NiklasTesla skrev:chaffis75 skrev:NiklasTesla skrev:Tänker att nyetablering av högförbrukare ex Pågen borde kunna ha solceller/vinkraft för att täcka en del av sin förbrukning sedan att man kör den mest elintesiva industrin delvis nattetid när vi har elöverskott.
MVH
Man blir ju mörkrädd.. Med dina tankar så kanske vi helst ska stänga ner elnätet, alla får fixa sin egna el..
Nej företag är bra på olika saker, pågen bakar bröd och är ingen el producent och ska inte behöva vara de om de inte vill. Att samhället ska se till att det finns el till ok pris och i volym är en förutsättning för vår välfärd och även möjligheterna att jobba för en bättre miljö.
Ja man blir mörkrädd..
Aldrig tänkt eller skrivit att vi skall lägga ner elnätet. Vad jag har lagt upp i denna tråd tidigare är fullt genomförbara alternativ för ett elnät med billigare el än idag utan kärnkraft,kol,olja och naturgas. Finns redan idag diverse rimliga byggkrav för bygglov vid nybyggnation.
Pris styrs av tillgång och efterfrågan. Om tillgången är lägre går priset upp och någon/några blir utprisade enl klassisk ekonomisk teori (fullt rimligt storförbrukarna).
Kärnkraft är exempel på en annan klassisk ekonomisk teori. Allmänningens tragedi. Vi nyttjar uranet idag och gräver ner samt hoppas att kommande generationer inte dör av radioaktiv strålning (Inte OK etiskt).
MVH ändå
De var ju de du uttryckte om pågen, de skulle fixa strömmen själva tyckte du.. För att göra de tydligt vad du säger så berättade jag bara vad effekten blir om du ska behandla alla lika.
Nej denna fråga handlar inte bara om tillgång och marknadskrafterna, energifrågan är SÅ mycket större o h som jag nämnt redan handlar i grunden om välfärd jobb och indirekt möjligheter att skapa en bättre miljö.
Sen är ja n motståndare till att avfallet grävs ner, jag tycker Inte de är avfall utan måste istället ta hand om de med ny teknik som vi får se till att utveckla, ja vi har ju några tusen år på oss (innan de inte är avfall) så jag är övertygad om att detta går att lösa.
Jag vill också vara tydlig att kärnkraft inte är den optimala lösningen men just nu ser jag inga andra lösningar för elda olja, kol och naturgas är sämre.
Men som sagt elbolagen måste agera elbolag.. Jag tror inte alls på Zalman3 idéer att alla ska vara elbolag, finns många som tycker de är kul (jag bla) men man ska inte tvinga någon in i de..
Dessutom är skatteintäkter viktiga för staten så om alla skulle producera sin egna el så ska du se att jam hittar en lösning på att skatta detta hårt.