OfarligTesla skrev:Engen skrev:"Yoke Steering
The ultimate focus on driving: no stalks, no shifting.
With a stalkless steering yoke, you can enjoy both the best SUV to drive, and the best SUV to be driven in."
Hur blinkar man dårå?
Finns touchknappar på ratten.
Och hur värdelöst är inte det?
Entusiasterna kan ju prova att justera volymen på ljudanläggningen i samma ögonblick som man normalt slår på blinkersen för att köra ut ur en rondell. Och tycker man inte det är krångligt nog så kan man trösta sig med att det blir ännu svårare med touchknappar istället för en fysisk knapp som till volymjusteringen.
Dom måste ha varit riktigt höga när de kom på snilleblixtarna med nya ratten och inga spakar bakom.
Det är ingen slump att vissa saker ser ganska lika ut på de flesta bilar. Man har genom drygt 100 års provande kommit fram till att det är den mest praktiska och säkra utformningen. Några exempel är rund ratt, att ha blinkersspak, helljusreglering, vindrutetorkarreglering på fasta spakar bakom ratten, hastighetsmätare och indikeringslampor bakom ratten. Samt en växelväljare som man kan manövrera utan att behöva stirra på själva reglaget för att göra rätt.
Men Tesla vill vara annorlunda. Inte för att det blir bättre utan för att skilja sig från mängden. Man offrar gärna både säkerhet och praktiska aspekter för att få vara just annorlunda.
Förvånar mig inte om Tesla snart kommer med 8-kantiga hjul. Inte för att det finns några fördelar, men det är annorlunda. Och jag vet att det finns gott om personer på detta forum som gladeligen skulle köpa bilar med 8-kantiga hjul så länge det är Tesla som lanserar det.
Blir ratten utan spakar verklighet, så kommer jag garanterat inte att köpa någon ny Model S. Jag gillar verkligen Tesla men nu börjar det bli lite väl många kompromisser kring säkerheten. Till slut rinner bägare över.