Om någon annan har en likadan bil med problem kan jag inte undvika att undra när/om jag också kommer få det. Som exempel tror jag inte jag skulle våga ge mig ut på långresa i en Model3 med värmepump även om jag inte hade upplevt problem själv. Jag hade nog föredragit att jag fått problem och fått det åtgärdat med garanti för att felet är borta.HelectriC skrev:Nja, jag föredrar nog att ha en felfri bil framför att få problem med 4G bara för att någon annan har det. Går nog inte hitta 100% åt ena eller andra hållet. Viktiga är att problem löses på kortast möjliga tid och att man som kund får lånebil om den egna inte kan framföras.Fredrik j skrev:Om jag har problem med en bil tycker jag det är något bättre om problemet rör alla bilar. Att somliga bilar inte har problem tyder ju på variationer och åtgärder kan då dröja. Ett generellt problem är ju dessutom enklare att verifiera.HelectriC skrev:Om du följer med så finner du ägare av samtliga bilar som har problem. Jag har haft 4G sen jag fick bilen och den har aldrig failat. Jag hade 1 problem när bilen var helt ny, bilen fick ny HVCH-modul eller vad det nu heter. Inga andra problem. Så du ska nog inte döma efter de få som skriker högst. Kollar man tex YT och googlar eTron, så får man ganska snabbt upp videon med han som har miljoner fel med bilen. Men det finns ju uppenbarligen många andra som är nöjda OCH många andra som inte är det. Jag kan garantera att du inte hittar en perfekt ny elbil med 0% sannolikhet att något går fel.Fredrik j skrev:När jag i mellandagarna provkörde id3, model3 och polestar2 var det Polestar jag gillade mest.
Jag blev positivt överraskad eftersom jag aldrig gillat XC40 något vidare. Kändes som en helt annan bil och inte som en konverterad fossilbil.
Därför har jag i sociala medier följt dom första ägarnas erfarenheter och dragit slutsatsen att bilen saknar basala funktioner som t.ex. stabil 4g uppkoppling.
Det är ju en funktion jag har på min Volvo idag och tycker inte det är acceptabelt att det fungerar sämre på en ny Polestarmodell eftersom ju kunskapen ju rimligen finns tillgänglig. Jag vill se en högre nivå från början. Sen får man gärna överraska med nya funktioner men grunden måste fungera för att jag ska köpa.
Sökning på nätet kan ge en polariserande bild åt båda hållen.
Polestar 2
Moderator: Redaktion
Re: Polestar 2
Det betyder ju egentligen att ingen bör våga sig ut på långresa i någon Teslamodell
det finns ju en del som får tex knäckt hjulupphängning, läckage i takluckan, svart skärm etc. Så det kan ju hända även dig?

Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Nej, jag skulle nog ha fullt förtroende för både hjulupphängningar, läckage och skärm om jag hade haft en Tesla. Men just problem med värmen tycks ju ha överraskat flera ägare och det beror ju tydligen på ett problem som tesla kommer att åtgärda på alla bilar så småningom efter vad jag förstått och att det är relativt låga odds för att det händer på vilken bil som helst.HelectriC skrev:Det betyder ju egentligen att ingen bör våga sig ut på långresa i någon Teslamodelldet finns ju en del som får tex knäckt hjulupphängning, läckage i takluckan, svart skärm etc. Så det kan ju hända även dig?
Edit:
Knäckt hjulupphängning är väl inget vanligt fel på Tesla? Är det inte i så fall äldre ModelS/X?
Senast redigerad av Fredrik j, redigerad totalt 1 gånger.
Det som kan ha betydelse också är vad biltillverkarna måste ge Goole och Apple tillgång till för att få använda dessa system.taliz skrev:Menade automotive förstås.d3marcus skrev:Android Auto stödjer väl i princip alla biltillverkare förutom Tesla. Android Automotive är något annat.taliz skrev:https://feber.se/fordon/volvo-cars-slap ... edium=feed
Verkar inte hända så mkt med android auto. Är det ingen annan tillverkare som hakar på? Sitter Volvo med svarte Petter?
Volvo och PS är först ut, övriga som kommer gå över inkluderar Audi, Renault, Nissan, Peugeot, Citroën, Mitsubishi och GM (enligt Wikipedia).
Tror detta kommer bli mycket bra med klassledande navigation, röststyrning och ekosystem för appar utan att biltillverkarna själva behöver stå för utvecklingen. Själv har jag 1,5 år gamla kartor i min Tesla, röststyrning som funkar 1/4 ggr och ingen möjlighet att få in en modern navigationslösning eller modern Spotifyklient.
Många budgetbilar med automotive verkar det bli. Audi var med i början men verkar ha valt att bygga eget nu som jag tolkar det.
Kanske så framtiden ser ut, kreti och pleti som köper billiga bilar kan se fram emot att bli trackade av Google. De som betalar lite mer slipper?
En bekant till mig som hadde läst ett sådant licens avtal sa att med tanke på vad tillverkarna måste lämna över / ge dom tillgång till så kommer vi aldrig att se apple carplay eller android auto i Telas.
De värderar sin mjukvara för högt för att lämna över så mycket till dem. Vet inte ifall det är sant men jag har hört liknande saker från andra brancher som har velat integrera de dessa två.
Jag gillar ju Apple rent generellt, men carplay är rätt kass IMO.Merlin skrev:Det som kan ha betydelse också är vad biltillverkarna måste ge Goole och Apple tillgång till för att få använda dessa system.taliz skrev:Menade automotive förstås.d3marcus skrev:Android Auto stödjer väl i princip alla biltillverkare förutom Tesla. Android Automotive är något annat.taliz skrev:https://feber.se/fordon/volvo-cars-slap ... edium=feed
Verkar inte hända så mkt med android auto. Är det ingen annan tillverkare som hakar på? Sitter Volvo med svarte Petter?
Volvo och PS är först ut, övriga som kommer gå över inkluderar Audi, Renault, Nissan, Peugeot, Citroën, Mitsubishi och GM (enligt Wikipedia).
Tror detta kommer bli mycket bra med klassledande navigation, röststyrning och ekosystem för appar utan att biltillverkarna själva behöver stå för utvecklingen. Själv har jag 1,5 år gamla kartor i min Tesla, röststyrning som funkar 1/4 ggr och ingen möjlighet att få in en modern navigationslösning eller modern Spotifyklient.
Många budgetbilar med automotive verkar det bli. Audi var med i början men verkar ha valt att bygga eget nu som jag tolkar det.
Kanske så framtiden ser ut, kreti och pleti som köper billiga bilar kan se fram emot att bli trackade av Google. De som betalar lite mer slipper?
En bekant till mig som hadde läst ett sådant licens avtal sa att med tanke på vad tillverkarna måste lämna över / ge dom tillgång till så kommer vi aldrig att se apple carplay eller android auto i Telas.
De värderar sin mjukvara för högt för att lämna över så mycket till dem. Vet inte ifall det är sant men jag har hört liknande saker från andra brancher som har velat integrera de dessa två.
Fattar inte hur man tänkte när man beslöt att pinch to zoom inte får användas. Hål i huvudet. Hållt på att köra i diket när jag fipplat med zoomknapparna, blir helt vansinnig.

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Jo, det er ganska många som fått knäckt hjulupphängning. Om du söker lite på nätet hittar du flera (inkl mig själv), men ja det gäller främst äldre Model S fram till ca 2016.Fredrik j skrev:Nej, jag skulle nog ha fullt förtroende för både hjulupphängningar, läckage och skärm om jag hade haft en Tesla. Men just problem med värmen tycks ju ha överraskat flera ägare och det beror ju tydligen på ett problem som tesla kommer att åtgärda på alla bilar så småningom efter vad jag förstått och att det är relativt låga odds för att det händer på vilken bil som helst.HelectriC skrev:Det betyder ju egentligen att ingen bör våga sig ut på långresa i någon Teslamodelldet finns ju en del som får tex knäckt hjulupphängning, läckage i takluckan, svart skärm etc. Så det kan ju hända även dig?
Edit:
Knäckt hjulupphängning är väl inget vanligt fel på Tesla? Är det inte i så fall äldre ModelS/X?
Ska jag vara ärlig så förstår jag inte helt ditt resonemang? Du är alltså rädd för fel som kan uttrycka sig hos Model 3 och Polestar 2, men inte hos andra elbilar? Det är ju mängder med fel med alla elbilar (och fossilbilar för den delen). Ingen bil är perfekt, men man kan ju inte gå runt och förutsätta det värsta hela tiden, då får man stanna hemma.
Model 3-24/Polestar 3-24
Nej du missuppfattar mig. Det jag menar är att om jag får ett problem med en bil tycker jag det är bättre att det är ett generellt fel som drabbar alla bilar av samma modell än att det verkar vara ett ovanligt fel som bara drabbat min bil. Har haft såna fel på bilar. Fel som bara uppkommer ibland vid vissa omständigheter och som det varit skitsvårt att få en verkstad att förstå och än mindre åtgärda.HelectriC skrev:Jo, det er ganska många som fått knäckt hjulupphängning. Om du söker lite på nätet hittar du flera (inkl mig själv), men ja det gäller främst äldre Model S fram till ca 2016.Fredrik j skrev:Nej, jag skulle nog ha fullt förtroende för både hjulupphängningar, läckage och skärm om jag hade haft en Tesla. Men just problem med värmen tycks ju ha överraskat flera ägare och det beror ju tydligen på ett problem som tesla kommer att åtgärda på alla bilar så småningom efter vad jag förstått och att det är relativt låga odds för att det händer på vilken bil som helst.HelectriC skrev:Det betyder ju egentligen att ingen bör våga sig ut på långresa i någon Teslamodelldet finns ju en del som får tex knäckt hjulupphängning, läckage i takluckan, svart skärm etc. Så det kan ju hända även dig?
Edit:
Ska jag vara ärlig så förstår jag inte helt ditt resonemang? Du är alltså rädd för fel som kan uttrycka sig hos Model 3 och Polestar 2, men inte hos andra elbilar? Det är ju mängder med fel med alla elbilar (och fossilbilar för den delen). Ingen bil är perfekt, men man kan ju inte gå runt och förutsätta det värsta hela tiden, då får man stanna hemma.
Om det drabbar alla bilar slipper man ju lägga tid på den delen och ofta kommer ju lösningen snabbare. Det har hänt mig att lösningen redan finns framme när jag får felet.
Gillar inte när det varierar mellan olika bilindivider. Ur ett kvalitetsperspektiv tycker jag variation är värre än 100% fel.
Ok, det håller jag med om. Självklart får man mer fokus på problemlösningen om det är många drabbade. Dock tror jag aldrig man kan säkra sig mot enstaka fel, de kommer alltid uppstå på alla modeller alla kategorier. Desto färre som har problemen desto mindre hör man om dessa fel dessutom. 100% felfria bilar finns inte och oavsett vilken bil du köper så finns en risk att just du får en bil med ett fel som enbart du har eller du och några få andra.
Model 3-24/Polestar 3-24
Min nuvarande Volvo har faktiskt varit helt utan fel under dom 2 åren jag haft den.HelectriC skrev:Ok, det håller jag med om. Självklart får man mer fokus på problemlösningen om det är många drabbade. Dock tror jag aldrig man kan säkra sig mot enstaka fel, de kommer alltid uppstå på alla modeller alla kategorier. Desto färre som har problemen desto mindre hör man om dessa fel dessutom. 100% felfria bilar finns inte och oavsett vilken bil du köper så finns en risk att just du får en bil med ett fel som enbart du har eller du och några få andra.
Ja, men det finns nog säkert någon som har samma modell som har haft något fel och just den bilen hade ju kunnat vara din. Dvs risken finns där!Fredrik j skrev:Min nuvarande Volvo har faktiskt varit helt utan fel under dom 2 åren jag haft den.HelectriC skrev:Ok, det håller jag med om. Självklart får man mer fokus på problemlösningen om det är många drabbade. Dock tror jag aldrig man kan säkra sig mot enstaka fel, de kommer alltid uppstå på alla modeller alla kategorier. Desto färre som har problemen desto mindre hör man om dessa fel dessutom. 100% felfria bilar finns inte och oavsett vilken bil du köper så finns en risk att just du får en bil med ett fel som enbart du har eller du och några få andra.
Model 3-24/Polestar 3-24
Angående features som inte finns med...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Även Ford hoppar påd3marcus skrev:Android Auto stödjer väl i princip alla biltillverkare förutom Tesla. Android Automotive är något annat.taliz skrev:https://feber.se/fordon/volvo-cars-slap ... edium=feed
https://www.theverge.com/2021/2/1/22260 ... nt-os-2023
Jag har rätt stor erfarenhet av fel, jag har haft 4 hyrbilar på 5 månader. För mig är assistansen och hjälp med hyrbil högsta prioritet, Polestar har skött det enastående (första gången fick jag lägga lite tid när den skulle förlängas). Jag har fått en bil inom en timme och blivit erbjuden taxi för att hämta den, sen spelar det nog ingen roll vilket märke det sitter på huven för fel kommer det bli på vissa bilar. Jag kan tillägga att sista 3 gångerna har felen berott på min laddbox har dom kommit fram till, efter att gjort den senaste uppdateringen i ladboxen verkar allt funka. Peppar peppar. Håller helt med att jag hellre åker i bilen utan vissa utlovade funktioner än vänta 6-8 månader ytterligare på leverans, Polestar har lärt sig mycket under dom här 6 månaderna på dom första bilarna. Den erfarenheten hade nog uppkommit även om dom väntat med att släppa bilen...Fredrik j skrev:Om någon annan har en likadan bil med problem kan jag inte undvika att undra när/om jag också kommer få det. Som exempel tror jag inte jag skulle våga ge mig ut på långresa i en Model3 med värmepump även om jag inte hade upplevt problem själv. Jag hade nog föredragit att jag fått problem och fått det åtgärdat med garanti för att felet är borta.HelectriC skrev:Nja, jag föredrar nog att ha en felfri bil framför att få problem med 4G bara för att någon annan har det. Går nog inte hitta 100% åt ena eller andra hållet. Viktiga är att problem löses på kortast möjliga tid och att man som kund får lånebil om den egna inte kan framföras.Fredrik j skrev:Om jag har problem med en bil tycker jag det är något bättre om problemet rör alla bilar. Att somliga bilar inte har problem tyder ju på variationer och åtgärder kan då dröja. Ett generellt problem är ju dessutom enklare att verifiera.HelectriC skrev:Om du följer med så finner du ägare av samtliga bilar som har problem. Jag har haft 4G sen jag fick bilen och den har aldrig failat. Jag hade 1 problem när bilen var helt ny, bilen fick ny HVCH-modul eller vad det nu heter. Inga andra problem. Så du ska nog inte döma efter de få som skriker högst. Kollar man tex YT och googlar eTron, så får man ganska snabbt upp videon med han som har miljoner fel med bilen. Men det finns ju uppenbarligen många andra som är nöjda OCH många andra som inte är det. Jag kan garantera att du inte hittar en perfekt ny elbil med 0% sannolikhet att något går fel.Fredrik j skrev:När jag i mellandagarna provkörde id3, model3 och polestar2 var det Polestar jag gillade mest.
Jag blev positivt överraskad eftersom jag aldrig gillat XC40 något vidare. Kändes som en helt annan bil och inte som en konverterad fossilbil.
Därför har jag i sociala medier följt dom första ägarnas erfarenheter och dragit slutsatsen att bilen saknar basala funktioner som t.ex. stabil 4g uppkoppling.
Det är ju en funktion jag har på min Volvo idag och tycker inte det är acceptabelt att det fungerar sämre på en ny Polestarmodell eftersom ju kunskapen ju rimligen finns tillgänglig. Jag vill se en högre nivå från början. Sen får man gärna överraska med nya funktioner men grunden måste fungera för att jag ska köpa.
Sökning på nätet kan ge en polariserande bild åt båda hållen.
Polestar vill tömma sina lager nu.
Kan det bero på att man snart lanserar den billigare 2wd versionen som kostar ca 400.000 kr?
https://www.polestar.com/se/preconfigur ... 834f41b787
Kan det bero på att man snart lanserar den billigare 2wd versionen som kostar ca 400.000 kr?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Verkar inte vara någon panikförsäljning, det är väl ordinarie priser?Zalman3 skrev:Polestar vill tömma sina lager nu.
De vill inte tömma lagren, men de har helt enkelt bilar med snabb leverans på samma sätt som tex Tesla. PS jobbar ju också med ”öppet köp”, så det kommer alltid finnas bilar som folk inte hämtar ut eller lämnar tillbaks.
Model 3-24/Polestar 3-24
Vad menar du? Polestar har ju kopierat Teslas upplägg med att sälja förkonfigurerade lagerbilar som är under transport. Naturligtvis vill man sälja ut det lagret. Vad har Tesla för intention med dom ca 50 bilar man erbjuder på hemsidan? Vill man inte tömma det lagret också?Zalman3 skrev:Polestar vill tömma sina lager nu.
Kommer den kosta 400 000? Jag skulle nog gissa på ca 500 000. Skulle ju vara i nivå med både Tesla och VW.
Inte en chans att den kommer kosta 400 papp. Inte ens om man är medlem i LRF... Gissar på 550 papp eller mer för att ligga ungefär lika i prissättning som TM3 SR+Fredrik j skrev:Vad menar du? Polestar har ju kopierat Teslas upplägg med att sälja förkonfigurerade lagerbilar som är under transport. Naturligtvis vill man sälja ut det lagret. Vad har Tesla för intention med dom ca 50 bilar man erbjuder på hemsidan? Vill man inte tömma det lagret också?Zalman3 skrev:Polestar vill tömma sina lager nu.
Kommer den kosta 400 000? Jag skulle nog gissa på ca 500 000. Skulle ju vara i nivå med både Tesla och VW.
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Ja ungefär 500' blir väl i nivå med ID4 och Model3 SRthnis skrev:Inte en chans att den kommer kosta 400 papp. Inte ens om man är medlem i LRF... Gissar på 550 papp eller mer för att ligga ungefär lika i prissättning som TM3 SR+Fredrik j skrev:Vad menar du? Polestar har ju kopierat Teslas upplägg med att sälja förkonfigurerade lagerbilar som är under transport. Naturligtvis vill man sälja ut det lagret. Vad har Tesla för intention med dom ca 50 bilar man erbjuder på hemsidan? Vill man inte tömma det lagret också?Zalman3 skrev:Polestar vill tömma sina lager nu.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Enligt Zalmans formulering så är det ett fastslaget faktum att priset blir 400tusen 

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Och blir det 500' har dom misslyckats.Bjelke skrev:Enligt Zalmans formulering så är det ett fastslaget faktum att priset blir 400tusen
SR+ kostar 590 papp inkl leveransavgiften. Kan inte tänka mig att Polestar kommer att lägga sig långt under det . Det är ju ingen småbilFredrik j skrev:Ja ungefär 500' blir väl i nivå med ID4 och Model3 SRthnis skrev:Inte en chans att den kommer kosta 400 papp. Inte ens om man är medlem i LRF... Gissar på 550 papp eller mer för att ligga ungefär lika i prissättning som TM3 SR+Fredrik j skrev:Vad menar du? Polestar har ju kopierat Teslas upplägg med att sälja förkonfigurerade lagerbilar som är under transport. Naturligtvis vill man sälja ut det lagret. Vad har Tesla för intention med dom ca 50 bilar man erbjuder på hemsidan? Vill man inte tömma det lagret också?Zalman3 skrev:Polestar vill tömma sina lager nu.

Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Man måste dock köpa lite skog först. 

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Om dom skall lansera en PS2 med mindre batteri får man verkligen hoppas de jobbat på effektiviteten.
Nuvarande har ju inte direkt fantastisk räckvidd, den är ju snarare jämförbar med en SR+.
Nuvarande har ju inte direkt fantastisk räckvidd, den är ju snarare jämförbar med en SR+.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Har provsuttit i en PS2, och fick ett väldigt trångt intryck. Störde mig också på den extremt stora och extremt höga mittkonsolen. Fattar inte varför de gjort så på en annars mycket trevligt byggd bil?Merlin skrev:Jag kan säga att mitt bestående intryck från provkörningen av polestar 2 var av den skarpa kanten på mittkonsolen som jag hade höger knät i mot och gnisslande bak fjädring när den behövde jobba lite extra.Fredrik j skrev:När jag i mellandagarna provkörde id3, model3 och polestar2 var det Polestar jag gillade mest.
Det var synd, det förstörde upplevelsen i alla fall för mig och jag måste erkänna jag hade höga förhoppningar och var väldigt sugen på en.
och kunde inte förstå hur en leverantör med så lång erfarenhet (ja det är en volvo oavsett vad står står på den) kunde göra en sån miss i inredningen. Hade samma problem med Nissan Leaf där var också en vass kant.
Mjukvaran strulade också för mig, men det brydde jag mig inte så mycket om det går att fixa med tiden..
Ingen av våra tidigare Volvo har varit så öppna och luftiga som modernt designade bilar, men detta är ju ett steg i helt fel riktning IMO.
Tyckte också högra knät tog i obehagligt. Vilket jag ibland stör mig på om jag har luckan uppfälld på mittfacket på vår M3, att högra knät tocuhar övre vänstra hörnet på den uppfällda mittluckan ibland, men mycket värre på PS2, och dessutom inget man kan göra något åt (kan ju iaf. fälla ner luckan på M3:an).
När man dock tittar på förproduktionsmodeller på "PS3" så ser det ju dock ut som helt annan och mycket luftigare bil än PS2. Hoppas att det inte dröjer allt för långt innan de kommer ut i produktion (gillar även den exteriöra designen på den).

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/