Model S/X part 2

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Re: Model S/X part 2

Inlägg av Pontus »

OfarligTesla skrev:
Fredrik j skrev:

Så man offrar ergonomi för design då? Eller är det ekonomi? Bättre kan man ju inte säga att det blir.
Ja kanske, om ergonomin inte är viktig spelar det väl ingen större roll? Finns mycket som inte är speciellt ergonomiskt men som används sällan så det spelar ingen roll, allt från TV-fjärren till lampknappar.
Vi är i fel generation, min 5 åring säger bara "Alexa turn off TV"... :)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Pontus skrev:
Ja jag känner att jag med mina knappt 35 år är i en annan generation än vissa, men så kollar man på kompisars barn och inser att de är på en helt annan nivå.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Pontus skrev:
OfarligTesla skrev:
Fredrik j skrev:

Så man offrar ergonomi för design då? Eller är det ekonomi? Bättre kan man ju inte säga att det blir.
Ja kanske, om ergonomin inte är viktig spelar det väl ingen större roll? Finns mycket som inte är speciellt ergonomiskt men som används sällan så det spelar ingen roll, allt från TV-fjärren till lampknappar.
Själv säger jag: "Hej Google, stäng av dumburken!" Min femåriga son har dock lärt sig att slå på olika program och kolla väder genom att prata i rummet.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

OfarligTesla skrev:
Fredrik j skrev:

En fjärrkontroll är ju ett bra exempel. Man förväntar ju sig att knapparna på en fjärr har samma funktion varje gång. Jag är ju tydligen så gammeldags att jag fortfarande använder en fjärrkontroll när jag t.ex. vill justera ljudet på TVn. Jag behöver inte titta på kontrollen för att veta var knappen sitter.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

thebishop skrev:
Fredrik j skrev:
OfarligTesla skrev:
Fredrik j skrev:
Generellt är knappar mitt på panelen utan möjlighet att stödja handen kass ergonomiskt. För P R N D behöver man ett reglage som man intuitivt kan använda. Som en spak på rattstången eller på mittkonsolen. Men en spak på mittkonsolen förstår jag är för mycket fossilbil för att Tesla ska tycka det är bra.
Även lösningen i ID3 tycker jag fungerar bra.
Som tur är växlar man inte så ofta att ergonomin blir ett problem...
Design är egentligen hur saker fungerar också, inte bara utseende. Så det är ett offer av ergonomi för utseende.

Som en vis man sade:

“The design is not just what it looks like and feels like. The design is how it works” — Steve Jobs
Det var ju bra att du ändå förstod vad jag menade...
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Svenssons skrev:
Pontus skrev:
OfarligTesla skrev:
Fredrik j skrev:

Själv säger jag: "Hej Google, stäng av dumburken!" Min femåriga son har dock lärt sig att slå på olika program och kolla väder genom att prata i rummet.

Jag är så gammal (44 år) att jag inte ens orkar sätta upp nån röststyrning. Har aldrig gillat röststyrning i någon form.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Tur att Svensson o jag är så unga att vi orkar leka med röststyrning :D
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Ser ut som man kommer kunna fälla baksätet från bagaget, det är bra!
5FA1E768-69EC-4D22-B505-87D454C38FFB.jpeg
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Ser dock inte ut som baksätesryggen är tredelad :(
8707D70C-0BFE-4238-8CCA-B6E38512C4E6.jpeg
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Credde
Teslaägare
Referralkod: ts.la/christian81643

Inlägg av Credde »

HelectriC skrev:
Usch nej och ser inte ut till att vara skidlucka heller :|
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare

Inlägg av thebishop »

Fredrik j skrev:
thebishop skrev:
Fredrik j skrev:
OfarligTesla skrev:
Fredrik j skrev:
Generellt är knappar mitt på panelen utan möjlighet att stödja handen kass ergonomiskt. För P R N D behöver man ett reglage som man intuitivt kan använda. Som en spak på rattstången eller på mittkonsolen. Men en spak på mittkonsolen förstår jag är för mycket fossilbil för att Tesla ska tycka det är bra.
Även lösningen i ID3 tycker jag fungerar bra.
Som tur är växlar man inte så ofta att ergonomin blir ett problem...
Design är egentligen hur saker fungerar också, inte bara utseende. Så det är ett offer av ergonomi för utseende.

Som en vis man sade:

“The design is not just what it looks like and feels like. The design is how it works” — Steve Jobs
Det var ju bra att du ändå förstod vad jag menade...
Sorry, jag förstod givetvis vad du menade - bara yrkesskada att många likställer design med utseende. Design är ju ack så mycket mer.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

MWall skrev:
Svenssons skrev:
Pontus skrev:
OfarligTesla skrev:
Fredrik j skrev:

Jag är så gammal (44 år) att jag inte ens orkar sätta upp nån röststyrning. Har aldrig gillat röststyrning i någon form.
76a? Bra årgång! ;)

Här styrs dock merparten av hemmet med rösten. I Teslan tycker jag aldrig det funkat tillräckligt bra dock. I Hondan (Android Auto) funkar det dock väldigt bra!
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Legato skrev:

76a? Bra årgång! ;)

Här styrs dock merparten av hemmet med rösten. I Teslan tycker jag aldrig det funkat tillräckligt bra dock. I Hondan (Android Auto) funkar det dock väldigt bra!

Är egentligen den enda rimliga årgången som jag ser det. :)

Kan vara därför. Men är även för lat och ointresserad av prylar. :o :oops:
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

HelectriC skrev:

Nej, armstödet öppnar nog inte ett hål till bagaget. :(

Hade varit trevligt med en skidlucka.
tobiaslej

Inlägg av tobiaslej »

Fick inget habegär. Kommer nog hålla mig till Model Y.
Model 3 SR+
Model Y Performance
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Här kommer en artikel om 12 andra nyheter som inte är lika självklara.
Blanda annat:
Två QI laddare i den nedfällda mittsätet där bak.
Telefon och kort som nyckel
Uppdaterade förvaringsfack i dörrar där fram
Ny sensor i insidan av bilen för larm mm.

https://electrek.co/2021/01/28/tesla-ne ... announced/
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

Tror nog att förväntningarna på denna refreshen var aningens höga. Därav att flera verkar tycka att det bara blev en tummetott.

Personligen tycker jag att de fokuserat på fel saker, lull-lull istället för riktigt viktiga saker.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Gurkmeister
Teslaägare

Inlägg av Gurkmeister »

Som nybliven MXLR-ägare ska jag inte sticka under stol med att jag blir lite sotis på nya MX.
Framförallt så lockas jag av facelift´en exteriört. Små detaljer som gör den finare at titta på - enligt mig.
Invändigt föredrar jag nuvarande set-up med existerande reglage och vanlig ratt.
Trådlös laddning för samtliga säten, och en del andra invändiga gadgets, tillfaller plus-kontot även om jag ser till att ungarna ska räkna bilar isf att stirra skärm på de längre sträckorna.
Model X LRP Midnight Silver Metallic 7-sits
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

Jag tycker att ratten är kalas, inkl knapparna för blinkers osv.

När man kör motorcykel är man ju van vid konceptet.
Tesla Y LR -22 EAP
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Gurkmeister skrev:
Trådlös laddning för samtliga säten, och en del andra invändiga gadgets, tillfaller plus-kontot även om jag ser till att ungarna ska räkna bilar isf att stirra skärm på de längre sträckorna.
I så fall är det väl just trådlös laddning du ska ha. Ska man använda telefonen samtidigt som den laddar så är ju sladd bättre.
Hertsh

Inlägg av Hertsh »

BrooklynS skrev:
Jag tycker att ratten är kalas, inkl knapparna för blinkers osv.

När man kör motorcykel är man ju van vid konceptet.
Jag är också stort fan av nya ratten. Framförallt knapparna för blinkers och helljus. Det är mer ergonomiskt än spakar.

Bristen av en topp kommer göra det mycket lättare att få en ergonomisk rattposition utan att dölja något på lilla skärmen. Jag tror inte det är några problem alls i varsagskörning i rondeller etc, däremot är min enda oro hur undanmanöver kan påverkas av denna ratt.
Glad för att jag sålt min Tesla
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

vigge50 skrev:
Blanda annat:

undrar om det är dörrfickor bak? det är nästan viktigare än fram, iaf när man är ute med familjen.
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
olarsson
Teslaägare

Inlägg av olarsson »

HelectriC skrev:
vigge50 skrev:
Blanda annat:

undrar om det är dörrfickor bak? det är nästan viktigare än fram, iaf när man är ute med familjen.
Ganska säker på att jag skymtade det på någon bild.
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

HelectriC skrev:
vigge50 skrev:
Blanda annat:

Ja, det är det.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

OfarligTesla skrev:
Engen skrev:
"Yoke Steering
The ultimate focus on driving: no stalks, no shifting.
With a stalkless steering yoke, you can enjoy both the best SUV to drive, and the best SUV to be driven in."

Hur blinkar man dårå?
Finns touchknappar på ratten.
Och hur värdelöst är inte det?

Entusiasterna kan ju prova att justera volymen på ljudanläggningen i samma ögonblick som man normalt slår på blinkersen för att köra ut ur en rondell. Och tycker man inte det är krångligt nog så kan man trösta sig med att det blir ännu svårare med touchknappar istället för en fysisk knapp som till volymjusteringen.

Dom måste ha varit riktigt höga när de kom på snilleblixtarna med nya ratten och inga spakar bakom.

Det är ingen slump att vissa saker ser ganska lika ut på de flesta bilar. Man har genom drygt 100 års provande kommit fram till att det är den mest praktiska och säkra utformningen. Några exempel är rund ratt, att ha blinkersspak, helljusreglering, vindrutetorkarreglering på fasta spakar bakom ratten, hastighetsmätare och indikeringslampor bakom ratten. Samt en växelväljare som man kan manövrera utan att behöva stirra på själva reglaget för att göra rätt.

Men Tesla vill vara annorlunda. Inte för att det blir bättre utan för att skilja sig från mängden. Man offrar gärna både säkerhet och praktiska aspekter för att få vara just annorlunda.

Förvånar mig inte om Tesla snart kommer med 8-kantiga hjul. Inte för att det finns några fördelar, men det är annorlunda. Och jag vet att det finns gott om personer på detta forum som gladeligen skulle köpa bilar med 8-kantiga hjul så länge det är Tesla som lanserar det.

Blir ratten utan spakar verklighet, så kommer jag garanterat inte att köpa någon ny Model S. Jag gillar verkligen Tesla men nu börjar det bli lite väl många kompromisser kring säkerheten. Till slut rinner bägare över.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Skriv svar