VW I.D

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Markus
elbilist

Re: VW I.D

Inlägg av Markus »

mati skrev:
Zalman3 skrev:
Hur mycket rabatt får VW personal?
De måste väl äga bilen i ett år innan dom får sälja dom?
Så kallad Jahreswagen.
Ja, det stämmer. Som Jahreswagen betecknas en bil som inte är äldre än 12 månader när den säljs vidare. Nästan alla tyska biltillverkare erbjuder sina anställda, delvis till och med f d anställda, dvs pensionärer, möjligheten att skaffa en kraftigt rabatterad bil som sedan alltså säljs efter max ett år i deras ägo. Jag har dålig koll på hur mycket rabatt de får exakt. Det varierar. För de anställda är det ett sätt att alltid ha en splirrans ny bil till starkt rabatterat pris, och den som sedan köper en sådan bil får alltså en nästan ny bil, fast till begagnatpris.
Det är inte sällan så att en sådan bil beställs utifrån den framtida köparens önskemål. Den första ägaren kör då denna bilen i upp till ett år och så får den "rättmätiga" beställaren köpa bilen därefter.
Detta är ett sätt att få ut nya bilar på marknaden, och det är nog också delvis anledningen varför man ser så otroligt många nya fina bilar i Tyskland.
Lite av samma effekt som svenska tjänstebilreglerna har haft till 1 juli i år. Bara att bilarna är 3år gamla istället. Men det kommer ut en stadig kvot med hyfsat nya bilar till bra pris på begagnatmarknaden vilket är både de som har tjänstebil och senare privatpersoner till gagn.
Revoltra
elbilist

Inlägg av Revoltra »

Uppadering id.4:

Bild

Hej Revoltra,
I mitten av mars inleds leveranserna av ID.4 1st Edition och din återförsäljare kommer att kontakta dig när det är dags att boka in en tid för leveransen. Din bil kommer då att vara uppdaterad med den allra senaste versionen av mjukvara som har beteckningen 2.1.

Din återförsäljare kontaktar dig som sagt när det är dags för leverans. Därför är det viktigt att vi har rätt kontaktuppgifter till dig och även ditt samtycke till kommunikation. Logga gärna in och se över dina uppgifter under fliken "personuppgifter".

Det är en hyllad bil du har att se fram emot. I januari fick den svenska motorpressen möjligheten att testa ID.4 i vintriga förhållanden på omväxlande vägar i Sörmland. Vi är glada över de fina omdömen som bilen får av de allra flesta journalisterna. En ”fullträff” skriver exempelvis både nyhetsbyrån TT och Di Weekend.

Läs fler omdömen här ❯ https://www.volkswagen.se/sv/elbilar/va ... ester.html?

Du kanske har läst om att vissa kunder i Nederländerna redan har fått sin bil? Det beror på att denna marknad har prioriterats på grund av en större förändring i landets skattesystem som trädde i kraft vid årsskiftet. En del leveranser har också skett i Tyskland. Annars är planen att ID.4 1st Edition ska levereras ungefär samtidigt på de flesta marknader i Europa.

Vi hörs igen i mars,

Vänliga hälsningar
Volkswagen Sverige
Senast redigerad av Revoltra, redigerad totalt 1 gånger.
Yeahman82

Inlägg av Yeahman82 »

Markus skrev:

Lite av samma effekt som svenska tjänstebilreglerna har haft till 1 juli i år. Bara att bilarna är 3år gamla istället. Men det kommer ut en stadig kvot med hyfsat nya bilar till bra pris på begagnatmarknaden vilket är både de som har tjänstebil och senare privatpersoner till gagn.
Tror du alltså att vi kommer att se färre tjänstebilar efter 1 juli? Jag tror snarare att vi kommer att se billigare och mindre bilar, men knappast färre. Behovet kommer ju att kvarstå.
Markus
elbilist

Inlägg av Markus »

Yeahman82 skrev:
Markus skrev:

Tror du alltså att vi kommer att se färre tjänstebilar efter 1 juli? Jag tror snarare att vi kommer att se billigare och mindre bilar, men knappast färre. Behovet kommer ju att kvarstå.
Kan mycket väl vara så som du säger. Men så som marknaden har götts med mellanstor familjebilar likt Volvo V60/V90, Vw Passat, Audi A6 m.fl. kommer vi nog se mindre av >>tror<< jag.
Läser men lite av vad som skivas här så känns det inte lika självklart längre om det är så fördelaktigt att plocka ut en bil för 5-700kkr som tjänstebil längre.
För dom som plockar ut bilar runt 1milj tror jag dock inte kommer ändras.

Men jag i min lilla värld tror iaf att de fördelaktiga tjänstebilreglerna även har gynnat privatköp på begagnatmarknaden.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Vid ca 40% börjar laddhastigheten sjunka för ID3.

Stämmer det att batteriet i exempelvis Audi e-tron kan nå 80 procent av sin fulla kapacitet efter bara knappt 30 minuters laddning, och lyckas Volkswagen ID.3 upprätthålla en laddeffekt på 100 kW under större delen av laddfasen? Hur är det med Polestar 2 och dess maxkapacitet om 150 kW, är det en ouppnåelig siffra eller inte? Och Porsche Taycan, är den så oerhört snabbladdad som den påstås vara?

Dessa frågor, plus ytterligare några, får du svar på i detta test där vi testar fyra olika elbilars förmåga att ta emot laddning på en station med 350-kilowatts snabbladdare när temperaturen ligger runt nollan.

Effekt och tid läses av vid jämna mellanrum och sammanställs i graferna nedan. Det blir tydligt att laddningen inte bara beror på tillverkarnas angivna laddeffekter.
1 av 2: Effekt och tid läses av vid jämna mellanrum och sammanställs i graferna nedan. Det blir tydligt att laddningen inte bara beror på tillverkarnas angivna laddeffekter. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
Både Audi och Porsche klarar att ladda förbi 80 procent med skaplig effekt. Det klarar inte Polestar eller Volkswagen.
2 av 2: Både Audi och Porsche klarar att ladda förbi 80 procent med skaplig effekt. Det klarar inte Polestar eller Volkswagen. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld
På väg till Åre stannar vi och snabbladdar på Ionity i Sundsvall. Varje laddstolpe kan ge en laddeffekt på 350 kilowatt oberoende av hur många bilar som laddar på stationen samtidigt vilket gör att bilen sätter begränsningen. På grund av teknikproblem kunde ingen laddkurva göras för Audi e-tron i Sundsvall, i stället gjordes den på stationen i Ytterå där den totala tiden för laddningen nästintill var identisk.
De redovisade ladduppgifterna reflekterar endast laddningen i Sundsvall, vid senare laddning på stationen i Ytterå är laddeffekten betydligt lägre. Trots liknande förutsättningar med en yttertemperatur kring noll grader.

Audi e-tron
Foto: Teknikens Värld
Kommentar
Audi må vara törstig på el, men den utklassar konkurrenterna när det kommer till att fylla batteriet. Med e-tron kan man utan problem ladda till 100 procent utan att laddeffekten avtar kraftigt. 10-90 procent på 32 minuter är riktigt bra.

Polestar 2
Kommentar
Med samma angivna maximala laddeffekt som Audi på 150 kilowatt samt en relativt låg batterikapacitet var Polestar förhandsfavoriten, men när vi laddar kommer vi aldrig i närheten av den angivna effekten. Därtill tar det mer tid här innan effekten är hög, och effekten avtar även tidigare ju mer laddat batteriet blir.

Porsche Taycan
Kommentar
Taycan sägs kunna laddas med 270 kilowatt men enligt Porsche kräver det ett mer urladdat batteri från start, vilket gör den siffran ganska betydelselös. Att batteri­kapaciteten inte var lägre från start beror på Taycans bättre räckvidd än konkurrenterna.

Volkswagen ID.3
Kommentar
ID.3 går snabbt upp till sin maximala laddeffekt på 100 kilowatt, men redan vid 40 procent börjar effekten avta. Vid 70 procent är laddeffekten endast 49 kilowatt vilket gör att man då laddar lika fort hos någon av de billigare snabbladdarna.
https://teknikensvarld.se/test-provkorn ... a-elbilar/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Mickep

Inlägg av Mickep »

Tycker det är bra att det tas upp. Att peakvärdet maximalt är en sak men i praktiken vill man egentligen ha snabb laddning över hela spektrat (vilket jag tycker tesla och audi gör bra).
Laddkurvor borde vara synliga när man köper bilen. (gärna med ett medelvärde 10-90%).
Nackdel med snabb laddning kan vara att batteriet tar skada och tillverkaren för nerfa den när bilen är x antal år för att inte garantin skall träda in. med bättre batterier i framtiden tror jag man kommer undvika det.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Undra när journalisterna skall förstå att det är räckvidd/minut som är relevant.
Tex ID3 verkar ju funka fint på långresa trots att den inte laddar i så fasligt många kw.
Anledningen är att den är så snål.
ID4 drar däremot betydligt mer och verkar inte ladda mkt snabbare, så den blir troligen lite långsammare på långresa. Särskilt vs en ID3 med stora batteriet.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

Ytterligare en positiv testkörning av Id4:
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
iAkita
elbilist

Inlägg av iAkita »

En lite rolig jämförelse mellan ID4 och en Model X LR raven på autobahn i 160 km/h, vilket är max hastighet för ID4. Förbrukningen blir i princip likvärdig, vilket gör att Model X har 12% kvar när ID4 är nere på 2%. Intressant dock att ID4:an fortfarande tuffar på i 160 km/h ända in i kaklet.

Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
iAkita
elbilist

Inlägg av iAkita »

taliz skrev:
Undra när journalisterna skall förstå att det är räckvidd/minut som är relevant.
Tex ID3 verkar ju funka fint på långresa trots att den inte laddar i så fasligt många kw.
ID4 drar däremot betydligt mer och verkar inte ladda mkt snabbare, så den blir troligen lite långsammare på långresa. Särskilt vs en ID3 med stora batteriet.
Jag undrar det jag. ID4 laddar med 29% högre effekt i genomsnitt än ID3 mellan 5-80%. Tveksamt om även förbrukningen är nästan 30% högre. Dessutom kommer man behöva ladda till lägre SoC vid varje laddstopp med ID4 och därmed få ännu högre laddhastighet i jämförelse, i och med större batteri och längre räckvid. Att ID3 med stora batteriet kommer vara snabbare än både ID4 och ID3 med lilla batteriet på långresa råder det däremot ingen tvekan om. Det är ju lite som att jämföra en Model 3 LR med en SR+.
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Davidswe

Inlägg av Davidswe »

chaffis75 skrev:
thnis skrev:
Dodde skrev:
Zalman3 skrev:
Utgår ifrån att både ID3 och ID4 kan ladda med 170 kW i höst.
Räckvidden ökar till 580 km.

The ID 3 will also benefit from ongoing developments next year, including an increase in charging power. Buyers will be offered the choice of a 130kW system by mid-2021 and a 170kW system by the end of next year, up from the current maximum of 100kW. The 170kW set-up is claimed to deliver 121 miles of range in 10 minutes using a DC charger.

VW is also promising a moderate increase in range for all ID 3 models through the end of next year. The Pro S is set to offer up to an extra 24 miles from its 77kWh battery, to 360 miles, due in part to software improvements and advances in thermal management and cell efficiency.
https://www.autocar.co.uk/car-news/new- ... ad-vw-push
Tror du det är en uppdatering av mjukvaran OTA även för befintliga bilar?
Det vore väl toppen men kan inte tänka mig det. Varför skulle de redan nu veta att om ca 1 år så kommer en ID3 med ett 58 kWH batteri klara 170 istf som nu 100 kw? Då är det väl bara att lösa det så fort det är löst med stöd via OTA.

Jag gissar 100->120 kw på 58 batteriet
120->170 på 77 batteriet
För att man ligger efter med mjukvaran.
En sak att testa de hos utvecklarna en annan sak att göra en produkt av de.

OTA fin s ju inte än på någon id3 utan kommer q1 säger de och därefter måste man få en tid hos verkstaden så de uppgraderar ens bil så man får in ota funktionen.
Hej
Idag fick jag en uppdatering för bilen när jag skulle köra iväg för första gången. Bara små saker men saker börjar sakta hända.
Har fått ID.3 updaterad i veckan till version 0783 2.0
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

iAkita skrev:
taliz skrev:
Jag undrar det jag. ID4 laddar med 29% högre effekt i genomsnitt än ID3 mellan 5-80%. Tveksamt om även förbrukningen är nästan 30% högre. Dessutom kommer man behöva ladda till lägre SoC vid varje laddstopp med ID4 och därmed få ännu högre laddhastighet i jämförelse, i och med större batteri och längre räckvid. Att ID3 med stora batteriet kommer vara snabbare än både ID4 och ID3 med lilla batteriet på långresa råder det däremot ingen tvekan om. Det är ju lite som att jämföra en Model 3 LR med en SR+.
Jag knappade in Malmö>Stockholm i ABRP. ID3 med 58kwh är faktiskt ett par minuter snabbare än ID4 med 77kwh. Så min teori kan nog hålla även i praktiken.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
iAkita
elbilist

Inlägg av iAkita »

taliz skrev:
iAkita skrev:
taliz skrev:
Jag knappade in Malmö>Stockholm i ABRP. ID3 med 58kwh är faktiskt ett par minuter snabbare än ID4 med 77kwh. Så min teori kan nog hålla även i praktiken.
Ja, omöjligt är det ju inte. Vi får se helt enkelt när det börjar komma in lite mer data för ID4. Blir SECC av även i år ställer jag upp med min ID4, och hoppas att det hakar på någon med en ID3 också!
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Mickep

Inlägg av Mickep »

Enligt de tester jag sett verkar id4 ta sig 250-300 km i motorvägsfart. På vintern. Vilken jag tycker är acceptabelt.
Dodde

Inlägg av Dodde »

Mickep skrev:
Enligt de tester jag sett verkar id4 ta sig 250-300 km i motorvägsfart. På vintern. Vilken jag tycker är acceptabelt.
Förväntar mig ca 400 km på sommaren i motorvägsfart. Tror även att vinterförbrukningen kan gå att pressa ner lite när man fått ordning på värmepumpen och dylikt.
iAkita
elbilist

Inlägg av iAkita »

Dodde skrev:
Mickep skrev:
Förväntar mig ca 400 km på sommaren i motorvägsfart. Tror även att vinterförbrukningen kan gå att pressa ner lite när man fått ordning på värmepumpen och dylikt.
Då ska du ner i en förbrukning på 19,2 kWh/100 km. Jag är väldigt tveksam till att ID4 kommer vara så snål, så länge det inte är medvind. Jag hoppas du har rätt, men själv tror jag att man kommer ha 10-20% högre förbrukning än så i motorvägsfart sommartid.
Senast redigerad av iAkita, redigerad totalt 1 gånger.
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Dodde

Inlägg av Dodde »

iAkita skrev:
Dodde skrev:
Mickep skrev:
Då ska du ner i en förbrukning på 19,2 kWh/100 km. Jag är väldigt tveksam till att ID4 kommer vara snål, så länge det inte är medvind. Jag hoppas du har rätt, men själv tror jag att man kommer ha 10-20% högre förbrukning än så i motorvägsfart sommartid.
Jag kanske är optimistisk men vissa har redan visat 310 km i 0 grader och regn med 120 km/h på farthållaren så 350 km ska den göra lätt tycker jag.
iAkita
elbilist

Inlägg av iAkita »

Dodde skrev:
iAkita skrev:
Dodde skrev:
Mickep skrev:
Då ska du ner i en förbrukning på 19,2 kWh/100 km. Jag är väldigt tveksam till att ID4 kommer vara snål, så länge det inte är medvind. Jag hoppas du har rätt, men själv tror jag att man kommer ha 10-20% högre förbrukning än så i motorvägsfart sommartid.
Jag kanske är optimistisk men vissa har redan visat 310 km i 0 grader och regn med 120 km/h på farthållaren så 350 km ska den göra lätt tycker jag.
Ja, 350 km ska nog gå en bra dag, så länge det inte är motvind. Det gör en enorm skillnad på förbrukningen i motorvägsfart om det är motvind eller medvind.
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Dodde

Inlägg av Dodde »

Trevligt test

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

På 110-väg kommer man nog inte under 200wh/km med ID4. Möjligen om det är varmt, jämn fin väg, kraftig medvind... ABRP säger 222wh/km i 110, och den brukar ändå vara lite optimistisk.
Tycker de flesta test jag sett på youtube så ligger den närmare 240-250. Runt 300 i 130kmh. Nästan lite etron-varning. ;)

Som sagt, den verkar jämförbar med ID3 med 58kwh räckviddsmässigt.

Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

ID.4 ligger 4-5% under MX i förbrukning i 160 km/h enligt en film som var uppe här nyligen. Det förhållandet stämmer kanske hyggligt även i lägre hastigheter?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

taliz skrev:
iAkita skrev:
Nu har VW släppt priserna på de ordinarie versionerna av ID4 (alltså inte 1st eller 1st Max). Som jag misstänkte har vi som beställde 1st edition fått ett bra pris. Det skiljer 54 000 kr på listpriset mellan 1st Max och den ordinarie ID4 Max med samma färgval och specifikationer. Det är möjligt att det går att få lite bättre rabatt nu i och för sig, men jag känner mig ändå nöjd som litade på min känsla att det pris jag fick för 1st Max var riktigt bra.
Verkar vara andra säten och beklädnad på instrumentbrädan för 1st Max och vanliga Max.
Intressant att 1st fortfarande säljs, man kan tycka de borde sålt slut innan de släpper dom vanliga.
Antar det var tanken, men de kanske inte sålt tillräckligt bra helt enkelt.

Uppåt 700k för en bakhjulsdriven bil med 200hk är nog lite väl saftigt. Även om det varit ett Mercedes, BMW eller Audi-märke i fronten så är det mkt pengar. För det priset bör man åtminstone få 4wd och 300+hk.
Jag tror att många kommer vänta in de fyrhjulsdrivna.
Jo, lite häftigt höga priset kan jag hålla med om.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

taliz skrev:
Håller med. Mycket bättre att mäta detta, än tiden för att ladda mellan %x till %y (som är ganska intetsägande om man jämför olika bilar och olika stora batteripaket).
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Varför har VW infört SAABs Night panel på dan???
Screenshot_20210207-204654_Samsung Internet.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

Zalman3 skrev:
Varför har VW infört SAABs Night panel på dan???
Screenshot_20210207-204654_Samsung Internet.jpg
Vad är de du försöker säga med detta inlägg? Förstår inte poängen? Försöker du göra dig lustig? I sådan fall glömde du en smily.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Skriv svar