faktiskt..
Alltså... jag försöker använda alla finesser som bilen har och är glad i dem. Men autopark... typ aldrig. Tycker inte den erbjuder den hjälpen på ett konsekvent och lättillgängligt sätt.
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Plaid+ prestanda

Inlägg av helix »

Legato skrev:
MWall skrev:
taliz skrev:
kalenen skrev:
Visst, vi snackar fräna prestanda siffror men alla som ägt en Tesla vet mycket väl att batteriet bestämmer prestandan.
Just därför är vanliga Plaid lite tveksam när man vet att vissa dagar så ligger en Long Range jämsides :?
I alla fall inte långt ifrån...
Batteriet i en Performance måste vara riktigt varmt för att kunna få ut den nämnda prestandan.
Just det här tycker jag är riktigt trist, man betalar flera hundra tusen mer för något som många dagar under året inte alls kan leverera sina utskrivna prestanda siffror. Tyvärr nackdelen med nordiskt klimat.
Hänt alltför ofta att man nätt och jämnt kommer förbi turbo bilar med en 400hk.

Där kommer Plaid+ in med sitt större batteri som har större möjlighet att ge motorerna den strömmen de behöver.
Så en Plaid+ känns verkligen som det rätta valet om man söker tillgänglig prestanda.

Är själv inne på en LR eller Plaid+, men den sistnämnda är ett stort steg för plånboken.
Med "gamla" Performance så var ju topphastigheten 250kmh.
Nu med Plaid och Plaid+ har man höjt den till 320kmh.
Det är ingen lite höjning.. nästan så man skulle kunna tänka sig att de stoppat in en växellåda med fler än en växel?
I så fall finns det ju gott om potential för bättre prestanda även vid lägre SOC, och i högre hastighet(som ju varit lite av akilleshäl för elbilar just pga avsaknaden av växellåda).
Nej men en tredje motor som säkert har en annan utväxling som tar över i högre hastigheter. Dock vet vi ju inte hur prestandan i hög fart blir, bara att topphastigheten är höjd. Kan ju ta en evighet att nå 320 km/h. ;)
Beror på vad man menar med "hög fart". Vi vet ju att "kvartsmilen" blir ruggigt bra och där bör den nå 210-240 km/h antar jag. Men visst, vad som händer efter det är nog oklart.
Ännu snabbare :) Tesla skriver själva på hemsidan att trap speed är 250km/h på kvartsmilen som går på 9,23 sek. Dessa siffror är dessutom för vanliga Plaid så Plaid+ lär ha ännu galnare prestanda.

Det skrivs också att prestandan ska vara repeterbar och att man kan göra kvartsmilen gång på gång utan någon avmattning. Så nog är det rejält omarbetat batteripack med helt ny kemi och kylning. Ska bli spännande att se när vi får se bilarna testas på riktigt om några veckor/månader.
Skriv svar