Jag nämnde Mini bara för att den har samma lösning som Tesla där rutan automatiskt dras ner några millimeter när man tar i handtaget för att öppna dörren. Många bilar med karmlösa dörrar funkar så och det kan definitivt bli problem med is ibland. Fast något jätteproblem är det inte.
Tesla gör inte perfekta bilar och mycket kan bli bättre. Det finns oftast en mycket vettig anledning till många av Teslas egenheter men när det gäller de karmlösa dörrarna vet jag inte om det finns någon tydlig fördel. Det kanske gör bilarna enklare att tillverka?
Du skrev att du aldrig har hört någon klaga på lösningen i mini. Jag skrev vad jag tror det beror på.
Som sagts tidigare, skulle karmlösa dörrar vara billigare och enklare att tillverka skulle alla billiga bilar ha den lösningen.
Tex Smart for Two har karmlösa dörrar.
Det är vad jag kallar en billig bil.
Bara för att fina bilar har karmlösa dörrar gör det inte till en bättre eller för den delen dyrare lösning.
Många dyra bilar har låg volym. Där jagar man investeringarna hårt.
Jag har haft 6 olika bilar med karmlösa dörrar. Alla fungerar olika dåligt i vinterklimat.
Men jag skulle inte byta bort Tesla bara för detta. Men det hamnar helt klart på minuslistan.
Tesla är duktiga på att spara pengar där vanliga kunder inte märker det. Och jag respekterar dom för det.
Model S med matrixlampor och dragkrok så byter jag min 3:a.
-21 MB EQC AMG
-19 Model 3 AWD med drag
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
Fastfrusna rutor är väl ett problem på alla bilar? Har haft Opel SAAB Volvo Tesla Toyota Lexus av flera varianter. Samma problem med dem. Min karmlösa Tesla har bara tillfälliga problem med det. Man får lära sig att förebygga. Jag har rätt många gånger fått fylla en fryspåse med varmt vatten och hålla mot dörrlåsen för att komma in i bil ÖHT. Men det var ju länge sedan det behövdes nu...
Har man karm behöver man inte köra sin fönsterhiss på vintern. Skulle vara om man ska ta nån biljett någonstans men då kan man ju öppna dörren istället.
Visst det är klart, men jag har varit med om många fastfrusna dörrar också där de inte går att öppna eller att låset fastnat i upplåst läge så man får hålla i dörren när man kör.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Vill bara påpeka att njutningen i att öppna en cool karmlös dörr med nedvevad ruta en solig sommardag vida överstiger frustrationen över att ibland inte problemfritt kunna öppna dörren på vintern.
Litet coolhetsminus dock för den skramliga efterklangen i en Tesladörr som stängs med nedvevad ruta.
Kommer nya MS och MX ha en separat laddlucka?
I Kina har man löst det så för att rymma laddkontakten.
tesla-model-s-china-ladeklappe-dual-1024x588.jpg
Det var nog mer en snabb nödlösning med krav från de kinesiska myndigheterna för många år sedan. När de har mer tid till design vill de nog inte ha en sådan lösning. Jag ser inga problem till att få rum med en CCS-port på de nya bilarna, bara lite större lucka än vad det är på de amerikanska bilarna:
Screenshot_20210131-234200.png
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Vill bara påpeka att njutningen i att öppna en cool karmlös dörr med nedvevad ruta en solig sommardag vida överstiger frustrationen över att ibland inte problemfritt kunna öppna dörren på vintern.
Litet coolhetsminus dock för den skramliga efterklangen i en Tesladörr som stängs med nedvevad ruta.
Alla prioriterar så klart olika, men framför allt tror jag på det Legato skrev om att folks upplevelser skiljer sig. Jag har till exempel haft fastfrusen ruta fyra av de senaste fyra gångerna jag använt bilen. Det efter mer än en halvtimmes förvärmning, och det krävs ganska mycket jobb för att kunna stänga. Under tiden töms kupén på all uppvärmd luft. Jag tror att det är fler än jag som skulle välja bort den eventuellt uppleva coolheten på sommaren för att slippa ha det så varje vinter. Han hade också rätt i att båda sidor felar, för i min (sedvanliga) affekt skrev jag "det ÄR ett problem", trots att det ju bevisligen finns folk som inte alls anser det vara ett problem.
Hej! Ny här, kör C63S kombi idag, har beställt min första elbil en MS LR. Ska bli kul att testa, jag tycker att faceliften ser riktigt bra ut på pappret. Ni som har problem med fastfrusna dörrar, antar att ni rengör och smörjer dörrlister? I Göteborg måste man göra det när tempen pendlar runt 0, oavsett bil och typ av dörr. Jag har aldrig haft problem med karmlösa dörrar tidigare om man håller rent. Är det något speciellt som är kass med Tesla?
Hej! Ny här, kör C63S kombi idag, har beställt min första elbil en MS LR. Ska bli kul att testa, jag tycker att faceliften ser riktigt bra ut på pappret. Ni som har problem med fastfrusna dörrar, antar att ni rengör och smörjer dörrlister? I Göteborg måste man göra det när tempen pendlar runt 0, oavsett bil och typ av dörr. Jag har aldrig haft problem med karmlösa dörrar tidigare om man håller rent. Är det något speciellt som är kass med Tesla?
Ägarna är påfallande ofta nybörjare på det här med bilar... Och Tesla är omgärdat av mediehaussning oavsett fråga. Du vänjer dig.
Vill bara påpeka att njutningen i att öppna en cool karmlös dörr med nedvevad ruta en solig sommardag vida överstiger frustrationen över att ibland inte problemfritt kunna öppna dörren på vintern.
Litet coolhetsminus dock för den skramliga efterklangen i en Tesladörr som stängs med nedvevad ruta.
Om det bara hade funkat så som du beskriver ja. Det går ju inte att sänka rutorna med fob och inte heller stänga de, så man blir tvungen att först smyga bort till bilen, ta ner rutorna för att påbörja nästa runda med coolhet. Samma när man lämnar bilen. Skitcoolt att gå ur bilen med rutorna nere. Men sen måste man smyga tillbaks för att stänga dom innan man går vidare. Det var något jag aldrig klarade att acceptera, VARFÖR fick man inte ta upp/ner rutorna med fob som på i stort sett alla andra bilar? Först DÅ är det coolt.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Hej! Ny här, kör C63S kombi idag, har beställt min första elbil en MS LR. Ska bli kul att testa, jag tycker att faceliften ser riktigt bra ut på pappret. Ni som har problem med fastfrusna dörrar, antar att ni rengör och smörjer dörrlister? I Göteborg måste man göra det när tempen pendlar runt 0, oavsett bil och typ av dörr. Jag har aldrig haft problem med karmlösa dörrar tidigare om man håller rent. Är det något speciellt som är kass med Tesla?
har kört model 3 i snart 2 år och har haft lika mycket problem med fastfrusna dörrar/rutor som jag hade med min karmlösa WV CC, dvs inga. Vistats i ned till -25C. Dock alltid förvärmt.
Vill bara påpeka att njutningen i att öppna en cool karmlös dörr med nedvevad ruta en solig sommardag vida överstiger frustrationen över att ibland inte problemfritt kunna öppna dörren på vintern.
Litet coolhetsminus dock för den skramliga efterklangen i en Tesladörr som stängs med nedvevad ruta.
Om det bara hade funkat så som du beskriver ja. Det går ju inte att sänka rutorna med fob och inte heller stänga de, så man blir tvungen att först smyga bort till bilen, ta ner rutorna för att påbörja nästa runda med coolhet. Samma när man lämnar bilen. Skitcoolt att gå ur bilen med rutorna nere. Men sen måste man smyga tillbaks för att stänga dom innan man går vidare. Det var något jag aldrig klarade att acceptera, VARFÖR fick man inte ta upp/ner rutorna med fob som på i stort sett alla andra bilar? Först DÅ är det coolt.
Appen kan ta ner rutorna i alla fall. Gissar att det är någon säkerhetsgrej som gör att man inte får ta upp dem via appen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Det har ju inte varit någon tvekan om att det blir ännu snabbare laddning i USA, de har ju haft över 200 kW peak ett tag nu. Frågan är om det äntligen kommer hit eller inte.
Man kanske skulle uppgradera min S75D till 100kWh batteri.
Undrar om det ens går?
Är ingen expert på detta men 75D har 350 V och 100D har 400 V. Tars bytte batteri på en 85D som också har 400 V. Men det kanske går ändå? Eller ja, allting går väl men kostnaden ska vara rimlig också.
Jag får kämpa en del med fastfrusna fönster på min Model S så här får gärna tesla hitta på en lösning, kanske en mer riktad uppvärmning i underdelen av fönstren.
För mina fönster fryser inte vid listerna, de fryser istället i nederkanten på utsidan av fönstret där snön som faller på den varma bilen samlas som is när bilen blivit kall. Nu kanske inte alla känner till hur det fungerar men när man öppnar dörren på en Model S så skjuter fönstret ner sig själv en liten bit för att dörren ska gå fri vid öppning. Fryser då fönstret fast i stelopererat läge så går ju inte detta och fönstret tar i taklisten vilket hindrar själva öppnande.
Jag kör hälften av tiden på platser (Västernorrland) där -20 är mer regel än undantag och där krävs då orimligt lång förvärmning av bilen för att få loss fönstren - och ibland fungerar det ändå inte. Man kan såklart ställa sig och hacka/bryta bort iskakorna vid fönsterkarmarna rent fysiskt men det är att våldföra sig på bilen och inget som känns bra i hjärtat.. och att spontant gå ut och hämta glömda saker i bilen på kvällen efter en långresa där fönstren fryser fast på en allt kallare bil är inte så enkelt. Man får planera hur man går in och ut ur bilen och så ska det ju inte behöva vara.
I Stockholmsväder upplever jag dock sällan problem. Här är det oftast bara att förvärma, öppna och gå in. Man kan till och med oftast gå in i bilen utan att förvärma kupén. Så för mig verkar det som att problemet uppstår vid -20 eller över vilket är vanliga temperaturer längre upp i vårt land.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016