Var och hur säljer man en Tesla bäst idag?

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Xmag
Teslaägare

Var och hur säljer man en Tesla bäst idag?

Inlägg av Xmag »

Det har blivit dags att sälja bilen. Den är drygt tre år, Model S.

Var är bästa kanalen just nu för att sälja. Blocket med blip/tesla leasing? KVD? Nåt annat?

Jag tycker bilen är fin och har all extrautrustning inklusive FSD, taklucka, vitklädsel osv.

Var får man bäst betalt och minst försvinner i transkationen? Jag vill ju även att köparen av pärlan skall få bästa pris.

Vad rekommenderar ni? Mitt företag leasar idag bilen och jag kan tycka att 30 000 hit eller dit spelar roll. (Gör jag en affär med 30 000 i vinst på nån dag så är det ganska bra affär ändå.)
Nån som känner igen sig? Nån som har några bra tips? Var är det bäst att sälja en Tesla just nu?

Lite bakgrund:
Jag har sålt en BWM 3GT på KVD för runt 3 år sen och tyckte jag fick betalt i minsta laget och att de ”skrev ner” bilen som var i normalt skick. Dagen efter stod den hos en handlare och var över 40 000 kr dyrare och all text om i vilket ”uselt skick” den var enligt KVD lyste med sin frånvaro. Då hade jag också fått betala provision. Men jag kanske hade otur just då.
"Elbilisterna satt i ett hörn och tissla och tesla."
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Re: Var och hur säljer man en Tesla bäst idag?

Inlägg av Leo »

Prisnivån på en Tesla gör de lite svårare att sälja själv. Dessutom blir den momssmittad om du löser ut den för att sälja vidare. Jag hade använt bilförmedlare som Stefan på Shiftgear eller KVD. Har själv använt Stefan två ggr för mina tidigare Tesla. Funkade toppen men kostar en del.

Har också använt KVD och som du säger så gör de ingen strålande beskrivning MEN de slipper å andra sidan antagligen en del strul/klagomål när köparen kommer och ska godkänna och hämta bilen.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Finns det något smidigt sätt att behålla bilen momsad under tiden för försäljningen, och själv annonsera i Norge?

Det verkar ju vara rätt enkelt för Norrmän att ta in en elbil från Sverige, och att exportregistrera en elbil är också smidigt.

Men vad jag förstår måste då elbilen "mellanlanda" hos en bilhandlare, eller kan Norrmannen köpa den direkt av Leasingbolaget och eventuellt övervärde återbetalas till mitt företag?

Eller är Norrmännen bara intresserade av ettårsbilar från Sverige?
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Har sålt tre Teslor via Shiftgear.

Stefan är extremt påläst gällande Tesla och väldigt noggrann. Han tar ordentligt betalt men vid mina tre försäljningar har det lönat sig ändå.

Sista bilen var en Model 3 som gick en bra bit över nypris :D
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas60543

Inlägg av NiklasTesla »

Xmag skrev:
Det har blivit dags att sälja bilen. Den är drygt tre år, Model S.

Var är bästa kanalen just nu för att sälja. Blocket med blip/tesla leasing? KVD? Nåt annat?

Jag tycker bilen är fin och har all extrautrustning inklusive FSD, taklucka, vitklädsel osv.

Var får man bäst betalt och minst försvinner i transkationen? Jag vill ju även att köparen av pärlan skall få bästa pris.

Vad rekommenderar ni? Mitt företag leasar idag bilen och jag kan tycka att 30 000 hit eller dit spelar roll. (Gör jag en affär med 30 000 i vinst på nån dag så är det ganska bra affär ändå.)
Nån som känner igen sig? Nån som har några bra tips? Var är det bäst att sälja en Tesla just nu?

Lite bakgrund:
Jag har sålt en BWM 3GT på KVD för runt 3 år sen och tyckte jag fick betalt i minsta laget och att de ”skrev ner” bilen som var i normalt skick. Dagen efter stod den hos en handlare och var över 40 000 kr dyrare och all text om i vilket ”uselt skick” den var enligt KVD lyste med sin frånvaro. Då hade jag också fått betala provision. Men jag kanske hade otur just då.
Bäst betalt bruket man väl nästan alltid få om man kan sälja bil direkt till privatperson via ex blocket (många oseriösa köpare dock tyvärr) eller här på forumet.

Ibland är dock inbytespris helt ok och det kan ha sitt värde att slippa oseriösa köpare.

Brukar ladda upp en annons med högt pris på Blocket steg 1 samt om det går trögt börja kolla runt med andra alternativ och sedan smått sänka priset (när priset är rätt enl både köpare och säljare så säljs bilen ).

MVH och lycka till
Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare

Inlägg av thnis »

Mitt tips är att kolla med Fordonsbolaget i Stockholm.Vi fick ett bra pris när vi sålde våran Testa.
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Användarvisningsbild
Engen
Teslaägare

Inlägg av Engen »

thnis skrev:
Mitt tips är att kolla med Fordonsbolaget i Stockholm.Vi fick ett bra pris när vi sålde våran Testa.
Samma här.
Det blev en smidig affär.
MY P -23 Quicksilver
MS LR -22/23 Palladium Pearl White - Såld
MS 75D -17 Deep Blue Metallic - Såld
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Jag har annonserat här och det funkade bra :mrgreen: (jag vet, skitdåligt exempel :lol: )
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Referralkod: ts.la/stefan9931

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Blocket är oslagbart.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare

Inlägg av PhR34k »

Riddermark showroom erbjöd mig nu ett försäljningsuppdrag på 840 och jag får behålla 790, tesla erbjöd mig 700 vid rent köp.
Showroom trodde dock att den skulle bli såld inom 2 veckor.
Värt att fundera på.
Har kollat med fordonsbolaget men dom har inte återkopplat.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

PhR34k skrev:
Riddermark showroom erbjöd mig nu ett försäljningsuppdrag på 840 och jag får behålla 790, tesla erbjöd mig 700 vid rent köp.
Värt att fundera på.
50 lakan känns lite väl saftigt imo. Då är tom Shiftgear billigare och där kan man ju bruka bilen under tiden.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare

Inlägg av PhR34k »

Legato skrev:
PhR34k skrev:
Värt att fundera på.
50 lakan känns lite väl saftigt imo. Då är tom Shiftgear billigare och där kan man ju bruka bilen under tiden.
Förlåt. Skrev fel, de skulle lägga ut den för 830 och jag skulle få 790. Bild
Vet inte om shiftgear men showroom har ju ett jäkla showroom. Bild
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

PhR34k skrev:
Legato skrev:
PhR34k skrev:
Värt att fundera på.
Förlåt. Skrev fel, de skulle lägga ut den för 830 och jag skulle få 790. Bild
Vet inte om shiftgear men showroom har ju ett jäkla showroom. Bild
40k är rimligare iaf!

För mig är det väsentliga kommunikationen samt vilket pris man får ut. Stefan är otroligt bra på båda delarna och alla tre bilarna har sålts väldigt snabbt.

Att lämna bilen i ett showroom utan några garantier gör jag personligen inte om. Har haft en bil stående 8 månader på det viset. Till slut såldes den nästan 100.000:- lägre än de hade "lovat".

Sen har säkert Riddermark generellt bra snurr på Teslor, men personligen hade jag inte vågat chansa.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

Hur fungerar det på shiftgear om en potentiell köpare vill titta, klämma och provköra?

På något sätt ska detta då arrangeras både plats- och tidsmässigt. Hur mycket måste jag som ägnar/säljande part delta i det?
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

frippe skrev:
Hur fungerar det på shiftgear om en potentiell köpare vill titta, klämma och provköra?

På något sätt ska detta då arrangeras både plats- och tidsmässigt. Hur mycket måste jag som ägnar/säljande part delta i det?
För mig har situationen aldrig uppstått. Många bilar säljs på export och ofta till företag. I mitt fall har faktiskt alla tre stannat i Sverige, men alla tre affärer var uppgjorda på distans i förväg. Köparna kom bara och hämtade bilarna.

Min bild är att Stefan är väldigt bra på att inge förtroende till både köpare och säljare. Genom att han är extremt noggrann och detaljerad när han lägger upp en bil så kan han också ge detaljerade och ärliga svar på alla frågor från potentiella köpare.

Som jag förstått det så är han väldigt duktig på att "sålla" så att en eventuell provkörning bara görs om det är en kund som verkligen är "köpklar".

Är hyfsat säker på att han kan mest om Tesla av alla handlare i Sverige, han håller noggrann koll på exakt vid vilken tillverkningsmånad respektive uppgradering kommit osv.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Inlägg av pejvic »

Blocket är kanon. Sålt många bilar där. Men jag skulle ALDRIG ALDRIG ALDRIG skriva mitt telefonnummer där. Man kan svara de som är intresserade bara. Jag kanske svarade 10 personer av 50 som skrev till mig.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Xmag skrev:
Det är ju hela poängen med KVD att du slipper skitsnacket. En begagnad bil har skavanker och KVD visar dem för köparen. Om jag skulle köpa begagnad bil så hade jag valt KVD före en bilskojare som försöker dölja felen. Som säljare är det skönt att slippa alla ”idioter” som ska klaga och pruta.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

pejvic skrev:
Blocket är kanon. Sålt många bilar där. Men jag skulle ALDRIG ALDRIG ALDRIG skriva mitt telefonnummer där. Man kan svara de som är intresserade bara. Jag kanske svarade 10 personer av 50 som skrev till mig.
Förra gången jag sålde något på Blocket och bara angett ”meddelande” så var det ändå en ”jävel” som hittat mitt nummer och ringde och ställde dumma frågor. Nej aldrig att jag skulle sälja bil på blocket.

Det är lite som att sälja sin bostad själv, plågsamt med alla dumma frågor. Väl värt pengarna att läja någon för sånt, och då har jag bytt avlopp själv i mitt hus, det är trevligare.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Har sålt två X på blocket. Fick bra betalt och inte så hemskt ansträngande heller. Visst ringde några knasbollar, men verkligen inte så många som antyds här.

Jämfört med fordonsbilaget och shiftgear så fick jag samma betalt ungefär som dom sa att dom ville sälja för så jag tjänade in provisionen. Bra timlön
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
Yxel
Teslaägare

Inlägg av Yxel »

Jag använde fordonsbolaget. Fick såklart lite sämre mot att sälja den privat men det var en smidig affär!
Har även köpt bil här på forumet provat via Blipp och det fungerade också bra!
Har också sålt bilar via blocket, och är man bara noga i annonsen att man absolut inte är intresserad av byten, förmedlare, skambud, provkörare etc etc så tycker jag det 95% seriösa spekulanter som hör av sig. En Volvo Xc60 och en wc Caddy gick de de första som hörde av sig på Blocket.
Multicoat Red Model X P100D
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Inlägg av pejvic »

LarsL skrev:
pejvic skrev:
Förra gången jag sålde något på Blocket och bara angett ”meddelande” så var det ändå en ”jävel” som hittat mitt nummer och ringde och ställde dumma frågor. Nej aldrig att jag skulle sälja bil på blocket.

Det är lite som att sälja sin bostad själv, plågsamt med alla dumma frågor. Väl värt pengarna att läja någon för sånt, och då har jag bytt avlopp själv i mitt hus, det är trevligare.
Skulle dock ALDRIG svara i min telefon om personen inte finns i min telefonbok. Särskilt om jag annonserar en bil. En slagning på hitta.se och man kan ringa tillbaka om man känner för det. Hatar att bli störd i telefon av okända. De kan smsa om det är viktigt. Det finns trots allt faktiskt trevliga normala bilköpare men som sagt så ser man det snabbt i meddelandefältet.

Folk med falska nr, hemliga nr, skumma frågor mm förtjänar inte ens en reply. Skulle jag ändå lämna ifrån mig en Tesla så skulle jag lämna till Shiftgear. Fordonsbolaget var typ 40-50 minus och för 50,000 skulle jag faktiskt till och med stå ut med ett treminuterstelefonsamtal av en bilnasare.

Spelar summan ingen roll så är det ju bara att skicka in den till första bästa som tjänar sina 40-70. Eller KVD.

Jag tycker summan är totalt avgörande. Det är det absolut viktigaste eftersom det direkt påverkar månadskostnaden.
Hade jag tagit FORDONSBOLAGETS bud så hade jag lika gärna kunnat ha 2 oilka 3:or i garaget i olika färger, bara för att det är skoj. Sån stor skillnad hade det gjort på månadskostnaden ungefär. I mitt fall iallafall.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Som alltid finns det ingen gratislunch...
Antingen sätter man ett lågt pris och får den såld hyfsat enkelt på tex blocket.
Eller lägger man ut den för ett högre pris och får lägga tid och energi på däcksparkare etc.
Sista alternativet är att någon annan säljer den åt dig, men då tar ju de också betalt för det på ett eller annat sätt. Antingen köper de direkt av dig till ett lägre pris, auktionerar ut den och tar kommission, eller säljer den åt dig och tar kommission.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Jag orkar aldrig hålla på blocket osv, när jag köpte första Teslan tog Tesla i bytet, förra gången var det Fordonsbolaget som köpte den och om Tesla håller sig inom 20k av övriga aktörer lär det bli att byta in till Tesla denna gången. Enklast är ju att köra och lämna bilen och köra iväg med den nya, skulle iaf använda typ Shiftgear om jag inte kunde sälja direkt till firma eller byta in.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

pejvic skrev:
LarsL skrev:
pejvic skrev:

Skulle dock ALDRIG svara i min telefon om personen inte finns i min telefonbok. Särskilt om jag annonserar en bil. En slagning på hitta.se och man kan ringa tillbaka om man känner för det. Hatar att bli störd i telefon av okända. De kan smsa om det är viktigt. Det finns trots allt faktiskt trevliga normala bilköpare men som sagt så ser man det snabbt i meddelandefältet.

Folk med falska nr, hemliga nr, skumma frågor mm förtjänar inte ens en reply. Skulle jag ändå lämna ifrån mig en Tesla så skulle jag lämna till Shiftgear. Fordonsbolaget var typ 40-50 minus och för 50,000 skulle jag faktiskt till och med stå ut med ett treminuterstelefonsamtal av en bilnasare.

Spelar summan ingen roll så är det ju bara att skicka in den till första bästa som tjänar sina 40-70. Eller KVD.

Jag tycker summan är totalt avgörande. Det är det absolut viktigaste eftersom det direkt påverkar månadskostnaden.
Hade jag tagit FORDONSBOLAGETS bud så hade jag lika gärna kunnat ha 2 oilka 3:or i garaget i olika färger, bara för att det är skoj. Sån stor skillnad hade det gjort på månadskostnaden ungefär. I mitt fall iallafall.
Intressant hur det har blivit. Varför svarar du inte? Social fobi? ;)

Fordonsbolaget var 40-50 minus? På vad? Värdet på ens begagnade bil är inte så exakt tyvärr. Ironiskt nog tar Shiftgear också 40-50 tusen men då måste man rekonda bilen, åka till Täby och ta bilder, vänta i veckor/månader på att den ska bli såld... Jag föredrar att bara åka och lämna in den om det inte skiljer mer än några tiotusen. Man vet inte vad Shiftgear får för den heller. Kanske måste prutas och så också. Man tar ju själv hela marknadsrisken där.

Och ja, kan man inte sälja den själv till bra pris eller köpa exceptionellt billigt så blir det dyrt att byta bil. Som du säger så är det minst 50 tusen man går miste om. Ofta ännu mer. 50 är vad försäljningsuppdrag kostar. Vill man sälja bilen så är det nog 70-80 tusen under vad samma bil sen kommer kosta på blocket (iofs kanske en del prutmån i det också). Bilfirmorna tjänar bra med pengar. Syns på alla stora anläggningar de har råd att bygga och all personal de har. Det borde gå att konkurrera med en annan mer slimmad modell. Eller ja, det är väl det Shiftgear gör egentligen. Han tar ingen risk på bilarna. Inte behöver han ha en hall, rekondare, verkstad osv heller.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

OfarligTesla skrev:
Jag orkar aldrig hålla på blocket osv, när jag köpte första Teslan tog Tesla i bytet, förra gången var det Fordonsbolaget som köpte den och om Tesla håller sig inom 20k av övriga aktörer lär det bli att byta in till Tesla denna gången. Enklast är ju att köra och lämna bilen och köra iväg med den nya, skulle iaf använda typ Shiftgear om jag inte kunde sälja direkt till firma eller byta in.

Jag tycker det kan vara både roligt och spännande att sälja bilarna själv. Har träffat många trevliga människor på det sättet genom åren. Och några otrevliga... :lol: Har faktiskt lyckats sälja en Tesla själv. Dock fick faktiskt Shiftgear-Stefan hjälpa till att övertala köparen. Jag köpte samtidigt min nya via honom och han semi-kände "min" köpare.

Jag har sålt 10 bilar via Blocket. 3 st till handlare och 7 st till privatpersoner. Har även bytt in 3 bilar (inkl min 90D) i samband med köp och sålt en via förmedling.
Skriv svar