Fick samtal från Teslasäljaren nyss som informerade att priset bokningen som legat sedan tidigare inte gäller- de hävdar att det är en ny modell med nytt pris, och att min bokning gäller en modell som inte längre finns. Jag fick valet att uppgradera bokningen till nya Model S med nya priset, eller att kliva av.
Så mycket för den kundlojaliteten...
Jag hade bokat en S LR för ett par veckor sedan.
Skickat från min iPad med Tapatalk
Bra att veta, då blev valet jävligt lätt för min del. Lade beställning i December, men då kommer jag definitivt kliva av.
Tycker att ni som beställt verkligen går igenom vilka nyheter som MS och MX har.
Tror faktiskt att faceliften har flera fördelar som ännu inte kommunicerats.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
The vehicle uses its Autopilot sensors to intelligently and automatically determine intended drive modes and select them. For example, if the front of Model S/X is facing a garage wall, it will detect this and automatically shift to Reverse once the driver presses the brake pedal. This eliminates one more step for the drivers of the world’s most intelligent production cars.”
ska tydligen vara knappar för växelväljare vid sidan av mobilladdplattan.
Det är tyvärr katastrof. Hade det på någon jänkare hyrbil i usa (Lincoln?) - det suger fett. Tänk när man skall göra en trepunktsvändning och är tvungen att titta runt för att lyckas trycka på rätt knapp två gånger. Det funkar inte bra i praktiken helt enkelt. Yoke kräver dessutom ordentligt dynamisk/progressiv hantering av rattutslag, men det tror jag inte de vågar för att bilen då genuint beter sig annorlunda vid olika hastigheter. Istället får man då leta efter bra ställe att hålla på... man vänjer sig säkert med det, men växelknapparna är sunk. Hoppas man kan programmera om ett tumhjul till det. Snurr uppåt, D, snurr neråt, R. Tryck in, P. N vet jag inte vad man skall ha till ärligt talat i normalt bruk....
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Verkar knasigt med ratten. Andra har vad jag minns försökt med icke-rund ratt tidigare - med slutsatsen att det är bra mycket bekvämare under längre körningar med en rund ratt kan man variera lite hur man håller i.
Fick samtal från Teslasäljaren nyss som informerade att priset bokningen som legat sedan tidigare inte gäller- de hävdar att det är en ny modell med nytt pris, och att min bokning gäller en modell som inte längre finns. Jag fick valet att uppgradera bokningen till nya Model S med nya priset, eller att kliva av.
Så mycket för den kundlojaliteten...
Jag hade bokat en S LR för ett par veckor sedan.
Skickat från min iPad med Tapatalk
Bra att veta, då blev valet jävligt lätt för min del. Lade beställning i December, men då kommer jag definitivt kliva av.
Tycker att ni som beställt verkligen går igenom vilka nyheter som MS och MX har.
Tror faktiskt att faceliften har flera fördelar som ännu inte kommunicerats.
Så kan det vara, men, de där jäkla baklysena klarar jag inte av. Ser ut som 90-talet.
Tror det kommer bli såhär:
"Hej Tesla här, ditt pris gäller inte, så vill du ha den nya till dyrare pris?"
"Nej tack"
3 månader senare
"Tesla sänker priset på Model S, eller dumpar lagerbilar"
The vehicle uses its Autopilot sensors to intelligently and automatically determine intended drive modes and select them. For example, if the front of Model S/X is facing a garage wall, it will detect this and automatically shift to Reverse once the driver presses the brake pedal. This eliminates one more step for the drivers of the world’s most intelligent production cars.”
Kommer nog ge upphov till en del härliga parkeringsskador när man fickparkerar och bilen får för sig att byta växel när den tycker att man inte kan backa längre bak t.ex
Ja verkligen! Inget jag skulle lita på iaf, inte med tanke på hur bilen uppfattar sin omgivning i alla möjliga situationer...
Plaid (ej +) S ska göra kvartsmil på 9.23 s. Det är ju en brutal skillnad mot ~10.3 s som nuvarande S Performance gör.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1 http://---
Fick samtal från Teslasäljaren nyss som informerade att priset bokningen som legat sedan tidigare inte gäller- de hävdar att det är en ny modell med nytt pris, och att min bokning gäller en modell som inte längre finns. Jag fick valet att uppgradera bokningen till nya Model S med nya priset, eller att kliva av.
Så mycket för den kundlojaliteten...
Jag hade bokat en S LR för ett par veckor sedan.
Skickat från min iPad med Tapatalk
det är ju skitsnack, har du ett avtal, så måste de upprätthålla sin del! Stå på dig!
Nä, alltså. Det är ju faktiskt olika modeller som de säger. Antar att han beställt en Performance? Ska han då få uppgraderingen till Plaid gratis trots att priset skiljer runt 200 papp?
Jag är ofta kritisk mot Tesla men nu måste jag ge dem rätt.
Det var en Model S LR han hade bokat, så mycket gick priset inte upp på den, så jag tycker faktisk det är dåligt av Tesla.
Ja, då är det sämre helt klart. Hur mycket skiljde det?
Fick samtal från Teslasäljaren nyss som informerade att priset bokningen som legat sedan tidigare inte gäller- de hävdar att det är en ny modell med nytt pris, och att min bokning gäller en modell som inte längre finns. Jag fick valet att uppgradera bokningen till nya Model S med nya priset, eller att kliva av.
Så mycket för den kundlojaliteten...
Jag hade bokat en S LR för ett par veckor sedan.
Skickat från min iPad med Tapatalk
det är ju skitsnack, har du ett avtal, så måste de upprätthålla sin del! Stå på dig!
Nej tyvärr inte. Står ju i avtalet att de har rätt att justera priset. Dock borde man få tillbaka sin tusenlapp...
Tråkigt dock, trodde verkligen de skulle behålla priset.
justera priset ja, men att helt ställa in den produkt man har signerat på? Då måste ju resultatet bli att man får likvärdig produkt? Prisjustering har ju med valuta och andra småsaker att göra. Tesla visste ju när beställningen bekräftades hur de ligger till med produktionsplanering och skulle då inte ha accepterat beställningen eftersom de visste att bilen inte kommer kunna produceras som beställd.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Varifrån kommer den där bilden? Ser ut som photoshop. Kan inte vara rätt ratt. Saknar loggan osv.
Är en rendering som ligger gömd på Teslas sida, så det är via dem.
Föredrar "vanlig" ratt. Men blir intressant att se vad som faktiskt kommer till Europa.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1 http://---
The vehicle uses its Autopilot sensors to intelligently and automatically determine intended drive modes and select them. For example, if the front of Model S/X is facing a garage wall, it will detect this and automatically shift to Reverse once the driver presses the brake pedal. This eliminates one more step for the drivers of the world’s most intelligent production cars.”
ska tydligen vara knappar för växelväljare vid sidan av mobilladdplattan.
Det är tyvärr katastrof. Hade det på någon jänkare hyrbil i usa (Lincoln?) - det suger fett. Tänk när man skall göra en trepunktsvändning och är tvungen att titta runt för att lyckas trycka på rätt knapp två gånger. Det funkar inte bra i praktiken helt enkelt. Yoke kräver dessutom ordentligt dynamisk/progressiv hantering av rattutslag, men det tror jag inte de vågar för att bilen då genuint beter sig annorlunda vid olika hastigheter. Istället får man då leta efter bra ställe att hålla på... man vänjer sig säkert med det, men växelknapparna är sunk. Hoppas man kan programmera om ett tumhjul till det. Snurr uppåt, D, snurr neråt, R. Tryck in, P. N vet jag inte vad man skall ha till ärligt talat i normalt bruk....
ipace har ju en sådan kolonn med växelväljarknappar och det är inte ideellt, det håller jag med om. Jag var alltid tvungen att titta ner, det blev aldrig helt intuitivt var man skulle trycka. Däremot verkar det som knapparna på S/X mest är nödlösning, så man kanske inte kommer använda de så ofta?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
The vehicle uses its Autopilot sensors to intelligently and automatically determine intended drive modes and select them. For example, if the front of Model S/X is facing a garage wall, it will detect this and automatically shift to Reverse once the driver presses the brake pedal. This eliminates one more step for the drivers of the world’s most intelligent production cars.”
ska tydligen vara knappar för växelväljare vid sidan av mobilladdplattan.
Det är tyvärr katastrof. Hade det på någon jänkare hyrbil i usa (Lincoln?) - det suger fett. Tänk när man skall göra en trepunktsvändning och är tvungen att titta runt för att lyckas trycka på rätt knapp två gånger. Det funkar inte bra i praktiken helt enkelt. Yoke kräver dessutom ordentligt dynamisk/progressiv hantering av rattutslag, men det tror jag inte de vågar för att bilen då genuint beter sig annorlunda vid olika hastigheter. Istället får man då leta efter bra ställe att hålla på... man vänjer sig säkert med det, men växelknapparna är sunk. Hoppas man kan programmera om ett tumhjul till det. Snurr uppåt, D, snurr neråt, R. Tryck in, P. N vet jag inte vad man skall ha till ärligt talat i normalt bruk....
ipace har ju en sådan kolonn med växelväljarknappar och det är inte ideellt, det håller jag med om. Jag var alltid tvungen att titta ner, det blev aldrig helt intuitivt var man skulle trycka. Däremot verkar det som knapparna på S/X mest är nödlösning, så man kanske inte kommer använda de så ofta?
Jag gör trepunktsvändningar varje dag ivf...
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Fick samtal från Teslasäljaren nyss som informerade att priset bokningen som legat sedan tidigare inte gäller- de hävdar att det är en ny modell med nytt pris, och att min bokning gäller en modell som inte längre finns. Jag fick valet att uppgradera bokningen till nya Model S med nya priset, eller att kliva av.
Så mycket för den kundlojaliteten...
Jag hade bokat en S LR för ett par veckor sedan.
Skickat från min iPad med Tapatalk
det är ju skitsnack, har du ett avtal, så måste de upprätthålla sin del! Stå på dig!
Nej tyvärr inte. Står ju i avtalet att de har rätt att justera priset. Dock borde man få tillbaka sin tusenlapp...
Tråkigt dock, trodde verkligen de skulle behålla priset.
justera priset ja, men att helt ställa in den produkt man har signerat på? Då måste ju resultatet bli att man får likvärdig produkt? Prisjustering har ju med valuta och andra småsaker att göra. Tesla visste ju när beställningen bekräftades hur de ligger till med produktionsplanering och skulle då inte ha accepterat beställningen eftersom de visste att bilen inte kommer kunna produceras som beställd.
Allt detta reserverar de sig för i köpeavtalet. Man signerar för att det inte är säkert att de kan leverera den produkt man beställt. Däremot tror jag de hade haft svårt juridiskt att behålla "tusenlappen", men det kommer de inte göra heller (se andra tråden).
Efter att ha tittat mer på de nya bilderna på S och X sidorna på Tesla.com så tycker jag att det blev klart större skillnad till det bättre på X. Mer harmoni i fronten nu, även om det inte inte är den snyggaste bilen ändå. S ser också bra ut, men det har den ju alltid gjort. Blir mycket intressant att se riktiga bilder och inte renderingar/photoshoppade bilder.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1 http://---
Generellt är knappar mitt på panelen utan möjlighet att stödja handen kass ergonomiskt. För P R N D behöver man ett reglage som man intuitivt kan använda. Som en spak på rattstången eller på mittkonsolen. Men en spak på mittkonsolen förstår jag är för mycket fossilbil för att Tesla ska tycka det är bra.
Även lösningen i ID3 tycker jag fungerar bra.
Generellt är knappar mitt på panelen utan möjlighet att stödja handen kass ergonomiskt. För P R N D behöver man ett reglage som man intuitivt kan använda. Som en spak på rattstången eller på mittkonsolen. Men en spak på mittkonsolen förstår jag är för mycket fossilbil för att Tesla ska tycka det är bra.
Även lösningen i ID3 tycker jag fungerar bra.
Som tur är växlar man inte så ofta att ergonomin blir ett problem...
Generellt är knappar mitt på panelen utan möjlighet att stödja handen kass ergonomiskt. För P R N D behöver man ett reglage som man intuitivt kan använda. Som en spak på rattstången eller på mittkonsolen. Men en spak på mittkonsolen förstår jag är för mycket fossilbil för att Tesla ska tycka det är bra.
Även lösningen i ID3 tycker jag fungerar bra.
Bilen ska gissa om du vill köra bakåt eller framåt så det är nog lugnt. Typ...
Generellt är knappar mitt på panelen utan möjlighet att stödja handen kass ergonomiskt. För P R N D behöver man ett reglage som man intuitivt kan använda. Som en spak på rattstången eller på mittkonsolen. Men en spak på mittkonsolen förstår jag är för mycket fossilbil för att Tesla ska tycka det är bra.
Även lösningen i ID3 tycker jag fungerar bra.
Bilen ska gissa om du vill köra bakåt eller framåt så det är nog lugnt. Typ...
Blir som med "Deep rain", "Deep drive" det funkar nästan.
Generellt är knappar mitt på panelen utan möjlighet att stödja handen kass ergonomiskt. För P R N D behöver man ett reglage som man intuitivt kan använda. Som en spak på rattstången eller på mittkonsolen. Men en spak på mittkonsolen förstår jag är för mycket fossilbil för att Tesla ska tycka det är bra.
Även lösningen i ID3 tycker jag fungerar bra.
Bilen ska gissa om du vill köra bakåt eller framåt så det är nog lugnt. Typ...
Blir som med "Deep rain", "Deep drive" det funkar nästan.
Eller gissa när du vill åka iväg och klimatiserar bilen tills dess.
Generellt är knappar mitt på panelen utan möjlighet att stödja handen kass ergonomiskt. För P R N D behöver man ett reglage som man intuitivt kan använda. Som en spak på rattstången eller på mittkonsolen. Men en spak på mittkonsolen förstår jag är för mycket fossilbil för att Tesla ska tycka det är bra.
Även lösningen i ID3 tycker jag fungerar bra.
Som tur är växlar man inte så ofta att ergonomin blir ett problem...
Så man offrar ergonomi för design då? Eller är det ekonomi? Bättre kan man ju inte säga att det blir.
Gissar att istället för körkort krävs implantat så hjärnan kan prata direkt med bilen. Kommer ju inte gå att fickparkera med den eftersom ratten är trasig och bilen ska gissa sig till vilket håll man vill. Brukar ha 40cm bakom och framför när jag parkerat en normal dag i Stockholm.
Generellt är knappar mitt på panelen utan möjlighet att stödja handen kass ergonomiskt. För P R N D behöver man ett reglage som man intuitivt kan använda. Som en spak på rattstången eller på mittkonsolen. Men en spak på mittkonsolen förstår jag är för mycket fossilbil för att Tesla ska tycka det är bra.
Även lösningen i ID3 tycker jag fungerar bra.
Som tur är växlar man inte så ofta att ergonomin blir ett problem...
Så man offrar ergonomi för design då? Eller är det ekonomi? Bättre kan man ju inte säga att det blir.
Design är egentligen hur saker fungerar också, inte bara utseende. Så det är ett offer av ergonomi för utseende.
Som en vis man sade:
“The design is not just what it looks like and feels like. The design is how it works” — Steve Jobs
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Så man offrar ergonomi för design då? Eller är det ekonomi? Bättre kan man ju inte säga att det blir.
Ja kanske, om ergonomin inte är viktig spelar det väl ingen större roll? Finns mycket som inte är speciellt ergonomiskt men som används sällan så det spelar ingen roll, allt från TV-fjärren till lampknappar.