Att saker inte ändrar på sig är inte för att man fann det optimala utan för att det enklaste att sälja till alla är det som de är vana vid. Jag är glad att Tesla kommer med något roligare och i mina ögon bättre...
Eller hur...
Du tydliggör det jag skriver på ett utmärkt sätt.
Nu väntar vi med spänning på att Tesla lanserar 8-kantiga hjul.
(För inte kan det vara optimalt med runda hjul?)
Model Y P 2022 - TBA Model S P 2016 - 2022 Model S P 2015
Tror inte ratten kommer vara som du tror, förväntar mig att de reglerar styrande kraftigt så man inte behöver vrida runt den massvis med varv som man gör idag. I var fall med den icke runda varianten, får de till det lär det vara riktigt trevligt.
Får de till styrningen så progressiv att man kan få fullt rattutslag utan att behöva byta grepp så kan det funka. Men risken är att de flesta kommer att köra i diket vid en undanmanöver med en så progressiv styrning.
Model Y P 2022 - TBA Model S P 2016 - 2022 Model S P 2015
Tror inte ratten kommer vara som du tror, förväntar mig att de reglerar styrande kraftigt så man inte behöver vrida runt den massvis med varv som man gör idag. I var fall med den icke runda varianten, får de till det lär det vara riktigt trevligt.
Får de till styrningen så progressiv att man kan få fullt rattutslag utan att behöva byta grepp så kan det funka. Men risken är att de flesta kommer att köra i diket vid en undanmanöver med en så progressiv styrning.
För mig är nuvarande ratt en kompromiss med säkerheten eftersom jag måste böja mig ner "under" övre delen av rattkransen för att se displayen... Jag tycker det ska bli jätteskönt att se displayen Sen hoppas jag såklart de löser det praktiska på ett bra sätt, men just den progressiva styrningen får man väl ändå anta att de tänkt på.
Fantastiskt med skärm bak tycker jag! Men varför så breda svarta kanter?
Fattar inte alls nyttan med en pytteliten skärm nere vid fötterna. Lär inte ta många turer innan kidsens leriga skor letar sig upp där. Apropå kids i baksätet så har de 0 intresse för att spela gamla retrospel på en pytteliten skärm när de har de senaste spelen i sina mobiler. Märks att det är 45-åriga ingenjörer som kommit på idén med denna skärm (marknadsförs också med hur många teraflops datorn klarar )
Ja det där hade ungarna blivit impade av för 20 år sedan. Nu kommer de att skratta åt en sådan pytteskär som sitter på ett helt puckat ställe. Fotstöd är nog vad den kommer att användas som medan ungarna spelar på sina iPads.
Model Y P 2022 - TBA Model S P 2016 - 2022 Model S P 2015
Tror inte ratten kommer vara som du tror, förväntar mig att de reglerar styrande kraftigt så man inte behöver vrida runt den massvis med varv som man gör idag. I var fall med den icke runda varianten, får de till det lär det vara riktigt trevligt.
Får de till styrningen så progressiv att man kan få fullt rattutslag utan att behöva byta grepp så kan det funka. Men risken är att de flesta kommer att köra i diket vid en undanmanöver med en så progressiv styrning.
Tror inte ratten kommer vara som du tror, förväntar mig att de reglerar styrande kraftigt så man inte behöver vrida runt den massvis med varv som man gör idag. I var fall med den icke runda varianten, får de till det lär det vara riktigt trevligt.
Får de till styrningen så progressiv att man kan få fullt rattutslag utan att behöva byta grepp så kan det funka. Men risken är att de flesta kommer att köra i diket vid en undanmanöver med en så progressiv styrning.
För mig är nuvarande ratt en kompromiss med säkerheten eftersom jag måste böja mig ner "under" övre delen av rattkransen för att se displayen... Jag tycker det ska bli jätteskönt att se displayen Sen hoppas jag såklart de löser det praktiska på ett bra sätt, men just den progressiva styrningen får man väl ändå anta att de tänkt på.
Har du inte ställbar ratt i din Tesla?
Model Y P 2022 - TBA Model S P 2016 - 2022 Model S P 2015
Tror inte ratten kommer vara som du tror, förväntar mig att de reglerar styrande kraftigt så man inte behöver vrida runt den massvis med varv som man gör idag. I var fall med den icke runda varianten, får de till det lär det vara riktigt trevligt.
Får de till styrningen så progressiv att man kan få fullt rattutslag utan att behöva byta grepp så kan det funka. Men risken är att de flesta kommer att köra i diket vid en undanmanöver med en så progressiv styrning.
Den är givetvis hastighetsberoende.
Menar du att den ska ha olika utväxling i olika hastigheter?
Hur löser man det på ett lagligt sätt?
Model Y P 2022 - TBA Model S P 2016 - 2022 Model S P 2015
Tror inte ratten kommer vara som du tror, förväntar mig att de reglerar styrande kraftigt så man inte behöver vrida runt den massvis med varv som man gör idag. I var fall med den icke runda varianten, får de till det lär det vara riktigt trevligt.
Får de till styrningen så progressiv att man kan få fullt rattutslag utan att behöva byta grepp så kan det funka. Men risken är att de flesta kommer att köra i diket vid en undanmanöver med en så progressiv styrning.
För mig är nuvarande ratt en kompromiss med säkerheten eftersom jag måste böja mig ner "under" övre delen av rattkransen för att se displayen... Jag tycker det ska bli jätteskönt att se displayen Sen hoppas jag såklart de löser det praktiska på ett bra sätt, men just den progressiva styrningen får man väl ändå anta att de tänkt på.
Har du inte ställbar ratt i din Tesla?
Jo, givetvis kan jag välja att sitta obekvämt istället, men det är ju också en kompromiss med säkerheten...
Vad är det för något problem man tycker man löser med en sån här ratt? Vad är det som fungerar dåligt med en rund ratt mer än att den är just klassisk och därför förknippat med fossila bilar?
Tror inte ratten kommer vara som du tror, förväntar mig att de reglerar styrande kraftigt så man inte behöver vrida runt den massvis med varv som man gör idag. I var fall med den icke runda varianten, får de till det lär det vara riktigt trevligt.
Får de till styrningen så progressiv att man kan få fullt rattutslag utan att behöva byta grepp så kan det funka. Men risken är att de flesta kommer att köra i diket vid en undanmanöver med en så progressiv styrning.
Den är givetvis hastighetsberoende.
Menar du att den ska ha olika utväxling i olika hastigheter?
Hur löser man det på ett lagligt sätt?
En styrning som ändrar utväxling beroende på hastighet blir ju helt livsfarlig. Det skulle ju innebära att styrvinkeln ökar under inbromsning fast man inte vrider mer på ratten.
Det har iaf jag aldrig fått med någon bil, det har jag fått köpa själv, och det funkar utmärkt även i min X.
/fth
Min gamla Saab 9-5 som jag har som temporär andrabil har lastnät i kassett som går att dra upp till taket bakom baksätet, även med fällt säte går det att fästa bakom förarstolen. Dessutom gedigen hatthylla, surrningsöglor av flygplanstyp och original 2 tons spännband. Där har de tänkt till på lastsäkringen.
Tror inte ratten kommer vara som du tror, förväntar mig att de reglerar styrande kraftigt så man inte behöver vrida runt den massvis med varv som man gör idag. I var fall med den icke runda varianten, får de till det lär det vara riktigt trevligt.
Får de till styrningen så progressiv att man kan få fullt rattutslag utan att behöva byta grepp så kan det funka. Men risken är att de flesta kommer att köra i diket vid en undanmanöver med en så progressiv styrning.
Den är givetvis hastighetsberoende.
Menar du att den ska ha olika utväxling i olika hastigheter?
Hur löser man det på ett lagligt sätt?
En styrning som ändrar utväxling beroende på hastighet blir ju helt livsfarlig. Det skulle ju innebära att styrvinkeln ökar under inbromsning fast man inte vrider mer på ratten.
Precis min tanke.
Hur menar han då?
Senast redigerad av Nicke Nyfiken, redigerad totalt 1 gånger.
Model Y P 2022 - TBA Model S P 2016 - 2022 Model S P 2015
Eller hur...
Du tydliggör det jag skriver på ett utmärkt sätt.
Nu väntar vi med spänning på att Tesla lanserar 8-kantiga hjul.
(För inte kan det vara optimalt med runda hjul?)
Runda hjul är nog inte nödvändigtvis optimala nej, skulle gissa att svävande sådana är bättre och då lär formen inte vara eund. Svårt att köra elbil i allmänhet om man tror att allt som har varit på ett sätt i 100 år är det optimala för då är ju bensin bäst.
Nicke Nyfiken skrev:
Menar du att den ska ha olika utväxling i olika hastigheter?
Hur löser man det på ett lagligt sätt?
Blir väl inte konstigare än att som idag är servostyrning är variabel med hastigheten?
Fredrik j skrev:
Vad är det för något problem man tycker man löser med en sån här ratt? Vad är det som fungerar dåligt med en rund ratt mer än att den är just klassisk och därför förknippat med fossila bilar?
Skymmer hastighetsmätare med mera för normallånga och uppåt samt att variabel utväxling gör att man slipper ratta så mycket.
Tror inte ratten kommer vara som du tror, förväntar mig att de reglerar styrande kraftigt så man inte behöver vrida runt den massvis med varv som man gör idag. I var fall med den icke runda varianten, får de till det lär det vara riktigt trevligt.
Får de till styrningen så progressiv att man kan få fullt rattutslag utan att behöva byta grepp så kan det funka. Men risken är att de flesta kommer att köra i diket vid en undanmanöver med en så progressiv styrning.
Den är givetvis hastighetsberoende.
Menar du att den ska ha olika utväxling i olika hastigheter?
Hur löser man det på ett lagligt sätt?
En styrning som ändrar utväxling beroende på hastighet blir ju helt livsfarlig. Det skulle ju innebära att styrvinkeln ökar under inbromsning fast man inte vrider mer på ratten.
BMW har haft det länge. De kallar det Active Steering. Finns det inte på Volvo?
At lower speeds, this technology reduces the amount that the steering wheel must be turned – improving performance in situations such as parking and other urban area traffic maneuvers. At higher speeds, the performance is such that the normal increased responsiveness from speed is avoided and it provides improved directional stability.
För all form av höghastighetskörning är det väl att kalla en säkerhetskompromiss att placera kommandon så att man skulle behöva släppa ratten. Tummen är det fingret som lättast kan söka upp knapparna på ratten och just blinkers verkar vara väldigt lättillgängligt på den här "ratten". Helt säker på att det kräver lite inträning dock . Jag har aldrig kört med en sådan här ratt så jag aktar mig för att dra för långtgående slutsatser men det första jag slogs av när jag såg den var att nu kan man äntligen se displayen obehindrat. Som nämns kan det ju komma viktig information där och då vill man ju inte ha en sådan säkerhetskompromiss att ha något i vägen för meddelandet .
BMW har haft det länge. De kallar det Active Steering. Finns det inte på Volvo?
At lower speeds, this technology reduces the amount that the steering wheel must be turned – improving performance in situations such as parking and other urban area traffic maneuvers. At higher speeds, the performance is such that the normal increased responsiveness from speed is avoided and it provides improved directional stability.
Min gamla Saab 9-5 som jag har som temporär andrabil har lastnät i kassett som går att dra upp till taket bakom baksätet, även med fällt säte går det att fästa bakom förarstolen.
Skyddsnät på rulle med flera infästningspunkter beroende på fällning av baksätet har varit standardutrustning på de kombibilar jag haft tidigare. Volvo, Audi, VW.
Model Y P 2022 - TBA Model S P 2016 - 2022 Model S P 2015
Det har iaf jag aldrig fått med någon bil, det har jag fått köpa själv, och det funkar utmärkt även i min X.
/fth
På de BMW kombis jag haft är det dubbla "rullgardiner". En man drar uppåt och sätter fast i taket som ska skydda från lasten och en som man drar horisontellt för att dölja lasten. Det är även så på V70 och Mercedes GLK. XC70 har ett stålgaller man fäller ner från taket istället. Trodde de flesta kombis hade det? På halvkombis brukar det dock bara vara en borttagbar hatthylla och inget mer.