Jag fyllde däcken med någon gas (vilken det nu var) som inte ändrar sig med temperatur utan är konstant. Rätt mycket bättre än att åka med varierat tryck hela tiden.
Jag fyllde däcken med någon gas (vilken det nu var) som inte ändrar sig med temperatur utan är konstant. Rätt mycket bättre än att åka med varierat tryck hela tiden.
Min däckhandlare fyllde faktiskt lite ojämnt. Det skiljde 0,2 bar mellan däcket med mest och minst tryck och TPMS fångade upp det, så jag kunde tillbaks och få det åtgärdat.
Bytte däck på Infosite.se och när jag åkte där ifrån så var trycket: vf 3,1 hf 3,0 vb 2,9 hb 1,8
Bara åka in på närmsta mack och aldrig byte däck där någon mer gång. Tyckte även att däcken kändes lite "svajiga" om man svänger lite kraftigt. Här inte hunnit prova något mer ännu så får se hur det känns i veckan. Däcken är Hakkapilittan R2 19" någon som har erfarenhet av dessa?
Dom är svajiga vid plusgrader.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Min däckhandlare fyllde faktiskt lite ojämnt. Det skiljde 0,2 bar mellan däcket med mest och minst tryck och TPMS fångade upp det, så jag kunde tillbaks och få det åtgärdat.
En (troligen) stendum fråga från en gammal seniling : vad är TPMS som nämns på många ställen?
En (troligen) stendum fråga från en gammal seniling : vad är TPMS som nämns på många ställen?
De sa inget om det men efteråt visade de jämnt. Kalltrycket är samma i alla däck. Sen när jag kört en stund går trycket upp med 0,1 bar i framdäcken. Efter en stund till går det upp med 0,1 bar i bakdäcken också. Så de verkar ganska exakta.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Så om man i verkstaden fyllde till 3,1 bar vid +20°C och man sen kör i -20°C...
P = 3,1 * (273-20) / (273+20) = 2,7 bar.
Om man räknar enligt formel för konstant volym, vilket ju inte är helt sant för däcket blir ju lite mindre, men ungefär så här blir det väl om jag fattar rätt.
Så om man i verkstaden fyllde till 3,1 bar vid +20°C och man sen kör i -20°C...
P = 3,1 * (273-20) / (273+20) = 2,7 bar.
Om man räknar enligt formel för konstant volym, vilket ju inte är helt sant för däcket blir ju lite mindre, men ungefär så här blir det väl om jag fattar rätt.
Eftersom trycket fram ökar först ställer jag frågan, varför blir framdäcken varma fortare än bakdäcken? Är viktfördelningen inte 50/50 i Model S?
Närapå, i alla fall. Men framhjulen har lite mer att göra. Styrningen, t.ex. Och om man för omväxlings skull använder bromsarna lär de ha en rejäl front bias. Fast bakhjulsdrivna bilar kanske lyckas värma bakdäcken fortare om man kör mycket regen och inte svänger för mycket.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Har nog med broms/regen att göra. Skulle vara kul att kolla hur det är med en RWD.
Hur varm blir luften i däcket (som ungefärligt max) när det är -20 grader. Jag tänker att de knappast går över -5. Det beror givetvis på hur mycket andra bilar har värmt vägbanan etc, men tänk Essingeleden strax innan rusningen. Du kan ligga i 100km/h men det är ändå tät trafik, dock inte kö med inbromsningar.