Eftersom det lutar åt att beställa en M3 till, vad är bästa laddlösningen när vi redan har en WC - en WC till?
Vi har en WC sedan tidigare, men istället för att köpa ytterligare en (för att besökare till firman skall kunna ladda, eller gäster) så gick vi på en Easee. Nackdelen är att dessa inte kan lastbalansera mot varandra, men fördelen är att Easee kan lastbalansera mot all elkonsumtion i hela huset (inklusive den el som går genom Tesla WC).
Så då kan bil #1 ladda med lämplig effekt på Tesla WC (säg 8kW), medans bil #2 kan laddas med all effekt som finns över (utan att blåsa huvudsäkringarna), eller så börjar bil #2 laddas automatiskt när bil #1 laddat klart (om det inte fanns någon effekt "över").
Vet inte om det är en lösning som passar er, men det kan iaf. vara en möjlighet att utvärdera och fundera på.
Jag valde själv att gå på en Chargestorm connect 2 med lös sladd med knappen för tesla.
Kan inte svara för hur bra den är då jag inte skaffat el-bil ännu så har den aldrig provats...
Men största anledningen jag valde den var att den kunde kommunicera men mitt ferroamp system vilket just nu ingen annan box klarar av.
Och i samband med ihopkopplingen så kan jag säga att det var trevligt med en svensk produkt med tillverkarens support sittande i sverige.
Eftersom det dessutom är en uppkopplad produkt så kunde de fixa alla inställningar och uppdatering av firmware genom deras portal enkelt och smidigt.
Jag valde själv att gå på en Chargestorm connect 2 med lös sladd med knappen för tesla.
Kan inte svara för hur bra den är då jag inte skaffat el-bil ännu så har den aldrig provats...
Men största anledningen jag valde den var att den kunde kommunicera men mitt ferroamp system vilket just nu ingen annan box klarar av.
Och i samband med ihopkopplingen så kan jag säga att det var trevligt med en svensk produkt med tillverkarens support sittande i sverige.
Eftersom det dessutom är en uppkopplad produkt så kunde de fixa alla inställningar och uppdatering av firmware genom deras portal enkelt och smidigt.
Ja, men som diskutionen som länken går till visar så kan den göra mer en så.
T.ex med deras egen DC laddare så kan du göra V2G med den ifall din bil stödjer det. Den kan kontrollera batteribankar som den kan ta energi ifrån ifall du går över vad du kan ta från nätet.
Så man ska kanske kalla det ett Energy Management System..
Ja, men som diskutionen som länken går till visar så kan den göra mer en så.
T.ex med deras egen DC laddare så kan du göra V2G med den ifall din bil stödjer det. Den kan kontrollera batteribankar som den kan ta energi ifrån ifall du går över vad du kan ta från nätet.
Så man ska kanske kalla det ett Energy Management System..
EMS, fast för huset.
Läste i tråden att det skulle komma DC-laddning för hemmabruk, och det låter ju kanon (någon gång i framtiden så skulle jag gärna vilja skaffa solceller på taket).
Innan har de saknat DC övervakning vilket är krav idag, saknas dessa måste boxen skyddas av en jordfelsbrytare typ B istället, denna jordfelsbrytare kostar ca 5000kr vilket inte behövs till övriga boxar.
Nackdelen med Teslas egna är också att våra elgrossister inte säljer dessa och då gör inte vi det heller.
Om du ska ha "grönt avdrag" måste box och installation vara på samma faktura.
Det var det här jag var rädd för med det gröna avdraget, elektrikerna och deras grossister ska sko sig på oss skattebetalare. Jag skulle direkt vända mig till en annan elektriker!
Jordfelsbrytare typ B finns billigare varianter av, 1600kr.
Jag har en sida med mina länkar https://llowgren.wordpress.com/about/ skulle behöva lite uppfräschning nu för optimering mot grönt avdrag.
När det gäller box så skulle jag rekommendera en med lite uppkopplade funktioner som tex lastbalansering mot huset.
Innan har de saknat DC övervakning vilket är krav idag, saknas dessa måste boxen skyddas av en jordfelsbrytare typ B istället, denna jordfelsbrytare kostar ca 5000kr vilket inte behövs till övriga boxar.
Nackdelen med Teslas egna är också att våra elgrossister inte säljer dessa och då gör inte vi det heller.
Om du ska ha "grönt avdrag" måste box och installation vara på samma faktura.
Det var det här jag var rädd för med det gröna avdraget, elektrikerna och deras grossister ska sko sig på oss skattebetalare. Jag skulle direkt vända mig till en annan elektriker!
Jordfelsbrytare typ B finns billigare varianter av, 1600kr.
Jag har en sida med mina länkar https://llowgren.wordpress.com/about/ skulle behöva lite uppfräschning nu för optimering mot grönt avdrag.
När det gäller box så skulle jag rekommendera en med lite uppkopplade funktioner som tex lastbalansering mot huset.
Den chargestorm connect 2 som jag köpte gick igenom en vanlig el-grossist och de har avtal enligt dom själva med alla av de stora grossisterna. Så din elektriker kan få tag på en sådan utan större problem.
Dock så är det inte lagervara hos grossisterna men tillverkarens central lager är i sverige så leveranserna till grosisterna går hyfsat snabbt.
Den finns i en variant med två uttag som både kan ballancera ladding och last mot huset, ifall jag hade två bilar att ladda så hade jag nog tittat på en sådan.
Går också att få i 22kW variant ifall du har bilar som kan ta emot det, och en nät koppling som kan leverera..