Audi e-tron
Moderator: Redaktion
Re: Audi e-tron
Vad menas med Grupp 1 respektive Grupp 2?

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
- Off Grid Byggaren
Grupp 1 är - EON laddare. Då jag är elhandelskund hos EON kan jag DC ladda där för 3,95 så det gäller att blippa med rätt kort.
Grupp 2 är BEE laddare, även där är det lägre pris med BEE taggen.
Så det är bara på Ionity, med det dyra transitabonnemanget, som kan vara intressant för oss i Sverige med Audi e-tron chargin service just nu.
Bör väl då laddas minst 400kWh per månad.
Prislista för några Europa länder:
Så det är bara på Ionity, med det dyra transitabonnemanget, som kan vara intressant för oss i Sverige med Audi e-tron chargin service just nu.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Blippa hit och blippa dit... glöm inte använd rätt kort... eller tagg kanske... eller appen helt enkelt... olika priser på en och samma laddare beroende på betalmetod... vad har jag för övriga avtal... osv.Off Grid Byggaren skrev:Grupp 1 är - EON laddare. Då jag är elhandelskund hos EON kan jag DC ladda där för 3,95 så det gäller att blippa med rätt kort.
Vilken djungel! Inte blir man avundsjuk.

SuC = Sätt i sladden och laddningen börjar.
Samma pris överallt oavsett land = 0:-/kWh

Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- Off Grid Byggaren
Ja, så smidigt var det för dem som köpte Tesla förr i tiden.Nicke Nyfiken skrev:Blippa hit och blippa dit... glöm inte använd rätt kort... eller tagg kanske... eller appen helt enkelt... olika priser på en och samma laddare beroende på betalmetod... vad har jag för övriga avtal... osv.Off Grid Byggaren skrev:Grupp 1 är - EON laddare. Då jag är elhandelskund hos EON kan jag DC ladda där för 3,95 så det gäller att blippa med rätt kort.
Vilken djungel! Inte blir man avundsjuk.![]()
Nu verkar det bli försämringar, i Norge höjs priset 52% på SuC och i Sverige gäller det att komma i rätt tid till vissa SuC annars åker taxan upp......
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Vad menar du med att ladda minst 400kWh per månad?Off Grid Byggaren skrev:Så det är bara på Ionity, med det dyra transitabonnemanget, som kan vara intressant för oss i Sverige med Audi e-tron chargin service just nu.
Jag gjorde följande uträkning för att bestämma mig för City eller Transit. Obs jag är bara intresserad av Ionity. Räknade på 12 månader.
City: 12 * 47 = 564 kr
Transit: 12 * 190 = 2280 kr
Ionity
City: 8,70 kr / kWh
Transit: 3,30 kr / kWh
När man laddat 318 kWh har man samma kostnad oberoende av City eller Transit
City (12*47)+(318*8,7) = 3330 kr
Transit: (12*190)+(318*3,3) = 3330 kr
Efter uträkningen kollade jag min Ionity historik och den var ca 400 kWh senaste året. Ingen aning om jag kommer ladda mer eller mindre 2021.
Valde Transit för att då behöver jag inte lägga energi för att optimera varje laddning.
Läste ovan, men förstår inte riktigt skillnaden mellan transit-taxa och city-taxa? Är det två olika abonnemangsformer som kostar olika mycket?
Grupp 1 och Grupp 2 är jag med på. Tack för förklaring, och den var inte så svår när man väl fick det förklarat (även om namnen kunde varit tydligare genom att kalla de "Bee" och "Eon" direkt).
Grupp 1 och Grupp 2 är jag med på. Tack för förklaring, och den var inte så svår när man väl fick det förklarat (även om namnen kunde varit tydligare genom att kalla de "Bee" och "Eon" direkt).

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
City har lägre månadsavgift än transit, men Ionity kostar då lika mycket som för dem utan abonnemang. Man betalar alltså en avgift för att få en s k service där laddning kostar samma eller rentav mer (i grupp 1 och 2) än om man inte har något abonnemang alls.martinot skrev:Läste ovan, men förstår inte riktigt skillnaden mellan transit-taxa och city-taxa? Är det två olika abonnemangsformer som kostar olika mycket?
För mig är denna affärsmodell så nära bedrägeri man kan komma. Vad får man för pengarna? Bokstavligen ingenting. Men det är inte lätt att inse för den oinsatte som inte vet att Eon och Bee kostar mycket mindre när man inte betalar med e-tron charging service.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Ja, förra året gällde det att inte pricka in några timmar under en dag på en laddstation för då kunde man kanske få betala lite mindre än på Ionity...Off Grid Byggaren skrev:
Nu verkar det bli försämringar, i Norge höjs priset 52% på SuC och i Sverige gäller det att komma i rätt tid till vissa SuC annars åker taxan upp......
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Jag som fortfarande efter snart 4 års Tesla ägande inte kan ladda hemma.
Man blir lika glad varje gång man laddar gratis på SuC.
Hur billigt och enkelt det är.

Man blir lika glad varje gång man laddar gratis på SuC.
Hur billigt och enkelt det är.

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- KnightRider
- Teslaägare
Om du bara är intresserad av Ionity så finns det ju ingen anledning alls att välja City då den inte sänker priset på Ionity något alls.NiclasS skrev:Vad menar du med att ladda minst 400kWh per månad?Off Grid Byggaren skrev:Så det är bara på Ionity, med det dyra transitabonnemanget, som kan vara intressant för oss i Sverige med Audi e-tron chargin service just nu.
Jag gjorde följande uträkning för att bestämma mig för City eller Transit. Obs jag är bara intresserad av Ionity. Räknade på 12 månader.
City: 12 * 47 = 564 kr
Transit: 12 * 190 = 2280 kr
Ionity
City: 8,70 kr / kWh
Transit: 3,30 kr / kWh
När man laddat 318 kWh har man samma kostnad oberoende av City eller Transit
City (12*47)+(318*8,7) = 3330 kr
Transit: (12*190)+(318*3,3) = 3330 kr
Efter uträkningen kollade jag min Ionity historik och den var ca 400 kWh senaste året. Ingen aning om jag kommer ladda mer eller mindre 2021.
Valde Transit för att då behöver jag inte lägga energi för att optimera varje laddning.
Om du skippar City så får du följande formel istället:
8,7x = 12*190 + 3,3x
5,4x = 2280
x=422
Så brytgränsen blir istället 422 kWh, dvs hundra mer kWh än din beräkning.
Men det kanske inte spelar så stor roll i sammanhanget ändå.
-
Fast behöver man ladda utom hemmet så är det väl oftast på samma varje gång, då är ju förutsättningarna kända. Samma med resa till en fjällstuga/sommartuga man tar sin vanliga väg och laddar där.Nicke Nyfiken skrev:Blippa hit och blippa dit... glöm inte använd rätt kort... eller tagg kanske... eller appen helt enkelt... olika priser på en och samma laddare beroende på betalmetod... vad har jag för övriga avtal... osv.Off Grid Byggaren skrev:Grupp 1 är - EON laddare. Då jag är elhandelskund hos EON kan jag DC ladda där för 3,95 så det gäller att blippa med rätt kort.
Semesterresa med bil är ju enda avvikande, men semester har man vanligen en gång om år, då kan det bli krångligare och dyrare.
Resande säljare är väl annars en yrkesgrupp som kan komma i kontakt med problemet/krånglet ofta.
Det går så gott som alltid att få till deals på produkter där tillgången överstiger efterfrågan.Emg skrev:Kanske varit lite blandat. Men i varje fall några av oss har diskuterat om 5895/månad i privatleasing blir billigare än att köpa den privat kontant för 775k (taliz skrev 700k, men finns ingen så billig just nu i varje fall).
Hur som helst har erbjudandet försvunnit från blocket nu. Gäller att vara snabb, för jag tror nog detta var en bra deal ändå.
Men visst, är man dålig på att leta och förhandla så är det förstås väldigt enkelt att bara hoppa på ett annonserat erbjudande.
55 proline annonserades för 725 för ett tag sen. Nu iom ID4, Enyaq, Y, Q4 etc så kommer efterfrågan på etron dyka och prutmånen öka.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Trotts dessa försämringar för nya Teslor är det fortfarande lika enkelt för Teslaägaren. Sätt i sladden och laddningen börjar. Och alltid till lägre pris än alla jämförbara alternativ.Off Grid Byggaren skrev:Ja, så smidigt var det för dem som köpte Tesla förr i tiden.Nicke Nyfiken skrev:Blippa hit och blippa dit... glöm inte använd rätt kort... eller tagg kanske... eller appen helt enkelt... olika priser på en och samma laddare beroende på betalmetod... vad har jag för övriga avtal... osv.Off Grid Byggaren skrev:Grupp 1 är - EON laddare. Då jag är elhandelskund hos EON kan jag DC ladda där för 3,95 så det gäller att blippa med rätt kort.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
-
Blev nyfiken, vad fick du för pris på Teslan?taliz skrev:Det går så gott som alltid att få till deals på produkter där tillgången överstiger efterfrågan.Emg skrev:Kanske varit lite blandat. Men i varje fall några av oss har diskuterat om 5895/månad i privatleasing blir billigare än att köpa den privat kontant för 775k (taliz skrev 700k, men finns ingen så billig just nu i varje fall).
Hur som helst har erbjudandet försvunnit från blocket nu. Gäller att vara snabb, för jag tror nog detta var en bra deal ändå.
Men visst, är man dålig på att leta och förhandla så är det förstås väldigt enkelt att bara hoppa på ett annonserat erbjudande.
55 proline annonserades för 725 för ett tag sen. Nu iom ID4, Enyaq, Y, Q4 etc så kommer efterfrågan på etron dyka och prutmånen öka.
Tack för förklaringen Mati. Håller med om att det känns något lite komplext och krångligt. Brukar klaga på att Tesla har tidsbaserad taxa på SuC (ivf. på en i Sverige), och tycker det är dumt för att det just krånglar till förutsägbarheten. Men detta var ju helt klart ytterligare lite otydligare prismodell, men nu är jag med på hur det fungerar.mati skrev:City har lägre månadsavgift än transit, men Ionity kostar då lika mycket som för dem utan abonnemang. Man betalar alltså en avgift för att få en s k service där laddning kostar samma eller rentav mer (i grupp 1 och 2) än om man inte har något abonnemang alls.martinot skrev:Läste ovan, men förstår inte riktigt skillnaden mellan transit-taxa och city-taxa? Är det två olika abonnemangsformer som kostar olika mycket?
För mig är denna affärsmodell så nära bedrägeri man kan komma. Vad får man för pengarna? Bokstavligen ingenting. Men det är inte lätt att inse för den oinsatte som inte vet att Eon och Bee kostar mycket mindre när man inte betalar med e-tron charging service.
Br att veta ovan, för då kan jag ju utesluta "City" direkt (känns ju, som du är inne på som en total ripp off, och lite som rena skojarfasoner från VAG/Audi).
Är det förresten samma prismodell och upplägg i hela VAG-gruppen (VW, Porsche, Skoda, etc.), eller varierar det per varumärke?
Frågar lite för jag hjälper pappa att få lite översikt på detta (kommer troligen hjälpa honom att skaffa en ID eller Skoda under året), och själv så lurar jag lite på en Taycan som alternativ under nästa år när leasingen på vår M3 går ut.

- Off Grid Byggaren
Ja, Teslas tekniska lösning är ju väldigt smidig.Nicke Nyfiken skrev:Trotts dessa försämringar för nya Teslor är det fortfarande lika enkelt för Teslaägaren. Sätt i sladden och laddningen börjar. Och alltid till lägre pris än alla jämförbara alternativ.Off Grid Byggaren skrev:Ja, så smidigt var det för dem som köpte Tesla förr i tiden.Nicke Nyfiken skrev:Blippa hit och blippa dit... glöm inte använd rätt kort... eller tagg kanske... eller appen helt enkelt... olika priser på en och samma laddare beroende på betalmetod... vad har jag för övriga avtal... osv.Off Grid Byggaren skrev:Grupp 1 är - EON laddare. Då jag är elhandelskund hos EON kan jag DC ladda där för 3,95 så det gäller att blippa med rätt kort.
Men vad jag förstår är det lite förarbete som krävs, ett Teslakonto måste registreras, ett giltigt kreditkort måste anslutas, du måste tillåta Tesla att dra pengar från kortet.
Priset kan variera på SuC, det debiteras straffavgift om du står kvar och blockerar laddaren.
Jag tror det kommer svämma över med elbilar på laddstationerna framöver, vid större resdagar.
Är väl inte otänkbart att priserna kommer variera mer i framtiden.
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Teslakonto har alla Teslaägare redan eftersom appen är kopplad till det. Tidigare fakturerade Tesla för laddningen om du inte hade registrerat något betalkort. Vet ej hur det är nu. Men att vid ett enda tillfälle registrera ett kort till Teslakontot tar några sekunder. Så inte något förarbete värt att nämna.Off Grid Byggaren skrev:Ja, Teslas tekniska lösning är ju väldigt smidig.Nicke Nyfiken skrev:Trotts dessa försämringar för nya Teslor är det fortfarande lika enkelt för Teslaägaren. Sätt i sladden och laddningen börjar. Och alltid till lägre pris än alla jämförbara alternativ.Off Grid Byggaren skrev:Ja, så smidigt var det för dem som köpte Tesla förr i tiden.Nicke Nyfiken skrev:Blippa hit och blippa dit... glöm inte använd rätt kort... eller tagg kanske... eller appen helt enkelt... olika priser på en och samma laddare beroende på betalmetod... vad har jag för övriga avtal... osv.Off Grid Byggaren skrev:Grupp 1 är - EON laddare. Då jag är elhandelskund hos EON kan jag DC ladda där för 3,95 så det gäller att blippa med rätt kort.
Men vad jag förstår är det lite förarbete som krävs, ett Teslakonto måste registreras, ett giltigt kreditkort måste anslutas, du måste tillåta Tesla att dra pengar från kortet.
Priset kan variera på SuC, det debiteras straffavgift om du står kvar och blockerar laddaren.
Jag tror det kommer svämma över med elbilar på laddstationerna framöver, vid större resdagar.
Är väl inte otänkbart att priserna kommer variera mer i framtiden.
Straffavgiften för att blocka en laddstolpe är genialisk. Just för att det inte ska behöva stå bilar och vänta i onödan.
Med ökad mängd elbilar kommer det att bli ännu bättre att använda just SuC eftersom den byggs ut i högre takt än alla andra operatörer tillsammans, tyvärr. Min önskan är att inte snabbladdinfrastrukturen ska vara en faktor vid val av elbil. Just nu väger det väldigt tungt för mitt val av elbil.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Jag fick 47k i rabatt på min M3P.Anonymous FTW skrev:Blev nyfiken, vad fick du för pris på Teslan?taliz skrev:Det går så gott som alltid att få till deals på produkter där tillgången överstiger efterfrågan.Emg skrev:Kanske varit lite blandat. Men i varje fall några av oss har diskuterat om 5895/månad i privatleasing blir billigare än att köpa den privat kontant för 775k (taliz skrev 700k, men finns ingen så billig just nu i varje fall).
Hur? Jag valde en "demo"-bil i slutet av kvartalet, där det stod att jag skulle få bonus. När jag påpekade att det är omöjligt då den är påställd så tilldelade dom mig en helt ny bil.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Över 4 spänn för AC-laddning?Off Grid Byggaren skrev:Fick detta mail nu ikväll:
e-tron Charging Service informerar dig om att vi p.g.a. ändrade marknadsförhållanden måste justera priset för grupp 1 - EON, E-flux - fr.o.m. den 1 mars 2021.
Som du kanske har märkt, har vi fr.o.m. den 1 januari 2021 sänkt priset för grupp 2 - Bee, Park & Charge.
Du kan se ändringarna för prisjusteringarna i tabellen nedan samt på den bifogade prislistan som gäller fr.o.m. 1 mars.
Ändringar av city- och transit-taxa: Tyvärr kan vi inte längre erbjuda dig e-tron Charging Service med de befintliga taxevillkoren. Om du inte godkänner ändringen kan du inom en månad efter att du har mottagit detta e-postmeddelande göra en invändning mot ändringen (t.ex. via e-post) och utnyttja din rätt till särskild uppsägning. Om du motsätter dig ändringarna avslutas ditt avtal.

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Off Grid Byggaren
Ur ett Svenskt perspektiv är det helt galna priser, ute i Europa är det ju helt andra priser på AC-laddning.Bjelke skrev:Över 4 spänn för AC-laddning?Off Grid Byggaren skrev:Fick detta mail nu ikväll:
e-tron Charging Service informerar dig om att vi p.g.a. ändrade marknadsförhållanden måste justera priset för grupp 1 - EON, E-flux - fr.o.m. den 1 mars 2021.
Som du kanske har märkt, har vi fr.o.m. den 1 januari 2021 sänkt priset för grupp 2 - Bee, Park & Charge.
Du kan se ändringarna för prisjusteringarna i tabellen nedan samt på den bifogade prislistan som gäller fr.o.m. 1 mars.
Ändringar av city- och transit-taxa: Tyvärr kan vi inte längre erbjuda dig e-tron Charging Service med de befintliga taxevillkoren. Om du inte godkänner ändringen kan du inom en månad efter att du har mottagit detta e-postmeddelande göra en invändning mot ändringen (t.ex. via e-post) och utnyttja din rätt till särskild uppsägning. Om du motsätter dig ändringarna avslutas ditt avtal.Jäkligt prisvärt...
Då många har tillgång till hemmaladdning, med ett superlågt Svenskt kWh-pris, så sticker dessa priser ut förstås.
Jag själv betalar faktiskt endast 0,92 SEK hemma just nu, inklusive allt. Laddar inte med än nödvändigt vid stugan, där det kostar 1,45 SEK, då tycker jag det blev dyrt......
Kan Tesla erbjuda publik AC-laddning i Europa, och till vilket pris isåfall?
Publik AC-laddning i Sverige ligger väl runt 2,50-3,50 SEk om det inte är någon gratisladdare.
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Med SuC över allt är behovet av publika AC-laddare minimalt.Off Grid Byggaren skrev:Ur ett Svenskt perspektiv är det helt galna priser, ute i Europa är det ju helt andra priser på AC-laddning.Bjelke skrev:Över 4 spänn för AC-laddning?Off Grid Byggaren skrev:Fick detta mail nu ikväll:
Ändringar av city- och transit-taxa: Tyvärr kan vi inte längre erbjuda dig e-tron Charging Service med de befintliga taxevillkoren. Om du inte godkänner ändringen kan du inom en månad efter att du har mottagit detta e-postmeddelande göra en invändning mot ändringen (t.ex. via e-post) och utnyttja din rätt till särskild uppsägning. Om du motsätter dig ändringarna avslutas ditt avtal.Jäkligt prisvärt...
Då många har tillgång till hemmaladdning, med ett superlågt Svenskt kWh-pris, så sticker dessa priser ut förstås.
Jag själv betalar faktiskt endast 0,92 SEK hemma just nu, inklusive allt. Laddar inte med än nödvändigt vid stugan, där det kostar 1,45 SEK, då tycker jag det blev dyrt......
Publik AC-laddning i Sverige ligger väl runt 2,50-3,50 SEk om det inte är någon gratisladdare.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Alla laddare längs vägarna är DC/snabbladdare hos Tesla. Ingen (vettig person) som vill vänta på AC under resa.Off Grid Byggaren skrev:Ur ett Svenskt perspektiv är det helt galna priser, ute i Europa är det ju helt andra priser på AC-laddning.Bjelke skrev:Över 4 spänn för AC-laddning?Off Grid Byggaren skrev:Fick detta mail nu ikväll:
Teslas, och deras partners, destinationsladdare är dock AC (hade gärna sett att även de var DC), och de är alla gratis gällande elförbrukningen (0 kr kWh). I vissa fall kan det vara parkeringsavgifter på vissa ställen, men då är det inte dyrare än vanlig parkering utan AC-laddning (man betalar inget för laddningen eller effektåtgången i i sig).
Har för mig att det är policy hos Tesla att de aldrig tar betalt för deras AC-laddare, och att de även ställer krav på deras partners att de inte heller får ta betalt för AC-laddning.

- Off Grid Byggaren
Vid långresa är det naturligvis DC snabbladdning som gäller.martinot skrev:Alla laddare längs vägarna är DC/snabbladdare hos Tesla. Ingen (vettig person) som vill vänta på AC under resa.Off Grid Byggaren skrev:Ur ett Svenskt perspektiv är det helt galna priser, ute i Europa är det ju helt andra priser på AC-laddning.Bjelke skrev:Över 4 spänn för AC-laddning?Off Grid Byggaren skrev:Fick detta mail nu ikväll:
Teslas, och deras partners, destinationsladdare är dock AC (hade gärna sett att även de var DC), och de är alla gratis gällande elförbrukningen (0 kr kWh). I vissa fall kan det vara parkeringsavgifter på vissa ställen, men då är det inte dyrare än vanlig parkering utan AC-laddning (man betalar inget för laddningen eller effektåtgången i i sig).
Har för mig att det är policy hos Tesla att de aldrig tar betalt för deras AC-laddare, och att de även ställer krav på deras partners att de inte heller får ta betalt för AC-laddning.
AC laddningen används ju ofta vid övernattning på ett hotell eller fjällstuga. Vi i Sverige är ju bortskämda med mycket gratis AC-laddning.
Nu ska vi inte såga e-tron Charging Service helt och hållet.
Om vi tänker oss en resa till Monaco, med boende nära ett kasino, de har inga laddplatser alls i hotellets garage.
Med Audi e-tron och transit abonnemanget blir ju kostnaden rätt lika att åka ned till Monaco, mot att åka med en Tesla X utan fri SuC.
Med e-tron Charging Service parkerar jag vid en publik AC laddare, blippar kortet så är allt igång, till rimligt Monaco kWh-pris.
Teslaägaren behöver då ordna ett extra abonnemang och laddkort för att kunna AC-ladda där.
Jag tror inte det kommer fortsätta med att vissa hotell och krogar har gratisladdning i framtiden. Framförallt inte i södra Europa.
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Jag högg en av bilarna (55 proline) för 5895 kr / mån, fast i slutänden blev det någon hundralapp billigare. Privatleasing. Räknar med att få lägga 800 kr / mån för övermil dvs ca 6500 / mån för 1500 mil / år. Och det priset är räknat med 60k premie, blir det 70k så sjunker förstås priset ytterligare. Det är ungefär 2000 kr dyrare än en leasad Passat inkl förbrukning, skatt, försäkring för mig.
Det för en bil som har 970k i listpris, 145k i kampanjrabatt från Audi, 158000 i leasing inkl 1500 mil / år. Om bilen är värd mer än 687k efter att jag kört den i två år så har jag gjort en dålig affär, är den värd mer har jag gjort en dålig, så enkelt är det ju. Ren spekulation förstås men min gissning är att det är en helt OK affär i det perspektivet.
Edit: Det är i stort sett samma peng som för att leasa en Model 3 med samma mil om jag inte har helt fel.
Det för en bil som har 970k i listpris, 145k i kampanjrabatt från Audi, 158000 i leasing inkl 1500 mil / år. Om bilen är värd mer än 687k efter att jag kört den i två år så har jag gjort en dålig affär, är den värd mer har jag gjort en dålig, så enkelt är det ju. Ren spekulation förstås men min gissning är att det är en helt OK affär i det perspektivet.
Edit: Det är i stort sett samma peng som för att leasa en Model 3 med samma mil om jag inte har helt fel.
Senast redigerad av jonasl, redigerad totalt 1 gånger.
Model Y LR AWD 2022
Tesla Destinationsladdare kan mycket väl kosta per kWh men det är något som destinationen får välja och styra över hur de ska ta betalt. Inte så lätt att koppla till förbrukningen på en WallConnector. Tesla kan ge 1-2 WallConnectors gratis till en destination som då är låsta till Teslas bilar. Flertalet destinationer väljer att köpa till fler boxar.martinot skrev:Teslas, och deras partners, destinationsladdare är dock AC (hade gärna sett att även de var DC), och de är alla gratis gällande elförbrukningen (0 kr kWh). I vissa fall kan det vara parkeringsavgifter på vissa ställen, men då är det inte dyrare än vanlig parkering utan AC-laddning (man betalar inget för laddningen eller effektåtgången i i sig).
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.