Någon med erfarenhet av att lämna tillbaka företagsleasing?
Moderator: Redaktion
Någon med erfarenhet av att lämna tillbaka företagsleasing?
Hej!
Köpte i slutet av december som förstagångsköpare av tesla en M3a...
Bilen har nu gått knappt 300 mil och det blir tredje gången som bilen ska in på reparationer..
Service Center ligger ca 20mil bort så som ni förstår börjar jag bli rätt less.. Eller jag kanske snarare ska säga, jag vill inte köra eller ens ha bilen på uppfarten en sekund till..
Så frågan är om någon av er lyckats få tesla till ett återköp av bil?
Köpte i slutet av december som förstagångsköpare av tesla en M3a...
Bilen har nu gått knappt 300 mil och det blir tredje gången som bilen ska in på reparationer..
Service Center ligger ca 20mil bort så som ni förstår börjar jag bli rätt less.. Eller jag kanske snarare ska säga, jag vill inte köra eller ens ha bilen på uppfarten en sekund till..
Så frågan är om någon av er lyckats få tesla till ett återköp av bil?
Senast redigerad av Magnus85, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Någon med erfarenhet av att lämna tillbaka företagsledni
Magnus85 skrev:Hej!
Köpte i slutet av december som förstagångsköpare av tesla en M3a...
Bilen har nu gått knappt 300 mil och det blir tredje gången som bilen ska in på reparationer..
Service Center ligger ca 20mil bort så som ni förstår börjar jag bli rätt less.. Eller jag kanske snarare ska säga, jag vill inte köra eller ens ha bilen på uppfarten en sekund till..
Så frågan är om någon av er lyckats få tesla till ett återköp av bil?
Vad har det gällt för slags reparationer? Tror du det kommer fler?
Jag tror inte du får dem att köpa tillbaka den tyvärr. Det du beskriver är tyvärr inte ovanligt. 20 mil till SC är i längsta laget för att det ska fungera bra.
Tror det bästa är ändå om du tar ett djupt andetag och försöker hålla ut ett litet tag till. Med lite tur så är det slut med problemen nu.
- kenjon
- Teslaägare
- Inlägg: 1524
- Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
- Ort: Karlskoga
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Re: Någon med erfarenhet av att lämna tillbaka företagsledni
Köpt privat eller företag? Är det samma fel alla gångerna?
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Re: Någon med erfarenhet av att lämna tillbaka företagsledni
Välkommen till forumet magnus85
ms 76132 "Eleamore"
Re: Någon med erfarenhet av att lämna tillbaka företagsledni
Har du köpt den privat så har de tre gånger på sig att laga samma fel på garantin innan du har rätt att få en annan vara.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19937
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Någon med erfarenhet av att lämna tillbaka företagsledni
Och då är man i princip inte heller skyldig att köra bilen till Tesla eller såLarsL skrev:Har du köpt den privat så har de tre gånger på sig att laga samma fel på garantin innan du har rätt att få en annan vara.
har man rätt till en kompensation...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Någon med erfarenhet av att lämna tillbaka företagsleasi
Mobilen tyckte inte företagsleasing var ett ord, däremot ledning..
Olika fel varje gång..
Olika fel varje gång..
- pawweshark
- Teslaägare
- Inlägg: 154
- Blev medlem: 30 sep 2020 21:53
Re: Någon med erfarenhet av att lämna tillbaka företagsleasi
Välkommen till Tesla världen.
Att rulla in bilen till SC titt som tätt tillhör tyvärr vardagen för de flesta.
Att rulla in bilen till SC titt som tätt tillhör tyvärr vardagen för de flesta.
Tesla Model Y LR 2022
- KnightRider
- Teslaägare
- Inlägg: 259
- Blev medlem: 07 aug 2019 12:39
- Ort: Hammarö
Re: Någon med erfarenhet av att lämna tillbaka företagsleasi
Har du någon statistik som backar upp ditt påstående?pawweshark skrev:Välkommen till Tesla världen.
Att rulla in bilen till SC titt som tätt tillhör tyvärr vardagen för de flesta.
De flesta betyder mer än 50%, fler rullar in på SC titt som tätt än de som inte rullar in titt som tätt.
Jag förstår den frustration som uppstår för enskilda ägare. Men att därifrån dra slutsatsen att de flesta besöker SC titt som tätt i vardagen finner jag långsökt.
Men som sagt, du har kanske lite statistik att luta dig mot?
-
- Inlägg: 62
- Blev medlem: 27 jan 2020 11:40
Re: Någon med erfarenhet av att lämna tillbaka företagsleasi
Nu tror jag du överdriver en aningens. Det är nog inte speciellt mycket vanligare än att behöva uppsöka en verkstad för andra märken. Största problemet är väl avståndet till SC för många.pawweshark skrev:Välkommen till Tesla världen.
Att rulla in bilen till SC titt som tätt tillhör tyvärr vardagen för de flesta.
Model 3 LR AWD Vit 2020 (Såld)
Skoda Enyaq 2021 (såld)
Model Y LR AWD (Levererad 18/2 2022)
Skoda Enyaq 2021 (såld)
Model Y LR AWD (Levererad 18/2 2022)
Re: Någon med erfarenhet av att lämna tillbaka företagsleasi
sandberg80 skrev:Nu tror jag du överdriver en aningens. Det är nog inte speciellt mycket vanligare än att behöva uppsöka en verkstad för andra märken. Största problemet är väl avståndet till SC för många.pawweshark skrev:Välkommen till Tesla världen.
Att rulla in bilen till SC titt som tätt tillhör tyvärr vardagen för de flesta.
Lite vanligare är det nog allt. Kan inte minnas att jag nånsin besökte verkstaden (förutom service då) med de BMW-bilar jag köpte nya. Mina Teslor har behövt en hel del omsorg trots att de inte varit direkt lastgamla... Och har man då långt till SC blir det ett problem.
Re: Någon med erfarenhet av att lämna tillbaka företagsleasi
Tidiga model s och x har nog varit fler varv till service än typiska bilar känns det som. Jag har haft fyra andra bilar innan min model s (varav tre nya) och teslan har överlägset flest verkstadsbesök - inte för att de tidigare bilarna var felfria (jo, två av dem var faktiskt det - bara planerad service), men jag har tappat räkningen på antalet besök till SC de första åren. 5 handtag, mcu, drivaxlar och motorupphängning fram (clevis mount), krockkudde-recall, 12-voltsbatteri, vindbrus triangelruta, spricka i ladduttaget (med byte av kablage innanför), justering vindrutespolare, byte recall bälte bak, panoramafönstret öppnar inte, bromsverkan kass (byte till ”vinterbromspaket”), skrammel i AC, bluetooth-mic trasig / utbytt, vindbrus från dörrar (bytta gummilister), klickljud vid backning (smörja drivaxlarna), byte ena AC-fläkten missljud, gaspedalen ramlade av, rostad jordning av bilen så jordpunkten fixad (all elektronik ballade ur), ...
Där tillkommer sen givetvis frivilliga årliga service där man gjort vissa andra saker som uppgradera ccs, LTE, ludicrous, mm.
Har säkerligen glömt något, men ovanstående är väl bulken...
Men det mesta fixades på den tiden servicen var mer tillgänglig och man fick lånebil, så hyfsat ok ändå i totalupplevelse (och bilen alltid nytvättad när man fick ut den) - inte riktigt lika längre.
Ändå bästa bilen jag haft, men hade gärna sluppit alla besök milt sagt.
Nu är dock allt fixat, så felfri senaste året (ta i trä).
Där tillkommer sen givetvis frivilliga årliga service där man gjort vissa andra saker som uppgradera ccs, LTE, ludicrous, mm.
Har säkerligen glömt något, men ovanstående är väl bulken...
Men det mesta fixades på den tiden servicen var mer tillgänglig och man fick lånebil, så hyfsat ok ändå i totalupplevelse (och bilen alltid nytvättad när man fick ut den) - inte riktigt lika längre.
Ändå bästa bilen jag haft, men hade gärna sluppit alla besök milt sagt.
Nu är dock allt fixat, så felfri senaste året (ta i trä).
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Re: Någon med erfarenhet av att lämna tillbaka företagsleasi
En kamera pajade några dagar efter leverans, beställde service i appen och det kom hem en tekniker och bytte inom en vecka. Så å ena sidan var det ju ett fel, men å andra sidan bra service för att få det åtgärdat.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Re: Någon med erfarenhet av att lämna tillbaka företagsleasi
På min senaste S, byggd augusti 2018 så inte lastgammal.
- AC-kompressorn klappade ihop under första året.
- Ett handtag var inte centrerat i hålet i dörren så det gnisslade.
- Kameran på framskärmen satt löst.
- Brun rand runt stora och lilla skärmen.
- Gnekande ljud i inredningen (visade sig vara taket som de fick limma dit ordentligt). (Är nu tillbaka, tillsammans med ett annat klonkande ljud som bara uppstår ibland)
Allt ovanstående fixades innan bilen var 2 år gammal.
På min förra S, En 90D -16 (köpt hösten -17 när den var 1 år gammal, såld hösten -18)
- Pumpen till spolarvätskan gick sönder.
- Rejäla vibrationer från drivaxlarna som Tesla vägrade göra något åt då en "permanent fix" inte fanns.
- Vibrationer från fronten i hög fart. Löstes med att de bytte nåt i fronten.
- Vibrationer i hög fart även pga dåliga hjulinställningar. Iofs inte deras fel men efter deras inställning drog den snett istället...
- Dörrhandtag som slutade fungera.
Min första S, en 75D -17 köpt som demobil, dvs "ny". Ägde den bara i 3-4 månader
- Parkeringssensorer fram slutade fungera när det regnade.
- Förarstolen fick bytas på grund av veck i skinnet.
- Dörrhandtag som slutade fungera.
Ok om bilarna varit 5+ år gamla. Men nu har de varit nya, eller i stort sett nya. Hade jag inte haft så pass nära (40 min) till SC så hade det känts jobbigt. Nu gick allt på garantin (utom hjulinställningen) och jag fick lånebil varje gång. Dock blir man lite tveksam att behålla bilen nu när garantin går ut om 600 mil... Då är det slut med garantiärenden och gratis lånebil om något går sönder.
- AC-kompressorn klappade ihop under första året.
- Ett handtag var inte centrerat i hålet i dörren så det gnisslade.
- Kameran på framskärmen satt löst.
- Brun rand runt stora och lilla skärmen.
- Gnekande ljud i inredningen (visade sig vara taket som de fick limma dit ordentligt). (Är nu tillbaka, tillsammans med ett annat klonkande ljud som bara uppstår ibland)
Allt ovanstående fixades innan bilen var 2 år gammal.
På min förra S, En 90D -16 (köpt hösten -17 när den var 1 år gammal, såld hösten -18)
- Pumpen till spolarvätskan gick sönder.
- Rejäla vibrationer från drivaxlarna som Tesla vägrade göra något åt då en "permanent fix" inte fanns.
- Vibrationer från fronten i hög fart. Löstes med att de bytte nåt i fronten.
- Vibrationer i hög fart även pga dåliga hjulinställningar. Iofs inte deras fel men efter deras inställning drog den snett istället...
- Dörrhandtag som slutade fungera.
Min första S, en 75D -17 köpt som demobil, dvs "ny". Ägde den bara i 3-4 månader
- Parkeringssensorer fram slutade fungera när det regnade.
- Förarstolen fick bytas på grund av veck i skinnet.
- Dörrhandtag som slutade fungera.
Ok om bilarna varit 5+ år gamla. Men nu har de varit nya, eller i stort sett nya. Hade jag inte haft så pass nära (40 min) till SC så hade det känts jobbigt. Nu gick allt på garantin (utom hjulinställningen) och jag fick lånebil varje gång. Dock blir man lite tveksam att behålla bilen nu när garantin går ut om 600 mil... Då är det slut med garantiärenden och gratis lånebil om något går sönder.
Re: Någon med erfarenhet av att lämna tillbaka företagsleasi
Det är ju ett bra skäl att överväga en Plaid+ så man får garanti igen. Så tänker jag 

Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
- pawweshark
- Teslaägare
- Inlägg: 154
- Blev medlem: 30 sep 2020 21:53
Re: Någon med erfarenhet av att lämna tillbaka företagsleasi
Nja knappast överdrivet. De personer som köpt en Tesla som krånglar besöker nog SC flertalet ggr.sandberg80 skrev:Nu tror jag du överdriver en aningens. Det är nog inte speciellt mycket vanligare än att behöva uppsöka en verkstad för andra märken. Största problemet är väl avståndet till SC för många.pawweshark skrev:Välkommen till Tesla världen.
Att rulla in bilen till SC titt som tätt tillhör tyvärr vardagen för de flesta.
Om du spär ut det på andelen som har en problemfri bil så är du närmare sanningen.
Som sagt jag har ägt Volvo i alla år. Alltid köpt senaste nya modellen sedan v40 tiden. Nu senast Xc40 och det har aldrig vart tal om att besöka verkstaden förutom vid serviceintervallet.
Tesla Model Y LR 2022
- slugger75
- Teslaägare
- Inlägg: 1284
- Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/per28997
Re: Någon med erfarenhet av att lämna tillbaka företagsleasi
taliz om 3, 2, 1 ...
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Re: Någon med erfarenhet av att lämna tillbaka företagsleasi
thebishop skrev:Det är ju ett bra skäl att överväga en Plaid+ så man får garanti igen. Så tänker jag
Tänker att jag inte kommer köra så mycket i framtiden att jag kan motivera kostnaden. Funderar även på nåt mer hundvänligt. Visst är det utblås från AC i bagaget på kombibilar? I regel? Dogmode är ju bra när man står stilla men måste man ha 15 grader inställt där fram under färd för att vovven ska ha det ok längst bak så blir det lite jobbigt. Räcker med att ungarna klagar konstant och vill ha mer kyla i baksätet...
Re: Någon med erfarenhet av att lämna tillbaka företagsleasi
Min S60 har på 17000mil noll fel som inte jag själv orsakat mest har jag kört fober i tvättmaskinen
min S75D har jag bytt nåt kort/Minne på garanti

Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd