Polestar 2

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Fredrik j
elbilist

Re: Polestar 2

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Fredrik j skrev:
Så länge någon lägger arbetstid på det får du ju betala på något sätt. Promenaden lär du ju dock slippa betala för.
Sist jag hade min Volvo på service scannade han nyckeln efter felkoder. Tydligen kan dom lagras i den.
Då tycker jag att du skall sluta att uppdatera dina jobbadatorer och jobbtelefoner OTA, och istället promenera iväg med de och lämna in för uppdatera manuellt hos IT-avdelningen eller butiken.

Men varför stoppa där? Varför kan vi inte lika gärna skippa både telefoner och bilar när vi ändå håller på, och gå tillbaka till brevduvor och häst&vagn? ;)

Gör ju inget att det tar tid, oavsett hur ineffektivt tidsslöseri det är, då man kan dra fötterna runt sig på betald arbetstid. :lol:
Var inte löjlig. Är det något som inte funkar behöver det ju naturligtvis uppdateras.
Jo, självklart. Men du verkar hålla löjligt kvar vid att saker skall uppdateras "till fots" istället för via internet, och att du skiter i din arbetsgivares tid.
Jag tycker det är löjligt när man försöker vända ett misslyckande till något positivt och trevligt. Jag kräver en högre nivå från början.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
Fredrik j skrev:
Jag ska ge dig ett exempel martinot så får vi se om du förstår vad jag menar.
Ponera att din nya telefon inte kan hantera en swishbetalning till andra nummer än dom du har i din telefonbok. Skulle du då tycka det vore modernt att få vänta lite på att det ska komma en uppdatering som möjliggör det igen och under tiden lägga in butikens swishnummer i boken eller skulle du tycka att mjukvaran i den nya telefon kändes lite ofärdig och undra om det inte varit bättre och haft kvar den gamla en stund tills det är fixat.
Enligt dig skulle Swish inte användas alls. Hemska saker som går över nätet! Nej, tillbaka till sedlar, eller ännu hellre byteshandel på torgen! :lol:
Vad menar du att jag har emot Swish? Du fattar helt enkelt inte vad jag menar. Eller larvar du dig?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Fredrik j skrev:
Jag ska ge dig ett exempel martinot så får vi se om du förstår vad jag menar.
Ponera att din nya telefon inte kan hantera en swishbetalning till andra nummer än dom du har i din telefonbok. Skulle du då tycka det vore modernt att få vänta lite på att det ska komma en uppdatering som möjliggör det igen och under tiden lägga in butikens swishnummer i boken eller skulle du tycka att mjukvaran i den nya telefon kändes lite ofärdig och undra om det inte varit bättre och haft kvar den gamla en stund tills det är fixat.
Enligt dig skulle Swish inte användas alls. Hemska saker som går över nätet! Nej, tillbaka till sedlar, eller ännu hellre byteshandel på torgen! :lol:
Vad menar du att jag har emot Swish? Du fattar helt enkelt inte vad jag menar. Eller larvar du dig?
Larv har vi gått om här har jag märkt. I mängder...

Känner nog mer till om Swish än vad herrn gör.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Fredrik j skrev:
Så länge någon lägger arbetstid på det får du ju betala på något sätt. Promenaden lär du ju dock slippa betala för.
Sist jag hade min Volvo på service scannade han nyckeln efter felkoder. Tydligen kan dom lagras i den.
Då tycker jag att du skall sluta att uppdatera dina jobbadatorer och jobbtelefoner OTA, och istället promenera iväg med de och lämna in för uppdatera manuellt hos IT-avdelningen eller butiken.

Men varför stoppa där? Varför kan vi inte lika gärna skippa både telefoner och bilar när vi ändå håller på, och gå tillbaka till brevduvor och häst&vagn? ;)

Gör ju inget att det tar tid, oavsett hur ineffektivt tidsslöseri det är, då man kan dra fötterna runt sig på betald arbetstid. :lol:
Var inte löjlig. Är det något som inte funkar behöver det ju naturligtvis uppdateras.
Jo, självklart. Men du verkar hålla löjligt kvar vid att saker skall uppdateras "till fots" istället för via internet, och att du skiter i din arbetsgivares tid.
Jag tycker det är löjligt när man försöker vända ett misslyckande till något positivt och trevligt. Jag kräver en högre nivå från början.
Halmgubbar. Har inte nämnt något om att det är bra med misslyckanden.

Jag vill kunna uppdatera mina bilar, datorer och telefoner via nätet, istället för till fots. Punkt.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Fredrik j skrev:
martinot skrev:

Jag vill kunna uppdatera mina bilar, datorer och telefoner via nätet, istället för till fots. Punkt.
Jag pratar om dig utan om biltillverkare som är stolta för att dom kan uppdatera sina bilar med funktioner som rimligen borde varit där från dag 1.
Om du tror att det är dig jag är kritisk mot förklarar det en del. Det är alltså biltillverkarna.
filippb

Inlägg av filippb »

Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Fredrik j skrev:

Jag pratar om dig utan om biltillverkare som är stolta för att dom kan uppdatera sina bilar med funktioner som rimligen borde varit där från dag 1.
Om du tror att det är dig jag är kritisk mot förklarar det en del. Det är alltså biltillverkarna.
Kan du vänligen sluta förstöra tråden med en icke-diskussion? Starta en egen "hata OTA" tråd om du vill men låt oss som vill diskutera Polestar2 få göra det här.

Lite mer On-Topic så fick jag följande laddkurva igår vid Ionity Uppsala. Helt ok givet -12° ute. Laddade från 5 till 48%.Bild
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Jag hatar inte OTA. Det handlar inte om OTA. Jag vill inte att tillverkarna ska se uppdateringar som en positiv t utan skärpa sig och lyfta nivån på första utförandet.
Varför jag skriver i den här tråden beror på att jag tycker Polestar passar in på den beskrivningen. Jag kan iochför sig förstå varför du tror att jag är emot OTA. Det är ju det Martinot tror.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
Jag hatar inte OTA. Det handlar inte om OTA. Jag vill inte att tillverkarna ska se uppdateringar som en positiv t utan skärpa sig och lyfta nivån på första utförandet.
Varför jag skriver i den här tråden beror på att jag tycker Polestar passar in på den beskrivningen. Jag kan iochför sig förstå varför du tror att jag är emot OTA. Det är ju det Martinot tror.
Mjukvaruutveckling fungerar inte så. Man kan inte veta på förhand alla möjligheter som hårdvaran kan leverera. Förr när det var enkla integrerade system "ala miniräknare", visst. Det fanns helt enkelt inte så stora möjligheter att utveckla det mer.
Men nu är det som en smartphone. Kunderna vill inte bli sittande med något utdaterat redan efter några månader. Man förväntar sig att få alla nya features som utvecklarna tar fram löpande.
Det finns ingen tillverkare i premiumsegmentet som levererar smartphones utan OTA av denna anledning.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
filippb

Inlägg av filippb »

Fredrik j skrev:
Jag och många andra är supernöjda med bilen och jag är glad att jag fick ett extra halvår med den och inte behövde vänta tills de har rett ut alla buggar innan jag fick sätta mig bakom ratten. Du är fri att visa att du tycker annorlunda genom att inte köpa deras produkter vilket du också har gjort. Jag ser därför detta som en icke-fråga.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Jag vill inte att Polestar (eller någon annan heller) ska sluta med OTA. Jag vill att dom ska vara längre fram när dom skeppar första utförandet.
Det finns ju naturligtvis också en gräns för mycket beta man kan skeppa iväg till kunderna även när det gäller datorer och telefoner.
Jag tycker alltså att Polestar gjort just det. Då är det ju bra att man kan uppdatera och rätta till. Det är att man vänder det till en positiv sak som jag vänder mig mot.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Fredrik j skrev:
Jag vill inte att Polestar (eller någon annan heller) ska sluta med OTA. Jag vill att dom ska vara längre fram när dom skeppar första utförandet.
Det finns ju naturligtvis också en gräns för mycket beta man kan skeppa iväg till kunderna även när det gäller datorer och telefoner.
Jag tycker alltså att Polestar gjort just det. Då är det ju bra att man kan uppdatera och rätta till. Det är att man vänder det till en positiv sak som jag vänder mig mot.
Verkar som de flesta som köpt bilen är glada att de fått bilen och inte behöver vänta kanske ett år längre på att funktionerna ska bli typ klara eller där funktioner inte finns med alls. Mjukvara blir egentligen aldrig klar. Det är ju inte så att det skulle gå att få en Polestar med alla funktioner helt klara och färdigutvecklade utan att levererasdatumet skulle ändras.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

När jag i mellandagarna provkörde id3, model3 och polestar2 var det Polestar jag gillade mest.
Jag blev positivt överraskad eftersom jag aldrig gillat XC40 något vidare. Kändes som en helt annan bil och inte som en konverterad fossilbil.
Därför har jag i sociala medier följt dom första ägarnas erfarenheter och dragit slutsatsen att bilen saknar basala funktioner som t.ex. stabil 4g uppkoppling.
Det är ju en funktion jag har på min Volvo idag och tycker inte det är acceptabelt att det fungerar sämre på en ny Polestarmodell eftersom ju kunskapen ju rimligen finns tillgänglig. Jag vill se en högre nivå från början. Sen får man gärna överraska med nya funktioner men grunden måste fungera för att jag ska köpa.
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

filippb skrev:
Lite mer On-Topic så fick jag följande laddkurva igår vid Ionity Uppsala. Helt ok givet -12° ute. Laddade från 5 till 48%.Bild
Vilken app använder du för att ladda på Ionity? Jag kör ChargePoint och får typ samma pris som dig (6:96kr/kwh) men du har nått annat va? Är det specialpris du fått med bilen?
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
filippb

Inlägg av filippb »

joel80 skrev:
filippb skrev:
Vilken app använder du för att ladda på Ionity? Jag kör ChargePoint och får typ samma pris som dig (6:96kr/kwh) men du har nått annat va? Är det specialpris du fått med bilen?
Det är samma - ChargePoint. Reggade mig några minuter innan så laddade direkt via appen, blev väldigt glad att se att den rapporterar laddeffekt och status i realtid medan man är inne på Circle k och fikar. I brist på app till bilen är det ju guld värt Bild
Användarvisningsbild
Merlin
Teslaägare

Inlägg av Merlin »

Fredrik j skrev:
När jag i mellandagarna provkörde id3, model3 och polestar2 var det Polestar jag gillade mest.
Jag blev positivt överraskad eftersom jag aldrig gillat XC40 något vidare. Kändes som en helt annan bil och inte som en konverterad fossilbil.
Därför har jag i sociala medier följt dom första ägarnas erfarenheter och dragit slutsatsen att bilen saknar basala funktioner som t.ex. stabil 4g uppkoppling.
Det är ju en funktion jag har på min Volvo idag och tycker inte det är acceptabelt att det fungerar sämre på en ny Polestarmodell eftersom ju kunskapen ju rimligen finns tillgänglig. Jag vill se en högre nivå från början. Sen får man gärna överraska med nya funktioner men grunden måste fungera för att jag ska köpa.
Jag kan säga att mitt bestående intryck från provkörningen av polestar 2 var av den skarpa kanten på mittkonsolen som jag hade höger knät i mot och gnisslande bak fjädring när den behövde jobba lite extra.

Det var synd, det förstörde upplevelsen i alla fall för mig och jag måste erkänna jag hade höga förhoppningar och var väldigt sugen på en.
och kunde inte förstå hur en leverantör med så lång erfarenhet (ja det är en volvo oavsett vad står står på den) kunde göra en sån miss i inredningen. Hade samma problem med Nissan Leaf där var också en vass kant.

Mjukvaran strulade också för mig, men det brydde jag mig inte så mycket om det går att fixa med tiden..
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

För mig tror jag det var just mittkonsolen som fick mig att tycka den kändes så olik xc40.
Dock skavde den inte på mig.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

https://feber.se/fordon/volvo-cars-slap ... edium=feed

Verkar inte hända så mkt med android auto. Är det ingen annan tillverkare som hakar på? Sitter Volvo med svarte Petter?

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Edward123

Inlägg av Edward123 »

taliz skrev:

Verkar inte hända så mkt med android auto. Är det ingen annan tillverkare som hakar på? Sitter Volvo med svarte Petter?
Är ju först nu 2021 som ex. Renault, GM, Nissan mfl ska släppa bilar med android automotive.
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare

Inlägg av d3marcus »

taliz skrev:

Android Auto stödjer väl i princip alla biltillverkare förutom Tesla. Android Automotive är något annat.

Volvo och PS är först ut, övriga som kommer gå över inkluderar Audi, Renault, Nissan, Peugeot, Citroën, Mitsubishi och GM (enligt Wikipedia).

Tror detta kommer bli mycket bra med klassledande navigation, röststyrning och ekosystem för appar utan att biltillverkarna själva behöver stå för utvecklingen. Själv har jag 1,5 år gamla kartor i min Tesla, röststyrning som funkar 1/4 ggr och ingen möjlighet att få in en modern navigationslösning eller modern Spotifyklient.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Fredrik j skrev:
Om du följer med så finner du ägare av samtliga bilar som har problem. Jag har haft 4G sen jag fick bilen och den har aldrig failat. Jag hade 1 problem när bilen var helt ny, bilen fick ny HVCH-modul eller vad det nu heter. Inga andra problem. Så du ska nog inte döma efter de få som skriker högst. Kollar man tex YT och googlar eTron, så får man ganska snabbt upp videon med han som har miljoner fel med bilen. Men det finns ju uppenbarligen många andra som är nöjda OCH många andra som inte är det. Jag kan garantera att du inte hittar en perfekt ny elbil med 0% sannolikhet att något går fel.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Svenssons skrev:
Fredrik j skrev:
Verkar som de flesta som köpt bilen är glada att de fått bilen och inte behöver vänta kanske ett år längre på att funktionerna ska bli typ klara eller där funktioner inte finns med alls. Mjukvara blir egentligen aldrig klar. Det är ju inte så att det skulle gå att få en Polestar med alla funktioner helt klara och färdigutvecklade utan att levererasdatumet skulle ändras.
Helt klart! Jag hade tyckt det var sjukt tråkigt om bilen bara stod på en parkering och väntade på att tex appen skulle vara färdig i 6-12 månader. Då kör jag hellre bilen utan app och så kommer appen när den är färdig istället.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

d3marcus skrev:
taliz skrev:

Android Auto stödjer väl i princip alla biltillverkare förutom Tesla. Android Automotive är något annat.

Volvo och PS är först ut, övriga som kommer gå över inkluderar Audi, Renault, Nissan, Peugeot, Citroën, Mitsubishi och GM (enligt Wikipedia).

Tror detta kommer bli mycket bra med klassledande navigation, röststyrning och ekosystem för appar utan att biltillverkarna själva behöver stå för utvecklingen. Själv har jag 1,5 år gamla kartor i min Tesla, röststyrning som funkar 1/4 ggr och ingen möjlighet att få in en modern navigationslösning eller modern Spotifyklient.
Menade automotive förstås.
Många budgetbilar med automotive verkar det bli. Audi var med i början men verkar ha valt att bygga eget nu som jag tolkar det.
Kanske så framtiden ser ut, kreti och pleti som köper billiga bilar kan se fram emot att bli trackade av Google. De som betalar lite mer slipper? :lol:

Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

När jag provkörde imponerade röststyrningen i android automobile på mig. Testade med flera låtbeställningar från Spotify och den satte det mesta. Även navigation. Att den alltid lyssnar efter hey google är smidigt. Mest imponerande var att den accepterar vanligt tal. Man behöver inte göra sig till utan kan prata som man skulle gjort med en passagerare.
Vida överlägset det i min Volvo och även det som sitter i model 3. VWs testade jag aldrig.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

HelectriC skrev:
Fredrik j skrev:
Om du följer med så finner du ägare av samtliga bilar som har problem. Jag har haft 4G sen jag fick bilen och den har aldrig failat. Jag hade 1 problem när bilen var helt ny, bilen fick ny HVCH-modul eller vad det nu heter. Inga andra problem. Så du ska nog inte döma efter de få som skriker högst. Kollar man tex YT och googlar eTron, så får man ganska snabbt upp videon med han som har miljoner fel med bilen. Men det finns ju uppenbarligen många andra som är nöjda OCH många andra som inte är det. Jag kan garantera att du inte hittar en perfekt ny elbil med 0% sannolikhet att något går fel.
Om jag har problem med en bil tycker jag det är något bättre om problemet rör alla bilar. Att somliga bilar inte har problem tyder ju på variationer och åtgärder kan då dröja. Ett generellt problem är ju dessutom enklare att verifiera.
Sökning på nätet kan ge en polariserande bild åt båda hållen.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Fredrik j skrev:
HelectriC skrev:
Fredrik j skrev:
Om jag har problem med en bil tycker jag det är något bättre om problemet rör alla bilar. Att somliga bilar inte har problem tyder ju på variationer och åtgärder kan då dröja. Ett generellt problem är ju dessutom enklare att verifiera.
Sökning på nätet kan ge en polariserande bild åt båda hållen.
Nja, jag föredrar nog att ha en felfri bil framför att få problem med 4G bara för att någon annan har det. Går nog inte hitta 100% åt ena eller andra hållet. Viktiga är att problem löses på kortast möjliga tid och att man som kund får lånebil om den egna inte kan framföras.
Model 3-24/Polestar 3-24
Skriv svar