Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

Svenssons skrev:
martinot skrev:
Teslas, och deras partners, destinationsladdare är dock AC (hade gärna sett att även de var DC), och de är alla gratis gällande elförbrukningen (0 kr kWh). I vissa fall kan det vara parkeringsavgifter på vissa ställen, men då är det inte dyrare än vanlig parkering utan AC-laddning (man betalar inget för laddningen eller effektåtgången i i sig).

Har för mig att det är policy hos Tesla att de aldrig tar betalt för deras AC-laddare, och att de även ställer krav på deras partners att de inte heller får ta betalt för AC-laddning.
Tesla Destinationsladdare kan mycket väl kosta per kWh men det är något som destinationen får välja och styra över hur de ska ta betalt. Inte så lätt att koppla till förbrukningen på en WallConnector. Tesla kan ge 1-2 WallConnectors gratis till en destination som då är låsta till Teslas bilar. Flertalet destinationer väljer att köpa till fler boxar.
Det kanske är fel uppgifter jag fått, men det är iaf. enligt tidigare diskussioner och inlägg här på forumet som denna att de inte får ta betalt för de laddare som Tesla håller med (vad de gör med de AC-laddare som de köpt själva, kan ju självklart inte Tesla ha något att säga till om):

viewtopic.php?f=52&t=15726#p323589
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Off Grid Byggaren skrev:
Vid långresa är det naturligvis DC snabbladdning som gäller.

AC laddningen används ju ofta vid övernattning på ett hotell eller fjällstuga. Vi i Sverige är ju bortskämda med mycket gratis AC-laddning.

Nu ska vi inte såga e-tron Charging Service helt och hållet.

Om vi tänker oss en resa till Monaco, med boende nära ett kasino, de har inga laddplatser alls i hotellets garage.

Med Audi e-tron och transit abonnemanget blir ju kostnaden rätt lika att åka ned till Monaco, mot att åka med en Tesla X utan fri SuC.

Med e-tron Charging Service parkerar jag vid en publik AC laddare, blippar kortet så är allt igång, till rimligt Monaco kWh-pris.

Teslaägaren behöver då ordna ett extra abonnemang och laddkort för att kunna AC-ladda där.

Jag tror inte det kommer fortsätta med att vissa hotell och krogar har gratisladdning i framtiden. Framförallt inte i södra Europa.
Extra abonnemang, utöver vadå? Som Teslaägare behöver du inget abonemang.

Så i ditt exempel så behöver Teslaägaren skaffa ett abonemang liksom E-tronägaren. Inget extra.
Men jag ser inte anledningen. Ladda på SuC innan du parkerar på hotellet så är problemet löst.

Du kämpar verkligen på för att få det att se ut som att det är lika billigt och till och med enklare att fixa laddning på långresor med en E-tron än en Tesla. Tror det blir svårt att övertyga många på detta forum. :lol:



Men om du nu absolut vill destinationsladda så kan du se några av teslas gratis destinationsladdare nedåt i Europa på kartan nedan. Det behövs ingen tagg, kort eller app. Sätt i sladden så börjar laddningen. (Som på SuC)
D4F319D9-308E-4ABE-BF15-8BD6BD5A87D4.jpeg
Dessa laddare är gratis för Teslaägare. Alla laddare som Tesla har skänkt till köpcentra, hotell, restauranger, sportanläggningar osv är gratis.

Om någon köpt Tesla Laddboxar på egen hand och satt upp, så kan de naturligtvis ta betalt. Men då hamnar de inte på teslas laddkarta och inte i bilens navigator.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

Nicke Nyfiken skrev:

Men om du nu absolut vill destinationsladda så kan du se några av teslas gratis destinationsladdare nedåt i Europa på kartan nedan. Det behövs ingen tagg, kort eller app. Sätt i sladden så börjar laddningen. (Som på SuC)
D4F319D9-308E-4ABE-BF15-8BD6BD5A87D4.jpeg
Dessa laddare är gratis för Teslaägare. Alla laddare som Tesla har skänkt till köpcentra, hotell, restauranger, sportanläggningar osv är gratis.

Om någon köpt Tesla Laddboxar på egen hand och satt upp, så kan de naturligtvis ta betalt. Men då hamnar de inte på teslas laddkarta och inte i bilens navigator.
Jo, det är precis så jag förstått det, men Svensson verkar vara av en annan uppfattning att detta inte skulle stämma.

Borde ju iofs. gå att lägga en fråga till SC i appen, eller att fråga inne på SC nästa gång man har vägen förbi.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nicke Nyfiken »

martinot skrev:
Jo, det är precis så jag förstått det, men Svensson verkar vara av en annan uppfattning att detta inte skulle stämma.

Borde ju iofs. gå att lägga en fråga till SC i appen, eller att fråga inne på SC nästa gång man har vägen förbi.
I så fall har de ändrat villkoren i avtalet. Men det är inget jag hört något om. Men Svenssons har kanske en kopia på senaste avtalet som han kan lägga upp här.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Audi e-tron

Inlägg av Svenssons »

martinot skrev:
Nicke Nyfiken skrev:

Men om du nu absolut vill destinationsladda så kan du se några av teslas gratis destinationsladdare nedåt i Europa på kartan nedan. Det behövs ingen tagg, kort eller app. Sätt i sladden så börjar laddningen. (Som på SuC)
D4F319D9-308E-4ABE-BF15-8BD6BD5A87D4.jpeg
Dessa laddare är gratis för Teslaägare. Alla laddare som Tesla har skänkt till köpcentra, hotell, restauranger, sportanläggningar osv är gratis.

Om någon köpt Tesla Laddboxar på egen hand och satt upp, så kan de naturligtvis ta betalt. Men då hamnar de inte på teslas laddkarta och inte i bilens navigator.
Jo, det är precis så jag förstått det, men Svensson verkar vara av en annan uppfattning att detta inte skulle stämma.

Borde ju iofs. gå att lägga en fråga till SC i appen, eller att fråga inne på SC nästa gång man har vägen förbi.
De flesta platserna tar inte betalt för laddning eftersom det är svårt att styra WallConnector för detta. De flesta som vill begränsa laddningen gör det genom att bara tillåta kunder för det. Det finns dock inga hinder för destinationen att ta betalt för laddningen. Det är destinationen som står för elen och platsen. Har själv stöt på destinationsladdare där platsen tar betalt för laddningen, parkering är gratis. Exemplet är Gripsholms värdhus i Mariefred. De tar 100:- per 8 timmars laddning men parkering är gratis.De ligger också med på Tesla sida över Destinationsladdning.

https://www.gripsholms-vardshus.se/week ... aq-hotell/
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19937
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Audi e-tron

Inlägg av Bjelke »

Helskumt för jag var också helt säker (fram tills nu) på att det skulle vara gratis på just dom (som syns i bilen)...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2459
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Jag tror inte gratisladdarna kommer finnas kvar så länge.

Inget är ju gratis här i världen.

Bara för att Tesla skänkt laddboxar till hotellet är det ju inte säkert hotellet vill fortsätta med att skänka bort kilowattimmar.

Vissa hotell i Sverige har till och med börjat ta betalt för motorvärmaruttag.

Så länge elbilskunden är lönsam som gäst kan det förstås finnas incitament.

Att Tesla har en överlägsen laddlösning just nu kan ju förändras framöver. Eller så fortsätter Tesla med sitt försprång.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Bjelke skrev:
Helskumt för jag var också helt säker (fram tills nu) på att det skulle vara gratis på just dom (som syns i bilen)...
I så fall har de ändrat villkoren i avtalet eller så skiter helt enkelt Gripsholms värdshus i det.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Off Grid Byggaren skrev:
Att Tesla har en överlägsen laddlösning just nu kan ju förändras framöver. Eller så fortsätter Tesla med sitt försprång.
Med tanke på intresset från övriga aktörer så kommer det dessvärre nog ta lång tid innan någon kommer ikapp Tesla.

Men på lång sikt borde det bli precis som med bensin och diesel. Oavsett bilmärke är det bara att svänga in på vilket mack som helst och ladda till samma pris som på alla andra mackar. Det kan skillja några få öre per kWh. Men priset visas tydligt på stora ljustavlor vid infarten. Betalar gör man med valfritt kontokort alternativt att bilen identifieras automatiskt mot ett konto man har på macken. (Typ motsvarande Shell-kort Circle K-kort)
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2507
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Audi e-tron

Inlägg av NiklasTesla »

Off Grid Byggaren skrev:
Jag tror inte gratisladdarna kommer finnas kvar så länge.

Inget är ju gratis här i världen.

Bara för att Tesla skänkt laddboxar till hotellet är det ju inte säkert hotellet vill fortsätta med att skänka bort kilowattimmar.

Vissa hotell i Sverige har till och med börjat ta betalt för motorvärmaruttag.

Så länge elbilskunden är lönsam som gäst kan det förstås finnas incitament.

Att Tesla har en överlägsen laddlösning just nu kan ju förändras framöver. Eller så fortsätter Tesla med sitt försprång.
Om dom tar betalt för el när Teslabil skall ladda bryter dom mot reglerna för att få vara med i Teslas destionationsladdningsnätverk (Garageavgift ok men ej el). Sedan om det kommer annat elfordon (ex E-Tron) ligger det på företaget att fundera på hur dom vill göra.

Tror tvärtom att fler och fler företag kommer inse fördelarna med att bjuda på el till elfordon då det lockar kunder samt ser till att man gör något åt sitt Co2-beroende som företag.

MVH
Anderzzon
elbilist
Inlägg: 729
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Audi e-tron

Inlägg av Anderzzon »

Jag har aldrig hört talas om en Tesla destinationsladdare där man tar betalt per kWh. Däremot finns det de som tar en extra fast parkeringsavgift. Den nya WC:n som ännu bara finns i USA har ju inbyggt wifi och där har jag för mig att Tesla har byggt in en lösning för att kunna ta betalt på samma sätt som på Superchargers.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Nicke Nyfiken skrev:
Du kämpar verkligen på för att få det att se ut som att det är lika billigt och till och med enklare att fixa laddning på långresor med en E-tron än en Tesla. Tror det blir svårt att övertyga många på detta forum. :lol: .
Jag har ju en e-tron, men jag har kört Tesla i tre år, och då var SuC nätverket inte alls lika välutbyggt som det är idag. Men ändå. Det är bara att erkänna att om det finns en sak jag verkligen saknar från Tesla-tiden så är det laddmöjligheterna. Det har alltid fungerat, aldrig krånglat. Man visste alltid att man garanterat kommer kunna ladda. Att det dessutom var gratis var naturligtvis ingen nackdel heller. Men det är tillgängligheten och enkelheten som verkligen avgör.
I Teslan hade jag bara en gång räckviddsångest. Det var första sommarn, vi åkte till Tyskland och det fanns absolut ingen laddmöjlighet på vår destination. Närmaste SuC var 10 mil bort. Jag visste detta innan och fick låna med mig en Chademo adapter från en vänlig forummedlem på vägen ner. Den räddade oss.
Annars har det aldrig varit några problem.
Med e-tron har jag blivit tvungen att avstå från vissa resor, helt enkelt eftersom det inte finns vettiga laddmöjligheter. Jag har ingen större lust att vara beroende av ensamma och långsamma 50kW-laddare som kanske inte ens fungerar. Sen är det alltid ett frågetecken kring kostnaden såklart. Hur betalar man, vad kostar det?
En vanlig resa t o r Göteborg på 30 mil kan bli ett mindre äventyr när vädret inte är optimalt. Visst, man kan toppa batteriet med 50kW hos McDonalds nånstans, men laddarna är ensamma och inte nödvändigtvis lediga. Sist åkte jag hem samtidigt som en kollega. Hans dieselbil klarade sträckan 20 minuter snabbare. Jag hade valet, antingen så kör jag 80 hela tiden, eller så slöladdar jag på vägen och chansar att laddaren är ledig. Det blir ingen tidsvinst ändå. Alltså hängde jag mig bakom en lastbil och surfade hem. Det gick, men vad fan? Sådär ska det ju inte vara när elbilar ska bli ett accepterat alternativ till fossilbilar.
Nä, e-tron är en jättefin bil. Men just i Sverige, med det dåligt utbyggda laddnätverket, skulle jag fortfarande inte rekommendera den till någon som måste resa mycket.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2459
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Det läskiga med e-tron Charging Service är ju också att man inte alltid vet vad det kommer att kosta. Egentligen är det ju endast lämpligt för Ionity i Sverige.
Sundsvall.JPG
Det finns även en del gratisladdning, fast inte just i själva centrala Monaco. Där förväntas väl att alla ska öppna plånboken rejält.
Monaco.JPG
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Nect
elbilist
Inlägg: 1988
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nect »

Efter mycket velande så är bilen äntligen beställd!

Blev en E-tron 55 S-line Proline Advanced.
:mrgreen:
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19937
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Audi e-tron

Inlägg av Bjelke »

Coolt, då kan man ju få en lite närmare titt på en här i krokarna :)
Jag har åkt med i Matis men minns inte exakt vilken variant han har :lol: (det var helt enkelt
alldeles för länge sedan nu, jäkla skit-Corona...)
Fler elbilar till Bollnäs! :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19937
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Audi e-tron

Inlägg av Bjelke »

När får du den förresten?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Nect
elbilist
Inlägg: 1988
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nect »

Bjelke skrev:
Coolt, då kan man ju få en lite närmare titt på en här i krokarna :)
Jag har åkt med i Matis men minns inte exakt vilken variant han har :lol: (det var helt enkelt
alldeles för länge sedan nu, jäkla skit-Corona...)
Fler elbilar till Bollnäs! :)
Haha ja! Har sett en annan e-tron snurra runt lite här tidigare så det finns en till tror jag!

Har inte fått något datum än, men prel. slutet av maj/början av juni. Ska bli så grymt med elbil. Dottern (5år) sa va coolt 8-)

Btw fick höra att Bollnäs Energi sökte partners för ca ett år sedan för att bygga ett par 350kw laddare. Men gick i stöpet pga effektavgifterna...
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2459
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Nect skrev:
Efter mycket velande så är bilen äntligen beställd!

Blev en E-tron 55 S-line Proline Advanced.
:mrgreen:
Det blir en trevlig bil!

Vågade du dig på de digitala backspeglarna?
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

Nect skrev:
Efter mycket velande så är bilen äntligen beställd!

Blev en E-tron 55 S-line Proline Advanced.
:mrgreen:
Kul! Grattis! :)
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Nect
elbilist
Inlägg: 1988
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nect »

Off Grid Byggaren skrev:
Nect skrev:
Efter mycket velande så är bilen äntligen beställd!

Blev en E-tron 55 S-line Proline Advanced.
:mrgreen:
Det blir en trevlig bil!

Vågade du dig på de digitala backspeglarna?
Blev vanliga. Lånebilen hade det, men var inte så förtjust i dem. Sen blev det mer utrustning än vad jag tänkt så förmånsvärdet sköt i höjden! :o
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Goblin
elbilist
Inlägg: 67
Blev medlem: 17 feb 2020 20:38

Re: Audi e-tron

Inlägg av Goblin »

Var ju så fint väder i helgen så jag tänkte att jag passar på att tvätta bilen. Det är ganska tydligt att e-tron inte är helt överens med vatten och när det fryser på så är det som att be om problem för nästa dag så strejkade centrallåset på förarsidan och ett felmeddelande plingar till varje gång jag stänger dörren. Gick inte heller att låsa bilen.

Nu misstänkte jag ju vad problemet var så nu står bilen i garaget och tinar upp och redan efter ca 2 timmar så funkade låset igen. Funderar allvarligt på att ta en annan bilmodell nästa gång då jag aldrig varit med om så mkt fel på en bil förut.... Senast var det flipperspel i instrumenteringen och trasig laddport...
Nissan Leaf 2
e-tron 55 Proline
Nect
elbilist
Inlägg: 1988
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nect »

martinot skrev:
Nect skrev:
Efter mycket velande så är bilen äntligen beställd!

Blev en E-tron 55 S-line Proline Advanced.
:mrgreen:
Kul! Grattis! :)
Tack! :D
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Användarvisningsbild
Ocean
Teslaägare
Inlägg: 37
Blev medlem: 22 mar 2018 09:22
Ort: Danderyd

Re: Audi e-tron

Inlägg av Ocean »

I fredags fick jag tillfälle att testa E-tronen på en lite längre färd från Stockholm till Malmö. Totalt ca 130 mil ToR. Förutsättningarna var de sämsta tänkbara med moddiga vägar och 4-6 minusgrader. Startade med 98% procent och rullade in på Ionity Mantorp med 2 mil kvar i räckvidd. Förbrukningen var ca 3,2 kWh/mil, vilket gav ca 25 mils räckvidd med 100% soc. Laddhastigheten var mycket bra, mellan 40-80% laddade den 140-150 kW. Laddade upp till 90% som tog ganska exakt 30 min. Planen var egentligen att bara ladda till 80%, men..

På hemresan var väglaget bättre, men kallare, ner mot 10 minus. Vi snittade 2,8 kWh/mil. Här hjälpte nog värmepumpen till.

Eftersom e-tronen är en utpräglad långfärdskryssare tycker jag det saknas minst 15-20 kWh i batteriet. Eller så ska den dra 20% mindre.

När jag räknade ut batterikapacitet utifrån förbrukningen så kom jag fram till att det finns 80 kWh att utnyttja i batteriet. Det skulle betyda att jag tappat ca 4% i kapacitet på 2000 mil, 1 år. Eller så är 0 inte 0 i Audin.

Bilens räckviddsuppskattning stämmer väldigt bra, det är trevligt att kunna lita på den. Audin är dessutom väldigt vilsam att köra långt med. Jag har de virtuella backspeglarna och tycker de är ett klockrent tillval. Men tar några veckor att vänja sig. Bilen är förövrigt ganska bra på det mesta, men kanske lite intetsägande. Under det år som jag kört den har jag inte haft några problem, förutom att ACn inte fungerade (vet ej vad det var för fel, garanti). På resan frös dock laddluckan och man fick trycka igen den manuellt. Men nästa dag fungerade den igen.

Nu är den dock såld och Teslan får vara kvar. Den vill man ju aldrig sälja.
Tesla Model S75D -18
Hyundai Ioniq 5 ADV RWD -21
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Ocean skrev:
Nu är den dock såld och Teslan får vara kvar. Den vill man ju aldrig sälja.
Får jag fråga hur/var ni har lyckats sälja den och hur mycket den har tappat i värde?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Ocean
Teslaägare
Inlägg: 37
Blev medlem: 22 mar 2018 09:22
Ort: Danderyd

Re: Audi e-tron

Inlägg av Ocean »

mati skrev:
Ocean skrev:
Nu är den dock såld och Teslan får vara kvar. Den vill man ju aldrig sälja.
Får jag fråga hur/var ni har lyckats sälja den och hur mycket den har tappat i värde?
Javisst, Audi köpte tillbaka den, jag kollade med flera handlare, priset varierade dock mycket, mellan 640-740´. Den tappade drygt 20% på det året som jag ägde den. En handlare tyckte att alla tyskar sabbade andrahandspriset på sina egna bilar med alla erbjudanden som de har på nya bilar. Det kanske kan stämma, jag märkte att det var väldigt mycket leasingerbjudanden på E-tronen innan julen.
Tesla Model S75D -18
Hyundai Ioniq 5 ADV RWD -21
Skriv svar