Köpa ny Modell 3 Kontra beggad

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Martin E-tron
Teslaägare

Köpa ny Modell 3 Kontra beggad

Inlägg av Martin E-tron »

Den modell vi kommer köpa är M3 LR med dragkrok när det väl är dags att byta bilen nästa år, fråga om kostnad.

Om jag gör min ny på hemsidan hamnar vi på 682 tkr (Dragkrok med vit klädsel).

Med bonusen på 70.000 kr som bilen är berättigad till hamnar vi på 612.000 kr.

Ny bil e alltid kul.

På beg marknaden finns det massor med Modell 3 LR ute nu, dessa ligger på cirka 550.000 kr med LR , dock svårt att få en dragkrok då de flesta inte väljer detta (vilket verkar absurt??)

50.000 kr e mycket för egen del, när man läser forumet verkar 9/10 beställa en ny.

Hur köpte ni era modell 3? Ny eller beggad?
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Re: Köpa ny Modell 3 Kontra beggad

Inlägg av BrooklynS »

Ny lagerbil, P med dragkrok. :mrgreen:
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
KatarinaTH
Teslaägare

Inlägg av KatarinaTH »

Vi planerade att köpa en begagnad, men med tanke på att beg-priset är så högt och att de nya har så mycket mer utrustning än de gamla så är det inte värt det att köpa en begagnad. Vi kommer förmodligen beställa en ny...
Användarvisningsbild
Emil
Teslaägare

Inlägg av Emil »

Jag står inför samma val och det lutar åt ny, speciellt nu med de nya uppdateringarna på M3. Det + att den är ny, längre garanti kvar, kan ha halvförsäkring längre osv. Knappast värt det med beg, tyvärr. Undrar om de säljs för de priserna de ligger ute för dock, svårt att se det.
BrooklynS skrev:
Ny lagerbil, P med dragkrok. :mrgreen:
Om bara P hade funnits med dragkrok... :(
Model S 90D '17
Model Y LR '22
wheels

Inlägg av wheels »

Tycker också det är väldigt konstigt med så höga beg priser på el bilar generellt. Påminner om Thailand där priser på beg bilar också är väldigt högt
Användarvisningsbild
Emil
Teslaägare

Inlägg av Emil »

Jag tror att väldigt väldigt många av de som köper beg M3 av bilhandlare för de priser som ligger ute inte är medvetna om supermiljöbilspremien som kommer med en ny bil.
Model S 90D '17
Model Y LR '22
sandberg80

Inlägg av sandberg80 »

På KVD har 2 stycken LR AWD från tidigit 2019 (innan det fanns dragkrok) sålts för precis under 500, runt 495, för cirka 4000 mil.
Model 3 LR AWD Vit 2020 (Såld)
Skoda Enyaq 2021 (såld)
Model Y LR AWD (Levererad 18/2 2022)
Användarvisningsbild
Martin E-tron
Teslaägare

Fick ut E-tronen helt ny , kändes underbart men för mig behövs ingen "sprillans ny bil" känsla igen :)

har bilen rullat 1000 mil o har rätt utrustning så känns beggat rätt bra, som sagt, sjukt många LR ute för den kostanden, dock ofta utan dragkrok.

Sen kan man ha tur o få tag på ett exemplar där någon redan betalat för autopiloten ;)
Stenta

Inlägg av Stenta »

Hur fungerar det med Teslas lagerbilar, kan man få miljöbonus även på dom?
Vad måste man tänka på?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Stenta skrev:
Hur fungerar det med Teslas lagerbilar, kan man få miljöbonus även på dom?
Vad måste man tänka på?
Ja, de som kallas Lagerbilar är egentligen på väg hit på en båt.
Se upp med de som kallas Demobil och/eller har en angiven körsträcka. Då är de redan inregistrerade.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas60543

Inlägg av NiklasTesla »

Martin E-tron skrev:
Den modell vi kommer köpa är M3 LR med dragkrok när det väl är dags att byta bilen nästa år, fråga om kostnad.

Om jag gör min ny på hemsidan hamnar vi på 682 tkr (Dragkrok med vit klädsel).

Med bonusen på 70.000 kr som bilen är berättigad till hamnar vi på 612.000 kr.

Ny bil e alltid kul.

På beg marknaden finns det massor med Modell 3 LR ute nu, dessa ligger på cirka 550.000 kr med LR , dock svårt att få en dragkrok då de flesta inte väljer detta (vilket verkar absurt??)

50.000 kr e mycket för egen del, när man läser forumet verkar 9/10 beställa en ny.

Hur köpte ni era modell 3? Ny eller beggad?
Fanns inte drag att välja när Model 3 kom till Sverige (kom först några månader senare) varför det lär finnas en del Model 3 utan drag från 2019.

Skulle nog gå på en ny om det är så liten prisskillnad mellan iom att du skall köpa bil nästa år kan mycket hända tills dess.

Glöm inte Referrel (finns i våra profiler) vid nybeställning (så får du ca 1500km gratis SuC).

MVH
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Martin E-tron skrev:
Fick ut E-tronen helt ny , kändes underbart men för mig behövs ingen "sprillans ny bil" känsla igen :)

har bilen rullat 1000 mil o har rätt utrustning så känns beggat rätt bra, som sagt, sjukt många LR ute för den kostanden, dock ofta utan dragkrok.

Sen kan man ha tur o få tag på ett exemplar där någon redan betalat för autopiloten ;)
Eftersom du kommer från en ganska stor och rymlig e-tron, tror du inte att en MS/MX, eller åtminstone en MY vore ett bättre val än en M3?

Vi har själva en M3, och inga jättestora fel på den (förutom byggkvalitet, vägljud och torkarautomatik), men bagageluckan är lite trång och inte helt optimal. Funderar just därför själv på en MY nästa gång, även om jag egentligen inte behöver högre markfrigång (tycker den är perfekt på M3 för vår del).
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
sandberg80

Inlägg av sandberg80 »

Nu finns en tidig 2019 ute på KVD igen. Drygt 5000 mil

https://www.kvd.se/auktioner/tesla-mode ... -awd-97521

Det ger ju en hint om vad du borde kunna få ge för en liknande hos handlare
Model 3 LR AWD Vit 2020 (Såld)
Skoda Enyaq 2021 (såld)
Model Y LR AWD (Levererad 18/2 2022)
Användarvisningsbild
Martin E-tron
Teslaägare

martinot skrev:
Martin E-tron skrev:

Eftersom du kommer från en ganska stor och rymlig e-tron, tror du inte att en MS/MX, eller åtminstone en MY vore ett bättre val än en M3?

Vi har själva en M3, och inga jättestora fel på den (förutom byggkvalitet, vägljud och torkarautomatik), men bagageluckan är lite trång och inte helt optimal. Funderar just därför själv på en MY nästa gång, även om jag egentligen inte behöver högre markfrigång (tycker den är perfekt på M3 för vår del).

HAHA, det är fascinerande hur många Tesla-ägare har synpunkter/anser att byggkvalitén är dålig men ändå har kvar bilen :D

Måste finnas en starkt kärlek trots de missar som finns ;)
Användarvisningsbild
ducce916
Teslaägare

Inlägg av ducce916 »

Martin E-tron skrev:
martinot skrev:
Martin E-tron skrev:

HAHA, det är fascinerande hur många Tesla-ägare har synpunkter/anser att byggkvalitén är dålig men ändå har kvar bilen :D

Sedan finns det ju förmodligen en del Teslaägare som, liksom undertecknad (SR+ -20, 800 mil), inte upplever några problem alls. Har fått ny backkamera p g a fukt och i övrigt verkligen letat fel men inte funnit några. Lite högt vägljud kanske på grov asfalt men väldigt tyst på finare asfalt (senaste tre bilarna Lexus och 2 st Audi A8). Skulle mindre problem uppstå kan jag leva med dem p g a körglädjen.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

Martin E-tron skrev:
martinot skrev:
Martin E-tron skrev:

Jag har absolut ingenting att klaga på vad gäller "byggkvaliteten". Uppskattar att den till skillnad från exempelvis VAG-produkter inte får motor/framvagn/broms/växellådshaverier och i övrigt måste servas för kanske 20.000 kronor under en treårsperiod.

Det är inte en japansk bil. Japaner har absolut bäst koll på byggkvalitet, ingenting går sönder eller felar under de första 20 årens användning. Tesla är en amerikansk bil, och är med den måttstocken riktigt bra men långt ifrån Toyota/Lexus/Honda.

Men i övrigt är M3 en riktigt trevlig bil. Vägljudet är ungefär som i en Passat (dvs långt ifrån Citroën eller Mercedes), bra stolar, rymlig, flexibel och billig i drift trots sanslösa prestanda. Bra strålkastare och värme, formidabelt laddnätverk och mycket enkel att leva med.

Svårt att klaga.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Som sagt, håll koll på "lagerbilar" regelbundet så kommer du hitta en ny bil till i princip samma pris. Och med lite tur har den lite uppdateringar jämfört med den begagnade dessutom - utvecklingen går ju fort framåt med de här bilarna.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare

Inlägg av NiklasTesla »

Martin E-tron skrev:
martinot skrev:
Martin E-tron skrev:

Är supernöjd med min Model 3 med +8000mil körda <3

Bara går och går samt service är i stort obefintlig (ca500 sek på torkarblad, spolarvätska och kupé filter).

Funderar du på Model 3 så säger jag kör! Även om du får ett måndagsex (vanligt hos i stort alla märken) så har du ju garanti om du köper ny bil.

MVH
Användarvisningsbild
Martin E-tron
Teslaägare

Det är redan klart, det är en Model 3 som gäller när vi byter bil, skulle vilja byta igår ju mer ja kollar på bilen :D

Skämt åsido, E-tronen är en underbar bil men jag saknar lite detaljer som Tesla har samt räckvidden e inte kul nu på Vintern (har 50, kommer 25 mil i dagsläget)

Fråga till er som köpt: Hur gjorde ni upplägget? Vi siktar på att betala halva och ta halvapå lån, har inte alls fattat upplägget som visa gör där man "leasar den" i 2 år men ändå betalar fullt för den???
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

Köpte ny, kontantinsats och DNB-lån på 6 år. Alltid bäst att köpa själv.

Kapital/lån är i sammanhanget billigt idag, vilket betyder att det sannolikt är bättre att investera pengarna istället för att lägga en stor kontantinsats.

+300.000 i stabila fonder ger lätt 4000 kr/mån i avkastning vilket är mer än halva TOTALA månadskostnaden för bilen.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Jontez
Teslaägare

Inlägg av Jontez »

KatarinaTH skrev:
Vi planerade att köpa en begagnad, men med tanke på att beg-priset är så högt och att de nya har så mycket mer utrustning än de gamla så är det inte värt det att köpa en begagnad. Vi kommer förmodligen beställa en ny...
Såhär blev det för mig med. När jag tittade på begagnat i höstas fanns det inga LR under 600 000. Efter att 2021an presenterats och börjat säljas kändes det som att begagnatpriserna letade sig ner under 600, neråt 550 med många mil på mätaren.

Men det var många nya uppdateringar på den nya så då tyckte jag valet var enkelt. Valde till dragkrok och tror det kan hålla upp värdet, eller åtminstone attrahera fler när det blir dags att sälja
Model 3 LR 2021 Midnight/Black SÅLD
Model Y Performance 2022 Black/Black
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Martin E-tron skrev:
martinot skrev:
Martin E-tron skrev:

*LOL* :lol:

Njae, har inte så riktigt starka känslor för min bil (som kanske en del andra). Varken hatar eller älskar de. :) De bilar vi har just nu är ju helt enkelt väldigt bra bilar och bra kompromisser på sina olika vis, och kompletterar varandra väldigt fint.

Byggkvaliteten är inte den bästa på Tesla håller jag med dig om, men just vårat exemplar har vi haft rätt tur med gällande panelgap och annat (även om det är sämre standard är våra Mercedes). Sedan märker man ju inte heller själv av det så mycket dagligen när man sitter i bilen och kör. De problem vi hade med lacken har vi fått åtgärdade av Tesla (omlackering av huv, bakparti, etc.). Så det är ju inget jag stör mig på idag. Inspekterade dock bilen enormt noga och länge vid uthämtningen - extremt viktigt att göra om du beställer en Tesla!

Sedan skall man inte heller överdriva att Tesla saknar lika gedigna dörrar som tyska premiumbilar (även om det är trevligt) och har ihåliga bagageluckor. Problemet med elbilar är att man måste jaga vikt, för att få längre räckvidd. Då åker ljuddämpning och annat ut. För ingen vill ju köpa en elbil som bara går 15-20 mil?

Det sagt så hoppas jag både att Tesla blir bättre att skruva ihop sina bilar (mindre stök vid uthämtning, och mindre korrigeringar på verkstad) och att övriga tillverkare blir bättre på att göra effektivare elbilar med bättre modernare förarmiljö, samt helst med tillgång till ett laddnät som kan komma någorlunda i närheten av SuC.

Men som sagt; jag varken hatar tyska premiumbilar eller Tesla; jag gillar båda kategorierna (därav att vi äger bilar från båda), men på olika sätt. 8-)

Att älska sparar jag dock till andra saker som är viktigare i livet än materiella ting. :)

Men jag är ändå med på lite av vad du menar och syftar på! :D

I korthet så kan man sammanfatta det som att Mercan är byggd som kassaskåp och bekväm att köra långt med (och praktisk att lasta då vi har kombi), medans vår M3 är enormt mycket roligare att köra till vardags! :) Kan jag i vardagen välja bil, så tar jag nästan alltid Teslan.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare

Inlägg av pefreli »

Körde en helt ny LR-21 idag. Har själv en LR-19 som snart fyller 2 år.

När jag hoppar tillbaka i min ”gamla” bil så blir jag positivt överraskad över hur ny den fortfarande känns. Tidigare bilar jag haft har man tydligare känt att de rullat 4000-5000 mil.

Faceliften har en del positivt med sig såklart. Elbaklucka och värmepump som kanske de största grejerna.

Mittkonsolen är jag däremot lite kluven över. Men snyggt med veganlädret/sömmen på sidan.

Mitt samlade intryck var att skillnaderna är mkt små mot tidigare.

Vad gäller de svarta listerna är det såklart en smaksak. Jag har vit bil och tycker den är snyggare med kromlister än svarta. Blir för mkt stormtrooper för min smak. Övriga färger är dock snyggare med svarta lister som jag ser det.

Jag sa till säljaren att han skulle höra av sig när Elon lagt in värme i ratten, då blir det kanske en ny P... ;)

Eller så väntar jag in de nya batterierna först. När nu de kommer. Men ingen brådska. Bilen håller ihop förvånansvärt bra. ;)
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare

Inlägg av NiklasTesla »

pefreli skrev:
Körde en helt ny LR-21 idag. Har själv en LR-19 som snart fyller 2 år.

När jag hoppar tillbaka i min ”gamla” bil så blir jag positivt överraskad över hur ny den fortfarande känns. Tidigare bilar jag haft har man tydligare känt att de rullat 4000-5000 mil.

Faceliften har en del positivt med sig såklart. Elbaklucka och värmepump som kanske de största grejerna.

Mittkonsolen är jag däremot lite kluven över. Men snyggt med veganlädret/sömmen på sidan.

Mitt samlade intryck var att skillnaderna är mkt små mot tidigare.

Vad gäller de svarta listerna är det såklart en smaksak. Jag har vit bil och tycker den är snyggare med kromlister än svarta. Blir för mkt stormtrooper för min smak. Övriga färger är dock snyggare med svarta lister som jag ser det.

Jag sa till säljaren att han skulle höra av sig när Elon lagt in värme i ratten, då blir det kanske en ny P... ;)

Eller så väntar jag in de nya batterierna först. När nu de kommer. Men ingen brådska. Bilen håller ihop förvånansvärt bra. ;)
Ja en Model 3 med 4680-Celler skulle vara trevligt (ca +45 realistiska mil vintertid istället för ca +30mil med Model 3LR från 2019) <3

MVH :)
Användarvisningsbild
jramer
Teslaägare

Inlägg av jramer »

[mention]pefreli [/mention] märkte du nån skillnad i vind och vägljud mellan nya och gamla m3?
Det är det enda jag stör mig på med min m3 LR 2019
Skriv svar