Long Range vs. Performance? (2021)
Moderator: Redaktion
- JazzMatazz
- Teslaägare
- Inlägg: 24
- Blev medlem: 03 feb 2021 15:20
Long Range vs. Performance? (2021)
Hej på er,
Jag kollar på en Tesla Model 3 (nyare modellerna, 2021) som möjlig förmånsbil och skulle gärna höra synpunkter och tips kring Long Range och Performance. De uppenbara skillnaderna har jag naturligtvis koll på, men förmånsvärdet på en Performance är orimligt mycket högre än Long Range för väldigt få och marginella finesser i mitt tycke. Transportstyrelsen klassar Performance som en 'sportbil' vilket kanske inte gynnar en om eller när Regeringen eventuellt inför nya regler kring förmånsbil kommande år/åren, däremot misstänker jag att den är roligare att köra. Hur ska man tänka tycker ni? Varför ska man välja den ena modellen framför den andra?
Tack på förhand.
/J.
Jag kollar på en Tesla Model 3 (nyare modellerna, 2021) som möjlig förmånsbil och skulle gärna höra synpunkter och tips kring Long Range och Performance. De uppenbara skillnaderna har jag naturligtvis koll på, men förmånsvärdet på en Performance är orimligt mycket högre än Long Range för väldigt få och marginella finesser i mitt tycke. Transportstyrelsen klassar Performance som en 'sportbil' vilket kanske inte gynnar en om eller när Regeringen eventuellt inför nya regler kring förmånsbil kommande år/åren, däremot misstänker jag att den är roligare att köra. Hur ska man tänka tycker ni? Varför ska man välja den ena modellen framför den andra?
Tack på förhand.
/J.
Re: Long Range vs. Performance? (2021)
Precis som du säger, skall du ha den som förmånsbil så har man en LR. Du kan tex köpa acc.boost till den.
Försäkring är också dyrare på P.
I slutändan handlar det om ekonomi. Har du löjligt mkt pengar så kör på en P.
Men som förmånsbil så förlorar man lite extra på det såklart.
Försäkring är också dyrare på P.
I slutändan handlar det om ekonomi. Har du löjligt mkt pengar så kör på en P.
Men som förmånsbil så förlorar man lite extra på det såklart.
Re: Long Range vs. Performance? (2021)
P köper man privat. LR eller SR+ som förmånsbil.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Long Range vs. Performance? (2021)
Jag är personligen inte intresserad av prestandan, så P var inte intressant för mig på det sättet.
Däremot vill jag ha dragkrok, och det är ju inte tillgängligt på P. För vår del var det alltså enkelt: LR. Skadar inte heller med några km längre räckvidd, och däck och försäkring lär ju bli billigare (?).
Personligen tycker jag också att 430 hästkrafter med dubbla motorer ger fullt tillräcklig prestanda!
EDIT: Kolla förresten TeslaBjörns youtubekanal, han jämför ju 2021-versionerna av P/LR i ett antal videos där. Och glöm inte att gå via en referrallänk när du beställer!
Däremot vill jag ha dragkrok, och det är ju inte tillgängligt på P. För vår del var det alltså enkelt: LR. Skadar inte heller med några km längre räckvidd, och däck och försäkring lär ju bli billigare (?).
Personligen tycker jag också att 430 hästkrafter med dubbla motorer ger fullt tillräcklig prestanda!
EDIT: Kolla förresten TeslaBjörns youtubekanal, han jämför ju 2021-versionerna av P/LR i ett antal videos där. Och glöm inte att gå via en referrallänk när du beställer!
Vit Model 3 LR, levererad mars 2020
Re: Long Range vs. Performance? (2021)
Låter solklart när det gäller förmånsbil. ( LR)
P ger ganska mycket mer för en ibte alltför stor skillnaf och just nu får man det största batteriet med P.
Det verkar som att alla LR har ca 75 kwh att nyttja, medans P har 82 (+ 10%).
Bäst range får man troligen genom att köpa en P och montera 18” som passar(inte alla 18” som går använda).
P ger ganska mycket mer för en ibte alltför stor skillnaf och just nu får man det största batteriet med P.
Det verkar som att alla LR har ca 75 kwh att nyttja, medans P har 82 (+ 10%).
Bäst range får man troligen genom att köpa en P och montera 18” som passar(inte alla 18” som går använda).
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Long Range vs. Performance? (2021)
pejvic skrev:Precis som du säger, skall du ha den som förmånsbil så har man en LR. Du kan tex köpa acc.boost till den.
Försäkring är också dyrare på P.
I slutändan handlar det om ekonomi. Har du löjligt mkt pengar så kör på en P.
Men som förmånsbil så förlorar man lite extra på det såklart.
Det där är en gammal sanning som är värd att revideras.
Förmånsvärde 2021 LR + 19" fälgar + acc boost: 4 979 kr/månad
Förmånsvärde 2021 P + 20" fälgar (std): 6 327 kr/månad
Skillnaden är bara 1348:-/mån.
När modellerna kom 2019 så var det mycket större skillnad. Då låg skillnaden på runt 4000:- enligt ovan.
Re: Long Range vs. Performance? (2021)
Som sagt. Det där tål att synas. Stor skillnad nu mot 2019.taliz skrev:P köper man privat. LR eller SR+ som förmånsbil.
Re: Long Range vs. Performance? (2021)
Ang förmånsbilsförsäkring så har iaf jag samma försäkringskostnad oavsett bil.
Dock en LR har mycket lägre förmånsvärde så det måste vara något P som lockar dig för att välja den.
Dock en LR har mycket lägre förmånsvärde så det måste vara något P som lockar dig för att välja den.
- JazzMatazz
- Teslaägare
- Inlägg: 24
- Blev medlem: 03 feb 2021 15:20
Re: Long Range vs. Performance? (2021)
Jag hör er allihopa, tack för input.
Till poängen som också nämns ovan är att skillnaden i förmånsvärde mellan LR och Performance inte är så markant som det var för några år sen. Därför är även en Performance ett möjligt alternativ. Däremot är jag som sagt kluven över sportbil-stämpeln och vad det automatiskt kan innebära i skatteregler, etc. Jag tycker liksom att en elbil är en elbil.
Om fler av er har lust att dela för– och nackdelar med de olika modellerna får ni gärna skriva (till en icke-Tesla-ägare).
/J.
Till poängen som också nämns ovan är att skillnaden i förmånsvärde mellan LR och Performance inte är så markant som det var för några år sen. Därför är även en Performance ett möjligt alternativ. Däremot är jag som sagt kluven över sportbil-stämpeln och vad det automatiskt kan innebära i skatteregler, etc. Jag tycker liksom att en elbil är en elbil.
Om fler av er har lust att dela för– och nackdelar med de olika modellerna får ni gärna skriva (till en icke-Tesla-ägare).
/J.
Re: Long Range vs. Performance? (2021)
Jag hade köpt LR även om det var samma pris som P, utifrån mina förutsättningar har jag noll intresse i en sekund snabbare 0-100/sportläge för bankörning/kolfiberlist på bakluckan och jag vill absolut inte ha stora hjul som gör bilen stötigare och vinterhjulen dyrare.JazzMatazz skrev:Jag hör er allihopa, tack för input.
Till poängen som också nämns ovan är att skillnaden i förmånsvärde mellan LR och Performance inte är så markant som det var för några år sen. Därför är även en Performance ett möjligt alternativ. Däremot är jag som sagt kluven över sportbil-stämpeln och vad det automatiskt kan innebära i skatteregler, etc. Jag tycker liksom att en elbil är en elbil.
Om fler av er har lust att dela för– och nackdelar med de olika modellerna får ni gärna skriva (till en icke-Tesla-ägare).
/J.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Re: Long Range vs. Performance? (2021)
Jag är också ointresserad av bankörning och stötiga däck, men släp däremot!
Men som sagt, Björn Nylands videos den senaste månaden har mycket om både LR och P 2021.
Men som sagt, Björn Nylands videos den senaste månaden har mycket om både LR och P 2021.
Vit Model 3 LR, levererad mars 2020
- WilleTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 83
- Blev medlem: 13 jul 2020 12:53
Re: Long Range vs. Performance? (2021)
Kör själv P som tjänstebil. För mig var det ett helt rätt val, supernöjd. Jag tycker att extrakostnaden är värd var enda krona. Fantastiskt kul, även om man inte utnyttjar draget i bilen till fullo varje dag så finns det där när man vill, en skön känsla.
Vad gäller stötighet så föredrar jag att känna vägen när jag kör, andra vill sväva fram så tyst som möjligt, en smaksak. Tycker för övrigt att P inte är stötig, den är perfekt. Hade BMW med adaptiv dämpning tidigare, inställd på hård var den klart stötig. Du skriver att en elbil ska vara en elbil. Om du vill köra mjukt och lugn samt kommer att försöka hålla nere förbrukningen och uppskattar en mjukare gång så välj LR.
Uppskattar du lite bättre vägkänsla, extrem gasrespons och en acceleration som är svårt att hitta hos något annat bilmärke under 1,7 miljoner och du tycker att det inte spelar så stor roll att den drar en krona mer per mil i el när du kör sportigt så välj P.
Min fru, som också kör bilen ibland, gillar så klart piggheten men röda bromsok var något hon propsade på att den skulle ha, så beslutet var lätt för mig
.
Lycka till! Du blir säkert nöjd, oavsett ditt val.
Vad gäller stötighet så föredrar jag att känna vägen när jag kör, andra vill sväva fram så tyst som möjligt, en smaksak. Tycker för övrigt att P inte är stötig, den är perfekt. Hade BMW med adaptiv dämpning tidigare, inställd på hård var den klart stötig. Du skriver att en elbil ska vara en elbil. Om du vill köra mjukt och lugn samt kommer att försöka hålla nere förbrukningen och uppskattar en mjukare gång så välj LR.
Uppskattar du lite bättre vägkänsla, extrem gasrespons och en acceleration som är svårt att hitta hos något annat bilmärke under 1,7 miljoner och du tycker att det inte spelar så stor roll att den drar en krona mer per mil i el när du kör sportigt så välj P.
Min fru, som också kör bilen ibland, gillar så klart piggheten men röda bromsok var något hon propsade på att den skulle ha, så beslutet var lätt för mig

Lycka till! Du blir säkert nöjd, oavsett ditt val.
Re: Long Range vs. Performance? (2021)
Med det sagt så är varken acc, gasrespons eller vägkänsla dålig i en LR, som Rolls Royce brukade beskriva prestandan: ”good enough”.WilleTesla skrev:Kör själv P som tjänstebil. För mig var det ett helt rätt val, supernöjd. Jag tycker att extrakostnaden är värd var enda krona. Fantastiskt kul, även om man inte utnyttjar draget i bilen till fullo varje dag så finns det där när man vill, en skön känsla.
Vad gäller stötighet så föredrar jag att känna vägen när jag kör, andra vill sväva fram så tyst som möjligt, en smaksak. Tycker för övrigt att P inte är stötig, den är perfekt. Hade BMW med adaptiv dämpning tidigare, inställd på hård var den klart stötig. Du skriver att en elbil ska vara en elbil. Om du vill köra mjukt och lugn samt kommer att försöka hålla nere förbrukningen och uppskattar en mjukare gång så välj LR.
Uppskattar du lite bättre vägkänsla, extrem gasrespons och en acceleration som är svårt att hitta hos något annat bilmärke under 1,7 miljoner och du tycker att det inte spelar så stor roll att den drar en krona mer per mil i el när du kör sportigt så välj P.
Min fru, som också kör bilen ibland, gillar så klart piggheten men röda bromsok var något hon propsade på att den skulle ha, så beslutet var lätt för mig.
Lycka till! Du blir säkert nöjd, oavsett ditt val.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Re: Long Range vs. Performance? (2021)
Hej
Tänkte först köpa M3 Performance men vi behöver iaf en dragkrok i familjen. Så det blev M3 Long Range m drag, men uppgraderar du den för 20K så skiljer det väldigt lite mot Performance...
Tänkte först köpa M3 Performance men vi behöver iaf en dragkrok i familjen. Så det blev M3 Long Range m drag, men uppgraderar du den för 20K så skiljer det väldigt lite mot Performance...
Tillsammans skapar vi Tesla-ägare en fossilfri värld, km efter km... 
Tesla model 3 LRP drag (US) & Tesla model 3 SR+ (MIC)
24kW solceller & batterier hemma

Tesla model 3 LRP drag (US) & Tesla model 3 SR+ (MIC)
24kW solceller & batterier hemma
Re: Long Range vs. Performance? (2021)
Bra idé, röda bromsok måste jag försöka sälja in hos min fru, bästa argumentet för att få henne med!simonk skrev:Jag är också ointresserad av bankörning och stötiga däck, men släp däremot!
Men som sagt, Björn Nylands videos den senaste månaden har mycket om både LR och P 2021.

Re: Long Range vs. Performance? (2021)
De enda gångerna jag har accelererat ordentligt med LR är på lämpliga motorvägspåfarter. Barnen tycker det är jättekul, men frugan klagar över att behöva tryckas in i sätet. Fartresurserna är minst sagt good enough!holden skrev:Med det sagt så är varken acc, gasrespons eller vägkänsla dålig i en LR, som Rolls Royce brukade beskriva prestandan: ”good enough”.
Sen det blev snöigt här har jag däremot övergått till Chill mode, så nu är det slut på fartfesten under ett tag!
Vit Model 3 LR, levererad mars 2020
Re: Long Range vs. Performance? (2021)
Vi får skaffa nya fruar, min tycker likadant och jag har bara SR+!simonk skrev:De enda gångerna jag har accelererat ordentligt med LR är på lämpliga motorvägspåfarter. Barnen tycker det är jättekul, men frugan klagar över att behöva tryckas in i sätet. Fartresurserna är minst sagt good enough!holden skrev:Med det sagt så är varken acc, gasrespons eller vägkänsla dålig i en LR, som Rolls Royce brukade beskriva prestandan: ”good enough”.
Sen det blev snöigt här har jag däremot övergått till Chill mode, så nu är det slut på fartfesten under ett tag!
Re: Long Range vs. Performance? (2021)
Min fru tyckte absolut att vi skulle ha awd. Alternativen var Sr+ eller Performance, så då var valet enkelt



- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 4168
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: Long Range vs. Performance? (2021)
Jag har väl besudlat andra trådar med samma info men kanske kan vara bra info i denna tråd också.
Vi har en 2019 sr+ med 18" och en 2019 performance med 20"
Skillnaden i stötighet är nästan omärkbar och endast i låga hastigheter är performance lite stötigare.
Bullret är samma i båda och har tydligen inte blivit mindre i 2021 heller.
Är man van med tysta komfortbilar så kommer båda kännas lite stötiga och bullriga men dom har så många andra fördelar så bristerna glöms snabbt.
Vi har en 2019 sr+ med 18" och en 2019 performance med 20"
Skillnaden i stötighet är nästan omärkbar och endast i låga hastigheter är performance lite stötigare.
Bullret är samma i båda och har tydligen inte blivit mindre i 2021 heller.
Är man van med tysta komfortbilar så kommer båda kännas lite stötiga och bullriga men dom har så många andra fördelar så bristerna glöms snabbt.
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
- JazzMatazz
- Teslaägare
- Inlägg: 24
- Blev medlem: 03 feb 2021 15:20
Re: Long Range vs. Performance? (2021)
Spännande – bra och trevlig feedback.
En sista stilla undran: Är det någon av er som har testat LR med Acceleration Boost-uppdateringen, och blev det någon märkbar skillnad?
/J.
En sista stilla undran: Är det någon av er som har testat LR med Acceleration Boost-uppdateringen, och blev det någon märkbar skillnad?
/J.
Re: Long Range vs. Performance? (2021)
Hej, viss skillnad men märks inte så mycket. Främst om man testar 0-100 acceleration, men väldigt liten skillnad i vardagen skulle jag säga.JazzMatazz skrev:Spännande – bra och trevlig feedback.
En sista stilla undran: Är det någon av er som har testat LR med Acceleration Boost-uppdateringen, och blev det någon märkbar skillnad?
/J.
Mvh Henric
Tesla model 3 LR+ AWD, FSD (HW3), midnight silver metallic, svart interiör, 18 tum hjul. Uttagen 2019-05-24. Såld 2022-08-09
Tesla Model 3 Performance, röd, vit interiör. Beställd 2022-04-04, Levererad 2022-08-31
Tesla Model 3 Performance, röd, vit interiör. Beställd 2022-04-04, Levererad 2022-08-31
Re: Long Range vs. Performance? (2021)
Yes, en mycket trevlig och märkbar skillnad. Var det värt 20000? Ja, i relation till att komma närmare en P i acceleration och bra mycket rappare i registret 40-80 upplever jag. Vid rödljusen drar man alltid allt och alla (men det gjorde man ju iofs innan också)JazzMatazz skrev:Spännande – bra och trevlig feedback.
En sista stilla undran: Är det någon av er som har testat LR med Acceleration Boost-uppdateringen, och blev det någon märkbar skillnad?
/J.

2023 M3P vit/vit
- JazzMatazz
- Teslaägare
- Inlägg: 24
- Blev medlem: 03 feb 2021 15:20
Re: Long Range vs. Performance? (2021)
Jag blir smått galen av att jämföra dessa två versioner. Många bra resonemang i trådarna här och på Internet, men informationen går isär en del – det är ju subjektiva berättelser och erfarenheter som inte alltid rimmar, ens med samma version av M3. Kanske det som gör det knepigt.
Jag förstår att allt handlar om personliga förutsättningar och preferens när det kommer till köp eller leasing av dessa två versioner (även om de är väldigt nära varandra i pris och förmånsvärde idag), men nu har jag fastnat för komfort vs. stötigheten mellan de två. Hur stor skillnad kan det vara? Köper man en Performance vill man ju ha sportkänsla och kanske en bättre väghållning, däremot är det ju skönt med komfort på långresor. Flera av de reportage jag har läst/sett säger dock att en Performance är skönare att köra på motorvägar och således kanske en minst lika bra (om inte bättre) för just långresor med vanlig körning. Att den inte gillar "pothols" i stadskörning kan man ju räkna ut. Vad säger ni?
Jag är, av flera anledningar, närmare en Performance just nu men det kan ändras här precis närsomhelst.
Vänligen, J.
Jag förstår att allt handlar om personliga förutsättningar och preferens när det kommer till köp eller leasing av dessa två versioner (även om de är väldigt nära varandra i pris och förmånsvärde idag), men nu har jag fastnat för komfort vs. stötigheten mellan de två. Hur stor skillnad kan det vara? Köper man en Performance vill man ju ha sportkänsla och kanske en bättre väghållning, däremot är det ju skönt med komfort på långresor. Flera av de reportage jag har läst/sett säger dock att en Performance är skönare att köra på motorvägar och således kanske en minst lika bra (om inte bättre) för just långresor med vanlig körning. Att den inte gillar "pothols" i stadskörning kan man ju räkna ut. Vad säger ni?
Jag är, av flera anledningar, närmare en Performance just nu men det kan ändras här precis närsomhelst.
Vänligen, J.
Re: Long Range vs. Performance? (2021)
Jag har kört en M3P i 3600 mil.
Det är ingen noterbar skillnad komfortmässigt vs LR när det kommer till fjädringen. Performance är väldigt mjuk och komfortabel. Nästan lite för mjuk med tanke på prestandan.
Det som gör lite skillnad är storleken på hjulen.
Enda anledningen till att köpa LR är om man vill ha drag och det ska vara fullt lagligt(annars kan man ju eftermontera det på P, men då blir det ju inte lagligt..).
Det är ingen noterbar skillnad komfortmässigt vs LR när det kommer till fjädringen. Performance är väldigt mjuk och komfortabel. Nästan lite för mjuk med tanke på prestandan.
Det som gör lite skillnad är storleken på hjulen.
Enda anledningen till att köpa LR är om man vill ha drag och det ska vara fullt lagligt(annars kan man ju eftermontera det på P, men då blir det ju inte lagligt..).
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3665
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Long Range vs. Performance? (2021)
Jag äger en M3LR med accelerationsboosten. Performance har jag inte provat sedan Corona-pandemin bröt ut, så jag har inte någon färsk minnesbild av M3P. Det jag kan säga om M3LR är att det jag helst skulle vilja förbättra är saker som inte blir bättre med performance-varianten, men oftast inte sämre heller. Prestandan hos M3LR är så pass bra att jag knappast längtar efter mer. I de fall jag skulle vilja ha mer pulver så är det i farter som är olagliga i Sverige, men utifrån effektmätningar jag sett så är skillnaden ganska liten mellan P och LR AWD i det intervallet.
Jag skulle definitivt vilja ha följsammare fjädring. Före Teslan hade jag en BMW 335i med adaptivt chassi och där gick det att med ett knapptryck växla mellan sportläge och komfortläge. I komfortläge gick den väldigt följsamt och fint över ojämnheter, samtidigt som köregenskaperna var riktigt vassa i sportläget. Det hade jag velat ha på Teslan också. Men M3LR är riktigt rolig att köra i vardagen, men jag skulle föredrar följsammare fjädring vid vardagskörning.
På motorväg är M3LR fin att köra, så länge asfalten är i bra skick. Däremot bullrar den en hel del och skickar upp mycket av vägens ojämnheter när man kör på sliten svensk asfalt. Att förbättra bilen i det avseendet skulle ligga högt på min önskelista. Dock är problemet klart mindre med mina dubbfria vinterdäck än de originalmonterade sommardäcken (18 tum). Just genom att det är så värdesätter jag att ha minsta möjliga hjuldiameter.
I övrigt är mina invändningar mot bilen sådana att de inte har med P eller LR att göra (t ex vindrutetorkarautomatik, att snö faller in i bagageutrymmet när luckan öppnas, m m).
Valet mellan bilarna är sådant att det mycket handlar om personliga preferenser, vilka egenskaper man värdesätter högst, m m, så du måste prova själv under omständigheter som är lämpliga.
Jag skulle definitivt vilja ha följsammare fjädring. Före Teslan hade jag en BMW 335i med adaptivt chassi och där gick det att med ett knapptryck växla mellan sportläge och komfortläge. I komfortläge gick den väldigt följsamt och fint över ojämnheter, samtidigt som köregenskaperna var riktigt vassa i sportläget. Det hade jag velat ha på Teslan också. Men M3LR är riktigt rolig att köra i vardagen, men jag skulle föredrar följsammare fjädring vid vardagskörning.
På motorväg är M3LR fin att köra, så länge asfalten är i bra skick. Däremot bullrar den en hel del och skickar upp mycket av vägens ojämnheter när man kör på sliten svensk asfalt. Att förbättra bilen i det avseendet skulle ligga högt på min önskelista. Dock är problemet klart mindre med mina dubbfria vinterdäck än de originalmonterade sommardäcken (18 tum). Just genom att det är så värdesätter jag att ha minsta möjliga hjuldiameter.
I övrigt är mina invändningar mot bilen sådana att de inte har med P eller LR att göra (t ex vindrutetorkarautomatik, att snö faller in i bagageutrymmet när luckan öppnas, m m).
Valet mellan bilarna är sådant att det mycket handlar om personliga preferenser, vilka egenskaper man värdesätter högst, m m, så du måste prova själv under omständigheter som är lämpliga.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.