* Tyvärr får man inte köpa bilen till det pris man reserverat för.
* Väljer man att "uppgradera" till ny konfiguration så blir det det nya priset men med ett prisavdrag på 20.000:-
* Man har en månad på sig att ta beslut.
* Tackar man nej till uppgradering inom en månad får man tillbaka sina 1000:-.
* Tackar man ja till uppgradering så "offrar" man sedan sina 1000:- om man inte går vidare i senare skede.
* Leveranser preliminärt i september, men chans finns att det blir tidigare för oss som redan bokat.
Jag pratade med Tesla leverans idag och har man beställt en Model S före årsskiftet så fick jag veta att det du beskriver stämmer men med tillägg att har man beställt en Model S så kan man välja att få den gamla modellen.
Så det finns alternativ utöver det du beskrivit. För mig är valet enkelt, tar den gamla givetvis.
Vad märkligt att du erbjudits detta av flera skäl. Dels är det ju andra i tråden som ej har erbjudits det och som uppenbarligen också vill ha den gamla. Dels förstår jag inte hur de ska få till det, de verkar ju ha rensat lagren väldigt väl och den gamla modellen produceras ju inte längre.
Enda jag kan tänka mig är att de isf importerar en 2020 någon annanstans från i Europa. Antar att du får väldigt snar leverans då?
Har beställt en Model S Performance i november med lev i mars. Fick idag samtal från Tesla där jag fick två val:
1) Acceptera en LR i september (säljaren hade inte koll på att jag beställt en P, så efter diskussion oklart om det är en LR eller Plaid jag ska erbjudas - han måste kolla upp)
2) Avbryta ordern och bli av med mina 10k
Detta är fel i så många olika dimensioner att det är löjligt. Inget alternativ är acceptabelt.
Kan inte ens säga att jag vill ha ratten i nya modellen. Jag kör alltid bil med vänster hand kl 12 på ratten i halvliggande ställning. Hur ska det gå till med leksaksratten i nya modellen?
Har beställt en Model S Performance i november med lev i mars. Fick idag samtal från Tesla där jag fick två val:
1) Acceptera en LR i september (säljaren hade inte koll på att jag beställt en P, så efter diskussion oklart om det är en LR eller Plaid jag ska erbjudas - han måste kolla upp)
2) Avbryta ordern och bli av med mina 10k
Detta är fel i så många olika dimensioner att det är löjligt. Inget alternativ är acceptabelt.
Kan inte ens säga att jag vill ha ratten i nya modellen. Jag kör alltid bil med vänster hand kl 12 på ratten i halvliggande ställning. Hur ska det gå till med leksaksratten i nya modellen?
Betalade du 10 000 kr i handpenning? Är det inte 1 000 kr som gällt ett tag? Andra verkar ju ha erbjudits pengarna tillbaka så antingen har ju du eller säljaren missförstått situationen.
Eftersom du beställt en produkt som inte tillverkas längre och inte uppskattar efterföljande vore det ju rimliga att du klev av, precis som andra erbjudits, med pengarna tillbaka.
Just vad gäller ratten kan man se i källkoden till beställningssidan att det nämns två rattar $ST0Y (Yoke) och $ST03 så med lite tur kanske du kommer kunna välja en annan ratt.
Har beställt en Model S Performance i november med lev i mars. Fick idag samtal från Tesla där jag fick två val:
1) Acceptera en LR i september (säljaren hade inte koll på att jag beställt en P, så efter diskussion oklart om det är en LR eller Plaid jag ska erbjudas - han måste kolla upp)
2) Avbryta ordern och bli av med mina 10k
Detta är fel i så många olika dimensioner att det är löjligt. Inget alternativ är acceptabelt.
Kan inte ens säga att jag vill ha ratten i nya modellen. Jag kör alltid bil med vänster hand kl 12 på ratten i halvliggande ställning. Hur ska det gå till med leksaksratten i nya modellen?
Betalade du 10 000 kr i handpenning? Är det inte 1 000 kr som gällt ett tag? Andra verkar ju ha erbjudits pengarna tillbaka så antingen har ju du eller säljaren missförstått situationen.
Eftersom du beställt en produkt som inte tillverkas längre och inte uppskattar efterföljande vore det ju rimliga att du klev av, precis som andra erbjudits, med pengarna tillbaka.
Just vad gäller ratten kan man se i källkoden till beställningssidan att det nämns två rattar $ST0Y (Yoke) och $ST03 så med lite tur kanske du kommer kunna välja en annan ratt.
* Tyvärr får man inte köpa bilen till det pris man reserverat för.
* Väljer man att "uppgradera" till ny konfiguration så blir det det nya priset men med ett prisavdrag på 20.000:-
* Man har en månad på sig att ta beslut.
* Tackar man nej till uppgradering inom en månad får man tillbaka sina 1000:-.
* Tackar man ja till uppgradering så "offrar" man sedan sina 1000:- om man inte går vidare i senare skede.
* Leveranser preliminärt i september, men chans finns att det blir tidigare för oss som redan bokat.
Jag pratade med Tesla leverans idag och har man beställt en Model S före årsskiftet så fick jag veta att det du beskriver stämmer men med tillägg att har man beställt en Model S så kan man välja att få den gamla modellen.
Så det finns alternativ utöver det du beskrivit. För mig är valet enkelt, tar den gamla givetvis.
Vad märkligt att du erbjudits detta av flera skäl. Dels är det ju andra i tråden som ej har erbjudits det och som uppenbarligen också vill ha den gamla. Dels förstår jag inte hur de ska få till det, de verkar ju ha rensat lagren väldigt väl och den gamla modellen produceras ju inte längre.
Enda jag kan tänka mig är att de isf importerar en 2020 någon annanstans från i Europa. Antar att du får väldigt snar leverans då?
Det finns ju onekligen gamla bilar kvar lite här och var om man letar. Tex denna i staterna (har inte kollat Europa):
* Tyvärr får man inte köpa bilen till det pris man reserverat för.
* Väljer man att "uppgradera" till ny konfiguration så blir det det nya priset men med ett prisavdrag på 20.000:-
* Man har en månad på sig att ta beslut.
* Tackar man nej till uppgradering inom en månad får man tillbaka sina 1000:-.
* Tackar man ja till uppgradering så "offrar" man sedan sina 1000:- om man inte går vidare i senare skede.
* Leveranser preliminärt i september, men chans finns att det blir tidigare för oss som redan bokat.
Jag pratade med Tesla leverans idag och har man beställt en Model S före årsskiftet så fick jag veta att det du beskriver stämmer men med tillägg att har man beställt en Model S så kan man välja att få den gamla modellen.
Så det finns alternativ utöver det du beskrivit. För mig är valet enkelt, tar den gamla givetvis.
Vad märkligt att du erbjudits detta av flera skäl. Dels är det ju andra i tråden som ej har erbjudits det och som uppenbarligen också vill ha den gamla. Dels förstår jag inte hur de ska få till det, de verkar ju ha rensat lagren väldigt väl och den gamla modellen produceras ju inte längre.
Enda jag kan tänka mig är att de isf importerar en 2020 någon annanstans från i Europa. Antar att du får väldigt snar leverans då?
Det finns ju onekligen gamla bilar kvar lite här och var om man letar. Tex denna i staterna (har inte kollat Europa):
Jo, import går ju som sagt men för mig låter det extremt konstigt. De borde ju erbjuda denna option på de marknaderna i första hand. Å andra sidan tror jag det är väldigt få som frivilligt vill ta emot den gamla modellen så de kanske blir tvungna... Men det mest ologiska är ju iaf att någon enskild erbjudits det alternativet medan andra är vansinniga över att de inte får en gammal bil.
Nya S lär vara ordentligt förnyad avseende ”nästan allt”. Vem vill ha en gammal?
Nej, det är verkligen ett mysterium för mig att så många tycks vilja plocka ut en gammal "ny" bil...
De kanske inte vill vänta ett halvår på att få den, känner sig skeptiska till nya ratten och avsaknaden av blinkersspak osv?
Jag är försiktigt optimistisk till nya bilen. Men jag tar nog en lagerbil mot slutet av september isf. Vill veta mer om hur den tas emot och kanske även provköra.
En sak har jag dock börjat reta mig på och det är den lilla skärmen bak. Såg någon som skrev att idén kommer från en 45-årig ingenjör utan egna barn. Den är för liten och sitter för lågt.
Nya S lär vara ordentligt förnyad avseende ”nästan allt”. Vem vill ha en gammal?
Nej, det är verkligen ett mysterium för mig att så många tycks vilja plocka ut en gammal "ny" bil...
De kanske inte vill vänta ett halvår på att få den, känner sig skeptiska till nya ratten och avsaknaden av blinkersspak osv?
Jag är försiktigt optimistisk till nya bilen. Men jag tar nog en lagerbil mot slutet av september isf. Vill veta mer om hur den tas emot och kanske även provköra.
En sak har jag dock börjat reta mig på och det är den lilla skärmen bak. Såg någon som skrev att idén kommer från en 45-årig ingenjör utan egna barn. Den är för liten och sitter för lågt.
För att den är 100 000 kr dyrare kanske? Finns nog många olika skäl. Jag skulle t ex aldrig köpa/leasa en bil det första året den kommer ut. Hur det än är så är den ordentligt omgjord och med Teslas historik av tveksam ihopsättningskvalitet så skulle jag avvakta.
Nya S lär vara ordentligt förnyad avseende ”nästan allt”. Vem vill ha en gammal?
Nej, det är verkligen ett mysterium för mig att så många tycks vilja plocka ut en gammal "ny" bil...
De kanske inte vill vänta ett halvår på att få den, känner sig skeptiska till nya ratten och avsaknaden av blinkersspak osv?
Jag är försiktigt optimistisk till nya bilen. Men jag tar nog en lagerbil mot slutet av september isf. Vill veta mer om hur den tas emot och kanske även provköra.
En sak har jag dock börjat reta mig på och det är den lilla skärmen bak. Såg någon som skrev att idén kommer från en 45-årig ingenjör utan egna barn. Den är för liten och sitter för lågt.
För att den är dyrare kanske? Finns nog många olika skäl. Jag skulle t ex aldrig köpa/leasa en bil det första året den kommer ut. Hur det än är så är den ordentligt omgjord och med Teslas historik av tveksam ihopsättningskvalitet så skulle jag avvakta.
Nya S lär vara ordentligt förnyad avseende ”nästan allt”. Vem vill ha en gammal?
Nej, det är verkligen ett mysterium för mig att så många tycks vilja plocka ut en gammal "ny" bil...
De kanske inte vill vänta ett halvår på att få den, känner sig skeptiska till nya ratten och avsaknaden av blinkersspak osv?
Jag är försiktigt optimistisk till nya bilen. Men jag tar nog en lagerbil mot slutet av september isf. Vill veta mer om hur den tas emot och kanske även provköra.
En sak har jag dock börjat reta mig på och det är den lilla skärmen bak. Såg någon som skrev att idén kommer från en 45-årig ingenjör utan egna barn. Den är för liten och sitter för lågt.
Skärmen skall enbart ses som kontroll av AC och sätesvärmsr3 bak. Totalt skämt för kidsen. Och som det föregående, total överarbetat och sämre än enklad knappar och klassiska riktningsreglage. Hade hellre lagt de pengarna på bättre framlyktor exempelvis.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Allvarligt? Vet att det fungerar så i model3 men S/X måste väl ändå haft brytare i baksätet?
Nepp, varken kontroller för klimatanläggning eller rumpvärme. Så nu blir det trevligt med skärmen och 3-zon när man har passagerare där bak.
Ok. Det är ju en klar förbättring.
Så det är säkert primära orsaken då.
Det hade varit världens enklaste grej att sätta några knappar där för längsedan. Men eftersom vanliga knappar är förbjudet i Teslavärlden så har vi fått vänta i 8 år på en betydligt mer avancerad och dyrare lösning med skärm.
Model Y P 2022 - TBA Model S P 2016 - 2022 Model S P 2015
Allvarligt? Vet att det fungerar så i model3 men S/X måste väl ändå haft brytare i baksätet?
Nepp, varken kontroller för klimatanläggning eller rumpvärme. Så nu blir det trevligt med skärmen och 3-zon när man har passagerare där bak.
Ok. Det är ju en klar förbättring.
Så det är säkert primära orsaken då.
Det hade varit världens enklaste grej att sätta några knappar där för längsedan. Men eftersom vanliga knappar är förbjudet i Teslavärlden så har vi fått vänta i 8 år på en betydligt mer avancerad och dyrare lösning med skärm.
Ändå bättre än AI-som räknar ut om du fryser eller inte...
Allvarligt? Vet att det fungerar så i model3 men S/X måste väl ändå haft brytare i baksätet?
Nepp, varken kontroller för klimatanläggning eller rumpvärme. Så nu blir det trevligt med skärmen och 3-zon när man har passagerare där bak.
Ok. Det är ju en klar förbättring.
Så det är säkert primära orsaken då.
Det hade varit världens enklaste grej att sätta några knappar där för längsedan. Men eftersom vanliga knappar är förbjudet i Teslavärlden så har vi fått vänta i 8 år på en betydligt mer avancerad och dyrare lösning med skärm.
Ändå bättre än AI-som räknar ut om du fryser eller inte...
Eller vill köra framåt eller bakåt...
Model Y P 2022 - TBA Model S P 2016 - 2022 Model S P 2015
* Tyvärr får man inte köpa bilen till det pris man reserverat för.
* Väljer man att "uppgradera" till ny konfiguration så blir det det nya priset men med ett prisavdrag på 20.000:-
* Man har en månad på sig att ta beslut.
* Tackar man nej till uppgradering inom en månad får man tillbaka sina 1000:-.
* Tackar man ja till uppgradering så "offrar" man sedan sina 1000:- om man inte går vidare i senare skede.
* Leveranser preliminärt i september, men chans finns att det blir tidigare för oss som redan bokat.
Jag pratade med Tesla leverans idag och har man beställt en Model S före årsskiftet så fick jag veta att det du beskriver stämmer men med tillägg att har man beställt en Model S så kan man välja att få den gamla modellen.
Så det finns alternativ utöver det du beskrivit. För mig är valet enkelt, tar den gamla givetvis.
Vad märkligt att du erbjudits detta av flera skäl. Dels är det ju andra i tråden som ej har erbjudits det och som uppenbarligen också vill ha den gamla. Dels förstår jag inte hur de ska få till det, de verkar ju ha rensat lagren väldigt väl och den gamla modellen produceras ju inte längre.
Enda jag kan tänka mig är att de isf importerar en 2020 någon annanstans från i Europa. Antar att du får väldigt snar leverans då?
Vi har i mitt företag beställt 5 st Tesla Model S i december och när jag ringde upp Tesla med anledning av uppgraderingen så läste hon ur de interna dokumenten och sa att dom kommer kunna leverera den gamla modellen för oss som beställt den. Sen var dom får dom får dom ifrån är ju fortfarande oklart, så vi har inte sett det ännu och jag kan bara hoppas att hon själv läst och förstått sina dokument korrekt.
Då bilarna ska gå som tjänstebilar så är det inte så viktigt om den är uppgraderad eller inte. Skulle jag köpt en själv hade jag väntat til september.
* Tyvärr får man inte köpa bilen till det pris man reserverat för.
* Väljer man att "uppgradera" till ny konfiguration så blir det det nya priset men med ett prisavdrag på 20.000:-
* Man har en månad på sig att ta beslut.
* Tackar man nej till uppgradering inom en månad får man tillbaka sina 1000:-.
* Tackar man ja till uppgradering så "offrar" man sedan sina 1000:- om man inte går vidare i senare skede.
* Leveranser preliminärt i september, men chans finns att det blir tidigare för oss som redan bokat.
Jag pratade med Tesla leverans idag och har man beställt en Model S före årsskiftet så fick jag veta att det du beskriver stämmer men med tillägg att har man beställt en Model S så kan man välja att få den gamla modellen.
Så det finns alternativ utöver det du beskrivit. För mig är valet enkelt, tar den gamla givetvis.
Vad märkligt att du erbjudits detta av flera skäl. Dels är det ju andra i tråden som ej har erbjudits det och som uppenbarligen också vill ha den gamla. Dels förstår jag inte hur de ska få till det, de verkar ju ha rensat lagren väldigt väl och den gamla modellen produceras ju inte längre.
Enda jag kan tänka mig är att de isf importerar en 2020 någon annanstans från i Europa. Antar att du får väldigt snar leverans då?
Vi har i mitt företag beställt 5 st Tesla Model S i december och när jag ringde upp Tesla med anledning av uppgraderingen så läste hon ur de interna dokumenten och sa att dom kommer kunna leverera den gamla modellen för oss som beställt den. Sen var dom får dom får dom ifrån är ju fortfarande oklart, så vi har inte sett det ännu och jag kan bara hoppas att hon själv läst och förstått sina dokument korrekt.
Då bilarna ska gå som tjänstebilar så är det inte så viktigt om den är uppgraderad eller inte. Skulle jag köpt en själv hade jag väntat til september.
Frågan är väl vad dom ska köra dom tycker eller spelar det ingen roll i ditt företag?
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
* Tyvärr får man inte köpa bilen till det pris man reserverat för.
* Väljer man att "uppgradera" till ny konfiguration så blir det det nya priset men med ett prisavdrag på 20.000:-
* Man har en månad på sig att ta beslut.
* Tackar man nej till uppgradering inom en månad får man tillbaka sina 1000:-.
* Tackar man ja till uppgradering så "offrar" man sedan sina 1000:- om man inte går vidare i senare skede.
* Leveranser preliminärt i september, men chans finns att det blir tidigare för oss som redan bokat.
Jag pratade med Tesla leverans idag och har man beställt en Model S före årsskiftet så fick jag veta att det du beskriver stämmer men med tillägg att har man beställt en Model S så kan man välja att få den gamla modellen.
Så det finns alternativ utöver det du beskrivit. För mig är valet enkelt, tar den gamla givetvis.
Vad märkligt att du erbjudits detta av flera skäl. Dels är det ju andra i tråden som ej har erbjudits det och som uppenbarligen också vill ha den gamla. Dels förstår jag inte hur de ska få till det, de verkar ju ha rensat lagren väldigt väl och den gamla modellen produceras ju inte längre.
Enda jag kan tänka mig är att de isf importerar en 2020 någon annanstans från i Europa. Antar att du får väldigt snar leverans då?
Vi har i mitt företag beställt 5 st Tesla Model S i december och när jag ringde upp Tesla med anledning av uppgraderingen så läste hon ur de interna dokumenten och sa att dom kommer kunna leverera den gamla modellen för oss som beställt den. Sen var dom får dom får dom ifrån är ju fortfarande oklart, så vi har inte sett det ännu och jag kan bara hoppas att hon själv läst och förstått sina dokument korrekt.
Då bilarna ska gå som tjänstebilar så är det inte så viktigt om den är uppgraderad eller inte. Skulle jag köpt en själv hade jag väntat til september.
Frågan är väl vad dom ska köra dom tycker eller spelar det ingen roll i ditt företag?
Det handlar om flera saker såsom bilens totala TCO vilket med den nya Model S blir alldeles för dyr, men alla hos oss är nöjda med den gamla versionen så vi kör på den om den kan levereras vill säga som utlovat.
Annars får vi tänka om helt enkelt och välja en annan modell och då blir det i så fall för min egen skull en Tesla Y som ser ut att kunna levereras Q1 eller i början av Q2.
Vi kommer inte ta ut bilarna förrän den 1:a april då mljöbilspremien går upp med 10000:-.
Då blir det förmodligen Long Range på grund av förmånsvärdet.