Nix. VW har specat dragvikten upp till 8% lutning till 1200kg. Annars är det 1000kg. Det finns sådana regler i Tyskland. Håller man sig till vägar som inte lutar för mycket får man alltså dra 1200kg. I Sverige finns inte dessa regler, här gäller den lägsta dragvikten och det är alltså 1000kg oavsett hur lite det lutar.Fredrik j skrev:BrooklynS skrev:Det är tillverkaren som typar sina fordon med den vikt de vill att den skall ha. Inom EU är det nog samma vikt som gäller...mati skrev:Det där ser bra ut. Nu har jag iofs inte tittat på klippet, vad är det för släp de drar? I Tyskland får ju ID4 dra 1200kg om jag minns rätt. Det är bara svenska Transportstyrelsen som tycker att 1000 kg räcker.
Precis. Det är ju knappast transportstyrelsen som hittar på bilarnas dragvikter. Troligtvis kommer siffrorna från vad biltillverkarna deklarerat vid typning.
VW I.D
Moderator: Redaktion
Re: VW I.D
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: VW I.D
Men både 1000kg och 1200kg kommer ju från VW. Transportstyrelsen skulle inte hitta på 750kg eller 1800.mati skrev:Nix. VW har specat dragvikten upp till 8% lutning till 1200kg. Annars är det 1000kg. Det finns sådana regler i Tyskland. Håller man sig till vägar som inte lutar för mycket får man alltså dra 1200kg. I Sverige finns inte dessa regler, här gäller den lägsta dragvikten och det är alltså 1000kg oavsett hur lite det lutar.Fredrik j skrev:BrooklynS skrev:Det är tillverkaren som typar sina fordon med den vikt de vill att den skall ha. Inom EU är det nog samma vikt som gäller...mati skrev:Det där ser bra ut. Nu har jag iofs inte tittat på klippet, vad är det för släp de drar? I Tyskland får ju ID4 dra 1200kg om jag minns rätt. Det är bara svenska Transportstyrelsen som tycker att 1000 kg räcker.
Precis. Det är ju knappast transportstyrelsen som hittar på bilarnas dragvikter. Troligtvis kommer siffrorna från vad biltillverkarna deklarerat vid typning.
Min poäng är att det är tillverkaren som bestämmer och transportstyrelsen knappar in enligt vad som typgodkänt.
Re: VW I.D
Och min poäng är att vi i Sverige aldrig får dra ett 1200kg-släp med en ID4 medan det är fullt lagligt i Tyskland. Ingen har påstått att Transportstyrelsen hittar på nånting. Däremot så tillämpas i Sverige striktare regler än i en del andra EU länder när det gäller dragkrokar på bilar. Och det kan man ju ifrågasätta tycker jag.Fredrik j skrev:Men både 1000kg och 1200kg kommer ju från VW. Transportstyrelsen skulle inte hitta på 750kg eller 1800.
Min poäng är att det är tillverkaren som bestämmer och transportstyrelsen knappar in enligt vad som typgodkänt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: VW I.D
Utgår ifrån att ID4 2wd får dra 1.000 kgmati skrev:Och min poäng är att vi i Sverige aldrig får dra ett 1200kg-släp med en ID4 medan det är fullt lagligt i Tyskland. Ingen har påstått att Transportstyrelsen hittar på nånting. Däremot så tillämpas i Sverige striktare regler än i en del andra EU länder när det gäller dragkrokar på bilar. Och det kan man ju ifrågasätta tycker jag.Fredrik j skrev:Men både 1000kg och 1200kg kommer ju från VW. Transportstyrelsen skulle inte hitta på 750kg eller 1800.
Min poäng är att det är tillverkaren som bestämmer och transportstyrelsen knappar in enligt vad som typgodkänt.
och ID4 4wd får dra 1.200 kg.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW I.D
Tror 4wd får dra 1.600 kg eller liknande.Zalman3 skrev:Utgår ifrån att ID4 2wd får dra 1.000 kgmati skrev:Och min poäng är att vi i Sverige aldrig får dra ett 1200kg-släp med en ID4 medan det är fullt lagligt i Tyskland. Ingen har påstått att Transportstyrelsen hittar på nånting. Däremot så tillämpas i Sverige striktare regler än i en del andra EU länder när det gäller dragkrokar på bilar. Och det kan man ju ifrågasätta tycker jag.Fredrik j skrev:Men både 1000kg och 1200kg kommer ju från VW. Transportstyrelsen skulle inte hitta på 750kg eller 1800.
Min poäng är att det är tillverkaren som bestämmer och transportstyrelsen knappar in enligt vad som typgodkänt.
och ID4 4wd får dra 1.200 kg.
Re: VW I.D
Något mer än 1200kg hoppas jag verkligen. Men bilen är passé för mig oavsett. Min åf har ju aldrig hört av sig mer till mig trots att jag har varit på honom ett halvt dussin gånger. Jag fick ingen riktig offert och inget inbytespris, trots att det borde framgått att jag är verkligen intresserad av en ID4. Jag tänker inte tvinga på mig om de inte vill sälja till mig.Zalman3 skrev:Utgår ifrån att ID4 2wd får dra 1.000 kg
och ID4 4wd får dra 1.200 kg.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: VW I.D
Dodde skrev:Tror 4wd får dra 1.600 kg eller liknande.Zalman3 skrev:Utgår ifrån att ID4 2wd får dra 1.000 kgmati skrev:Och min poäng är att vi i Sverige aldrig får dra ett 1200kg-släp med en ID4 medan det är fullt lagligt i Tyskland. Ingen har påstått att Transportstyrelsen hittar på nånting. Däremot så tillämpas i Sverige striktare regler än i en del andra EU länder när det gäller dragkrokar på bilar. Och det kan man ju ifrågasätta tycker jag.Fredrik j skrev:Men både 1000kg och 1200kg kommer ju från VW. Transportstyrelsen skulle inte hitta på 750kg eller 1800.
Min poäng är att det är tillverkaren som bestämmer och transportstyrelsen knappar in enligt vad som typgodkänt.
och ID4 4wd får dra 1.200 kg.
https://www.ludego.com/vw-id-4-crozz/Zuglast ungebremst: 750kg
Zuglast gebremst 12% / 8% : 1.000 kg / 1.200 kg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW I.D
Jag visste inte att man i Tyskland har olika tekniska dragvikten beroende på lutning.mati skrev:Och min poäng är att vi i Sverige aldrig får dra ett 1200kg-släp med en ID4 medan det är fullt lagligt i Tyskland. Ingen har påstått att Transportstyrelsen hittar på nånting. Däremot så tillämpas i Sverige striktare regler än i en del andra EU länder när det gäller dragkrokar på bilar. Och det kan man ju ifrågasätta tycker jag.Fredrik j skrev:Men både 1000kg och 1200kg kommer ju från VW. Transportstyrelsen skulle inte hitta på 750kg eller 1800.
Min poäng är att det är tillverkaren som bestämmer och transportstyrelsen knappar in enligt vad som typgodkänt.
Hur fungerar det i Tyskland när det gäller körkortsbehörigheter? Har man motsvarande vårt BE eller får man köra allt på B-kort?
Re: VW I.D
Verkar vara andra säten och beklädnad på instrumentbrädan för 1st Max och vanliga Max.iAkita skrev:Nu har VW släppt priserna på de ordinarie versionerna av ID4 (alltså inte 1st eller 1st Max). Som jag misstänkte har vi som beställde 1st edition fått ett bra pris. Det skiljer 54 000 kr på listpriset mellan 1st Max och den ordinarie ID4 Max med samma färgval och specifikationer. Det är möjligt att det går att få lite bättre rabatt nu i och för sig, men jag känner mig ändå nöjd som litade på min känsla att det pris jag fick för 1st Max var riktigt bra.
Intressant att 1st fortfarande säljs, man kan tycka de borde sålt slut innan de släpper dom vanliga.
Antar det var tanken, men de kanske inte sålt tillräckligt bra helt enkelt.
Uppåt 700k för en bakhjulsdriven bil med 200hk är nog lite väl saftigt. Även om det varit ett Mercedes, BMW eller Audi-märke i fronten så är det mkt pengar. För det priset bör man åtminstone få 4wd och 300+hk.
Jag tror att många kommer vänta in de fyrhjulsdrivna.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW I.D
I höst kommer ju 170 kW laddning och 4wd.
Jag tror att många kommer vänta in de fyrhjulsdrivna.
Många är beredda att vänta in detta.
När MY lanserades på riktigt i Kina så sänkte man priset med ca 30%.
Utgår ifrån att det blir prissänkningar på MY tillverkade i Berlin.
Så om en ID4 med 4wd och en Tesla MY 4wd kostar ungefär lika mycket, då tror jag många väljer Teslan.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19937
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: VW I.D
”Vissa”.... jösses...Zalman3 skrev:Credde skrev:Vartifrån får du 8% i rabatt?Zalman3 skrev:Nya ID4 City kostar 446.900 kr.
Minus 8% i rabatt och 70.000 kr i stöd blir netto
341.148 kr.
Vissa lyckas tydligen få 8% i rabatt på en ID4.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: VW I.D
Stämmer oftast men inte när det kommer till max effekt för Teslas bilar. Där hittar Transportstyrelsen på effekten för vissa bilar och sätter en effekt Tesla inte matat in. De gjorde inte detta till en början men runt 2015 började de med detta.Fredrik j skrev:Min poäng är att det är tillverkaren som bestämmer och transportstyrelsen knappar in enligt vad som typgodkänt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: VW I.D
De som försöker beställa 1st får besked att de är slutsålda. Jag vet inte varför de inte tagit bort dem från hemsidan ännu. Fyrhjulsdriften lär kosta 35-40 tusen extra om man ser vad det kostar i andra länder. Prisvärt, men för mig inte värt de fem mil den tappar i räckvidd jämfört med den bakhjulsdrivna. Jag är glad att jag inte får en brun instrumentpanel i min 1st Max. Det verkar inte som om man har något annat val i de nuvarande versionerna.taliz skrev:Verkar vara andra säten och beklädnad på instrumentbrädan för 1st Max och vanliga Max.iAkita skrev:Nu har VW släppt priserna på de ordinarie versionerna av ID4 (alltså inte 1st eller 1st Max). Som jag misstänkte har vi som beställde 1st edition fått ett bra pris. Det skiljer 54 000 kr på listpriset mellan 1st Max och den ordinarie ID4 Max med samma färgval och specifikationer. Det är möjligt att det går att få lite bättre rabatt nu i och för sig, men jag känner mig ändå nöjd som litade på min känsla att det pris jag fick för 1st Max var riktigt bra.
Intressant att 1st fortfarande säljs, man kan tycka de borde sålt slut innan de släpper dom vanliga.
Antar det var tanken, men de kanske inte sålt tillräckligt bra helt enkelt.
Uppåt 700k för en bakhjulsdriven bil med 200hk är nog lite väl saftigt. Även om det varit ett Mercedes, BMW eller Audi-märke i fronten så är det mkt pengar. För det priset bör man åtminstone få 4wd och 300+hk.
Jag tror att många kommer vänta in de fyrhjulsdrivna.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: VW I.D
Jag vet inte hur det är nuförtiden. Men när jag tog körkort på 90-talet fanns inga av dessa begränsningar. Jag får köra allt upp till 7,5 ton när det gäller själva dragbilen. Med släp tror jag att gränsen är 12 ton för hela ekipaget, men jag är osäker i den punkten. Det finns hursomhelst ingen personbil med släp som jag inte får köra. Man måste komma till ganska stora lastbilar för att mitt körkort inte ska gälla.Fredrik j skrev:Jag visste inte att man i Tyskland har olika tekniska dragvikten beroende på lutning.mati skrev:Och min poäng är att vi i Sverige aldrig får dra ett 1200kg-släp med en ID4 medan det är fullt lagligt i Tyskland. Ingen har påstått att Transportstyrelsen hittar på nånting. Däremot så tillämpas i Sverige striktare regler än i en del andra EU länder när det gäller dragkrokar på bilar. Och det kan man ju ifrågasätta tycker jag.Fredrik j skrev:Men både 1000kg och 1200kg kommer ju från VW. Transportstyrelsen skulle inte hitta på 750kg eller 1800.
Min poäng är att det är tillverkaren som bestämmer och transportstyrelsen knappar in enligt vad som typgodkänt.
Hur fungerar det i Tyskland när det gäller körkortsbehörigheter? Har man motsvarande vårt BE eller får man köra allt på B-kort?
Jag vet att reglerna har ändrats även i Tyskland, men jag vet inte på vilket sätt. De kanske är samma som i Sverige nu, ingen aning.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: VW I.D
Inte på vanligt B-kort men om du har BE före -96 stämmer det nog.mati skrev:Jag vet inte hur det är nuförtiden. Men när jag tog körkort på 90-talet fanns inga av dessa begränsningar. Jag får köra allt upp till 7,5 ton när det gäller själva dragbilen. Med släp tror jag att gränsen är 12 ton för hela ekipaget, men jag är osäker i den punkten. Det finns hursomhelst ingen personbil med släp som jag inte får köra. Man måste komma till ganska stora lastbilar för att mitt körkort inte ska gälla.Fredrik j skrev:Jag visste inte att man i Tyskland har olika tekniska dragvikten beroende på lutning.mati skrev:Och min poäng är att vi i Sverige aldrig får dra ett 1200kg-släp med en ID4 medan det är fullt lagligt i Tyskland. Ingen har påstått att Transportstyrelsen hittar på nånting. Däremot så tillämpas i Sverige striktare regler än i en del andra EU länder när det gäller dragkrokar på bilar. Och det kan man ju ifrågasätta tycker jag.Fredrik j skrev:Men både 1000kg och 1200kg kommer ju från VW. Transportstyrelsen skulle inte hitta på 750kg eller 1800.
Min poäng är att det är tillverkaren som bestämmer och transportstyrelsen knappar in enligt vad som typgodkänt.
Hur fungerar det i Tyskland när det gäller körkortsbehörigheter? Har man motsvarande vårt BE eller får man köra allt på B-kort?
Jag vet att reglerna har ändrats även i Tyskland, men jag vet inte på vilket sätt. De kanske är samma som i Sverige nu, ingen aning.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: VW I.D
Eftersom jag vet att mati har tyskt ursprung antar jag att du tog ditt körkort i Tyskland.Maw skrev:Inte på vanligt B-kort men om du har BE före -96 stämmer det nog.mati skrev:Jag vet inte hur det är nuförtiden. Men när jag tog körkort på 90-talet fanns inga av dessa begränsningar. Jag får köra allt upp till 7,5 ton när det gäller själva dragbilen. Med släp tror jag att gränsen är 12 ton för hela ekipaget, men jag är osäker i den punkten. Det finns hursomhelst ingen personbil med släp som jag inte får köra. Man måste komma till ganska stora lastbilar för att mitt körkort inte ska gälla.Fredrik j skrev:Jag visste inte att man i Tyskland har olika tekniska dragvikten beroende på lutning.mati skrev:Och min poäng är att vi i Sverige aldrig får dra ett 1200kg-släp med en ID4 medan det är fullt lagligt i Tyskland. Ingen har påstått att Transportstyrelsen hittar på nånting. Däremot så tillämpas i Sverige striktare regler än i en del andra EU länder när det gäller dragkrokar på bilar. Och det kan man ju ifrågasätta tycker jag.Fredrik j skrev:Men både 1000kg och 1200kg kommer ju från VW. Transportstyrelsen skulle inte hitta på 750kg eller 1800.
Min poäng är att det är tillverkaren som bestämmer och transportstyrelsen knappar in enligt vad som typgodkänt.
Hur fungerar det i Tyskland när det gäller körkortsbehörigheter? Har man motsvarande vårt BE eller får man köra allt på B-kort?
Jag vet att reglerna har ändrats även i Tyskland, men jag vet inte på vilket sätt. De kanske är samma som i Sverige nu, ingen aning.
Jag har fått intrycket att vi har relativt generösa regler för att dra släp på vanligt bilkörkort här i Sverige. Men jag vet inte.
Re: VW I.D
Det tycker inte jag. Jag tog körkort i Bosnien 1985 och jag kunde köra vad som helst som inte överstiger 3500kg. Sedan spelar det ingen roll vad släpet är registrerat för bara man inte överstiger 3500kg bil+släp+last.Fredrik j skrev:mati skrev:Fredrik j skrev:Eftersom jag vet att mati har tyskt ursprung antar jag att du tog ditt körkort i Tyskland.mati skrev:Jag vet inte hur det är nuförtiden. Men när jag tog körkort på 90-talet fanns inga av dessa begränsningar. Jag får köra allt upp till 7,5 ton när det gäller själva dragbilen. Med släp tror jag att gränsen är 12 ton för hela ekipaget, men jag är osäker i den punkten. Det finns hursomhelst ingen personbil med släp som jag inte får köra. Man måste komma till ganska stora lastbilar för att mitt körkort inte ska gälla.Fredrik j skrev:
Jag visste inte att man i Tyskland har olika tekniska dragvikten beroende på lutning.
Hur fungerar det i Tyskland när det gäller körkortsbehörigheter? Har man motsvarande vårt BE eller får man köra allt på B-kort?
Jag vet att reglerna har ändrats även i Tyskland, men jag vet inte på vilket sätt. De kanske är samma som i Sverige nu, ingen aning.
Jag har fått intrycket att vi har relativt generösa regler för att dra släp på vanligt bilkörkort här i Sverige. Men jag vet inte.
Vet inte om det är ändrat men så var det när jag tog körkortet.
Re: VW I.D
Ja, jag tog mitt körkort i Tyskland på 90-talet. Körkortsklasserna var följande vid den tiden:Fredrik j skrev:Eftersom jag vet att mati har tyskt ursprung antar jag att du tog ditt körkort i Tyskland.
Jag har fått intrycket att vi har relativt generösa regler för att dra släp på vanligt bilkörkort här i Sverige. Men jag vet inte.
1 - MC över 50ccm (tung MC)
1a - MC med max 20kW effekt eller en tomvikt på minst 7kg/kW
1b - MC som i klass 1 med med max 80ccm och en max hastighet på 80km/h (lätt MC)
2 - Fordon inklusive trailer med maxvikt över 7,5 ton och ekipage med mer än tre axlar
3 - allt som inte faller under klass 1, 2, 4 och 5
4 - MC upp till 50ccm och max 50km/h (fås automatiskt med klass 3)
5 - Arbetsmaskiner upp till 25km/h (fås automatiskt med klass 3)
Jättelogiskt eller? Vanligt bilkörkort som man tog vid den tiden var alltså klass 3. Och det är ett sådant jag har.
Klass 2 är tung lastbil, alltså CE.
Det finns ingenting om släp eller dragvikt i dessa regler överhuvudtaget.
Jag har bytt mitt tyska körkort mot ett svenskt, och eftersom det inte finns nåt liknande i Sverige blev det ett BE och CE-kort med tillägget att dragfordonet inte får väga mer än 7,5 ton. Det är generöst.

e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: VW I.D
Men så är det ju säkert inte idag. C-kort på köpet hade vi ju i Sverige också men avskaffades redan i början av 70-talet. Farsan, som var polis, har pratat om det där.mati skrev:Ja, jag tog mitt körkort i Tyskland på 90-talet. Körkortsklasserna var följande vid den tiden:Fredrik j skrev:Eftersom jag vet att mati har tyskt ursprung antar jag att du tog ditt körkort i Tyskland.
Jag har fått intrycket att vi har relativt generösa regler för att dra släp på vanligt bilkörkort här i Sverige. Men jag vet inte.
1 - MC över 50ccm (tung MC)
1a - MC med max 20kW effekt eller en tomvikt på minst 7kg/kW
1b - MC som i klass 1 med med max 80ccm och en max hastighet på 80km/h (lätt MC)
2 - Fordon inklusive trailer med maxvikt över 7,5 ton och ekipage med mer än tre axlar
3 - allt som inte faller under klass 1, 2, 4 och 5
4 - MC upp till 50ccm och max 50km/h (fås automatiskt med klass 3)
5 - Arbetsmaskiner upp till 25km/h (fås automatiskt med klass 3)
Jättelogiskt eller? Vanligt bilkörkort som man tog vid den tiden var alltså klass 3. Och det är ett sådant jag har.
Klass 2 är tung lastbil, alltså CE.
Det finns ingenting om släp eller dragvikt i dessa regler överhuvudtaget.
Jag har bytt mitt tyska körkort mot ett svenskt, och eftersom det inte finns nåt liknande i Sverige blev det ett BE och CE-kort med tillägget att dragfordonet inte får väga mer än 7,5 ton. Det är generöst.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9388
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: VW I.D
Grattis.mati skrev:Ja, jag tog mitt körkort i Tyskland på 90-talet. Körkortsklasserna var följande vid den tiden:Fredrik j skrev:Eftersom jag vet att mati har tyskt ursprung antar jag att du tog ditt körkort i Tyskland.
Jag har fått intrycket att vi har relativt generösa regler för att dra släp på vanligt bilkörkort här i Sverige. Men jag vet inte.
1 - MC över 50ccm (tung MC)
1a - MC med max 20kW effekt eller en tomvikt på minst 7kg/kW
1b - MC som i klass 1 med med max 80ccm och en max hastighet på 80km/h (lätt MC)
2 - Fordon inklusive trailer med maxvikt över 7,5 ton och ekipage med mer än tre axlar
3 - allt som inte faller under klass 1, 2, 4 och 5
4 - MC upp till 50ccm och max 50km/h (fås automatiskt med klass 3)
5 - Arbetsmaskiner upp till 25km/h (fås automatiskt med klass 3)
Jättelogiskt eller? Vanligt bilkörkort som man tog vid den tiden var alltså klass 3. Och det är ett sådant jag har.
Klass 2 är tung lastbil, alltså CE.
Det finns ingenting om släp eller dragvikt i dessa regler överhuvudtaget.
Jag har bytt mitt tyska körkort mot ett svenskt, och eftersom det inte finns nåt liknande i Sverige blev det ett BE och CE-kort med tillägget att dragfordonet inte får väga mer än 7,5 ton. Det är generöst.
Jag har B och C, får alltså köra personbil med ungefär 1000 kg släp och lastbil utan släp.
Pappa tog BE när han var i min ålder för att kunna köra sina veteranbilar på släp, men det orkar jag inte med.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: VW I.D
Ja Mati har helt klart ett generöst körkort. Jag har B, BE och C. C tog jag i lumpen och BE tog jag 2009 när jag upptäckte att listan med nya bilar jag fick dra husvagnen med på B-kort blev väldigt kort...mikebike skrev:Grattis.mati skrev:Ja, jag tog mitt körkort i Tyskland på 90-talet. Körkortsklasserna var följande vid den tiden:Fredrik j skrev:Eftersom jag vet att mati har tyskt ursprung antar jag att du tog ditt körkort i Tyskland.
Jag har fått intrycket att vi har relativt generösa regler för att dra släp på vanligt bilkörkort här i Sverige. Men jag vet inte.
1 - MC över 50ccm (tung MC)
1a - MC med max 20kW effekt eller en tomvikt på minst 7kg/kW
1b - MC som i klass 1 med med max 80ccm och en max hastighet på 80km/h (lätt MC)
2 - Fordon inklusive trailer med maxvikt över 7,5 ton och ekipage med mer än tre axlar
3 - allt som inte faller under klass 1, 2, 4 och 5
4 - MC upp till 50ccm och max 50km/h (fås automatiskt med klass 3)
5 - Arbetsmaskiner upp till 25km/h (fås automatiskt med klass 3)
Jättelogiskt eller? Vanligt bilkörkort som man tog vid den tiden var alltså klass 3. Och det är ett sådant jag har.
Klass 2 är tung lastbil, alltså CE.
Det finns ingenting om släp eller dragvikt i dessa regler överhuvudtaget.
Jag har bytt mitt tyska körkort mot ett svenskt, och eftersom det inte finns nåt liknande i Sverige blev det ett BE och CE-kort med tillägget att dragfordonet inte får väga mer än 7,5 ton. Det är generöst.
Jag har B och C, får alltså köra personbil med ungefär 1000 kg släp och lastbil utan släp.
Pappa tog BE när han var i min ålder för att kunna köra sina veteranbilar på släp, men det orkar jag inte med.
Re: VW I.D
Ni som verkar ha koll på det här kan nog svara. ID.4 har en totalvikt på 2660 kg (typ). Med vanligt B-kort får man köra släp upp till en totalvikt på fordon och släp på 3500 kg. Betyder det att man då inte får hänga på ett stort släp på 1000 kg? Eller gäller det endast om man lastar både släp och bil fullt?
Re: VW I.D
Ja, det stämmer. Det är den sammanlagda totalvikten på bil och släp som gäller, oavsett hur mycket man lastar i det fallet. Med utökad B-behörighet får du koppla på ett släp med en totalvikt på upp till 1590 kg, så länge du inte lastar det mer än att släp + last inte väger mer än 1000 kg (eftersom det är vad bilen är godkänd för som mest).Yeahman82 skrev:Ni som verkar ha koll på det här kan nog svara. ID.4 har en totalvikt på 2660 kg (typ). Med vanligt B-kort får man köra släp upp till en totalvikt på fordon och släp på 3500 kg. Betyder det att man då inte får hänga på ett stort släp på 1000 kg? Eller gäller det endast om man lastar både släp och bil fullt?
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: VW I.D
Aj då. Borde nog ha kollat upp det innan jag slog till. Jag hade nog slagit till ändå, men det hade varit bra att ta med i beslutet. Reflekterade aldrig över att man inte kan köra ett vanligt Cirkle K-släp med ID.4 på B-kort.iAkita skrev:Ja, det stämmer. Det är den sammanlagda totalvikten på bil och släp som gäller, oavsett hur mycket man lastar i det fallet. Med utökad B-behörighet får du koppla på ett släp med en totalvikt på upp till 1590 kg, så länge du inte lastar det mer än att släp + last inte väger mer än 1000 kg (eftersom det är vad bilen är godkänd för som mest).Yeahman82 skrev:Ni som verkar ha koll på det här kan nog svara. ID.4 har en totalvikt på 2660 kg (typ). Med vanligt B-kort får man köra släp upp till en totalvikt på fordon och släp på 3500 kg. Betyder det att man då inte får hänga på ett stort släp på 1000 kg? Eller gäller det endast om man lastar både släp och bil fullt?
Hur besvärligt är det att skaffa utökad B-behörighet?
Re: VW I.D
...och därefter gissningsvis ytterligare ~40000 kr (?) på det priset för AWD. Blir en hel del extra det totalt.iAkita skrev:Nu har VW släppt priserna på de ordinarie versionerna av ID4 (alltså inte 1st eller 1st Max). Som jag misstänkte har vi som beställde 1st edition fått ett bra pris. Det skiljer 54 000 kr på listpriset mellan 1st Max och den ordinarie ID4 Max med samma färgval och specifikationer. Det är möjligt att det går att få lite bättre rabatt nu i och för sig, men jag känner mig ändå nöjd som litade på min känsla att det pris jag fick för 1st Max var riktigt bra.
(Baserar uppskattningen på den förväntade prisskillnaden på ca $3000 i USA)